Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Svadilfari1

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:47

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:56

Maartje_M schreef:
Ik kom even binnenvallen :)
We hebben sinds kort een welsh A voor de kinderen en ik wil zelf ook met haar aan de slag aan de hand. Ik wil gaan proberen wat het beste werkt voor ons (aan de hand, lange teugel, lange lijnen...) maar ik zoek eigenlijk wat achtergrond informatie over hoe te beginnen etc. Pony is beleerd voor de wagen, dus ik denk dat voor haar aan de lange lijnen een logische plek is? Of maakt dat verder niet echt uit?

Weten jullie iemand in regio Eindhoven die hier ook les in geeft?

Je hebt verschillende methode van lang teugelen. Bijvoorbeeld ; devFranse daar loop je erachter met en de lijnen lopen door een longeer singel. En de Weens/ Italiaanse methode zoals Piet Bakker ( en heb sinds kort les van hem) dit vind ik zelf het fijnst schuin naast de achterhand en geen longeer singel methode waar de spaanse rijschool in Wenen mee werkt.

Daarnaast train ik aan de hand ook naar aanleuning en gymnastiseren maar dan horsemanship, holistisch. Wat goed op elkaar aansluit. Maar niet te vergelijken met elkaar is.

En ze zal het zeker wat gewoner vinden om voorop te lopen, maar onervaren paarden hebben het ook gauw door.

Onderzoek zelf wat je leuk vind. In jouw regio Eindhoven ben ik niet bekend anders kan je beter op het forum onder ervaringen en diensten deze vraag stellen in een topic [ED] Ervaringen en Diensten

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:51

Siamsmeesje schreef:
Svadilfari1 schreef:
Je bedoeld de dvd van Piet Bakker? Wij hebben het hem gevraagd. Helaas. Misschien diegene in Zweden het vragen Olga of die de dvd 's nog heeft.

Dit heb ik wel gevonden 48 minuten https://vimeopro.com/user8079704/long-r ... o/27764420

Ellen Ofstad zou de video verkopen, maar die moet na ruim 2 jaar nog steeds reageren op mijn mailtje.... Ben bang dat ze er weinig meer mee doet online :=

oh jee , zo jammer.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:06

@ Maartje_M fijn dat je iemand voor grondwerken hebt gevonden. Kan mij indenken dat ze even moet wennen als je schuin achter wilt lopen. Je zou kunnen proberen( ze is toch bereden? Op schouder hoogte te beginnen en dan zo steeds meer naar achter. Het is maar een idee hoor.

@ Sizzle , jee wat leuk een Knabstrupper! Zelf gefokt of gezocht? En fijn dat je er zo weer mee kan beginnen. Hier een niet bereden , die volgende maand 4 wordt. onlangs ermee begonnen. Vrijdag les 4 van Piet Bakker. Besef dat ik echt geluk heb en pony ook enorm.
Echt niet 1 in de buurt met deze methode, wat jammer. In welke regio zit je?

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:23

Oef Sizzle dat is lastig, ook herkenbaar. En tja echt les is zo fijn. Niet voor niks dat instructeurs reizen.
Het zal wel niet, maar ga het de volgende les eens vragen. ( hij geeft zelf in het buitenland nog steeds les) of hij iemand weet.

Vandaag voor het eerst in het bos aan lang teugelen gedaan ( we hebben 3 lessen van Piet Bakker gehad) moest van stal langs pad met weide met zijn vriendjes voor op get bospad , en eerst wilde hij eten ( kaptoom van nylon ) maar doordat ik zeker wist wat ik deed kwamen we mooi door het bos stukjes gedraafd schouder buitenwaarts vond ie eerst wel raar zonder wand..

Eerst ging ik naar zijn hoofd als we iets tegenkwamen. Maar hij had al vlug door oh zo. En had er ook plezier in.

Op de terugweg een bestelbus zijn we zo van het smalle zandpad naar het fietspad gegaan.

En weer terug het zandpad op voordat er een fietser last van ons had. Was zo blij!

Maar dit kwam echt door de lessen mbt de eerste minuten willen eten en omdraaien. Dankzij de lessen werkte wat ik deed. Wel lekker suf was zelf verbaasd.
Maar goh zo trots op hem

PS pony is eerste les op de loop gegaan dus ik had ook al geleerd wat dan te doen vandaar dat ik het bos heb opgezocht. Hij is vrij bomproof we wandelden veel alleen met zijn 2

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 08:08

fluffyfox schreef:
Zitten er nog echt mensen in dit topic?
Word weinig gepost zie ik.
Maar toen ik een nieuw topic aan maakte werdt ik verwezen hierheen.

Fanatiekelingen gezocht ;)

Ik ben wat minder actief op bokt.
Daarin tegen zeer actief met lang teugelen.
Ook de afgelopen periode iedere week les van Piet gehad.
Reden om het mezelf goed aan te leren Met de verschillende dieren.

En mbt onderlinge wedstrijd en dat ik af en toe op een ander paard zit, met bijrijdpony bitloos onder het zadel van Piet les gehad; een aanrader ook!

Naast Pony, doe ik het met de verzorgponies. Met 1 van hun een 3 jarige ook begonnen met hulp van Piet de eerste keer. Opvallend hoe ze allemaal het enorm leuk vinden.

En met de 2 Groningers van een vriendin wekelijks. Die pakten het ook zo op. En vinden het duidelijk ook leuk!

Verder woon ik ook graag lessen bij van anderen. Ik oefen en oefen en leer want ik ik wil het graag eigen maken. En merk dat de timing en inschatting pony/paard verbetert door te veel te oefenen.
Ik ben denk ik in april/ mei dit jaar begonnen maar er echt verslaafd aan.
Ik vond het heerlijk om samen met een dier zo bezig te zijn en dus de methode van Piet Bakker.

Daarnaast kijk ik graag videos. Zoals die van de Eline met haar Shet Umpire.
Leuk dat er meer mensen zijn in dit topic.
Ik ga verder bijlezen en kom zeker terug.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:49

@ Paardenjacq Wat ontzettend leuk!
Zelf doe ik het met de kaptoom en bitloos, met alle paarden waarmee ik het beoefen. Zo ook met 2 niet v mezelf die enkel het bit kennen met rijden ; ik vind het fijner.
Met de Shets heb je geluk er zijn idd wedstrijden hierin ; op YouTube kan je Eline met haar shet Umpire in actie zien. Zijn ook topics op bokt met clinic filmpjes Ik vind het altijd leerzaam te kijken naar anderen.

@Sunshinedaan wat klinkt dat goed hoe hij het oppakt en de korte sessies doen. Had je het zelf al vaker gedaan?
Volgens mij vinden de meeste paarden , ook jonge paarden het erg leuk

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:02

Klopt helemaal.Mbt bitloos hoofdstel had ik een stalgenootje die het met kaakgekruist bitloos hoofdstel probeerde .. Dat werkt ook niet prettig ; deze werd definitief omgebouwd tot sidepull. De sidepull werking is het meest duidelijkst v je hulpen .

Ik merk zelf bij sommige ponies wel een verschil mbt nylon zacht v binnen kaptoom en een sidepull hoofstel; dat ze met de eerste meer ontspannen lopen / luisteren.

Ik vermoed!!!! dat misschien!! v sommige dieren een smalle neusriem die wat scherper miscchien aanvoelt / inwerkt minder prettig is. Dat je onbedoeld corrigeerd /ruis krijgt

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:42

Mooi en wat een leuke pony!
Dit ziet er prettig uit naar verhouding , neusriem mooi in verhouding en heel prettig dat er ook geen riempjes dicht op het oog zitten

Wat mooi zeg zo op maat , en het materiaal hoe bevalt dat?

Svadilfari1

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:26

wat superleuk om te zien! En wat fijn dat je Shet het zo leuk vind. Och die zijn zo slim. Jullie zijn goed bezig.

Als eerste wat ik je mee wil geven is proberen je handen bij elkaar te houden.
Net zoals bij het rijden; met het zweepje went van zelf: op een gegeven moment wordt het gewoon hoor.

Hierbij een instructie filmpje ; https://vimeopro.com/user8079704/long-r ... o/27764420

Hier was ooit een dvd van maar toch 48 minuten basis uitleg in rustig Engels veel beeld materiaal; van deze instructeur heb ik zelf nog les.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie