Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:31

Loes1996 schreef:
Ik moet zeggen dat ik erg veel heb gehad aan de lange teugel serie van Bit op youtube
https://www.youtube.com/watch?v=Sa1151Y6MPA

Die link was ik al naar op zoek, maar blijkbaar de verkeerde zoekwoorden ingetypt.

Ik meld me ook maar, ben sinds een paar maanden voorzichtig begonnen met mijn bijrijdpaard. Een Lipizzaner, die helaas hele slechte achterbenen heeft (artrose, versleten pezen, en hele steile achterbenen). Onder het mom van rust roest, ben ik begonnen om hem via lange teugel werk in beweging te houden. Werken aan de hand naast de schouder kende hij al, maar dit is gewoon weer een stapje verder.
Momenteel zijn we vooral bezig met stap en sturen. Waarbij vooral een fatsoenlijke bocht lastig is, omdat hij door heeft dat hij bij geen zin zich volledig kan omdraaien naar me. Kan ik dit tijdelijk oplossen door een longeersingel te gebruiken?
Of is een langere teugel de oplossing? Op dit moment is de teugel eigenlijk net te kort, maar een nieuwe en langere is al besteld.

Weet iemand ook waar de dvd van Piet Bakker nog te bestellen is? Ik heb geprobeerd de Noorse dame te contacteren, zowel via facebook als via haar site, maar krijg geen enkele reactie -O-

Herfst Op naar de mooie herfstkleuren

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:41

Die filmpjes van Bastiaan de Recht zijn heel fijn en geven al een stukje duidelijkheid. Daarom dat ik in het topic over zijn blog de vraag heb gesteld om hier meer over te willen lezen.
Hij kan goed duidelijk maken hoe dit het beste te beginnen en uit te bouwen is :j

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:22

En ik heb met rubber doorweven nylon-teugels speciaal op maat laten maken. Al gebruik ik soms ook leren teugels die voor gewoon rijden eigenlijk veel te lang zijn, maar dan alleen als ik naast de achterhand wil lopen.

Ja, bij Bastiaan lijkt het allemaal vanzelf te gaan. Ik had soms al moeite om paard gewoon aan het lopen te houden toen die eenmaal doorhad dat ik geen beenhulpen meer kon geven :')
Inmiddels is het voor paard te zwaar geworden door artrose, maar bij mij is de interesse voor lange teugel-werk meer dan wakker geworden :D

Siamsmeesje

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:52

Die heb ik ook, zijn hele fijne teugels :j

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:16

Kun je iets meer vertellen over dat activeren van achteren?
Ik mag waarschijnlijk binnenkort met een nog erg jeudige 6-jarige beginnen. Hij is zeer gevoelig voor positieve bekrachtigingen, maar aanraken op de achterhand (zelfs een klein klopje) kan al een vliegend achterbeen geven.

Sensibilisering is wel een doel, maar als het kan wil ik hem wel van achteruit activeren.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:30

Heel erg bedankt, zeker voor de foto's :j
Hij wordt niet de eerste die aan de lange teugels mag nemen, maar de vorige was zo makkelijk en vertrouwd, altijd met een zeer licht teugelcontact, vond alles goed en was lekker voorwaarts. Helaas heeft uiteindelijk de artrose daar een eind aan gemaakt. Maar de nieuwe is een leuke uitdaging.

Dan wordt de desensibilisatie gewoon het eerste doel. Ik moet toch afwachten hoe hij gaat reageren op iemand die achter hem loopt of een teugel die langs de achterhand gaat.
Longeren lusitert hij gelukkig wel goed mee.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:11

Ik ben vorige week begonnen met een jonge tinker, en dat is nu vooral voorzichtig aanleren en niet te snel willen. Wel ben ik nu voor hem op zoek naar een longeersingel met voldoende ringen, want zodra je je hand over de hals haalt, snapt hij het niet meer, dus ik wil het hem wat makkelijk maken zonder dat ik zelf met spierpijn loop :')

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:31

Ik heb dat probleem ook gehad, maar nu ik tijdelijk werk met een longeersingel (zodat de tinker het idee heeft dat de teugels recht naar de handen bij het 'zadel' gaan) is er ineens geen probleem meer :x
Ik kan nu zelfs zonder moeite achter langs van hand veranderen, terwijl ik daarvoor niet eens naast de achterhand kon staan, of aan de rechterkant kon lopen.

Uiteindelijk doel is om de singel weg te gaan laten natuurlijk, door de teugel eerst langs de singel te laten zakken, en dan wel met singel, maar teugel niet door de ringen, enz... Ik heb gewoon het stapje wat kleiner gemaakt, en we gaan nu vanaf dit punt weer terugwerken naar zonder singel en toch goed blijven lopen.
Geen idee hoe lang dit gaat duren, want soms is tinkerlief heel slim, maar soms ook wat sullig, tot regelrecht geen zin hebben in dingen die hij al weken snapt.... :o

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:36

Als je iemand hebt gevonden, laat het dan even weten. Ik zou het wel eens interessant vinden om met iemand mee te mogen kijken of iemand te vinden die bereidt is om naar Beervelde te komen.

Zelf kom ik uit de omgeving van Hulst, en heb ik noodgedwongen zelf de grondbeginselen moeten uitvogelen (hoewel ik het boek "Mini School" van Sabine Ellinger als leidraad gebruik, ik heb de Amerikaanse versie, maar er is ook een Duitse uitgave). Ja, ze traint een mini, maar wel aan de lange teugel, en de technieken zijn uiteindelijk hetzelfde :D
Dat lukt tot zover netjes, en ook met de tips hier kom ik weer verder, maar eens meekijken met een ander kan soms net weer mooie en andere invalshoeken bieden :j

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:30

Tja, ik hoop een instructie te vinden die af en toe kan helpen. Mijn stalhoudster/instructrice (en eigenaar tinkerlief) heeft er zelf ook te weinig kennis van. Ik kan haar wel dingen vragen, en dan kijkt ze zeker mee en helpt waar ze kan, maar er blijft nog genoeg over wat ik zelf dus moet uitzoeken.
Dus een clinic kijken, of bij iemand mee mogen kijken (hoeft niet gratis, maar ook geen hoofdprijs natuurlijk ;)), of iemand die zover België in wil komen zou fijn zijn.

Nu het sturen eindelijk een beetje fatsoenlijk gaat, wil ik een nieuwe oefening gaan toevoegen, het achterwaarts. Iemand tips over hoe dat in te zetten en/of te oefenen?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:30

De Bit-video's van Bastiaan de Recht bekijk ik met regelmaat, en helaas zijn de Piet Bakker dvd's nergens meer te krijgen. Hij werd een paar jaar geleden wel ergens on-line nog aangeboden (in Zweden dacht ik), maar ik moet nog steeds antwoord krijgen op het mailtje wat ik toen gestuurd heb -O-

Vooral de dvd van Piet Bakker zou ik graag willen hebben. Youtube is wel mooi, maar helaas allemaal zo kort, en het ziet er altijd zo makkelijk uit :=

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:09

Daarom kijk ik die video's nog regelmatig terug, even de uitleg er weer bij :j

Ben echt jaloers op jullie hoor, de Piet Bakker dvd hebben :oo :o

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:56

Gewoon uitproberen wat het fijnste werkt. De tinker waar ik mee werk staat op een stal waar bitloos de voorkeur heeft, dus met kaptoom of bitloos hoofdstel. Maar na 10 maanden bleef hij bijzonder moeilijk te sturen, deed graag z'n eigen zin en was soms zelfs onstuurbaar. Toch maar weer een trensje genomen, en nu werkt hij weer met plezier, staat rustig knabbelend te wachten op me, en is met werk aan de lange teugel veel sneller in de ontwikkeling geworden.
Z'n therapeutische lessen loopt hij nog steeds bitloos (en aan de lijn), maar voor het serieuzere dressuurwerk liever een bitje.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:04

De laatste keer dat ik gezocht heb niet, maar misschien dat het nu veranderd is. Kan de moeite waard zijn om weer te gaan zoeken.

Ik kon het toen maar op 1 Zweedse site vinden, maar die werd blijkbaar al heel lang niet meer bijgehouden, want ik heb nooit een antwoord op mijn mail gehad.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:26

Mevrouw Ofstad is degene waar ik nooit antwoord van heb gekregen. Deze Nederlandse site kan ik me in ieder geval niet herinneren, maar als je klikt op 'dvd bestellen' zie je dat zij hem niet meer kunnen leveren, en dat dat moet lopen via Ellen Ofstad.

Het valt alsnog te proberen, maar ik twijfel dan nog even na mijn eerdere ervaringen :\

Bedankt voor de link, ik ga er eens naar kijken, steek er allicht wat van op :D
Iemand een idee hoe je dat kan downloaden of moet ik andere technieken gaan toepassen?

Edit: Ik sluit me aan bij BoschA :j :D

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:31

Ik heb de video's inmiddels bekeken, erg behulpzaam bij sommige dingen waar ik tegenaan loop :j

Nouvel, dat lijkt me een heel goed idee. Misschien is het dan wel de moeite waard om nog een serie te laten maken als er genoeg interesse is.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:45

Dat is helemaal balen als je al betaald had..... -O-
Ik wilde alleen wat informatie vragen, en dan eventueel bestellen, maar ik kreeg ook nooit een reactie.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:24

Svadilfari1 schreef:
Je bedoeld de dvd van Piet Bakker? Wij hebben het hem gevraagd. Helaas. Misschien diegene in Zweden het vragen Olga of die de dvd 's nog heeft.

Dit heb ik wel gevonden 48 minuten https://vimeopro.com/user8079704/long-r ... o/27764420

Ellen Ofstad zou de video verkopen, maar die moet na ruim 2 jaar nog steeds reageren op mijn mailtje.... Ben bang dat ze er weinig meer mee doet online :=

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:14

Ik ben inmiddels gestopt met de Tinker, iets teveel in discussie met hem over zelfs de simpelste vragen. En het constant proberen de leiding over te pakken. Twee dingen waar ik met Lippie en nu de nieuwe (een Comtois dame) nooit last mee heb gehad.
De Comtois is hiervoor gemend (o.a. marathon en boerderijwerk (druiventeelt)), en zij pikt het mooi op. Alleen voor haar is het wel wennen dat de teugels nu los hangen en niet meer door de ogen aan het tuig gaan.

Ik weet dat Piet de Boer niet veel les meer geeft, maar zou er een kans zijn dat hij richting het zuiden van Nederland/België komt? Ik zou toch graag eens wat aanwijzingen van hem willen hebben en/of mee kunnen kijken bij anderen zonder dat ik een heel weekend weg moet plannen :)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:43

fluffyfox schreef:
Bakker ;)

:+ :x
Ik zat duidelijk ergens anders met m'n gedachten..... Ik weet best wel dat het Bakker is, heb ooit nog gepoogd om z'n dvd te kopen..... >;)

Ik vermoed dat hij niet voor één of misschien twee mensen naar België wil komen, en eigenlijk zie ik nooit meldingen dat hij richting het zuiden komt. Als ik gewoon eens keer kan meekijken, leer je al zoveel van. Gelukkig heeft YouTube ook nog het eea :j

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:00

Dat heb ik inderdaad vaker gehoord.
Ik begrijp helemaal dat hij niet meer volle bak in de rondte wil gaan lesgeven. Helaas is hij ook één van de weinigen die het nog doet. Dat maakt het ook zo jammer dat z'n dvd ook niet meer te krijgen is -O-

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:55

poes schreef:
Ik ga hopelijk binnenkort in Laarne staan, dus naast Beervelde. Zou ook wel interesse hebben in les.

Ooit een beginnetje mee gemaakt en paard pint het goed op. Ik ben een kluns dus zonder les stierf het een stille dood :’)

Laarne is inderdaad niet ver weg.
Op stal doe ik het, en inmiddels is een stagaire ook begonnen met de shet van stal. Mijn instructrice doet het inmiddels ook een beetje met de Comtois, want het scheelt behoorlijk dat ze al bekend is met mennen.
Maar ook hier zoeken we alles zelf uit, en ik gebruik naast YouTube (o.a. Bastiaan de Recht BIT-filmpjes) het boekje 'Mini School' van Sabine Ellinger. Staat van alles in (ook vrijheidsdressuur), maar ook hoe ze haar mini-appaloosa traint aan de lange teugel tot en met de levade.

Laat maar weten als Laarne doorgaat voor je. Dan kan ik eens informeren of er mensen interesse hebben te zijner tijd, en of mijn instructrice het misschien op haar stal wil houden, want zelf kan ik niet op pad gaan met haar paarden.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 12:09

Ik ben met de Tinker gestopt inmiddels, en nu met een trekpaard-dame opnieuw bezig aan het begin.
Beetje elkaar leren kennen, af en toe aan de lange teugel (ze heeft in de wijnbouw 'gewerkt') en kent dus wel het principe van mennen. Maar dressuurmatig komt nog wel, eerst maar eens de taalgrens netjes gelijktrekken zodat we elkaar ten alle tijden begrijpen :)

Dit topic gaat dan misschien niet hard, maar ik lees zeker nog mee als iemand wat plaatst. Vind het erg leerzaam om andermans ervaringen te lezen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie