probeerfase tijdens opleren

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:57

Ik doe dan juist weer een stapje terug en ga vooral na waarom ik ineens deze reactie krijg. Ga ik te snel? Ben ik niet duidelijk? Ik heb zelf technieken genoeg om een andere strategie te proberen, dus zet ook gerust iets anders in om te kijken of het daarmee beter gaat. Daarmee is mijn gouden regel altijd de focus te leggen op wat goed gaat. Iets afstraffen doe ik eigenlijk nooit. Ik negeer ongewenst gedrag en beloon hem uitvoerig als er iets goed gaat.

Het beleren gaat bij mij echt via grondwerk. Mijn paard is eigenlijk al zo ver klaar dat ik er alleen nog op moet stappen en tegen die tijd maakt het hem niet meer uit of ik er nu op, naast, achter of onder zit. Ik werk wel wat op de cirkel, maar niet veel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:16

Kelly_ann schreef:
Jessix schreef:
Ik doe dan juist weer een stapje terug en ga vooral na waarom ik ineens deze reactie krijg. Ga ik te snel?

Maar wat is in deze een stap terug? Ik lees al dat ze vooral stapt aan de longeerlijn.

Meelopen, doorlopen en stilstaan zijn echt basiszaken. Stappen aan een longeerlijn is trouwens veel moeilijker dan een beetje draven en galopperen.

Je kán wel een figuurlijke stap terug zetten. Maar letterlijk zou ik nu juist een stap vooruit maken. Wat meer tempo zodat het paard voorwaarts blijft.

Dat kan ik vanaf internet niet invullen, maar soms zie ik al dat het met opzadelen mis gaat. (Om maar wat te noemen) Dat het basis is hoeft nog niet te betekenen dat het simpel is voor een paard. Vaak is er toch ergens iets niet goed begrepen waardoor er vertrouwen is verloren. Een paard zal niet snel bedenken dat hij vandaag zijn ruiter even gaat pesten.

Maar goed, dat is mijn manier van trainen. :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie