Nog even kleine toelichting, want zie dat ik dat nog niet heb genoemd...
Er werd gevraagd of het niet het meest geschikt is voor ijslanders....dat lijkt mij niet, volgens mij kan ieder paard dit leren.
Er wordt heel erg uitgegaan van speelsheid van paarden. Moet je maar eens kijken naar de houding van je paard als die een nieuw paard ontmoet. Hij maakt zich groot, nek erop etc etc. Een beetje "show-off" zeg maar. Maar dat doet hij uit zichzelf. De intrinzen manier gaat uit van het principe dat een paard ZELF badass wil zijn, ZELF wil showen (uiteraard voor een koekje). De speelsheid (schudden met hoofd, overdreven draven etc) moet dan ook beloond worden. Een soort van zelfverzekerdheidscursus zeg maar.
Als je paard een showdraf doet (bijv. tijdens het losgooien of spelen), gebruikt hij zijn spieren ook heel anders. Hij gooit hoger op, rondt zijn hals, borstspieren worden gebruikt, de rug komt omhoog, buikspieren worden aangetrokken etc. Dat doen ze niet uit zichzelf onder het zadel zeg maar...Uiteindelijk is het dus de bedoeling dat je paard dit ook onder het zadel gaat leren en zichzelf zo helpt een ruiter te dragen.
Hier zie je dus een voorbeeld van de "fancy trot" onder het zadel...
If it's not an icelandic, it's just a horse