Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CnB

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 09:52

Ik "ken" ze ook via Instragram. Vindt ze altijd wel mooi foto's/filmpjes, die veel kracht uitstralen (hoewel ik me wel afvraag of je dat met een gewoon paard ook zo kan bereiken, IJslanders zijn op dat gebied toch al krachtig van zichzelf vind ik ;) ) maar die teksten lees ik ook niet altijd.

Heb nu wel het e-book gedownload, ben benieuwd hoe dat in elkaar steekt. De verschillende delen snel bekeken lijken ze mij gewoon via positive reinforcement te werken en dat is nu niet zo heel speciaal. En dan rekening houdend met de emoties van het paard op bepaalde momenten gok ik? Maar ook dat is niet nieuw. Heb wel interesse in de biomechanica en hoe een paard beter kan leren bewegen door bepaalde oefeningen ed dus wie weet haal ik er nog wat uit :) Ben benieuwd.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:28

Ik heb de 3 ebooks gelezen, moet zeggen dat het best wel interessant lijkt.
Het hele "geen zweep/druk"- gedoe valt wel mee, het is niet zo extreem als "nooit een zweep of druk gebruiken", het ligt wat genuanceerder (wordt in deel 2 van het ebook goed uitgelegd).

Voor mij lijkt het heel vertrouwd omdat ik zelf al op die manier werk.. clickertraining rekening houdend met de emotionele toestand van het paard en toewerken naar zo relaxed mogelijk zijn en graag connectie met je willen maken. Dus niet de oefeningen om de oefeningen en voor het resultaat maar hoe voelt mijn paard zich daarbij en hoe kan ik het fijner voor hem/haar maken (of aanvaarden dat je paard een bepaalde oefening, op dit moment, totaal niks vindt). Denk dat zij dat ook bedoelen, is weinig zweverig aan, vergt alleen soms wat meer tijd en inzicht. Werken volgens het emotionele systeem (van wetenschapper Jaak Panksepp), waarbij je vooral focussed op het "SEEKING" systeem maar ook rekening houdend met de rest is best interessant ;) Voor wie meer info zou willen vind ik dit wel een interessante video-reeks: https://connectiontraining.com/the-way- ... ng-system/

Hun eerste oefening wil ik wel eens mee experimenteren :j Morgen eens zien wat we er mee kunnen. Verder is het me niet meteen duidelijk hoe het vervolg gaat.. moet je dan lid worden of dergelijke? Of zijn er nog boeken/info te vinden? Kan dit voor elk paard of moet je toch rekening houden met leeftijd of eventueel lichamelijke problemen? Etc. Etc. Morgen nog eens rustig bekijken.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:34

Het gebruik van de clicker is altijd een middel, nooit een doel.
Waarvoor je de clicker gebruikt is ieders eigen keuze, sommigen gaat het puur om de kunstjes aan te leren, anderen willen er gewoon de basisdingen mee (her)aanleren (dus vaststaan, voetjes geven, achterwaarts, opzij gaan, dat soort dingen) en nog anderen willen ermee rijden en hoge-schooldressuur mee doen (of iets anders in een andere tak van de sport).

Het gaat er meer om HOE je die clicker als middel gebruikt. Net zoals de manier waarop ik werk gaat het Intrinzen om het motiveren iets te proberen zonder zweep en opbouwende druk. Je kan bv. wel pretenderen om vrijheidsdressuur te doen, met clicker, maar je paard net zo goed in de oefeningen dwingen. En dit geldt voor alle andere doelen. Dat je met een clicker werkt wil niet zeggen dat het allemaal drukloos en uit vrije wil is ;)

Nu, over Intrinzen zelf .. mijn reactie op de IJslanders was niet de vraag of je het ook aan andere paarden kon aanleren, maar het feit dat je bij IJslanders (vind ik) al sneller mooie beelden en krachtige uitstraling hebt, waardoor je foto's en filmpjes dus heel "wauw" worden, puur omdat deze paarden dat van nature al hebben. Daarnaast wordt gezegd dat elk paard dat in zich heeft, het willen showen en lopen, en dat zal oorspronkelijk wel zo zijn, maar door de jaren heen kan dit wel serieus vervagen (al dan niet door menselijk handelen). Zelf heb ik een oudje die heel introvert is en helemaal niet graag beweegt (en ruin die denkt dat hij hengst is maar verder dan bijten en slaan komt hij niet, hij heeft ergens een afslag gemist toen het showvermogen werd uitgedeeld :P ). Vraag me dus echt af of ik zo'n dingen met hem kan bereiken, en vooral of ik dat wel moet willen. Maar kan natuurlijk proberen en zien waar het schip strandt, zou wel fijn zijn als hij zich zo goed en zeker zou voelen dat dat soort dingen wel kunnen.

Heb op zich wel interesse in hun manier van werken omdat het echt op het bewegen is gericht en dat kan mijn pony wel gebruiken aangezien die helemaal niet graag beweegt, maar misschien dat dit komt omdat hij niet goed weet wat of hoe (door wat medische dingen in het verleden) en kan het op deze manier duidelijk voor hem worden dat hij het best wel allemaal kan. Wie weet wat er dan nog komt.

Weet iemand meer over dat programma wat ze opgestart zijn? Dat zou laat 2017 opnieuw open gaan, iemand die meer weet? Of meedoet met de vorige serie? Krijg je dan instructievideos en uitleg? Of hoe moet je via hun werkwijze werken? Zelf heb ik wel handvaten nodig, het hoeft niet letterlijk stap voor stap maar moet wel een idee hebben waar ik naartoe ga en hoe ik dat kan doen (en dat mag dan gerust via 20 verschillende wegen, als ik maar ergens een aanknopingspunt heb). Wat ik er zo van zie lijkt het mij allemaal niet nieuw (het volgen van het plastic zakje wordt al jaaaaaaren gebruikt bij Natural Dressage bv., het heet "Chase The Tiger"; net zoals de Panther Walk wat volgens mij gewoon een spaanse stap lijkt, met de nadruk op lijkt ;) ) maar misschien wel met meer aandacht hoe je paard z'n lichaam gebruikt ipv focus op de kunstjes op zich en dat vind ik dan wel weer interessant.

Dus wie meer info heeft.. laat maar horen!

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:08

Hier ook een eerste poging gehad met de "crunch" maar ik had dan weer een pony die vooral boos werd omdat hij geen idee had wat ik nu wilde ... Of hij werd boos omdat hij het wel begreep maar het niet goed voelde in z'n lichaam, dat kan ook (hij is nogal duidelijk in z'n standpunten zeg maar).

Op een andere plaats loopt er ook een topic over en daar werd gezegd dat het niet voor ieder paard goed en gezond is om met de crunch te beginnen, sommige paarden zijn daar fysiek gewoon (nog) niet klaar voor. Vandaar ook mijn eerdere vraag of het wel gewoon voor elk paard kan, zeker gekeken naar oudere paarden en/of paarden met (eerdere) fysieke problemen. Ik vind het moeilijk om daar iets over te zeggen.

Nu zit ik met mijn pony ook nog maar in het begin van alles, wat wil zeggen dat ik een hele tijd problemen heb gehad met boos worden, frustratie en "over-arousal" zoals ze dat noemen, hij stond regelmatig op 5 benen en kon dan totaal niet meer opletten of nadenken. Dit was er zo goed als uit, maar was bij het proberen van de crunch weer helemaal terug. Ik denk dat hij voorlopig nog op het punt zit dat relaxed zijn de basis vormt en dat de rest letterlijk stap voor stap voorgekauwd moet worden om de rust te bewaren. Hij is nog niet op het punt dat hij het allemaal vertrouwt en zelf gaat zoeken omdat hij weet dat er wel iets goed zal zijn. Komt misschien nog, of misschien ook niet natuurlijk ;)

Dat van die steiger ben ik ook tegengekomen, nu stond er in de uitleg bij dat het paard (of de pony, weet niet meer) een geschiedenis had van steigeren op alles wat hem/haar niet beviel of te moeilijk was, en dat dit dus een "overblijfsel" was van die tijd, en daarom nog meeviel. Dat het ook geen zin had om kwaad te worden op zo'n moment want dan zou alles alleen maar escaleren. Maar persoonlijk zou ik er ook niet zo'n fan van zijn neen. Gelukkig is het hier zo erg niet.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:34

Ja, klopt :j Oorspronkelijk noemden ze het crunch, nu niet meer dacht ik om een reden maar wist niet meer goed hoe ze het nu noemen... haha. Maar die is het inderdaad.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:28

Heb zelf geen facebook en je kan er zo niet op blijkbaar.
Ik stond inderdaad ook naast hem, hij met z'n kont tegen een muur. Maar veel verder kwamen we niet, je mag de hulp voor achterwaarts niet gebruiken om verwarring te voorkomen, en bij andere pogingen had hij totaal niet door wat ik bedoelde. Liep dan boos voorwaarts weg, om dan met veel energie terug te komen, zich weer tegen de muur te gooien en dan weer boos te worden.. Weet niet hoe je dat nog meer kan opsplitsen. Hij wist dat het bij de muur te doen was, daar heb ik hem in het begin voor beloond, om daar gewoon te staan .. Maar verder? Zelfs op het einde even achterwaarts gevraagd (ondanks dat ze dat dus afraden) maar ook daar geen succes, werd hij nog bozer omdat ik iets vroeg wat duidelijk niet mogelijk was :+

Maar het kan dus dat hij het ook gewoon lichamelijk niet kan. Voorlopig ga ik er even niet mee verder, was toevallig al bezig met de jambette en wil dat uitbreiden naar spaanse pas (maar dan met zo goed mogelijk hoofd/nek/ruggebruik, niet hoofd hoog en holle rug) en dat gebruiken zij ook, dus misschien helpt dat wel om alles wat losser te krijgen, en dan gaat de rest misschien ook beter. We zien wel, niks moet, paard geef wel aan wat kan ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie