Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:40

Peetstap schreef:
Gizeppie schreef:
Ik zit een beetje in dilemma.. Ik ben zelf academisch opgeleid. Maar ik merk dat mijn paard meer plezier heeft in t lange lijnen (zeg maar meer erachter lopen).. Mijn paard reageert weinig tot niet op de zweep, druk van een teugel of touw tegen het lichaam wel. Het niet reageren op de zweep heeft een verhaal.. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik merk dat hij van t academische vaak gefrustreerd wordt, maar plezier heeft in als ik met lange lijnen werk..

Zou inderdaad ook meegaan in wat je paard aangeeft zelf het meeste plezier in heeft.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het chaggie reargeren op de zweep om te zetten naar iets positiefs.

Als je die keuze hebt tenminste en bv niet bewust met oefeningen bezig bent om paard te trainen op bepaald gebied.
Soms moet je voor het welzijn en fitheid van paard wel es dingen doen waar paard zelf niet veel lol aan beleeft.

Genoemde longeer hulp vindt ikzelf niet echt nuttig, mede door extra druk van twee lijnen achter de oren en gemak van blokkeren kaken en dus hele lijf.
Voorbeeld foto zegt mij genoeg: https://www.medhorses.nl/Images/Product ... b44536.jpg

Op die foto zie ik het Ind ook. Zo loopt de mijne er niet mee ( Wel met dubbele lijnen) daarnaast gaf ik mijn voorbeeld (niet dat ze er mee moet longeren) ik doe het zelf minimaal met deze longe. Ik zal eens kijken of is miss een oud filmpje heb van longeren met dat ding. Ik gebruik hem steeds minder omdat longeren op academisch manier steeds beter gaat ;-).

Maar op die foto vind ik hem ook niet fijn uitzien

volg ons op Youtube Haflingers Stanley en Maximus
youtube elke dinsdag nieuwe vlog!
Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:12

Gizeppie: misschien past het niet bij je paard of ind vind hij het heel moeilijk. Alleen maar goed dat je naar je paard luisterd.

Mijn haf reageert op dubbele lijnen weer niet goed. Voordat we uberhaupt al begonnen zijn.. staat hij met kaken op slot en drukt hij zn rug weg... En dan hangen de lijnen gewoon los. Met het 'tradionele rijden' duikt hij te veel op de voorhand en wordt hij te sterk. Met academisch totaal niet. Alleen kost het wat meer 'tijd' voordat hij nageeft, maar dan geeft hij wel correct na.

Maar zo is elk paard anders. Als jou paard het fijner doet met lange lijnen. En dan ind spelerwijs academisch is dat toch prima :D . En als hij het echt niet leuk blijft vinden zijn er gelukkig nog andere wegen die je in kan slaan. Academisch rijkunst is niet DE methode, het is EEN methode.

Belangrijkste is plezier er in zowel mens als paard :D

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:38

ik moet bij mijn haf van 21 ook niet dagelijks alleen maar academisch grondwerk/longeren doen..

de werk in de hand positie vind hij veel leuker want dan is meer afwisselingen kwa tempo en ben ik minder voorspelbaar want zo zit ik op de volte en zo moet hij bijv ineens wijken. En met grondwerk positie weet meneer al snel wat ik van hem wilt. Daarom is afwisseling zo fijn voor hem.

Wat ik wel merk als ik grondwerk doe en ik zet bijv 3 pionen neer en hij met traver matig op volte om de pionenen draaien dat hij dat ook leuker vind, wilt hij echt zn best doen. Of ik leg en paar balken neer en hij moet achterwaats tussen de balken doet hij ook meer zn best.

Soms is de afwisseling beetje lastig. teminste in mijn geval. Ik kan niet meer springen met mn hafje ivm zn atrose. Daarnaast vind hij bak rijden maar stom haha. Maar vind het nu wel steeds leuker worden.

We hebben ook een drafbaan. Sommige paarden vinden dat geweldig. De mijne heeft het na 3 rondjes wel gehad haha.

Dus je kan ind spelerwijs ook heel veel. En soms moet je even zoeken :D.

en ook in acedemisch kan je afwisselen. Soms doe ik maar 20 min grondwerk en ga daarna rijden of longeren. Of andersom eerst even los rijden en daarna grondwerk. Ik ben ook heel erg zoekend geweest. Heb mn haf ruim 14 jaar. En pas laatste 2 jaar heb ik gevonden wat we leuk vinden.

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:15

dat gevoelidheid valt mee hij kan ook heel sterk worden. MAar dan doet hij ind gwn zn kaken op slot haha zowizo is nageven voor mijn haf lastig

een goede paardentandarts zei ook dat er van nature niet veel ruime in zn kaakgewricht is. Minder als bij andere paarden. maar dat zag ze wel vaker met een haflinger. Ze had ook 1 haf in haa rklantenbestand die moest op een speciale manier eten omdat die gewoon van nature weinig ruimte heeft in zn kaakgewricht. De kon de klem niet heel ver openen.

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:36

Mijn haf heeft nog nooit gerold in de bak. Hij weet presies wanneer t mag en wanneer niet.

Weet iemand hoe ik hier filmpjes kan plaatsen of moet t via YouTube?

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:48

De appuyement gaat steeds klein beetje beter. Normaal is het meer wijkend en ga ik te scheef. Hij mag nog wat vloeiender maar er zit verbetering in :-)

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:37

BopjeBo schreef:
@plutolover, wat grappig om te zien dat iedereen het anders doet. Zelf loop ik vooruit naast de buitenschouder tijdens appuyeren

Ja dat is Ind ook een optie en die manier kan heel fijn zijn om t nog wat meer te verfijnen omdat je meer kan ‘begrenzen’

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:01

Ik heb juist een heel braaf paard.. maar Stanley is altijd al beetje anders ;-)

Als de meeste paarden een dipje hebben is hij vrolijk. En als de meeste paarden heerlijk voorruit gaan heeft hij een dipje..

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:23

Bij mij gaat een training ook niet altijd fijn. 2 weken zat ik nog te janken dat t maar niet ging...

Volgens mij had stan medelijden met me want al 1,5 week doet hij t super fijn :D

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:37

rustig hier

hier komen we steeds meer in een stijgende lijn. En wil ik echt meer gaan filmen. Mijn doel is de grondwerk auditie voor einde dit jaar behaald te hebben. Maar ben steeds niet tevreden genoeg haha.

WAt fijn dat je paard zo super cool bleef miezelke.

Ik zelf ben nu bezig met een advertentie om lessen te geven. Maar wat vind ik dat lastig. Ben zeer slecht in verkopen van mezelf. Ik kan 1 of ander manier niet de juiste woorden vinden bij mij gevoel. Ik wil te veel te snel type en dan komt het heel warrig over.. Daarnaast is mijn spelling en zinsopbouw niet mijn sterkte kant.

Is er iemand die ik kan pben en naar mijn advertentie wilt kijken en tips/opmerkingen wilt geven.

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:46

skippy: als ik hem af heb zou ik hem sturen haha

WAt super fijn is dat he!! Ik heb nu 1 vast klantje en die gaan ook heel erg voorruit.

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:42

darkadia: ik zou hem ook naar jouw sturen als ik voor mijn gevoel tevreden over bent.

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:32

Gizeppie schreef:
plutolover schreef:
rustig hier

hier komen we steeds meer in een stijgende lijn. En wil ik echt meer gaan filmen. Mijn doel is de grondwerk auditie voor einde dit jaar behaald te hebben. Maar ben steeds niet tevreden genoeg haha.

WAt fijn dat je paard zo super cool bleef miezelke.

Ik zelf ben nu bezig met een advertentie om lessen te geven. Maar wat vind ik dat lastig. Ben zeer slecht in verkopen van mezelf. Ik kan 1 of ander manier niet de juiste woorden vinden bij mij gevoel. Ik wil te veel te snel type en dan komt het heel warrig over.. Daarnaast is mijn spelling en zinsopbouw niet mijn sterkte kant.

Is er iemand die ik kan pben en naar mijn advertentie wilt kijken en tips/opmerkingen wilt geven.

Ja dat wil ik wel! Ik maak promotie filmpjes ook..

Zodra ik een opzet heb stuur ik je ook een pb. Wil er morgen goed voor zitten

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:06

AnnoNiemand schreef:
Ik zou graag meer willen lezen over het werken aan de hand middels AR. Boeken die ik tegenkom via mediaboek zijn niet in het Nederlands, en voor mij leest een andere taal niet zo fijn. Heeft iemand tips?

Goede. Wil ook wel meer over lezen.

Al heb ik een super gaaf boek!! Vanuit mijn opleiding.

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 20:04

Yeeh leuk ! Foto’s zien er goed uit.

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:25

Hier van de week auditi opgenomen voor m’n opleiding.

Sommige dingen moet ik nog even extra opnemen/meer oefenen. Maar de oefeningen die goed gaan hoeven niet meer opgenomen te worden. Dus kan ik me weer focussen op de oefeningen die nu nog wat minder gaan.

M’n doel is voor sept de grondwerk auditie in te leveren. Dan heb ik m’n doel behaald.

Ik wou graag m’n grondwerk auditie inleveren voordat eerste jaar voorbij is. In sept heb ik m’n laatste lesdag van het eerste jaar.

En hopelijk is de auditie in 1x goed.

Instagram
facebook Nieuwe pagina