Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:32

Via de zoekfunctie ben ik hier terecht gekomen. Volgende maand ga ik een lesdag over intrinzen volgen en ik denk dat ik er wel wat mee kan. Ik werk al een tijdje vanuit de nee-is-ook-een-optie visie. Ze krijgen ruimte voor "nee" zodat "ja" ook echt "ja" is en niet "nou vooruit dan maar".
Voor het fysieke aspect denk ik dat intrinzen daar wel wat aan kan toevoegen. Ik ben nu in elk geval het e-book aan het lezen en wie weet wat die lesdag brengt. Misschien kunnen we met de deelnemers wel een groepje oprichten om af en toe bij elkaar te gaan kijken ofzo.

Peetstap schreef:
Blijft in het rijden er altijd sprake is van druk gerelateerde hulpen en opdrachten.

Ja. Maar ook in het rijden is ruimte voor "nee", en voor eigen initiatief. Wanneer mijn paard ergens een stuk wil galopperen dan geeft hij dat aan, en dan reageer ik met ja of nee. Wanneer ik een schouderbinnenwaarts wil rijden reageert hij ook met ja of nee. En natuurlijk kan ik ja, of eigenlijk "nou vooruit dan maar" afdwingen. Maar dan ben ik geen goede ruiter. Ik vind mijzelf pas een goede ruiter als ik wat doe met de feedback die ik van hem krijg, en ga uitzoeken waarom ik geen ja krijg. Dat is dan dus het gevolg van een drukgerelateerde opdracht - met daarbij mijn kanttekening dat je zelf bepaalt of je doordrukt of dat je reflecteert.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:08

Ik wissel het af, mik alle spullen in het land en dan kijken waar ze naartoe trekken. Mijn ruin is momenteel bij voorbeeld nogal geobsedeerd door de target stick dus dan gebruik ik die om hem te laten crunchen, of bij voorbeeld om naast hem te kunnen staan zonder dat hij alle kanten op zwiept met zijn kont. Stilstaan met mij naast zich en mijn hand op zijn schoft vindt hij heel ingewikkeld, dus dan gebruik ik de target om zijn hoofd te kanaliseren. Maar als hij dan even later wegloopt en een pool noodle molesteert klik ik me natuurlijk ook suf. Op het moment dat de voeten in het spel komen dan, als hij er met z'n giechel aan zit doe ik niks.

Overigens is het helemaal niet "in een uitzonderlijk geval" dat je met panther walk begint. Het idee is juist dat je begint met wat je paard het hardste nodig heeft. In het geval van mijn merrie is dat denk ik panther walk. Ook nav info uit de kennismakingsdag.

Ik had een vraag... zijn er mensen die panther walk hebben aangeleerd dmv chase the bag? En zo ja, voor welk karaktertype paard?

Vivo por vos <3 Pony <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:49

Anne. schreef:
Er zijn meerdere wegen die lijden naar Rome, toch? Net als ieder mens, is ieder paard anders lijkt me. Vooral die +R lijkt me het belangrijkste als ik zo de boeken lees en het topic zie. Vind ik best een ommekeer hoor, ik moet echt even goed nadenken bij wat ik doe.. maar geloof echt wel in deze methode, leuk!

Idd begonnen met targetten vandaag, maar moet ook nog oppassen dat ik niet te veel doe.. ze pakt het zo leuk en goed op :j

Hihi, ja leuk is dat he? Ik heb er ook eentje die er heel enthousiast van wordt.

Het fijnste vind ik de flexibiliteit van het systeem. Dat je in grote lijnen wel een soort stappenplan hebt maar dat je samen met je paard bepaalt of je daar van afwijkt. Je wordt er op den duur vast ook creatiever van, ik heb nu denk ik op een stuk of 3 manieren met die crunches proberen te werken en niet allemaal werken ze even goed :+ 't Is even zoeken tot je iets hebt wat werkt maar dan laat je 't wel meer aan je paard over, denk ik.

Jorien ik dacht dat dat met die zak juist voor de minder stoere paarden was. Ik zal toch eens kijken hoe het gaat... van de week met een pool noodle geprobeerd en toen bleef ze stokstijf staan vlak voor dat ding. Om uiteindelijk dan maar een achterbeentje bij te zetten omdat ze wel met mij mee wilde maar niet met dat gekke ding er bij :P

Vivo por vos <3 Pony <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:44

Mijne niet, het bleek een doorslaand succes *\o/* Ik had gedacht dat chase the bag bij windkracht 4 een soort vliegeren zou worden maar mijn paard liet dat niet toe. Eerst heeft hij geprobeerd om de zak op te eten en toen hij eenmaal doorkreeg dat hij ook worteltjes kreeg als hij er op ging staan was het hek van de dam. Hij maakte er zelfs schoftliftjes bij :)) Hij blééf maar met dat ding bezig en het kostte me moeite om de zak weer te pakken te krijgen en op te ruimen.

Nou morgen of volgende week maar eens zien of hij het ook lopend kan. Vandaag heb ik daar te weinig op gelet.

Vivo por vos <3 Pony <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:56

Ja... de motivatie bij mijn merrie heb ik nog niet gevonden. Ik merk dat ik daar een beetje ongeduldig van word (niet naar haar toe hoor!). Dus dat is voor mijzelf nog een werkpunt.

Vivo por vos <3 Pony <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:57

Ik hoop dat 't dit soort bijwerkingen gaat hebben voor alle niet-opgevoede honden in het bos }:)

Vivo por vos <3 Pony <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:16

Ja ja, de eerste crunches zijn er! Vorige week ben ik er mee aan het klungelen geweest en het lukte niet goed. Target stick onder z'n hoofd door richting keel deed wonderen. Hij is erg goed en geestdriftig met targeten, de target en/of ik op verschillende posities tov paard is geen probleem. Target boven z'n hoofd aanraken kan hij ook :))

Mijn merrie vindt de target stick nog een beetje griezelig dus ik heb met haar wat low key targetdingetjes gedaan.

Vivo por vos <3 Pony <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:47

NikkiDeKerf schreef:
Ethelate schreef:
Mijn paard is na 5 clicks/koekjes/appelstukjes echt niet meer geïnteresseerd, dus twijfel :+

Ik heb ook een paard gehad waarmee ik dit ervaarde. Wat hielp waren heeeele korte sessies (en dan meerdere daarvan, met rust er tussen). Ik kwam er achter na hoeveel 'clicks' hij zich afsloot of interesse verloor, en zorgde dat ik dat uiteindelijk voor was, zodat ik stopte op het moment dat hij nog interesse had: bingo, want zo werd zijn nieuwsgierigheid en werklust om door te gaan juist groter. Dat waren dus soms maar 2 of 3 clicks in een sessie in het begin. En ik moest echt goed zoeken naar een type beloning wat genoeg waarde had voor hem, de brokjes die voor mijn merrie prima werkten, vond hij echt niet de moeite waard.

Slim :j

Mijn merrie was in het begin ook niet bijster gemotiveerd. "Joh, hier staat gras. Hoef ik niks voor te doen. Houd jij je wortel maar lekker zelf".
Tot ik het competitie-element invoerde. Ik intrinz met allebei tegelijk. En wat doen ze ineens allebei hun best. Want stel je voor dat de ander jouw stukje wortel krijgt.

Vivo por vos <3 Pony <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie