Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: Nicole288, Coby, Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola

Kimmie25501

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:49

Ik meld me hier ook! Met mijn twee paarden doe ik ook veel grondwerk en vrijheidsdressuur.
Met Ivy ben ik pas net begonnen, eerst ben ik begonnen met wat basisgrondwerk (volgen, stilstaan, hoofd laag, inbuigen, achterwaarts en wijken van de voor en achterhand), ook heb ik gewerkt aan het los volgen, dat doet ze soms, maar nog zeker niet altijd. Loswerken heb ik ook met haar geprobeerd, in het begin werd ze dan helemaal gek en ging ze zo hard rennen dat het niet leuk meer was. Daarbij is ze ook meerdere keren flink gevallen. Gelukkig gaat dat nu al vooruit. Verder ben ik ook begonnen met wat vrijheidsdressuur. Ze kent nu voedsel weigeren, targetten en voetjes optillen. Ik ben nu bezig met het liggen, stilstaan en parkeren. Ook ben ik gisteren begonnen met haar te leren om in te parkeren bij het krukje. Ik bleek haar iets te goed geleerd te hebben om te wijken voor druk, want als ik mijn zweep bij haar achterhand houd, gaat ze meteen wijken :') Eerst dus gefocust op stil blijven staan als ik mijn zweep op de achterhand leg. De volgende keer wil ik de gewichtsverplaatsing naar de zweep toe gaan belonen.

Met Shan heb ik ook heel veel grondwerk gedaan. Hij beheerst het basisgrondwerk aan de hand bijna helemaal, loswerken in een roundpen op lichaamstaal gaat ook makkelijk nu bij hem. Verder kent hij deze vrijheidsdressuur oefeningen: voedsel weigeren, stilstaan, parkeren, achterwaarts van me af, wijken van me af, toucheren, komen, voetjes optillen, mooi staan, flemen en kusje geven. Ik ben nog bezig om hem de jambette aan te leren.
Ook wil ik hem graag weer oppakken onder het zadel. Daar ga ik rustig met clickertraining weer mee aan de slag.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:03

Haha ja zeker, ik vind het ooi heel leuk on te doen!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:17

Nee dat is inparkeren haha. Parkeren houdt in dat je paard blijft staan waar jij hem hebt weggezet en pas weer in beweging komt als jij dat zegt

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:08

Door het rustig uit te bouwen.
Eerst heb ik gewerkt aan halthouden en stilstaan als ik ernaast sta. Daarna beginnen met één pas naar achteren zetten en daarna afstand steeds groter maken. En het belangrijkste, heel consequent zijn en in kleine stapjes werken! Gaat iets niet goed? Dan weer een stapje terugdoen

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:57

Xanette2018, ik ga met Retjethorse mee dat les erg belangrijk is.
Als je zelf ook al iets wil gaan doen, kan je beginnen met de absolute basis. Dit houdt in dat je paard netjes met je meeloopt, halthoudt als jij dit zegt en een pasje achterwaarts zet.
Hoe gaat meelopen normaal?
Stap gewoon met je paard aan de hand. Zorg dat ze netjes naast jou loopt en dat ze je niet voorbij loopt. Doet ze dat, heb je een paar opties. Of je maakt met je lichaam duidelijk (zwaaien met armen en/of zwaaien met je leadrope) dat ze dit niet mag doen. Of je zet haar stil om haar duidelijk te maken dat ze je niet voorbij mag. Of je draait 180 graden om, dan creëer je vanzelf weer afstand.
Als dit lukt kun je gaan oefenen met halthouden. Dit doe je op dezelfde manier als het voorbij lopen. Ga eerst gewoon zelf stilstaan en vraag licht aan het halster, negeert ze je en loopt ze je gewoon voorbij? Doe dan hetzelfde als bij het voorbij lopen.
Dan het achterwaarts. Ga naast je paard staan (wel ervoor, maar niet er recht voor), vraag wat aan het halster en tegelijkertijd geef je druk op de borst. Als je paard één pasje achterwaarts zet, beloon je heel goed en zo kun je dit steeds verder uitbouwen.
Hopelijk heb je wat aan mijn uitleg!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:52

Ik ben het eens met wat anderen zeggen! Ander vraagje, murphypower, van wat voor soort instructeurs heb je les gehad? Soms kan het wel eens helpen iemand te laten komen die uit een totaal andere discipline komt dan jij :j

Gisteren weer wat vrijheidsdressuur/grondwerk gedaan met Ivy. Eerst heb ik haar geprobeerd te laten rollen om het liggen te oefenen, maar helaas wilde ze dat meerdere keren niet, ook niet tussendoor, dus dat daarna maar laten zitten. Verder geoefend met flemen, buigen, meelopen en targetten. Dat ging best prima. Alleen 1 keer stond ze op de zweep, dat corrigeerde ik, wat dat vind ik niet zo tof. Toen legde ze haar oren in haar nek en begon naar me te bokken. Dat wil ik natuurlijk echt niet hebben, dus heb ik haar van me vandaag gestuurd en flink wat rondes laten lopen. Totdat ze uiteindelijk ging kauwen en aangaf dat ze weer verder kon. Daarna was ze gelukkig weer heel braaf. Meelopen in stap ging goed, in draf kreeg in niet voor elkaar en galop heb ik al helemaal niet geprobeerd. :') Heeft iemand daar misschien nog tips voor? Ik moet wel zeggen dat de bak heel zwaar was, dus anders was draf me misschien nog wel gelukt. Maar galop heb ik echt geen idee hoe dat moet haha

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:07

Precies dat, ik kan hollen wat ik wil, paard heeft er geen zin in _O-

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:06

Ik bedoel aan een leadrope, zonder iets volgt ze überhaupt niet haha.
Ik ga je topic volgen!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:44

Bedankt voor de tips! Ga ik mee bezig!
Supergoed dat het beter ging!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:40

Haha dat snap ik wel, tips heb ik niet, heb nog nooit langeteugelen gedaan.

Ivy vandaag even losgegooid. Vooral gewerkt aan op lichaamstaal reageren en durven voorwaarts te gaan. Alleen bij de galop springt ze wel aan, maar gaat na een paar passen terug naar draf. Iemand tips om haar ge leren doorgallopperen?
Handig dit topic haha

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:56

Heb ik al weg geprobeerd, maar alsnog valt ze terug. En ik vind het ook niet de bedoeling dat ik meer beweeg dan paard :)

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 07:54

Bedankt voor je tips! Ik zal eens kijken later vandaag of ik er een filmpje van heb!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 07:56

Ik kan je het wel kort uitleggen?
Wijken voor druk kan op allerlei plekken op het lijf: aan het halster als je voorwaarts wil gaan, onder het hoofd om het hoofd laag te vragen, op de borst en/of aan het halster om achterwaarts te gaan, druk geven op de voorhand of achterhand om die te laten wijken en aan het hoofd om het hoofd te laten inbuigen.
Bij al deze plekken komt het er eigenlijk op neer dat je begint met een klein beetje druk te geven en dit steeds een beetje opvoert, zorgt dan dat je ook een duidelijke zelfverzekerde houding hebt waarmee je duidelijk zegt dat je wil dat je paard wijkt voor jouw druk. Als hij (zeker in het begin) maar één pasje zet, stop je met vragen, ontspan je in je houding en beloon je superfanatiek. (niet met voer). Dit kun je zo steeds verder uitbouwen.

Iets anders. Dit valt niet precies onder grondwerk, maar wel onder gedrag. Toen ik mijn paard gisteren ging opzadelen heeft ze heel bewust keihard in mijn arm gebeten. Ze keek om, ik wilde haar aaien en ze beet vol in mijn arm. Toen meteen een enorme mep gegeven. Maar ik vind het echt niet tof dat ze dit doet. Iemand tips om dit probleem op te lossen?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:36

Bedankt voor je tip! Volgende week komt de fysio dus daar ga ik het dan ook even over hebben. Rustig aansingelen doe ik sws. Ze beet alleen toen er überhaupt nog geen singel aanzat :+

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:52

Hier gaat het relatief goed, ze is alleen nog steeds de hele dag boos en ik weet nog niet precies hoe ik dat ga oplossen

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:02

Dierenarts is laatst nog geweest voor hoesten, kon verder niks vinden. Fysio is geweest, zadel Past. Er is iemand geweest voor kruiden door voer. Ze is röntgologisch goedgekeurd. Nu weet ik het niet meer haha
Maagzweer kan ik vragen aan dierenarts, maar ik ben bang dat ik nu even niemand meer mag laten komen van mijn ouders als ze niet aantoonbaar last heeft :')

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:22

Gapen laatste tijd idd wel. Buikspieren aanspannen weet ik eigenlijk niet. Gapen deed ze pas na behandeling fysio, dus ik dacht dat ze het uit ontspanning deed. Doet een dierenarts nog iets aan maagzweren?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:53

Remark, ah oke. Dierenarts laten komen dus eigenlijk niet per se nodig? Want mijn ouders worden een beetje gek van alle mensen die ik steeds laat komen en al het geld dat ze daarvoor moeten uitgeven. Dus ik weet even niet zo goed wat ik het beste kan doen. Ik wil namelijk wel dat ze zich beter gaat voelen! Paard staat op pensionstal. 's ochtends in de wei, de rest van de dag en nacht binnen. Staat op stro, krijgt volgens mij drie of vier keer per dag hooi en dan ook nog krachtvoer. (en muesli van mij) Wat hoort nog meer bij huisvesting haha? 18 uur vasten ga ik ook echt niet doen, vind ik niet nodig.
Welkom daydream en xZiva!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:44

Ze heeft wel toegang tot 24/7 stro, maar niet de hele dag door hooi. Ik ga denk volgende week even overleggen met de dierenarts, dan is de kuur voor haar nieren klaar. Mijn ouders willen namelijk geen twee dingen tegelijk. Ze krijgt gewone basisbrok als krachtvoer.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:58

Detox zonder overleg met de dierenarts doe ik liever niet :)
Ik zal jullie op de hoogte houden!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:28

Nee dat doe ik ook niet idd. Daarvoor gebruik ik muesli.
Murphy, voor de volgende keer, grondwerk? Longeren? Stappen en loswerken erop?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:23

Ik zal overleggen met mijn stalhouders, bedankt!
Gerpiegorp, ik geef meestal een stemcommando en een lichaamscommando. Berggeit heb ik nog niet aangeleerd, maar bv bij flemen steek ik mijn vinger in de lucht en zeg ik fleem, bij mooi staan leg ik mijn vinger op de hals en zeg mooi, etc.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:50

Ik reageer even niet op iedereen, want zit op telefoon. Maar ik vind twee jaar eig nog wel een beetje jong om zo’n grote oefening als liggen aan te leren :)

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:41

Welkom nieuwen!

Wat schattig Isabel_K! En wat fijn dat het goed ging!

Gisteren wat gespeeld met mijn andere paard Shan! Ik kwam erachter dat ik wat vergeten was, dus ik holde naar mijn moeder toe. (Gewoon in de bak hoor) En toen draafde hij dolblij achter me aan, zo schattig! Maar aan de andere kant kan het ook best gevaarlijk zijn, dus even afwachten hoe dit zich ontwikkelt. Hiermee geeft hij wel aan heel graag bij me te willen zijn, ontzettend leuk dus. De reden dat dit me zo verbaasde, was dat ik op de andere stal hem echt met geen mogelijkheid kon laten meedraven. Leuk dat dit nu wel zo makkelijk gaat.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:48

Nee klopt zeker idd. Afstraffen doe ik ook zeker niet, dan zou ik eerder zelf niet meer uitlokken. Maar hij bleef gelukkig heel netjes uit mijn ruimte :)

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]