Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 09:52

Kuggur schreef:
Dit dus. Deze "nieuwe" methode is gewoon operante conditionering met uitsluitend positieve beloning compleet met clicker en snoepjes. Shapen van gedrag. Niets nieuws onder de zon buiten een paar buzz woordjes die ze verzonnen hebben.

Zeker niets nieuws onder de zon, maar zijn bijna alle methodes niet uiteindelijk op operante conditionering berust? Voor mijn idee is het in de paardenwereld nog vrij vernieuwend om bewust bezig te zijn met operante conditionering. Vaak wordt R- of P+ nog uitgelegd als 'je leiderschap/dominantie tonen' en 'geeft het paard zich over' of 'accepteert jou als leider' als hij daarop reageert. Heel veel 'Natural Horsemanship' methodes zijn toch ook gewoon verkapte operante conditionering, alleen betrekken die vaak de termen er niet eens volledig in.

Nou is het hier bij Intrinzen ook wel deels in een jasje gestoken, maar toch is meer werken met R+ wel iets wat de laatste tijd in opkomst is vergeleken met een aantal jaar terug, en dus 'vernieuwend' in de paardenwereld (terwijl je het bij honden al langer ziet bijv).

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:48

Kaatje_S schreef:
Het bovenste gaat denk ik meer over paarden die nog aan het leren zijn hoe het intrinzen werkt en bij het onderste gaan ze er al meer vanuit dat je je paard op de grond helemaal in orde hebt en dan onder het zadel ook de intrinzen manieren toepast. Ze zeggen ook dat ze dat alleen doen bij de paarden die weten dat ze nee kunnen en mogen zeggen

Dat dacht ik inderdaad ook al, dat ze dat ermee bedoelden. Ik hoop echt dat er meer mensen ook hier aan de hand van deze methode of soortgelijke methodes gaan werken :)

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:23

Volgens mij is het zo dat -R inderdaad niet heel erg samen gaat met 'Seeking'. Dat betekent denk ik niet dat je paard nooit meer zoekende dingen aanbiedt per se, hoewel ik wel denk dat je het wel duidelijk meer demotiveert dan wanneer je met R+ traint.

Onderstaande is ook wel een interessante/korte introductie tot de emoties bij paarden, waar het 'Zoeken' bij hoort.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:42

Ethelate schreef:
Mijn paard is na 5 clicks/koekjes/appelstukjes echt niet meer geïnteresseerd, dus twijfel :+

Ik heb ook een paard gehad waarmee ik dit ervaarde. Wat hielp waren heeeele korte sessies (en dan meerdere daarvan, met rust er tussen). Ik kwam er achter na hoeveel 'clicks' hij zich afsloot of interesse verloor, en zorgde dat ik dat uiteindelijk voor was, zodat ik stopte op het moment dat hij nog interesse had: bingo, want zo werd zijn nieuwsgierigheid en werklust om door te gaan juist groter. Dat waren dus soms maar 2 of 3 clicks in een sessie in het begin. En ik moest echt goed zoeken naar een type beloning wat genoeg waarde had voor hem, de brokjes die voor mijn merrie prima werkten, vond hij echt niet de moeite waard.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie