Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:37

Suliko schreef:
Ik schop het topic ook weer even omhoog! Vanavond weer les van Romy (om even in te haken op de eerdere berichten, hier ook alleen maar positieve ervaring! En dat terwijl ik al 5/6 jaar geleden mijn eerste rijlessen van haar had en ze sindsdien enorm gegroeid is en populair geworden, maar toen vond ik haar al erg prettig :) ) en ik hoop vooral dat de bak een beetje ontdooid is tegen die tijd...

Aangezien het topic ook wat stiller is, is het qua training ook stiller bij jullie door de koude wintermaanden en slechte bak omstandigheden? Wat doen jullie eraan om de training niet helemaal stil te laten vallen/wat voor creatieve dingen bedenken jullie om paard toch soepel te houden?

Ik doe juist eigenlijk héél veel aan de hand momenteel. Zonder ruiter erop is het toch makkelijker in balans komen en blijven in de blubber...

Toevallig dinsdag heel even erop gezeten, maar verder al 1,5 maand eigenlijk niet of nauwelijks.

Merk alleen wel dat steeds serieus aan de hand werken ook gaat vervelen bij ons beiden. We willen ook spelen en rennen en andere dingen doen, en daar is de bodem nu niet naar... Ja, op de wei speelt ze natuurlijk wel de hele dag :j

We komen ook niet echt verder aan de hand omdat we het beide een klein beetje beu zijn om de héle week niet anders te kunnen dan dat... (naar buiten is voor mij fysiek even geen optie, gruwelijke last van mijn schouder die afgelopen najaar voor de 2e keer uit de kom geweest is, dus ik neem geen risico's met heet paard en gladde bodem...)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:04

Jaloers op de mensen met een fijne bak nu hoor!
Wij hebben gisteren alles even helemaal losgelaten, lekker vrij gespeeld in de bevroren rijbaan. Een van de eerste dingen die Doortje geleerd heeft bij mij was 'touch', zodat ze objecten aanraakt. Heel handig als iets spannend is: aanraken, clicker (in mijn geval een woord ipv een clicker overigens), snoepje.
Gisteren een begin gemaakt met touch-op-afstand, dus 'loop naar het object toe en raak het aan, en kom dan terug'. Héél ingewikkeld, van mij wég lopen. Maar uiteindelijk ging ze een aantal keer de paar meter van mij naar de autoband die ik weggooide en weer terug. Even niet te technisch werken nadat zo ontzettend veel aan de hand gewerkt hadden. Ook wel even fijn, zeker omdat Doortje gewoon echt nog jong is (bijna 5, en nog echt een kleuter).

Skippy01

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:17

@fardoe ik ken feather light wel. Ik werk niet echt met 'methodes' - heb zelf twee fijne trainers (Paard en Connectie, en Via Equestra) die ook redelijk 'methode-avers/ methode-divers' zijn en combineer hun inzichten naast die van mijzelf.
Feather light vind ik van wat ik ervan gezien heb zeker positief.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:29

Caira schreef:
Skippy01 schreef:
@fardoe ik ken feather light wel. Ik werk niet echt met 'methodes' - heb zelf twee fijne trainers (Paard en Connectie, en Via Equestra) die ook redelijk 'methode-avers/ methode-divers' zijn en combineer hun inzichten naast die van mijzelf.
Feather light vind ik van wat ik ervan gezien heb zeker positief.

Leuk, Carolien is een studiegenootje van mij, we hebben dezelfde instructeurs opleiding gedaan

Ow wat leuk!
Ik heb qua instructeursopleiding zelf alleen de knhs basissport gehaald ooit en richt me verder heeeeeeeeel veel op biomechanica/ fysiologie opleidingen en ik les dus zeer regelmatig bij bovenstaande dames - naar volle tevredenheid! Beide absoluut toppers in hun veld :) Ooit wil ik zelf ook weer een additionele instructeursopleiding halen, die meer aansluit bij mijn huidige en aankomende kennis en inzichten.

Edit: even op jouw website gespiekt. Inderdaad een voor mij bekende naam uit Caro's netwerk :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:36

Robin_Rikkie schreef:
Hoi, ik kom even binnen vallen :=

Ik heb interesse in het werken aan de hand en dan voornamelijk om mijn pony te gymnastiseren omdat ze momenteel heel haar rug etc vasthoudt en we het niet makkelijk opgelost krijgen onder het zadel of tijdens het longeren. Doordat je het aan de hand onbelast kan doen lijkt mij dit wel interessant voor ons alleen heb ik er geen ervaring in :')
Nu zag ik hierboven toevallig al twee lesgevers voorbij komen die redelijk in de buurt zitten maar misschien kennen jullie nog mensen die mij hierbij kunnen helpen?
Ik woon onder Breda dus in die omgeving zou fijn zijn, mocht het nog aan te rijden zijn kan ik ook heel makkelijk naar die persoon toe, zelf heb ik namelijk geen al te fijne bak om aan het werk te kunnen.. :Y)

Ah, in mijn regio dus: ken er drie voor je: Roos Bijleveld (Via Equestra), Carolien Wessels (Paard en Connectie) en Angela Remie (Avalon). De eerste twee zijn instructeurs van mij. De laatste een bekende van me. Alle drie toppers! Bij allemaal kun je als het goed is ook daar naartoe (vinden ze denk ik alleen maar fijn ;) )

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 07:59

@Miezelke werken aan de hand is ook héél goed voor onze eigen coördinatie :D Jezelf geen pijn gedaan hoop ik?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:07

Gelijk een goede scrub gehad dus :+

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:33

Welkom Annie!

Leuk dat je ook werken aan de hand doet! Heeft jouw merrie ook te koop gestaan op de verkoopkanalen online? Dan heb ik haar denk ik voorbij zien komen in de zoektocht voor een vriendin. Vrij jong nog? De naam klinkt bekend :)

Bij mij is het deze week vooral cavalletti-werk aan de hand en onder het zadel. Puur simpel loshouden. Osteopaat komt volgende week, hard nodig! Dus echt dressuurmatig werk vragen, vind ik nu niet fair. Maar stilzetten doe ik ook absoluut niet. Aan de hand wel simpel werk qua buigen en wat longeerwerk. Maar dat vindt ze beduidend minder leuk dan 'echt werken aan de hand of onder het zadel'. Cavalletti werk vindt ze super om te doen en het houdt haar soepel en op conditie.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:40

Annie_23 schreef:
Skippy01 schreef:
Welkom Annie!

Leuk dat je ook werken aan de hand doet! Heeft jouw merrie ook te koop gestaan op de verkoopkanalen online? Dan heb ik haar denk ik voorbij zien komen in de zoektocht voor een vriendin. Vrij jong nog? De naam klinkt bekend :)

Bij mij is het deze week vooral cavalletti-werk aan de hand en onder het zadel. Puur simpel loshouden. Osteopaat komt volgende week, hard nodig! Dus echt dressuurmatig werk vragen, vind ik nu niet fair. Maar stilzetten doe ik ook absoluut niet. Aan de hand wel simpel werk qua buigen en wat longeerwerk. Maar dat vindt ze beduidend minder leuk dan 'echt werken aan de hand of onder het zadel'. Cavalletti werk vindt ze super om te doen en het houdt haar soepel en op conditie.

Thanks Skippy!
Nee ze heeft niet te koop gestaan. Ze is wel een bekende in het tinker wereldje, ze heeft M2 gelopen met haar oude eigenaar Lowi. Ze is 10 jaar niet super jong maar perfect voor mij!

stilzetten roest zeggen ze wel eens.. Goed bezig! Cavalletti vinden wij ook leuk maar Od is dat echt niet gewend.. haha lomperik..

Ah, dan heb ik haar mogelijk in 'het tinkerwereldje' voorbij zien komen wel eens :) (paar vriendinnen en een kennis die erg in de tinkers zitten, zelf dus vanaf de zijlijn wel een beetje ook).

Ja, rust roest zeker! Maar stilstaan doen ze hier nooit hoor - ze lopen gewoon de hele dag op de wei en de weides hier zijn een paar honderd meter lang, dus ze maken echt flinke sprintjes een paar keer per dag en wandelen steeds op en neer van het beste gras (helemaal achteraan natuurlijk) naar de waterbak (helemaal vooraan). Zelfs een paar échte oudjes (30+) lopen op de weides nog lekker rond te sjokken :)

Eind van de week de osteopaat en dan hopelijk weer oppakken met werken aan de hand ook. Voor nu gewoon simpel houden maar.
Dit weekend had Doortje de simpelste én meest dankbare taak uit haar jonge leventje:

Afbeelding

Mijn kleine buurmeisje voorgoed verpesten! :Y) (Ik heb mijn "welgemeende" (ahum) excuses aangeboden aan de buren voor het verpesten van hun kind O:) ) Kind is voor de duvel niet bang en liep met haar 7 jaar met 500kg haflinger aan de hand zo over het erf! (En had nog nooit een paard van dichtbij gezien, want beide ouders zijn er aardig bang van...)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:02

Hier een beetje van beiden: ik krijg tijdens de les heel veel feedback over mijn lichaamsgebruik. Ik kan het bij mijn paard wel reproduceren ná een les als ik zelf werk, maar het kost dan meer moeite omdat niemand mij feedback geeft op mijn lijf. En paardjelief spiegelt enorm. Dus moet ik zoeken naar houdingen bij mezelf.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 07:57

Doortje doet dit eigenlijk nooit. In twee jaar tijd heeft ze dat misschien twee of drie keer gedaan. Ze laat zich ook heel goed corrigeren als ik het er niet mee eens ben.
Het helpt bij dit soort dingen vaak om het 'om te denken': commando eraan koppelen, iedere keer als ze dat doen, en belonen. Clickerminded paard creëren. Op een gegeven moment anticipeer je erop en ga je het commando geven vóór hij gaat rollen. Op den duur zal hij op het commando gaan wachten en dan heb je het on cue staan - en is het vaak iets dat op die plek (de bak) niet meer 'zomaar' gedaan wordt. Kost wel wat tijd en vooral héél consequent zijn :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:09

Grappig te lezen hoe diverse paarden reageren op dit weer!

Doortje is met poetsen op stal heel onrustig met dit soort weer. Maar eenmaal weer uit de stal en aan het werk is het over en is ze er gewoon weer bij.

Vrijdag de osteopaat gehad, zondag mochten we al weer aan de longe - ze liep gelijk vloeiender door haar lijf, fijn!
Gisteren weer wat aan de hand gaan doen. Ze ging eigenlijk heel goed - was iets wakkerder met de flinke wind en wat paarden die van het erf gingen en er weer op kwamen, maar ze deed super haar best.

Aangezien de travers hier nog steeds maar niet wil, pak ik nu veel andere oefeningen mee voor spieren en balans. We komen vanzelf weer terug bij de travers als ze er wel aan toe is.

Gisteren hadden we schoudervoor, schouderbuiten, wijken voor druk en wijken op uitnodiging en een paar keer ongeveer een kwart keertwending. Ik was tevreden, zij ook. En omdat we daar beiden gewoon oprecht happy van worden, zijn we na de training in de regen gaan rennen over de wei samen :D

@Black_Moon: ik gebruik een heel licht dressuurzweepje. Al die andere sticks en dingen vind ik véél te zwaar, en zeker met mijn schouder rechts waar ik gewoon niet veel mee kan, wil ik naast mijn lijn niet ook nog een zware stick vast hebben.

@Wijslander voor het openen van de schouder gebruik ik hier de Spaanse pas veel, afgewisseld met zijgangen. Spaanse pas opent de schouder natuurlijk op een heel andere manier, maar Doortje wordt er echt beter van. Ik dacht gisteren even 'a la intrinzen' een poging Spaanse draf mee te nemen, maar daar werd madame gefrustreerd van en toen knalde ze er drie passen passage uit. Ze schrok er zelf van geloof ik. Mafketel. Daar zijn we absoluut nog niet aan toe, en het was ook super ongecontroleerd natuurlijk.

@AnnoNiemand het eerste dat in me opkomt is de impuls verhogen: dan hebben ze de tijd niet om te sloffen en stofzuigen. Daarnaast zet ik eten en niet-eten op cue. Tijdens de training wordt er alleen gegeten als ik naar de grond wijs EN zeg 'toe maar'. Verder werken wij beloningsgericht met clickertraining, dus Doortje is nog steeds obsessief met eten bezig, maar ze wil het wel graag verdienen, dus ze is super gefocust op mij, want ik ben de snoepjesmachine ;)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:23

Black_Moon schreef:
@Skippy01 Hoe doe je het dan bij de traver? Daar moet je toch een langer touwtje/slagje aan zitten dan wat er aan een dressuurzweep zit.

Nee hoor, want ik vraag de achterhand vanaf de binnenkant op uitnodiging... En ik heb een haflinger, compact paardje van 1,50 dus... Ik heb eerder te véél lengte aan een dressuurzweep van een meter dan te weinig :Y)

@Annoniemand: Fijn!! :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:42

@plutolover: stuur m maar in PB hoor!

Ik ben zelf even trots na dit weekend! Dat moment waarop je je kleuter-pony durft in te zetten om een lesklant te laten ervaren hoe relaxed longeren en wat simpel oefenen aan de hand kan zijn... en je kleuter-pony haar taak fantastisch oppakt!!

Doortje mocht zaterdag mijn lesgevende taak overnemen van mij. Ze liet zien hoe goed ze is in ontspannen stappen en draven, maar hoe je haar door het opvoeren van je eigen energie en enthousiasme ook écht enthousiast krijgt, en écht in speel-modus. En dat je enthousiasme ook wat kunt temperen door je eigen energie weer te verlagen.

Doordat Doortje zó zuiver is in haar spiegelende gedrag, en absoluut géén kwaad in zich heeft, kon de jongedame die met haar kwam werken zich focussen op haar eigen energie en de uitwerking daarvan op het paard, zonder zorgen dat Doortje misschien zou bokken of slaan.

Mijn jonge lesklant ging naar huis met nieuw zelfvertrouwen, nieuwe handvatten, meer gevoel en een smile op haar gezicht. En Doortje? Die had brokjes gekregen, kriebels, en fijne positieve woorden!

Ik ben super trots op beiden! Hebben ze toch mooi even gedaan samen!
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 25-03-19 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:53

plutolover schreef:
skippy: als ik hem af heb zou ik hem sturen haha

WAt super fijn is dat he!! Ik heb nu 1 vast klantje en die gaan ook heel erg voorruit.

Leuk is dat he? Ik heb met name klanten voor rijles eigenlijk. Nu eentje voor longeerles en basis werken aan de hand, en eentje voor echt grondwerk/ clickertraining / stukje vrijheidsdressuur. Heel leuk om te doen!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:00

Gizeppie schreef:
hannexjessy schreef:
ik wil ook grondwerk doen om mijn paard meer in belans te krijgen heeft iemand tips?

Wat voor tips wil je en in welke richting ?

Inderdaad: ben je op zoek naar technische tips, wil je weten welke oefeningen handig zijn, zoek je een instructeur? :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:19

ninaphilo schreef:
Ik was dit topic even vergeten, maar het gaat echt steeds beter bij mij! Paard gaat zichzelf echt meer 'dragen' in plaats van door te drammen en balans via mij te vinden.
Nog steeds zijn we echt beginners, maar ik ben al zo blij dat hij nu zelfverzekerder wordt.

Fijn dat je echt vooruitgang merkt! Super!

Hier ook steeds verbetering, met stukjes ubertreten, ondertreden en verzameling in stap en draf. *\o/*

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:40

Les werken aan de hand gehad vandaag!

Aandraven, energie verhogen:
Afbeelding

Draf, arbeidstempo:
Afbeelding

Draf, iets verzamelen en meer richting het achterbeen:
Afbeelding

Ennn, het is gelukt: travers aan de hand! <3
(Daar helaas geen beeldmateriaal van, maar ze deed het zó goed, linksom echt al volgens het boekje, rechtsom heeft wat meer tijd nodig voor het écht goed is, maar ik ben serieus super happy!!)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 07:01

Thanks @Plutolover!
Ben ook echt blij met haar progressie. Ik heb het werken aan de hand bewust een tijd naast me neergelegd en gefocust op rijden en longeren. Nu pak ik het sinds een paar weken weer op , en ik merk gewoon dat haar motivatie echt enorm hoog is nu. Super fijn! Ze is nu vijf, en begint echt veel meer lichaamsbewustzijn te krijgen, zo gaaf!