Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Isabel_k
Blogger

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:13

Ik ben op dit moment vooral bezig met het voorbereiden op het zadel. Eigenlijk gaat dat nu heel goed - ik kan op hem stappen. :):)

Ook doe ik academische rijkunst en oefeningen voor mijn opleiding. Ik heb al een poosje geen les gehad, dus ik hoop dat ik die snel kan nemen zodat we ook weer voorruit kunnen. Gisteren kon hij voor het eerst galoperen op de cirkel. Ik was gelijk de hele dag enthousiast. :D Mijn favoriete manier van werken is Natural Horsemanship. Denk aan bepaalde punten van Parelli en Emiel Voest. Ik neem mee wat voor mijn paard werkt. (Left Brain Extrovert, denk ik).

Ik vind afwisseling ook heel belangrijk, dus we spelen ook gewoon veel, wandelen, gaan op pad met de trailer en doen dus wat academische rijkunst.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En we waren op Equiday waar we ook heel veel hebben geleerd. Vooral over hoe Joep (en ik!) reageren op publiek.

IG: @Equisophie.nl

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:47

Wat doet tristan precies? Wat maakt zijn methode anders? Ik ken hem niet zo goed :D

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:07

Dat is interessant. Ik ken zijn methode verder niet, maar zijn ideen gebruik ik onbewust wel. Zo heb ik mijn paard dat vrij paniekerig kan en kon reageren geleerd dat hij zijn rust op kan zoeken door zijn neus op de grond te doen. :j

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 17:54

Wel met bewustwording van het lichaam. Niet het zoeken van ontspanning in mijn ogen. :+

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 09:50

Ik plan mijn sessies eigenlijk niet. Soms ben ik echt een uur bezig met allerlei oefeningen, maar er zijn ook momenten dat ik maar tien minuutjes in de bak sta. Ik kijk heel goed naar mijn paard. Als hij dingen aan blijft bieden, blijf ik bezig maar zodra ik merk dat zijn concentratie minder wordt of als hij minder naar mij gaat kijken en meer naar de omgeving stop ik. Ik vraag nog één leuke simpele oefening die we positief afsluiten.

Over het algemeen start ik simpel en eindig ik simpel. Wat er in het midden gebeurd, laat ik in het midden. :D

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 10:10

De lastigere oefeningen zijn bijvoorbeeld het werken met drukpunten en het oefenen voor mijn examens voor mijn opleiding. (Hier spreek ik dan over parelli-achtig grondwerk). Als ik academische rijkunst doe ben ik echt binnen 20 minuten helemaal op (net als mijn paard) en als ik met hem onder het zadel bezig ben, zit ik er soms maar 5 minuutjes op.

De simpele oefeningen die ik bijvoorbeeld doe zijn flemen (ja, ook met het parelli-achtige grondwerk. Hij vind het fantastisch :)) ), inparkeren (dit is zijn favoriete oefening OOIT) en een stukje op de cirkel sturen. Ook achterwaarts vind ik een hele leuke oefening. Maar het ligt ook aan zijn mood. Als ik merk dat hij om wat voor reden dichtbij wil zijn, dan ga ik hem niet naar achteren sturen en blijf ik eerder bezig met oefeningen voor drukpunten of samenwerking (zoals samen naar achteren stappen). Maar als hij heel zelfstandig doet, stuur ik hem juist naar achteren en gaan we lekker veel op de cirkel werken. :j

Mijn paard is (denk ik) een left brain extrovert en hij verveelt zich snel. Daarnaast houd hij niet zo heel erg van aanrakingen en druk op zijn schouders dus dat soort oefeningen doe ik niet eindeloos. :n

Als hij een dagje wat 'suf' is of als ik een dagje niet zo veel zin heb om te rennen doen we oefeningen waarbij ik hem niet echt uitdaag. Waarbij we bij elkaar blijven, maar als hij lekker fel en aan is, gaan we juist werken in liberty waarbij hij zijn ei echt kwijt kan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het ligt dus echt aan de dag, aan mijzelf, aan hem en aan de eventuele problemen die wij tegenkomen gedurende het werk. Bovenstaande foto's zijn allemaal gemaakt tijdens werk in libery. Dus het echte spelen. :D

EDIT: Het steigeren lijkt een stuk dichterbij dan het daadwerkelijk was. Ik had de foto iets anders gecropt voor het effect. :')

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 10:13

xZiva_ schreef:
Met mijn nieuwe 'wilde' pony werk ik tot hij ontspant :j
De eerste week zijn we slecht van start gegaan: hij kwam aan met een ontstoken strottenhoofd.. super benauwd en snot stroomde uit zijn neus. Hij gaf aan even niets aan zijn lichaam te willen dus dit gerespecteerd en hem alleen er uit gehaald voor zijn medicijnen. Nu binnen een paar dagen mag ik al bijna zijn hele lichaam aanraken! Billen, buik en zelfs zijn benen! Hij gaf mij gisteren ook een heel lief voetje cadeau <3

Dit alles doe ik gewoon los zodat hij kan 'vluchten' zodra hij dat wil.

Merk wel dat ik het lastig vind om te zien of hij iets spannend vind of gewoon aan het puberen is :=
Gisteren wilde hij opeens niet meer langs het draadje, waar hij vorige week nog elke dag minimaal 2 keer langs liep zonder problemen. Toch even doorgezet en opeens kon het wel :+

Dat lijkt mij echt een mooi proces om mee te maken. <3

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:56

Ik zou op dit moment alleen focussen op wat echt belangrijk is: drie zuivere basisgangen. Een stemcommando koppelen aan zijn extra gang zou ik op de volgende manier doen:

1. leer het paard in vrijheid naar je toekomen op commando en beloon hem daarvoor. (Ofwel met lekkers ofwel rust of stem)
2. kijk wanneer je paard zuiver in de extra gang terecht komt. Observeer hem dus goed. Geef vlak voordat het paard in die gang valt het stemcomando naar keuze. En vraag hem direct daarna naar je toe te komen (zie stap 1).

Ik denk (geen ervaring met een gangenpaard) dat het paard op die manier het stemcommando gaat koppelen aan de extra gang. Je bent hem immers elke keer net voor. Maar dit is een theorie. Of het echt werkt durf ik niet te zegen.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 15:26

BlackBeautyZ schreef:
weet toevallig iemand van jullie hoe je een paard op een goede manier het water in leert lopen? (plassen, meertjes, uiteindelijk de zee?)

mijn paarden vinden het ontzettend eng.. ik merk aan mezelf dat ik ook niet echt een goed plan van aanpak heb om ze dit te leren..

Als je er zelf in kan staan, is dat natuurlijk heel erg fijn. Dat helpt heel erg, maar ga dan niet recht voor het paard staan. Dan heb je een grotere kans dat ze bovenop je springen. Verder is het belangrijk dat je zelf gewoon rustig gaat staan en als ze de eerste keer met een hoefje in het water komen is dat ook gewoon genoeg. Niet heel erg focussen op 'in het water gaan', maar eerder op 'Eens zien of we dichtbij kunnen komen'. Dan kan je steeds meer uitbouwen.

Wat je eventueel ook kan doen is druk geven aan de achterkant door bijvoorbeeld een stick. Op die manier drijf je ze het water in. Dat werkt heel goed, maar dan moet je wel precies weten wat je doet. Ook moet je paard de oefening van het drijven en sturen op de grond al kennen. Mijn paard kent dat al waardoor hij weet wanneer hij naar voren moet lopen. Als hij naar voren loopt gaat de druk weg. Zelf kon ik hem op die manier op een fijne en vertrouwde manier het water in krijgen, maar als ik een paard niet goed zou kennen zou ik opteren voor de eerste optie. Zeker als ze de driving game nog niet voldoende kennen.

Afbeelding
Hier sta ik op de verkeerde plek, maar die had ik wél gekozen omdat ik mijn paard 'voor' wilde gaan. Ik had beter als ik erdoor was aan de kant van het hek kunnen gaan staan. Nu sta ik op de plek waar hij heel makkelijk heen kan springen als hij het toch te eng vind.
Hij deed namelijk bij dezelfde oefening ook dit:
Afbeelding

Afbeelding
Hier sta ik op de correcte plek voor het driven. Hij gaat keurig over de 'hindernis' en ik sta op een logische en veilig plek. Ik kan hem als hij gaat rennen makkelijk terugvragen door naar zijn kont te kijken.

Afbeelding
Hier zie je bovenstaande oefening in het water. :D Ik hou mijn arm waar zijn hoofd is naar voren (dat betekend 'ga voorwaarts'. Als hij dat niet doet, kan ik hem met de achterkant van mijn leadrope een tikje op zijn kont geven. Hij weet dat zijn billen dan moeten draaien en dan staat hij dus volledig in het water. Dat deed ik niet, omdat hij aan het onderzoeken is (zie het voetje). Wel blijf ik naar voren vragen, want hij geeft niet het correcte antwoord (ga helemaal naar voren), maar hij is wel aan het zoeken.

Afbeelding
Uiteindelijk stond hij helemaal in het water.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 09:12

BlackBeautyZ schreef:
wauw bedankt voor de duidelijke uitleg! ik ga hier zeker mee aan de slag!

Succes! Ik ben benieuwd of het lukt. :))

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 07:41

Als toevoeging: uitbreiden met 'rare' producten zoals plastic zakken aan je stick en bijvoorbeeld hard op grond slaan terwijl je paard blijft staan. Terwijl je altijd op rust blijft staan.