Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: Nicole288, Coby, Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola

Isabel_k

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:17

Goede uitleg wijken voor druk :D Toevoeging: na een poosje kan je alle vragen gaan combineren waardoor je paard gaat wijken, travers of appyeren. Je kan je paard ook aan de voorkant blokkeren in eerste instantie. Dit kan je simpelweg doen door je paard te parkeren met zijn borst tegen een hek. Maar je kan het paard ook leren te stoppen door een zweepje/stick voor zijn borst te houden. Dan kan je later heel subtiel de stop erop zetten als je al lopend wijken voor druk doet.

Balen zeg, dat ze je beet! Ik denk dat je het op zich goed hebt opgelost. Slaan is niet leuk, maar wel duidelijk in paardentaal. Als een paard mij bijt geef ik een korte felle tik tegen de neus alsof ik terug bijt. Dat doen ze in het wild ook. Misschien wel even kijken of ze niet ergens last van heeft en heel rustig gaatje voor gaatje aansingelen.

IG: @arabierjoep

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:02

Wat leuk! Vertel eens wat over je paard :D

Edit: oh! Ik heb je topic gelezen. Ik was gisteren al aan het zoeken om te kijken hoe het met je paard ging :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:32

Super fijn :D

Tandarts helpt altijd wel. Mijn arabier staat ook op die nominatielijst :’) Eerst de osteopaat, want daar heeft hij echt last van. Tanden niet, al is dat natuurlijk wel een keer nodig.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:40

Hou op joh :+ Met twee is al helemaal erg...

Zeker een leuk project, maar ik dacht wel dat hij wat minder ‘projectmatig’ zou zijn. Maar goed het is wel een doetje en dat maakt veel goed :+:

Zo probeerde ik gister met een hand (want gips) zijn eczeemdeken om te doen. Staat hij helemaal moeilijk te doen met zijn hoofd om me te begeleiden. Terwijl mijn fjord echt dacht: “Jij hebt een arm. F#ck you” :+

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:16

Jammer zou ik het niet willen noemen. Toen ik viel dacht ik: “Hmm. Dit heb ik onderschat.” Maar prima, we doen het nu helemaal anders en we zien wel waar we komen.

Eerst was hij ook niet van mij, maar van een kennis. Ik trainde hem zodat ik er een opleiding mee kan gaan doen en om haar wat minder paard te geven. Hij is sinds begin augustus mijn paard. Dus echt pas kort :+

Mijn fjord is gezinspaard en kost mij een paar zakken voer en veel grijze haren :)) Maar haar hebben we al ruim 6 jaar. Daarom kwam Joep op mijn pad. Rimska is al wat te oud voor die opleiding.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:35

Hoe gaat het met jullie? Ik zit nog steeds in het gips en ik probeer af en toe wat, maar dat gaat niet echt goed :+ Dan mis je echt wel een arm...

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:48

Ik zou rustiger beginnen.

Weet je ongeveer waar ze stopt om te gaan kijken? Dan daarvoor omdraaien! Dan leer je haar dat als het goed gaat (ze loopt immers door) dat je teruggaat. Als je dan uiteindelijk verdergaat en ze zet een stap, draai weer om en ga naar huis. Uiteindelijk kan je dat zo uitbouwen.

Andere optie is haar tot in de eeuwigheid laten kijken. Dan kan ze zelf bepalen dat ze uiteindelijk door durft en dat geeft aan de paarden vaak een goed gevoel, maar dan moet daar wel echt ruimte, tijd en de veiligheid voor zijn. Dat kan je het beste inschatten. En voor de tweede manier moet je paard wel echt nieuwsgierig zijn. Anders werkt het niet :n

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:00

Dan zou ik inderdaad zo verdergaan!

Ik weet niet wat je qua ‘tuig’ gebruikt, maar als ik buiten ga wandelen met een onervaren paard neem ik vaak wel een touwhalster en leadrope mee. Dat is een stuk veiliger met trekken en eventueel kan je strenger doorkomen als ze nu-echt-door-moet-lopen-want-er-komt-een-auto-stom-paard :D

En een ander paard meenemen is ook handig. Geeft toch iets meer lef :+

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:26

Het ligt ook wel aan het paard zelf. Bij sommige die wat lui aangelegd zijn is het niet zo handig. Maar mijn oude fjord gaat stilstaan als ze dingen eng vind. Als ik haar doorduw draait ze om en gaat weg. Ik moet haar dus echt even laten kijken.

Joep ligt aan de situatie. Als ik weet dat hij weet dat ik weet dat hij het eng vond :+ Neem ik hem streng mee. Met andere situaties mag hij zo lang kijken als hij wil, want het is best een schijtluis die het prettig vind om goed te kijken en de situatie in te schatten.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:47

Goed onderschrift :)) Gilmore Girls rules...

Zo doe ik het inderdaad ook. Ik vind het uberhaupt belangrijk dat het paard blijft bewegen. Ook als ik bijvoorbeeld Grondwerk doe. Als ze stil gaan staan en je hulpen bij wijze van spreken ondergaan heb je er niks aan. Ik heb liever dat mijn paard een stapje naar voren, achter, opzij of whatever doet in poging om het goede antwoord te vinden. Als hij stilstaat, stopt het denkproces.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:57

Hoe gaat het met jullie?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 05:47

Ik zou inderdaad ook gokken op maagzweren. Hoe is je paard gehuisvest? Zeer waarschijnlijk is daar nog winst op te behalen :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:58

@JustOneBite oh wat grappig ;) Het is ook wel een bijzondere plek zo naast de spoorlijn :D

En wbt maagzweren: ruwvoer, ruwvoer, ruwvoer en zo min mogelijk brok :-) het heeft geen zin om door medicatie de zweer ye laten verdwijnen als je daarna niets aan de oorzaak veranderd.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:55

Brok hoeft niet erg te zijn, mits in goede verhouding met ruwvoer en een goede kwaliteitieve brok.

Mijn paarden krijgen allebei ook een vitaminebrok. Je moet alleen niet je brok gebruiken om je paard vet te mesten bij wijze van spreken. :) Eerder als toevoeging.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:20

Jesse geeft hele leuke clinics! Mijn fjord vond hem ook prima. Al kwam dat door de brokjes :D

All jokes aside hij gaf heel prettig les. Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:54

Ze was ook super trots :)) Jesse had biks mee en ik had haar normale brokjes - die een stuk minder lekker zijn blijkbaar - dus ze deed echt alles voor hem :Y)

Je leert eigenlijk wat je nodig hebt. Ik heb een paard die al een hoop kon dus hebben we een paar oefeningen geleerd om verder mee te gaan.

Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:08

Nee juist niet!

Met twee jaar moet je oefeningen aanleren die natuurlijk zijn en die op commando's zetten. Wat is natuurlijker dan liggen? Zet het op commando en klaaar -:)

Zitten en steigeren is niet slim nee :n

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:52

Dat is super goed voor de ontwikkeling :) Leuk dat je dat zo leuk oppakt en fijn dat ze pas laat beleerd gaat worden

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:11

Welkom iedereen!

Ik ben voor mijn arabier aan het sparen voor de Rambo :j Ik heb dat hoofdstel al voor mijn fjord, maar die hebben natuurlijk alles behalve dezelfde maat :+ En ik gebruik hem voor haar echt elke dag dus wisselen is ook niet handig. Al helemaal niet omdat Joep goed gedeit met rust, reinheid en vooral regelmaat haha.

Ik heb gisteren met balkjes gewerkt. Het doel: ontspannen op zijn goede hand in evenwicht met zijn neusje naar de grond over de balken. Gelukt, dus daarna gelijk gaan spelen. Hij vond mijn plastic staanders eng en ik liet hem onderzoeken. Met zijn neus, hoeven en uiteindelijk tanden. Super fijn dat hij er uiteindelijk mee ging spelen, jammer dat er nu bijtmerken inzitten _O-
Afbeelding
Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:48

Ik ben zeker blij met zijn initiatieven :))

Leuk dat hij achter je aankomt. Als je gewoon in de gaten houdt dat hij uit je ruimte blijft is er niks aan de hand en zou ik dat zeker niet afstraffen

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:52

Dan is het heel erg leuk :)

Mijn fjord komt altijd mee als ik haar uitnodig. Ze is een dominante merrie, vandaar dat ik het echt moet vragen }> Als ik het niet vraag houd ze me goed in de gaten en kijkt ze vooral waar ik heenga.

Mijn arabier is soms echt mijn schaduw en loopt dan de godsgansedag achter me aan. Als hij liever zijn eigen ding doet kijkt hij me dan ook niet aan terwijl Rimska me dan wel in de gaten blijft houden. Maar als ik Joep fluit komt hij wel altijd, terwijl Rimska echt niet komt. Die denkt echt: “Fluiten? Ik ben niet gek.” :+

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:55

Inderdaad: hoe ziet je dit precies voor je? :D

Ik vind het zelf altijd heel leuk om de versnelling op te voeren. Dus als hij de verandering van richting in stap kan > draf
Als draf goed gaat > galop :))

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:53

Dat met je lijn is gewoon ontzettend veel oefenen. Vooral voor jezelf. In principe is de oefening hetzelfde :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:38

Ik ben op dit moment veel bezig met het trainen van spieren en het voorbereiden op het echte werken.

Equiday hebben we achter de rug, dus ik kan weer aan andere dingen denken :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 05:10

Wat leuk! Een exmoor. Dat vind ik echt prachtige pony's :))