Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:43

ik meld me ook! ik doe grondwerk met mijn 3 jarige shet :) hij is al vanaf 4 maanden oud van mij, en was toen erg mensenschuw en trapte gericht. ondertussen zou ik hem mee kunnen geven aan een klein kind :D

hij heeft een redelijk pittig karakter := . hij is snel beledigd en doet dan helemaal niks meer :+ ondanks dat ken ik hem precies en is hij wel heel betrouwbaar.

de 22e hebben wij een clinic vrijheidsdressuur bij jesse drent :D
Afbeelding

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow
Max van stal Lingehorst

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 08:40

vandaag komt mijn pakketje van kramer binnen :D
nieuw snoeptasje voor vrijheidsdressuur en hele kleine snoepjes (druppeltjes). en een heel gaaf halster voor mijn clinic :D

ik ben benieuwd hoe de clinic zal gaan := hij is gelukkig bomproof maar op vreemde locaties kijkt hij wel zn ogen uit en doet hij niks meer :+

gisteren vroeg ik hem om te flehmen, en toen gaf hij een jambette vol tegen mijn been :') ik corrigeerde hem door hem naar achteren te zetten (ook zodat hij mij niet nog een keer kon raken) en toen was hij (weer) beledigd en dan doet hij dus ook niks meer qua trucjes.

Max van stal Lingehorst

xZiva_

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:05

is dit op jouw eigen locatie?
ik ga naar een locatie waar hij nog nooit geweest is dus ook een goeie oefening om zijn koppie even bij mij te houden :=

ik hoop dat jesse bij mij geen eigen biks mee heeft := dan kan ik daarna namelijk een hoefbevangen pony naar huis rollen :+ _O-

Max van stal Lingehorst

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:32

Gizeppie schreef:
Ik ben opzoek naar wat nieuwe inspiratie voor het grondwerk.. De mentale training doe ik volgens de Parelli methode. Ik ben hier voornamelijk opzoek naar een nieuwe leuke oefening. Ik ben bezig met van hand veranderen (change direction) en nog wat andere oefeningen zoals veel met balken pionnen (sideways over een balk etc).. Wie heeft er nog een leuke oefening? De drivin zit er best aardig in. Yoyo ook op de cirkel.. Ik heb ooit een oefening gezien waarbij ze het paard om zijn of haar as lieten draaien aan de leadrope. Maar ik kan dat filmpje nergens vinden.. Is er iemand met ervaring hiermee?

Die 'pirouette' doen wij ook :))

Zijn begonnen met er naast staan, leadrope aan de andere kant van de hals en vanuit daar vragen om te draaien. Mijn pony had dit vrij snel door dus toen vanuit het voor hem staan gevraagd en ook dat snapte hij snel. en als ik nu wijs draait hij een rondje :D

Pas overigens wel op met je tenen :')

Max van stal Lingehorst

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:13

Gizeppie schreef:
xZiva_ schreef:
Die 'pirouette' doen wij ook :))

Zijn begonnen met er naast staan, leadrope aan de andere kant van de hals en vanuit daar vragen om te draaien. Mijn pony had dit vrij snel door dus toen vanuit het voor hem staan gevraagd en ook dat snapte hij snel. en als ik nu wijs draait hij een rondje :D

Pas overigens wel op met je tenen :')

Dankje, dan moeten wij het denk ik ook maar zo proberen.. Maar gebruiken jullie die drive ook?

Ik vroeg mijn pony om naar mij toe te komen door een stapje naar achteren te zetten :)

Max van stal Lingehorst

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 23:34

Naast dat ik grondwerk doe met mijn 3 jarige, heb ik vandaag een 5 jarige (geschat)exmoor pony gekocht. Hij is een paar maanden geleden uit het wild gekomen, gecastreerd en halstermak gemaakt.

Hij kent nu ook het hoofdstel, en een dekje op zijn rug. Wel heeft hij veel angst als je bij zijn billen komt en bij zijn benen.. dit ga ik dus met heel veel rust aanpakken :))

Zijn hoeven zijn slecht, doordat er dus ook geen hoefsmid bij kan komen zo.
Mijn eigen smid is heel rustig, neemt alle tijd en neemt zelfs de moeite om grondwerk met een pony/paard te doen als die angstig is. We gaan er dus zeker wat van maken :D

Ikzelf ben te groot/zwaar om hem te gaan beleren/rijden, dus het zal vooral op grondwerk aankomen :)

Max van stal Lingehorst

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:36

Ik ook :D
Afbeelding

Max van stal Lingehorst

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 10:08

Met mijn nieuwe 'wilde' pony werk ik tot hij ontspant :j
De eerste week zijn we slecht van start gegaan: hij kwam aan met een ontstoken strottenhoofd.. super benauwd en snot stroomde uit zijn neus. Hij gaf aan even niets aan zijn lichaam te willen dus dit gerespecteerd en hem alleen er uit gehaald voor zijn medicijnen. Nu binnen een paar dagen mag ik al bijna zijn hele lichaam aanraken! Billen, buik en zelfs zijn benen! Hij gaf mij gisteren ook een heel lief voetje cadeau <3

Dit alles doe ik gewoon los zodat hij kan 'vluchten' zodra hij dat wil.

Merk wel dat ik het lastig vind om te zien of hij iets spannend vind of gewoon aan het puberen is :=
Gisteren wilde hij opeens niet meer langs het draadje, waar hij vorige week nog elke dag minimaal 2 keer langs liep zonder problemen. Toch even doorgezet en opeens kon het wel :+

Max van stal Lingehorst

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:06

Romy reageert alleen nooit op mail :=
2x gemaild voor een les, geen reactie.. vriendin gemaild: geen reactie :=

Max van stal Lingehorst

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 17:00

Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste grondwerk les gehad met mijn wilde ontembare hengst :Y)
Het meelopen, achterwaarts en 'wegsturen' kent hij inmiddels, en ook het naar mij toe komen als ik voorover/opzij buk.
Hij bleef alleen enorm bang voor het uiteinde van het touw, en mijn stick.. ik denk een nare ervaring gehad? :=
Eerst dus begonnen met touw over hem heen gooien over zijn hele lichaam, hij bleef verbazingwekkend goed stil staan, klein beetje spanning.
Daarna begonnen met het ronddraaien van het uiteinde vd leadrope, maar dan zonder energie op hem te richten. Hij raakte daar een paar keer flink van in paniek, naar uiteindelijk hem kunnen uitnodigen stil te gaan staan, en hij legde de link snel dat het draaien dan stopt.

Ook nog het achterwaarts van een afstand geprobeerd, doormiddel van het touw voor mijn eigen benen te zwaaien.. ook hier eerst paniek. Vervolgens was hij afgeleid en stond ik te zwaaien als een malle voor hem: 0,0 reactie :')
Tijdens het overleggen van het huiswerk stond hij lekker wisselend op rust, en flink te smakken. Echt heel mooi om te zien <3

Ik gaf hem geregeld 'pauze' als ik zag dat hij met zijn lip begon te trillen en nog maar weinig knipperde, maar nu ontdekt dat een simpel stukje lopen voor hem beter is :))

Max van stal Lingehorst

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie