Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

darkadia

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:46

Hier van de week ook weer eens aan de hand gewerkt. Afgelopen winter veel bezig geweest door luchtwegproblemen, en hij mocht alleen lichte inspanning doen. Nu veel mooi weer gehad en hij is weer fit dus veel het bos in geweest. Toch pakte hij het keurig op, rechtsom vindt hij schouderbinnenwaarts en travers nog wel erg lastig. Linksom ging schouderbinnenwaarts fijn, travers ook wel aardig en toen ik op middellijn van schouderbinnenwaarts stelling wat om zette kreeg ik zomaar een stukje appuyement kado. Ongepland haha.
Helaas trok hij na afloop wel het kaptoom stuk (schudde met hoofd waardoor hij in de teugel stapte).

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:41

Hier zodra ik weer meer met mijn linkerarm kan ook dubbele lijnen weer oppakken. Naast al wat meer verdieping in klassiek/academische rijkunst volg ik nu de opleiding bij Emiel. Vandaag een inspirerende eerste lesdag gehad en super veel zin om daar ook mee aan de slag te gaan in loswerken, grondwerken en dubbele lijnen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:21

Ik heb de kaptoom van klassieke ruiter gehad, schoof hier niet, maar best streng ivm ketting. Vormde daardoor wel mooi naar neus. Een leren gehad van westeindruitersport. Mooi ding, maar schoof alle kanten op bij mijn paard. Barefoot heb ik nu liggen, maar vind de neusriem bij mijn paard niet helemaal lekker aansluiten of moet hem enorm aansnoeren. Daarbij is het bit niet heel makkelijk eraan te maken met de bitriempjes.
Heb nu de horka erbij, ideaal en simpel om bitje eraan of eraf te doen. Heb de maat cob maar is ruim verstelbaar. Heb wel de frontriem eraf gehaald. Die was vrij krap en vond ik niks toevoegen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:11

Vanuit het dubbele lijnen uit menpositie kun je ook zijgangen doen met je paard. En naar mijn mening valt het wel onder werk aan de hand, je zit er immers niet op ;) Maar meestal wordt inderdaad meer de academische of klassieke rijkunst hiermee bedoeld, met kaptoom.

Hier helaas nog niet aan de slag. Zijn nog steeds aan het revalideren en paardlief moet vooral rechtuit. Bij meer belasting van zijn achterbeen ontstaat er weer zwelling, dus nog niet helemaal 100%. Al gaat ie zelf het liefste als een stuiterbal door de bak heen in volle galop. Dus echt pijn heeft ie er niet meer aan.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:50

Hier begin 2018 verhuizen naar ander stalletje waar we ook weer een bak hebben (die niet meteen een modderpoel is na regen), dus dan ga ik het werk aan de hand ook weer fijner op kunnen pakken. Zal dan ook wel updates hier plaatsen zo nu en dan!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 08:42

Werk aan de dubbele lijnen is inderdaad heel fijn om je paard soepeler en rechter mee te maken en onbelast te trainen. Ik heb zelf de opleiding gedaan bij Emiel, en gebruik het bij zowel jonge paarden als voorbereiding op het rijden, als ook bij paarden ter ondersteuning van het rijden.
Daarnaast werk ik ook met kaptoom aan de hand vanuit de klassieke rijkunst.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:06

Yltje schreef:
Ik wil eigenlijk van vrij simpel naar steeds een stapje verder werken, het werken met een touwhalster en leadrope lijkt me fijn. Ik doe het nu af en toe met dr halster en leadrope en dan een beetje basis grondwerk. Volgen stilstaan wijken voor druk maar wil niet teveel klooien en hoopte een beetje wat basis oefeningen te horen om mee te beginnen en zo door te werken.

Een lesje hier en daar lijkt me ook handig maar ben nog niet zo thuis in die wereld en of die een beetje in de buurt te krijgen zijn of iemand die eens wilt helpen (kop noord holland) :)

Ik kom ook wel op meerdere plekken in NH.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:41

bren979 schreef:
Hoi, ik ben net geopereerd en heb nog een lang revalidatie traject ( 6 maanden niet rijden) te gaan.
Nu heb ik gelukkig bijrijders die het rijden van mijn paard overnemen, maar ik wil zelf ook met
hem aan de slag gaan.
Hebben jullie tips of ideetjes? Hoe en waar te beginnen?

Pfoe das een lange periode. Waar moet je precies van herstellen en wat kan je fysiek wel? Dan is het makkelijker om mee te denken :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 10:03

Oeps, even 5 pagina`s moeten bij lezen!

Ik kon de groep ook niet vinden :(

Hier nu met het koudere en nattere weer ook het werken vanaf de grond meer opgepakt. Doen zowel werk aan de hand, als dubbele lijnen (freestyle) als lange teugelen. Ook aan touwhalstertje doen we grondwerk oefeningen voor de soepelheid.
Afbeelding

Paardlief heeft lange revalidatie gehad na een blessure maar is eindelijk helemaal hersteld :D

En laat nu zelfs met loswerken leuke dingen zien :)
Afbeelding

Enne galop hier geen probleem hoor!
Afbeelding

Hopelijk komend jaar starten bij de ncsah om mezelf nog verder te scholen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:40

fardoe schreef:
Leuke foto's Darkadia, zag dat ze bij NCSAH bezig zijn met het opzetten van een online training werken aan de hand.

Dank je :) met dan aan lief vriendinnetje en mede bokker.

Die is er inmiddels en volg ik ook maar ik wil graaag de volledige opleiding als aanvulling op mijn eerdere ORUN en freestyle.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:29

fardoe schreef:
Peetstap, ik heb mijn hand van de buitenteugel lager, dit omdat het paard dan niet tegen je aan kan gaan hangen( controle over schouder). Mijn positie varieert maar bij buitenteugel over de schoft loop ik veel te ver naar achteren, dan neemt mijn paard het geheel over.
Je zou kunnen proberen om eens wat verder naar voren te lopen misschien dat je dan wat makkelijker beweegt op je moeilijke kant.
Tips geven is niet zo makkelijk als ik niet weet waar je moeite mee hebt, want heb je moeite met de buiging in je lijf of met het geven van hulpen/ ophoudingen/ ontspannen in de hand.

Grappig. Ik heb hem juist bewust wat hoger om evt ook makkelijk ophouding omhoog te kunnen maken. Maar mijne valt dan ook graag over de buitenschouder op de rechterhand, en als ik mijn hand lager doe is dat nog veel erger :+

Wat mij erg geholpen heeft in het oefenen met de houding is echt cirkels/vierkantjes uitzetten met pionnen en variƫren van kleine cirkel naar weer groter. Zodat ik in eigen lijf ook meer mee ging draaien (en nog altijd verre van perfect hoor).

@wijslander: ja dat doe ik hier ook inderdaad, dat gewicht verplaatsen in stilstand.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:41

fardoe schreef:
Ik dacht dat ze pas in 2019 met de online training begonnen van het werken aan de hand.
Hoe bevalt het, krijg je genoeg info?

Ow ja nee klopt, specifieke deel komt nog, maar tot nu toe vind ik het wel interessant iig. Maar ik wil graag meer dan alleen de online training. Heb inmiddels ook wat instructeurs in de buurt gevonden die vanuit deze methode werken, dus daar ga ik komend jaar ook mee aan de slag.

@Dilan93 overiges het paard uit mijn eerdere post op de foto is ook een draver

@Fardoe soms doe ik dan inderdaad mijn hand omhoog. Dit gebruik ik ook tijdens het rijden, dus hij kent die hulp en ik vind het voor hem dan logischer dan met mijn hand zo laag. In zijn geval reageert hij daar ook beter op.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:05

fardoe schreef:
Darkadia gebruik je dan een lange zweep om het achterbeen te toucheren? Ik gebruik zelf een lange dressuurzweep en als ik mijn hand laag heb kan ik precies mijn paard toucheren op de plekken waar ik de hulp wil geven door alleen mijn pols te draaien.

Ik werk niet altijd met zweep, maar heb zowel gewone lange dressuurzweep als een menzweep die ik soms gebruik. Meeste doe ik op stem en eigen energie. Zweepje idd soms als aanwijsstok/verduidelijking hulp.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:14

No_No schreef:
Zijn er nog mensen uit dit topic die in de facebookgroep willen? Volgens mij staat de teller nu op ongeveer 25 personen en was de wens om het niet te groot te laten worden?

Graag!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:33

plutolover schreef:
skippy: als ik hem af heb zou ik hem sturen haha

WAt super fijn is dat he!! Ik heb nu 1 vast klantje en die gaan ook heel erg voorruit.

Mag mij ook PB sturen hoor. Wat ook kan helpen is lezen bij andere instructeurs hoe zij zich profileren in advertenties/op hun website. En mond op mond reclame ook zeker zinvol!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie