Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Linde99

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:57

Leuk een topic over grondwerk!

Ben sinds een paar weken ook begonnen met grondwerken met mijn merrie. We zijn begonnen met lessen en beginnen helemaal bij het begin, dus leiden stoppen, met de stick aanraken, achteruitlopen en pas begonnen met de eerste beginselen van wijken. Hartstikke leuk om te doen :D

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:18

Gaat goed met haar! We gaan kleine stapjes vooruit, gisteren de tandarts geweest dus hopelijk komt ze lekker aan. Verder komt morgen de osteo en volgende week de zadelmaker dus ik ben heel benieuwd of het gaat helpen :j met longeren gaan we in ieder geval wel vooruit:
Afbeelding

Wat grondwerken betreft, in het begin zag ze alles en iedereen behalve mij en mijn instructrice :') maar inmiddels is ze heel geconcentreerd op mij en ook heel erg ontspannen. Je ziet gelijk een knopje bij haar omgaan als we aan het werk gaan. Ze pakt het heel goed op :) Ze vindt het wel lastig als ze op afstand moet blijven stil staan, ze wil gewoon heel graag bij me zijn en plakken haha.

Gisteren hadden we even een ´trots´ momentje, toen ze in een keer achterwaarts ging toen ik met mijn handen gebaarde *\o/*

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:37

Ik zat net ook jouw topic te lezen over de arabier :) ook een leuk project!

Pff er is altijd wel wat te doen he aan je paard :+ Weet altijd wel iets te noemen wat moet gebeuren aan mijn paard haha

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:52

Gelukkig heb ik een 2 jarige shet, die kost niet zoveel :o ze is pas voor het eerst in naar de hoefsmid geweest :=

Ja jammer is dat, had ik ook wel verwacht bij mijn merrie, maar dat snoetje van ze maakt zo veel goed <3 dan heb je het er wel voor over

:') echt geweldig hoe anders ze kunnen denken

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:43

Ik ben gisteren begonnen met kusje aan leren aan mijn merrie, ging op zich goed, alleen heeft ze de concentratie van een goudvis :') dus was van korte duur.

Wil jullie trouwens vragen om tips. Ik wil met mijn paard ook gaan wandelen, we zijn al 5 minuutjes op pad geweest, maar ze gaat telkens stil staan om te kijken naar alles, pas ook midden op de weg _O- Ze vindt de omgeving misschien nog spannend, al heb ik meer het idee dat ze het allemaal reuze interessant vindt en wilt kijken. De stal zit aan een drukke dijk dus dat is verre van handig. Ben wel benieuwd naar ideeën hoe ik dit handig op kan lossen.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:56

Meestal kijkt ze naar de schepen op de rivier die langs komen. Is voor haar natuurlijk iets heel geks. Ze is verder helemaal verkeersmak. Ik loop nu zo'n 50 meter ofso? En dan draaien we weer om en gaan terug naar huis. Echt heel kort, die 5 minuten zijn berekend met stilstaan haha :P

In het begin gingen we alleen boven aan de dijk staan en gewoon even kijken, dan weer terug naar beneden. Maar misschien moet ik dat nog even een tijdje doen en daaruit rustig opbouwen en telkens een paar meter extra lopen.

Ze is echt heel nieuwsgierig, ze schrikt er ook niet van. Maar helaas is het niet veilig om haar de tijd te geven het zo lang te laten bekijken :n pas ging ze echt middenop staan en auto's rijden daar zo belachelijk hard.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:12

Gebruik altijd touwhalster en leadrope, werkt gewoon prettig. Ben dan wel een gevaar op de weg. Gebruik het ook altijd bij mijn shet en die heeft er een handje van om heel eigenwijs stil te staan als ik weg wil lopen van het gras. Dan zwiep ik met de leadrope achter haar billen. Inmiddels al meerdere keren hardlopers/wielrenners aangevallen met dat gezwiep, oeps.. :+

Ja denk dat ik maar eens op pad moet gaan met een ander paard :j helpt haar denk ik net even wat zelfverzekerder te zijn

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:22

Hier gaat het goed :) ik ben zo trots op mijn merrie. Onze band is heel erg gegroeid, ze komt altijd naar me toe lopen als ze me ziet. Inmiddels zo ver dat ze als een hondje achter mij aanloopt op het erf. Ze blijft echt aan mijn zijde. Soms loopt ze vooruit omdat ik dan een hek sta dicht te doen en dan blijft ze echt zo staan van hallo kom je nog? Zo schattig <3 ben echt in love met haar

En hoe is het met jou en de rest?

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:18

Kimmie25501 schreef:
Hier gaat het relatief goed, ze is alleen nog steeds de hele dag boos en ik weet nog niet precies hoe ik dat ga oplossen

Heeft ze geen pijn? Ik zag dat ze je had gebeten bij het aansingelen, dit kan zijn omdat ze een maagzweer heeft, kan uiteraard ook iets anders zijn. In mijn ogen zijn paarden nooit gemeen of expres boos (tuurlijk wel eens een chagrijnige bui), ik zou toch verder kijken of ze geen lichamelijke klachten heeft. En dan verder denken als een fysio.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:22

Maagzweren zijn echt nare dingen die lastig te ontdekken zijn. Mijn paard heeft ze waarschijnlijk ook -O-

Volgens mij kan je in overleg met je DA wel op voorhand een middel krijgen zonder scopie. En als het dan beter gaat dan weet je dat het inderdaad maagzweren zijn. Maar goed je hebt zonder scopie geen zekerheid natuurlijk. Maar ik zie het zelf persoonlijk niet zitten om mijn paard 18 uur te laten vasten

@daydream; leuk! Met wat voor paard doe je lange teugelen?

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:55

Skyefate schreef:
Ik ben benieuwd wat ze zegt! Heb je toevallig al eens een gewone detox gedaan? Dat heeft een wereld van verschil gemaakt voor mijn merrie toen ze heel diep zat :) Die van NAF kan ik aanraden, de rest nog niet geprobeerd (maar wel van plan na de medicatie).

Kun je hier iets meer info over geven? Ik heb wel interesse :j ik weet bijna zeker dat ze maagzweren heeft en kan altijd zelf dat proberen :)

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:00

Tja denk zelf ook wel dat die brok de boosdoener is... Ze krijgt een nieuwe brok nu 2 weken, dit geadviseerd omdat ze nogal schraal is, maar als ze daar maagzweren van krijgt helpt het voor het gewicht ook niet. Lastig :roll:

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:51

Wat leuk Isabel!

Wat leer je precies in zo'n clinic? Gaat het echt om bepaalde oefeningen of meer de manier waarop je dingen kunt aanleren?

Je fjord kijkt echt onwijs trots haha met dat beentje <3

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:51

Ik kom even binnenvallen met een vraag. Het is misschien meer werken aan de hand gerelateerd dan grondwerk, maar hoe leren jullie precies wijken aan de hand aan?

Mijn kwpn merrie kende dat wss al. Met haar doet ik het op de manier dat ik voor haar ga staan en met mijn zweep horizontaal heen en weer ga naar links of rechts en dan wijkt zij naar links of rechts.

Met mijn 3jarige shetlander ben ik al een tijdje bezig met de basics, netjes meelopen, stoppen, tempowisselingen, achteruit lopen enz en wil nu verder. Maar als ik haar probeer opzij te vragen loopt ze achteruit. Waarschijnlijk omdat zij het door elkaar haalt met het commando om achteruit te lopen. Ik beweeg dan met de zweep naar haar borst. Wie heeft er een tip om die 2 commmandos te onderscheiden en hoe ik het haar duidelijk aan kan leren?

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:11

@ninaphilo, ik kan wel de achterhand omzetten maar niet de voorkant. Beetje lastig idd om te verwoorden :p mijn uitleg met de zweep klinkt ook een beetje vaag. Het is meer dat je het paard wilt aantikken maar het paard niet raakt. Hele subtiele hulp, mn shetlander wil dus ook niet vluchten of iets dergelijks maar ze snapt gewoon niet wat ik bedoel. Ik kijk al filmpjes online daarvan heb ik ook de manier hoe ik mijn kwpner laat wijken. Eigenlijk is dat meer op de manier hoe Sintara het vertelt maar dan met zweepje waarmee ik dus rustig beweeg.

@Sintara dankje! Dat klinkt helder, ik ga het zo eens proberen

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:27

Ik heb ook les hoor! Maar ik vind de lessen best duur dus ik heb het niet vaak daarnaast heb ik geen klik met mijn huidige instructrice dus ben nog opzoek naar een andere haha. Ik kijk ook filmpjes van Romy toevallig!

Bedankt sowieso voor je tips ;) je hebt wel gelijk dat wijken misschien te snel is. Ik ga eerst eens focussen op de voorhand

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie