Voor het fysieke aspect denk ik dat intrinzen daar wel wat aan kan toevoegen. Ik ben nu in elk geval het e-book aan het lezen en wie weet wat die lesdag brengt. Misschien kunnen we met de deelnemers wel een groepje oprichten om af en toe bij elkaar te gaan kijken ofzo.
Peetstap schreef:Blijft in het rijden er altijd sprake is van druk gerelateerde hulpen en opdrachten.
Ja. Maar ook in het rijden is ruimte voor "nee", en voor eigen initiatief. Wanneer mijn paard ergens een stuk wil galopperen dan geeft hij dat aan, en dan reageer ik met ja of nee. Wanneer ik een schouderbinnenwaarts wil rijden reageert hij ook met ja of nee. En natuurlijk kan ik ja, of eigenlijk "nou vooruit dan maar" afdwingen. Maar dan ben ik geen goede ruiter. Ik vind mijzelf pas een goede ruiter als ik wat doe met de feedback die ik van hem krijg, en ga uitzoeken waarom ik geen ja krijg. Dat is dan dus het gevolg van een drukgerelateerde opdracht - met daarbij mijn kanttekening dat je zelf bepaalt of je doordrukt of dat je reflecteert.