Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:23

Mag ik me hier ook melden?
Ik ben een jaar 7-8 geleden beginnen met lange teugelen op de manier zoals Piet Bakker dat doet. Wel ook al 20 jaar ervaring met dubbele longe en lange lijnen maar daarbij miste ik de finesse een beetje.
Met mijn NAS paardje toen op eigen houtje begonnen op basis van de beroemde DVDs. Helaas heb ik ze ooit uitgeleend en niet meer terug gekregen |(
Paard en ik vonden het leuk en het ging ook best goed met zijgangen en stap-galop e.d.
Paard erna vond er helaas geen hol aan en was ook niet erg betrouwbaar met de benen (nogal snel in vechtmodus zowel voor als achter := ) dus daarbij heb ik het meer bij werk aan de hand gehouden naast de schouder.

Echter.....volgende maand wordt mijn jonge Knabstrupper 3, dus weer een nieuwe start en nieuwe kansen *\%/*

Kwa karakter lijkt ze me ideaal voor lange teugelen dus ik heb er helemaal zin in. Les zie ik hier helaas niet gebeuren (geen Piet Bakkers hier in de buurt helaas), maar ik hoop dat ik met you tube weer een heel eind kom :P

Maartje, jouw probeem heb ik gehad met een tuigertje. Deze dreigde toen ook met slaan (deed ze ook zeer gericht en knal hard). Ik heb toen eerst aan de dubbele longe steeds rechter gesteld en met de lange zweep goed voorwaarts gehouden. Toen steeds een klein beetje meer naar achter voor een kort moment tot het normaal werd. Wel heb ik vanwege de losse achterbenen altijd veel afstand gehouden totdat goed ze op stem en teugelhulp liep. Toen geswitched naar een positie in het midden van het lijf en zonder zweepje op het achterlijf (was echt te gevaarlijk anders). Ik gebruikte een kort spring zweepje wel op de schouder.
Niet ideaal, maar veiligheid eerst!!

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:51

Maartje, ik haalde je vraag door elkaar met die van Sjavish (fjord).
Ik jouw geval kun je gewoon kijken wat je bevalt toch? Zeker als hij al betuigd was is het een redelijk kleine stap voor je paard.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:49

Svafilfari, midden Zwitserland.
Wellicht vind een keer iemand. De meeste zijn echter doe het zelvers en dat ben ik ook, dus dan is het leer effect niet echt groot.

Sizzle

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 07:40

Ik heb deze week de aller aller allereerste stapjes gedaan met de lijn achter de kont en dan een beetje druk zetten zodat ze omdraaid.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:29

Ik zou inderdaad ook geen volte doen als ze al te hard gaan. Ik doe wel vaak een kleine volte om te voorkomen dat het tempo omhoog gaat, zo kun je dan een beetje langer uitbreiden. Maar uiteraard is dat ook weer paard afhankelijk.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 22:05

Ik doe ook kaptoom :j
Zonder bit inderdaad.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:20

Je moet het ook per paard zien natuurlijk.
Mijn jonge beestje blinkt van nature niet uit in looplust maar wil wel graag haar best doen. Als ze ongevraagd (aan de longe) aandraaft dan laat ik haar en geef er nog een drafcommando bij. Dan pas iets later weer naar stap en dan op mijn signaal aandraven. Bij een loperig paard zou ik dat zo niet aanpakken.

Mijn jonkie zou ik inderdaad niet afremmen op een volte, dat heeft ze niet nodig want ze leert snel genoeg wat begrenzing betekend en is geen heethoofd.

Je hebt ook paarden die zich opnaaien als ze te vaak tegengehouden worden en dan steigerpogingen willen ondernemen. Zulke zou ik aan de lange teugel (of onder het zadel) niet perse enkel begrenzen maar meer bezig houden met voltes of stelling vragen om terug te komen in de ontspanning. Echter wel al voordat ze daadwerkelijk versnellen. Als je weet dat je vanaf de korte zijde vaak een versnelling krijgt dan zou ik aan het einde van de korte zijde een volte of ander figuur inzetten om het patroon te doorbreken.

Een paard dat echt het gas erop doet en je als het ware negeert zou ik altijd sterk begrenzen aan de lange teugel (nee=nee) behalve als het onveilig wordt, dan moet je iets creatiefs bedenken.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:54

Eliine schreef:
Als je de volte juist gebruikt is het prima. Maar op de volte gaan om je paard af te remmen creƫer je voor al onbalans mee en niet perse een rustige en fijne draf

Mee eens :)
Het is echter ook een spelletje: ken uw paard.
Een paard dat al snel stopt voor de sprong zet je ook niet stil of op een kleine volte als hij dan toch ineens gaat versnellen. Totaal omgekeerd echter voor een buldozer.
Ik denk meestal: wat zou ik met deze onder het zadel doen. En bovenal: is dit veilig.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:41

Vandaag eerste keer aangedraaft met de gup. Ze was zoekende, bood het in feite zelf aan en daar heb ik gebruik van gemaakt :P
Gelijk het voordeel van een Barock paard, gevoeld, die hebben niet gelijk het gas erop naar voren :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie