Met mijn eigen pony vooral vrijheidsdressuur en met mij bijrijdpony werken aan de hand: Wijken, schouder binnenwaarts, beginnetje van travers.
Hillebill schreef:En hoe doen jullie het met het volgen als het paard je dus niet wilt volgen? Hij slungelt er wat achteraan op zijn dooie akkertje. Tempo lopen en tempo terug lukt dan dus niet omdat hij niet in tempo mee loopt.
Dit kan ik nergens vinden hoe je leert dat je paard dus in tempo mee loopt.
Aanmoedigen met je stem of andere geluidjes en niet de hele tijd rechtdoor blijven lopen.
Begin wel met halstertouw, als hij stil blijft staan of achter je aan sjokt iets druk op het touw nemen. Als hij zijn tempo verhoogt meteen de druk loslaten.
Ook veel bochten maken. Echt scherpe bochten en snel achter elkaar in een vlot tempo. Dan moet hij wel vlot met jou meelopen om het bij te houden. Ook af en toe halthouden en achteruit zetten, als dat een paar passen lukt meteen weer vooruit stappen en verder lopen.
Heel actief houden dus, dat hij niet rustig gedachteloos achter jou aan kan sjokken maar echt moet opletten wat jij doet en aangeeft.