Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:20

Hoi! Ik doe ook grondwerk met mijn eigen pony en met mijn bijrijdpony.
Met mijn eigen pony vooral vrijheidsdressuur en met mij bijrijdpony werken aan de hand: Wijken, schouder binnenwaarts, beginnetje van travers.

Hillebill schreef:
En hoe doen jullie het met het volgen als het paard je dus niet wilt volgen? Hij slungelt er wat achteraan op zijn dooie akkertje. Tempo lopen en tempo terug lukt dan dus niet omdat hij niet in tempo mee loopt.

Dit kan ik nergens vinden hoe je leert dat je paard dus in tempo mee loopt.

Aanmoedigen met je stem of andere geluidjes en niet de hele tijd rechtdoor blijven lopen.
Begin wel met halstertouw, als hij stil blijft staan of achter je aan sjokt iets druk op het touw nemen. Als hij zijn tempo verhoogt meteen de druk loslaten.

Ook veel bochten maken. Echt scherpe bochten en snel achter elkaar in een vlot tempo. Dan moet hij wel vlot met jou meelopen om het bij te houden. Ook af en toe halthouden en achteruit zetten, als dat een paar passen lukt meteen weer vooruit stappen en verder lopen.

Heel actief houden dus, dat hij niet rustig gedachteloos achter jou aan kan sjokken maar echt moet opletten wat jij doet en aangeeft.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:15

Ik kom hier ook weer even updaten :)
Bo is best dominant en tegelijkertijd onzeker. Ik merk enorm met grondwerk wanneer hij iets niet snapt, of niet door heeft of hij het goed doet, hij boos wordt. Te veel druk kan hij ook niet zo goed handelen, dus als ik bijvoorbeeld zijn achterhand om vraag doe ik dat voorlopig alleen met mijn hand. Zo min mogelijk met zweep in mijn hand.

Ik ben nu weer bijna helemaal vanaf nul opnieuw begonnen omdat ik merkte dat we elkaar niet meer begrepen. Afgelopen keer heb ik met een snoepje beloond wanneer hij iets goed deed. Met alleen stembeloning ging hij namelijk altijd door met de oefening die ik vroeg en snapte hij niet wanneer hij moest stoppen, wat weer uitte in frustratie. Met een snoepje gaat dat stoppen nu wel goed, hopelijk kan ik dat later weer afbouwen dat hij met alleen stemcommando snapt wanneer hij 'klaar' is.

Bo is trouwens ook LBE (denk ik), hij wil ook altijd iets in zijn mond hebben. :+ Helaas wil hij dan ook als hij iets moeilijk vindt het grondwerktouw opeten, wat dan niet van mij mag. Is ook nog een puntje waar we aan werken.

Dat rollen wat ik een paar pagina's terug beschreef is trouwens bijna afgeleerd! *\o/*

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:00

Cera_D schreef:
ninaphilo schreef:
Ik kom hier ook weer even updaten :)
Bo is best dominant en tegelijkertijd onzeker. Ik merk enorm met grondwerk wanneer hij iets niet snapt, of niet door heeft of hij het goed doet, hij boos wordt. Te veel druk kan hij ook niet zo goed handelen, dus als ik bijvoorbeeld zijn achterhand om vraag doe ik dat voorlopig alleen met mijn hand. Zo min mogelijk met zweep in mijn hand.

Ik ben nu weer bijna helemaal vanaf nul opnieuw begonnen omdat ik merkte dat we elkaar niet meer begrepen. Afgelopen keer heb ik met een snoepje beloond wanneer hij iets goed deed. Met alleen stembeloning ging hij namelijk altijd door met de oefening die ik vroeg en snapte hij niet wanneer hij moest stoppen, wat weer uitte in frustratie. Met een snoepje gaat dat stoppen nu wel goed, hopelijk kan ik dat later weer afbouwen dat hij met alleen stemcommando snapt wanneer hij 'klaar' is.

Bo is trouwens ook LBE (denk ik), hij wil ook altijd iets in zijn mond hebben. :+ Helaas wil hij dan ook als hij iets moeilijk vindt het grondwerktouw opeten, wat dan niet van mij mag. Is ook nog een puntje waar we aan werken.

Dat rollen wat ik een paar pagina's terug beschreef is trouwens bijna afgeleerd! *\o/*

Net alsof je mijn paard beschrijft :+
Wat bij ons heel erg heeft geholpen is hem leren dat de zweep echt een aanwijzing is en geen druk, anders wordt hij idd heel boos en dat uit zich dan ook weer vaak in happen, vaak geef ik hem dan eventjes mijn zweepje om zijn spanning los te laten.
Ondertussen gaat het echt super goed met ons en wordt hij eigenlijk nooit meer boos, alleen soms gefrustreerd als hij iets niet snapt/moeilijk vindt.

Fijn dat er iemand is die het herkent! Soms als ik vertel hoe hij is met grondwerk hoor ik vaak iets als 'oh dat zou die bij mij echt niet mogen flikken' of 'ik zou dan echt boos worden'. Ik kan hem echt niet hard gaan afstraffen elke keer als hij even boos wordt, dat zou hij emotioneel niet aankunnen. Van binnen is hij eigenlijk gewoon een klein onzeker jochie.
Dat is wel een goede tip, echt alleen gebruiken als aanzwijzing. Met sommige oefeningen kan het wel met zweep en met sommige juist echt niet. Dankje voor de tip!

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:56

Ik heb vandaag na lange tijd weer een oefening gedaan met de vlag. Ik weet niet of iedereen dat kent, maar even heel simpel en kort: ik wapper met de vlag, iets wat hij eng vindt. Maar hij moet zelf een oplossing zoeken en leert uiteindelijk dat wanneer het eng is hij juist moet ontspannen, en dan stop ik met wapperen. Dus bijvoorbeeld hoofd laag ipv wegrennen. Dat moet uiteindelijk ervoor zorgen dat hij meer vertrouwen krijgt in zichzelf en in mij.

Had ik dus al even niet meer gedaan maar hij deed het weer braaf volgens het boekje. Daarna met touwhalster (dus geen kaptoom of hoofdstel) hem gevraagd om om mij heen te cirkelen (eigenlijk gewoon longeren, maar dan met korter touwtje). En het lukte! Rechtsom ging wat minder goed maar toch, hij deed het. Klinkt heel stom, maar dat is iets wat gewoon niet lukte want hij vond dat ik dan te veel (mentale) druk gaf, en dan werd hij chagrijnig en ging hij met zijn schouder 'terug duwen'.

Kleine stapjes :)

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:32

Ik ben zo trots, gisteren gingen de manegerijlessen niet door en werden vervangen door grondwerklessen. Ik mocht komen met mijn bijrijdpaard en hij deed het zo goed. Hij had het echt wel warm (ook omdat hij er naartoe lopen érg spannend vond), maar hij bleef zijn best doen. Instructrice merkte ook op dat ik maar één kleine beweging hoef te doen en hij heeft meteen door dat er 'iets' moet gebeuren. Hij weet niet altijd wat haha, maar de intentie is top.
Was gewoon een beginnersles omdat er ook mensen voor de eerste keer meededen, gewoon met manegepony's. Vond ik wel fijn want zo heel ver zijn wij ook niet qua grondwerk.
Op de terugweg ging hij zelfs stofzuigend over de paden waar we liepen, helemaal relaxed (en hersenmoe). <3
Afbeelding

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:50

Je gaat iets te snel. Je hebt nog niet de gehele basis er in zitten denk ik? > Dat jij de achterhand en schouders met minimale druk individueel van elkaar om kan vragen (of 'om kan zetten', ik weet niet precies hoe ik het goed verwoord).
Laten wijken met alleen 'de zweep horizontaal heen en weer' te doen is in mijn ogen niet de goede manier. Je shetlander kan dat juist ervaren dat je haar weg wil jagen en daarom probeert te achteruit weg te vluchten of omdat ze het niet snapt. Je moet echt controle hebben over alle 4 de benen en met minimale druk aanwijzingen kunnen geven wat er voor zorgt dat ze gaan wijken. Probeer misschien online wat filmpjes te zoeken en begin dan sowieso voor het wijken eerst met schouder binnenwaarts.

Dan moet het uiteindelijk ook zonder zweep lukken en alleen met je lichaamstaal.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:25

Dan zou ik toch eerst oefenen met de voorhand/schouders ook te kunnen controlen. Met wijken moet namelijk de voorhand ook mee opzij. Je profiteert er (ook in toekomstige oefeningen) veel meer mee als je eerst de basis echt 100% goed hebt, niet te gehaast dingen willen.
Als ze met wijken bijvoorbeeld de achterhand te ver opzij doet, wijkt ze enorm scheef. Je moet dan met minimale druk, al is het alleen even je hand naar de schouder wijzen, dat kunnen corrigeren door de voorhand ook mee te laten wijken.
Of in ieder geval les nemen, al is het maar een les. Romy Huisman vind ik persoonlijk erg fijn lesgeven!

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:26

Oei, ze reageerde bij mij binnen 4 dagen. Maar dat was ook al weer een tijd geleden. Ze is vast druk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie