Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 09:35

Hoi allemaal

Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik heb een tijd geleden met een jong paard regelmatig grondwerk gedaan. Op een gegeven moment is dit door omstandigheden van "buitenaf" op een dag fout gelopen en heeft ze zich een aantal keer losgetrokken. Dit deed ze eerder nooit en het is toen ook echt meer door die situatie mis gegaan.
Mijn vraag heeft te maken met de structuur van een grondwerksessie. Hoeveel oefeningen doen jullie per keer? Iets "nieuws" en iets wat het paard al kent? Ik merk namelijk dat ik probeer om verschillende dingen te doen, om te zorgen dat het paard een soort van afgeleid wordt en zich niet wil lostrekken. Terwijl dat dus sowieso niet in haar aard zat, maar ik merk dat ik daar nog steeds een soort van rekening mee houd dat het kan gebeuren. Dus ik heb het idee dat ik teveel vraag (om maar te zorgen dat ze bij me blijft) en dat ze daarom niet echt alles goed kan verwerken. Dit wil ik graag wel kunnen, dus vandaar mijn vraag hoe jullie een sessie plannen.

Alvast bedankt!

Therapist: And what do we do when we are sad?
Me: Buy the pony.
Therapist: *sprays me with a water bottle*

AnnickT

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 10:01

Bedankt voor de reacties :)

@ Isabel_k
Oké, lekker simpel, haha. Maar wat voor oefeningen doe je dan, bijvoorbeeld?

@ Gizeppie
Ik ben niet zo bekend met left/right brain, heb het wel een keer voorbij zien komen en ik zal er eens naar gaan kijken.
Sinds die keer dat ze zich een aantal keer heeft losgetrokken heb ik niet meer met haar gewerkt. Afgelopen zondag was de eerste keer dat ik het weer aandurfde en toen heeft ze geen enkele poging gedaan om weg te komen, zoals ik al zei, dat deed ze sowieso al niet behalve die ene keer, dus op zich blijft ze wel bij me.
Los heb ik ook gedaan, maar dat durf ik nu niet goed meer.
Ik moet enkel de rust zien te vinden en vertrouwen dat ze bij me blijft en dus goed van tevoren plannen van oké, deze oefeningen ga ik doen en als ze het aangeeft nog wat anders, maar niet te veel. En dat vind ik dus lastig.

Therapist: And what do we do when we are sad?
Me: Buy the pony.
Therapist: *sprays me with a water bottle*

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie