Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

7249787

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:54

Peetstap schreef:
nog maar een ter overdenking:

Citaat:
When you are out riding, or
doing your “normal” -R work, make it clear to the horse that you are in a very different mode —
the mode where he does NOT have a choice and is NOT expected to offer behaviors you didn’t
request.

versus

Citaat:
Most riding involves -R, and Intrinzen is +R, how do you still RIDE?
Virtually everything we do in Intrinzen is ultimately about riding. It’s about helping the horses have an easier,
safer, happier, better experience carrying a rider. We do not make a big distinction between riding and ground
work. It’s all the same stuff for the horse doing this “work”, only sometimes the rider is up there
instead of on the ground. And because the horse has already mastered the movements on the ground, without
physical manipulation, there is no need for force from the rider. From the horse’s perspective, he’s just doing
the same thing he already knows but happens to have a rider on board. We do sometimes use pressure, and
we do sometimes use -R while riding, but mostly as a cue/clue, but ONLY for horses that are already clear
that they have the right to refuse. And we never use pressure to force the horse into complying

Het komt hier inderdaad tegenstrijdig over, maar ik volg hen al een tijd op Instagram en daar schrijven ze ook altijd teksten bij hun foto's. Uit die teksten blijkt duidelijk wat ze hiermee bedoelen. Bij de eerste quote hebben ze het tegen mensen die wegens omstandigheden niet overal helemaal vrij van dwang hun paard willen/kunnen trainen, bijvoorbeeld op een wedstrijd, of op straat dicht bij een autoweg etc.,in ieder geval op plekken waar het niet veilig/handig is als het paard zelf bedenkt wat hij zou willen doen. Daarom moet het voor het paard duidelijk zijn wanneer hij wel en niet zijn mening mag tonen.
De tweede quote gaat over henzelf, wat zij doen met hun paarden en wat je zou kunnen doen als je wél zonder dwang wilt gaan rijden.

7249787

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:52

Peetstap schreef:
Vanda: in jou uitleg kan ik meekomen en me wat inleven wat ze bedoelen.
Blijft in het rijden er altijd sprake is van druk gerelateerde hulpen en opdrachten.

Maar hoe zie je dan dit:
In deel 2 pag. 37 vermelden ze nogal,zwart-wit dat het corrigeren op welke -r manier dan ook je paard geen zoekende dingen meer aanbied.

Er staat: 'If I "correct" or punish Draumur for any seeking behaviors, he will quickly STOP offering behaviors.' Als ik dit goed begrijp, bedoelen ze met deze formulering dat het paard stopt met het zoeken als je elk van zijn zoekende pogingen corrigeert. Met het 'any' in die zin bedoelen ze volgens mij meer iets in de richting van 'elk van zijn willekeurige zoekpogingen' in plaats van het corrigeren op welke r- manier dan ook, maar ik kan het ook mis hebben.

Ze zijn niet tegen druk, maar tegen het gebruiken van druk als dwangmiddel. Ze zouden dus, neem ik aan, druk nooit zo hoog opvoeren dat het onaangenaam wordt voor het paard en ze gebruiken het alleen wanneer het paard heeft geleerd dat hij altijd de keuze heeft om het niet te doen, ook als er nu lichte druk op hem wordt uitgeoefend.

7249787

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 06:58

Ik wil heel graag als toeschouwer ook, ik moet nog kijken of dat lukt
Weet iemand of je als toeschouwer gewoon langs kan lopen,of dat je je daar ook voor moet aanmelden oid?

7249787

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:10

YoRien schreef:
Toeschouwers moeten zich ook aanmelden.

Dankuu!

7249787

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:24

Super leuk om zo toch nog wat inzicht te krijgen op hoe het was, dankjewel voor het verslag!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie