Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:13

Inderdaad leuk filmpje maar vooral ook grappig omdat de cues door elkaar gehaald worden/niet duidelijk zijn.
De vraag van ts is of meer mensen dit doen. Onder een andere naam zijn heel veel mensen hier al mee bezig, zie wat Sabine zei. Je kan eens zoeken op R+, clickertraining. In het topic daarover op bokt worden ook veel namen genoemd van mensen en bronnen waar meer te vinden is. Die van Sabine is een goed startpunt! Kan me ook een lezing van Inge Teblick herinneren die ging over spel/game/play.

Vul de enquête over paardenhuisvesting in https://nl.surveymonkey.com/r/8FGYCGY

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:38

AvBreukelen schreef:
Visitor schreef:
Inderdaad leuk filmpje maar vooral ook grappig omdat de cues door elkaar gehaald worden/niet duidelijk zijn.
De vraag van ts is of meer mensen dit doen. Onder een andere naam zijn heel veel mensen hier al mee bezig, zie wat Sabine zei. Je kan eens zoeken op R+, clickertraining. In het topic daarover op bokt worden ook veel namen genoemd van mensen en bronnen waar meer te vinden is. Die van Sabine is een goed startpunt! Kan me ook een lezing van Inge Teblick herinneren die ging over spel/game/play.

Bij Intrinzen is R+ en het het gebruik van een clicker enkel het middel om een doel te bereiken. De opbouw van oefeningen die zijn onderbouwd met bewegings- en motivatiewetenschap zijn afwijkend van andere trainingsmethoden zover ik deze ken.

Het klopt inderdaad dat de cues door elkaar worden gehaald, maar bij Intrinzen wordt dit niet afgestraft. Alle pogingen worden gewaardeerd en zijn goed. Je ziet haar zelfs een verkeerde poging belonen... Ik weet zelf ook nog niet zo goed wat ik daar van denk :D

Wat je hier omschrijft is wat ik ook bedoel en zie bij mensen die met R+ en de clicker werken. Clicker is natuurlijk altijd slechts een middel. En de opbouw van oefeningen wordt ook in de clickerwereld op die manier onderbouwd. Elke poging wordt beloond, Google maar eens op shapen. Het is vervolgens de truc het gedrag op cue te krijgen, en dat levert soms grappige situaties op, zoals hier. (Denk dat de cues voor het paard misschien nog niet onderscheidend genoeg zijn. Je moet inderdaad daar nooit het paard op afstraffen, maar naar je eigen trainingsopzet kijken). Maar het is wat mij betreft prima als aan dit alles nu op een net iets andere manier en onder een andere noemer aandacht aan wordt besteed. Hoe meer mensen op deze manier met hun paard aan het werk gaan, hoe beter wat mij betreft! Ik reageerde alleen op de vraag wie dit al doet; als je goed kijkt al velen!

Edit: even ter verduidelijking, ik heb het niet over vrijheidsdressuur maar over clickertraining en R+. Dat laatste zijn manieren om iets aan te leren, maar dat zegt nog niets over wát je aanleert, dat kan zijn een kunstje, maar kan ook zijn een appuyement onder het zadel, een sliding stop, een springparcours, etc, kan ook zijn het biomechanisch verantwoord bewegen, etc.

Visitor

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:41

Mooi gezegd Sabine. Wat ik wel leuk vind aan dit Intrinzen, voor zover ik het nu kan overzien, is dat het lekker actief en beweeglijk is. Ik zal het ebook ook eens lezen!

Visitor

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:03

Nog even aanhaken op wat iemand zojuist zei en op het feit dat het Intrinzen heet en beoogt aan te sluiten bij intrinsieke motivatie. Uit onderzoek blijkt toch dat elke extrinsieke motivator de intrinsieke motivatie om zeep kan helpen, dus ook positieve bekrachtiging zou de intrinsieke motivatie kapot kunnen maken?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie