Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

AnoukvB

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:08

Ik ben ook bekend met de stroming en vind het zeker interessant. Wat ik mij echter al een tijdje afvraag is of het net zo goed werkt met merries. Ruinen en hengsten zijn vaak veel speelser. In hun ebook staat dat het ook werkt op merries, maar werken zij zelf ook met een merrie? Volgens mij zijn al hun paarden die ik voorbij heb zien komen wel ruin of hengst.

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:33

Visitor schreef:
Inderdaad leuk filmpje maar vooral ook grappig omdat de cues door elkaar gehaald worden/niet duidelijk zijn.
De vraag van ts is of meer mensen dit doen. Onder een andere naam zijn heel veel mensen hier al mee bezig, zie wat Sabine zei. Je kan eens zoeken op R+, clickertraining. In het topic daarover op bokt worden ook veel namen genoemd van mensen en bronnen waar meer te vinden is. Die van Sabine is een goed startpunt! Kan me ook een lezing van Inge Teblick herinneren die ging over spel/game/play.

Bij Intrinzen is R+ en het het gebruik van een clicker enkel het middel om een doel te bereiken. De opbouw van oefeningen die zijn onderbouwd met bewegings- en motivatiewetenschap zijn afwijkend van andere trainingsmethoden zover ik deze ken.

Het klopt inderdaad dat de cues door elkaar worden gehaald, maar bij Intrinzen wordt dit niet afgestraft. Alle pogingen worden gewaardeerd en zijn goed. Je ziet haar zelfs een verkeerde poging belonen... Ik weet zelf ook nog niet zo goed wat ik daar van denk :D

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:48

dems75 schreef:
Goed dat je dat benoemt AvBreukelen, ik zag het indd ook. Ze gaan volgens mij inderdaad heel erg uit van het feit dat elke poging goed is. Ik vind dit zelf nog heel lastig...bijv. bij het vragen van de "crunches" (of core stabilizers), wil mijn paard nog wel eens een voetje geven ...lastig om dan evengoed de click te geven...ook al was dat niet wat ik vroeg. Soms negeer ik dat dus ook gewoon en wacht ik geduldig tot hij ook maar een poging doet het gevraagde te doen....snapjemnog?

Ja ik begrijp wat je bedoelt. Juist omdat de clicker zo'n specifiek signaal is zou ik ook verwachten dat je paard het opvat als correct om zijn voetje ook op te tillen. Dus als je dan clickt en vervolgens blijft hij zijn voet optillen bij crunches, lijkt het mij lastiger om dat weer af te leren in plaats van even wachten met clicken tot het voetje weer op de grond staat en gelijk het juiste aanleren...

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:04

Captain schreef:
Dat is ook niet meer dan normaal. Als ik mijn paard overal voor zou belonen zou hij alleen nog maar gaan flemen en jambette doen ipv andere oefeningen.

Intrinzen zegt wel na de eerste weken alleen nog te belonen voor extreme bewegingen en pogingen. Dus niet voor kleine kunstjes zoals jambette en flemen. Ik denk dat hier wel een groot verschil in zit, want de oefeningen in het filmje, fancy draf en galop, kosten het paard beide veel spierkracht en dus moet de motivatie hoog zijn. Ik denk dat ze in dit geval meer beloont om de inzet en het juiste gebruik van het paard zijn lichaam dan de specifieke gang.

Hierdoor lijkt mij wel echter het verschil tussen de cue's te vervagen dus als je een paard wilt dat bij die beweging enkel draaft zal zij dat niet krijgen. Maar zoals uit haar ebooks blijkt is dat ook niet haar doel, het paard hoeft niet aan alle specifieke bevelen gehoor te geven en mag altijd nee zeggen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie