Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cera_D

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:01

Gapen is voor veel paarden ook een vorm van verwerking, alles wat ze net hebben meegemaakt ff op een rijtje zetten. De 7 games kunnen soms namelijk nog wel veel mentale inspanning vragen, het beste om te doen is hem dan even 5 minuutjes (ongeveer) niks laten doen zodat hij alles goed kan verwerken.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:19

Sunshinedaan schreef:
Wat is parkeren eigenlijk?
Ik zie dit vaker langskomen, maar weet niet goed wat ik me erbij moet voorstellen :)

Dat je zelf op het krukje gaat staan en dat je paard naar je toe komt en precies zo gaat staan dat je op kan stappen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:37

Kimmie25501 schreef:
Nee dat is inparkeren haha. Parkeren houdt in dat je paard blijft staan waar jij hem hebt weggezet en pas weer in beweging komt als jij dat zegt

Oh laat maar, ik dacht dat je dat bedoelde :D

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:01

Hoe heb je dat parkeren nou ├ęcht goed aangeleerd? Bij ons blijft het altijd een beetje slordig, en als het te lang duurt gaat m'n paardje toch z'n eigen ding doen

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:17

Academische dressuur aan de hand? Kan je zo licht of zo zwaar maken als je wilt. En is ook nog eens super goed voor je paard

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:56

@Maddox
Straightness training van Marijke de Jong heeft een online instap cursus, daarbij wordt de basis uitgelegd. Op yt kan je dan van verschillende mensen filmpjes bekijken hoe ze het aanpakken.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:48

Misschien wel leuk voor jullie om dit linkje te bekijken, het is een online instap cursus van Marijke de Jong. De cursus gaat over het principe van het begin van rechtrichten aan de hand (de volgende online cursus kost 400 euro dus dat heb ik zelf over geslagen ;) ). Op de rest van de site staan ook super veel nuttige artikelen die heel handig zijn om ook te lezen.
Zelf kom ik met een maandje bij een van haar instructeurs te staan, dus daar gaan we vast ook nog wel veel leren.

https://www.straightnesstrainingacademy ... try-course

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:58

Ik heb mezelf ook nog niet officieel voorgesteld, dus bij deze. Met mijn 5 jarige paardje Diego (die ik ondertussen 3 jaar heb) doe ik heel veel grondwerk, ik ben vooral bezig met het rechtrichten aan de hand zodat hij meer balans krijgt om mij beter te leren dragen. Daarbij longeren we ook regelmatig aan de kaptoom, wandelen/fietsen we veel buiten en hebben we 4 vd trucjes die we afwisselen hahah.

Afbeelding
Nou dit zijn wij

Afbeelding

Afbeelding
Ik vraag hem hier achteruit, en omdat hij dat fysiek nog heel moeilijk vind mag hij aan het einde zn favo trucje doen, lekker flemen.

Afbeelding

Afbeelding

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:41

De rambo heb ik inderdaad ook, echt een heerlijk hoofdstel!
En ook heel fijn dat hij wat eigen initiatief gaat nemen, altijd leuk om te zieb.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:00

ninaphilo schreef:
Ik kom hier ook weer even updaten :)
Bo is best dominant en tegelijkertijd onzeker. Ik merk enorm met grondwerk wanneer hij iets niet snapt, of niet door heeft of hij het goed doet, hij boos wordt. Te veel druk kan hij ook niet zo goed handelen, dus als ik bijvoorbeeld zijn achterhand om vraag doe ik dat voorlopig alleen met mijn hand. Zo min mogelijk met zweep in mijn hand.

Ik ben nu weer bijna helemaal vanaf nul opnieuw begonnen omdat ik merkte dat we elkaar niet meer begrepen. Afgelopen keer heb ik met een snoepje beloond wanneer hij iets goed deed. Met alleen stembeloning ging hij namelijk altijd door met de oefening die ik vroeg en snapte hij niet wanneer hij moest stoppen, wat weer uitte in frustratie. Met een snoepje gaat dat stoppen nu wel goed, hopelijk kan ik dat later weer afbouwen dat hij met alleen stemcommando snapt wanneer hij 'klaar' is.

Bo is trouwens ook LBE (denk ik), hij wil ook altijd iets in zijn mond hebben. :+ Helaas wil hij dan ook als hij iets moeilijk vindt het grondwerktouw opeten, wat dan niet van mij mag. Is ook nog een puntje waar we aan werken.

Dat rollen wat ik een paar pagina's terug beschreef is trouwens bijna afgeleerd! *\o/*

Net alsof je mijn paard beschrijft :+
Wat bij ons heel erg heeft geholpen is hem leren dat de zweep echt een aanwijzing is en geen druk, anders wordt hij idd heel boos en dat uit zich dan ook weer vaak in happen, vaak geef ik hem dan eventjes mijn zweepje om zijn spanning los te laten.
Ondertussen gaat het echt super goed met ons en wordt hij eigenlijk nooit meer boos, alleen soms gefrustreerd als hij iets niet snapt/moeilijk vindt.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:30

ninaphilo schreef:
Fijn dat er iemand is die het herkent! Soms als ik vertel hoe hij is met grondwerk hoor ik vaak iets als 'oh dat zou die bij mij echt niet mogen flikken' of 'ik zou dan echt boos worden'. Ik kan hem echt niet hard gaan afstraffen elke keer als hij even boos wordt, dat zou hij emotioneel niet aankunnen. Van binnen is hij eigenlijk gewoon een klein onzeker jochie.
Dat is wel een goede tip, echt alleen gebruiken als aanzwijzing. Met sommige oefeningen kan het wel met zweep en met sommige juist echt niet. Dankje voor de tip!

Nou als ik echt boos op die van mij word eet hij me op hoor :D , vaak helpt het voor dat soort paarden wel om ├ęcht heel duidelijk te zijn, anders worden ze ook weer onzeker daarvan.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 06:42

Ik zou zelf the friendly game van parelli gebruiken, het is belangrijk dat je paard leert dat iets wat jij in je handen hebt niet eng is en hem nooit pijn zal doen.
In eerste instantie begin je met de zweep over de schouder te aaien (eerst checken of je paard dit al kan zonder zweep), zodra je paard enige vorm van ontspanning toont (als je paard aan het rondlopen is is het stilstaan al bijna voldoende), tot hij relaxed blijft staan als je met de zweep aankomt. Dit uitbouwen naar het hele lichaam aan kunnen raken zonder enige vorm van spanning.
Heel belangrijk hierbij is dat je zelf een passieve houding aanneemt, dus lekker relaxed gaan staan zodat je paard op geen manier het idee kan hebben dat je hem wilt verplaatsen.
Er staan genoeg filmpjes van op yt, dus eerst lekker een beeld krijgen bij mijn uitleg :D

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 00:57

Ligt heel erg aan wat je wilt, voor dressuurmatig trainen vanaf de grond vind ik persoonlijk een kaptoom fijner inwerken. Maar als je 'gewoon' grondwerk wilt doen vind ik een touwhalster ook heel prettig. Voor ons werken ze dus beide goed, maar ze hebben beide een andere werking dus ik gebruik ze ook voor andere doelen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 07:42

Pindabear schreef:
Dank jullie wel voor jullie reactie. Dus eigenlijk voor wat lichtere grondwerk zou ik het ook makkelijk met een touwhalster kunnen doen?

Absoluut! Zelf train ik ook wel eens dressuurmatig met touwhalster, puur om te checken of ik deze resultaten krijg zonder dat ik kan bijsturen op dezelfde manier.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:51

Niet echt een specifieke oefening, maar vindt iets waar je paard enthousiast van wordt. Die van mij is ook vrij flegmatisch paard (deels omdat zijn bouw hem echt niet mee helpt), maar hij wordt zo mega enthousiast van de stap-galop overgang dat hij dat nu te pas en te onpas aanbiedt :+ , zo kan het paard ervaren dat het bewegen met activiteit ook fijn kan zijn (zeker als er daarna nog een click+snoepje komt :D )
Verder werk ik ook met voerbeloningen, dus ik geef mijn hulp meestal op een R- manier, zodra hij reageert een click+beloning, dit zorgt er bij hem voor dat hetgeen wat hij moeilijk/minder leuk vindt toch oke blijft om te doen. Daarbij probeer ik de echte overgangen heel goed aan de hulpen te hebben, dan hoef ik daar geen aandacht aan te besteden, puur aan de activiteit en de kwaliteit zelf.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie