Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:42

Hé leuk topic! Ik ga me ook even voorstellen :D

Ik rijd een 22 jarige tuiger x hackney merrie bij van iemand, maar wil nu meer afwisselen. Ik merk dat ik rijden in de bak minder leuk vind en aan haar merk ik dat ook, daarbij past haar zadel echt ruk en krijgt door haar leeftijd een wat doorgezakte rug. Dus, we zijn nu net een weekje het werken aan de hand aan het oppakken! Dit doe ik met een kaptoom, heb over een week of 2 weer een les. We zijn nu vooral bezig met gewoon stappen, correcte buiging en stelling en over de rug lopen. We vinden het allebei heel leuk om te doen :D

Hebben jullie trouwens tips voor hoe je je paard kan aanleren om zichzelf naast een krukje te zetten? Dus niet dat ze stil blijft staan (nou ja, dat ook, maar dat doet ze gewoon netjes).

...
Ik ben gerpiegorp

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:35

ninne1 schreef:
Bedoel je het "in parkeren" om op te stappen?
Daar heeft Snuitable pas een video over gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=YnyU0VAKifs
Hier ben ik ook mee bezig, maar snapt ze ook nog niet....

Ja ik bedoel inderdaad het inparkeren! Bedankt voor het filmpje, ga hem meteen bekijken :D

...
Ik ben gerpiegorp

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:44

Leuk dat het zo goed gaat! Ik heb nog nooit die parelli games gedaan, maar het lijkt me wel leuk om te doen :j Veel dingen neem ik zelf al wel mee in mijn training, zoals hoofd omlaag, terug, achterhand verplaatsen en dergelijke. Ik ben nu bezig met het gewicht verplaatsen, maar dat vindt ze erg lastig. Van de 20 keer dat ik doe, stapt ze 2 keer niet terug :+

Ik ga morgen maar weer een les afspreken voor het aan de hand werken, de meeste punten uit les 1 zijn wel bevestigd en ze pakt het echt heel goed op :D Eerste les was ze er echt helemaal vol in haar hoofd van, maar die dag erna viel het kwartje en deed ze het super. Ook maar eens spullen verzamelen voor een schriktraining, ze zal niet weten wat haar gaat overkomen ~~}> Totaal niet bang voor grote trekkers, maar oeeh dat zakje links of die sproeier rechts :Y)

...
Ik ben gerpiegorp

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:36

Werken aan de hand is inderdaad heel leuk om te doen! Dat doe ik nu ook met mijn 22 jarige merrie. We zijn nu bezig met de travers aanleren, eerst stilstaand en nu een paar pasjes in stap :D Mocht je wat uitleg willen, wil ik best wat voor je uitschrijven (wil het sowieso binnenkort een keer opnemen)

Je kunt ook schriktraining doen, lichte vrijheidsdressuur oefeningen. Targetten is misschien ook wel leuk om te doen, dus een target aanraken, dingen oppakken, leren apporteren :+

...
Ik ben gerpiegorp

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:38

Loswerken aan de hand, grondwerken, vrijspringen, longeren, schriktraining :D

Even een vraagje aan jullie over vrijheidsdressuur (volgens mij is er ook een topic over, maar ik vraag het maar hier anders kom ik daar zo binnenvallen), geven jullie een commando/stemhulp? Ik ben momenteel even helemaal klaar met rijden, merrie is weer intens merrie door het omslaan van het weer (en harde wind) dus rijden is niks, maar aan de hand werken wil mevrouw ook niet. We raken allebei gefrustreerd van elkaar en toen ze de laatste keer een bok gaf aan de hand omdat ze echt gestrest was van het weer ben ik even een ander pad ingeslagen. Maar goed, nu ben ik dus wat trucjes aan het leren, om de spieren toch wat te trainen, maar ik weet niet goed hoe ik het precies bevestigd wil hebben.

Ik ben bezig om de berggeit aan te leren, wat ze overigens goed snapt, maar wat voor commando geef je daaraan? Zeg je gewoon 'geit' en stappen ze dan in of ...? :+ Wat ik nu doe is nog met een balk en dan het eten voor haar neus houden en belonen als ze instapt, meestal zeg ik dan iets van 'kom maar', maar dat gebruik ik ook als ik wil dat ze naar me toe komt in de bak dus dat is nogal dubbel.
Daarnaast ben ik ook bezig met targetten, moet alleen nog een goede targetstick hebben, want een handdoek om een zweep gebonden was toch niet bijster handig :D Verder valt het kwartje langzamerhand met de travers. Eerste stapjes in stap zijn gemaakt, dus dat is wel weer positief :D

...
Ik ben gerpiegorp

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:12

RoyceMack schreef:
Ik zit echt een beetje te klungelen met mijn positie tegenover dat van mn paard en hoe ik de teugels kan vasthouden in combi met mijn zweepje.

Waar staan jullie als je contact wilt houden op het bit met twee teugels, en je wilt bv dat paard met jou mee vooruit loopt. Of bij het aanleren van piaffe (ondertreden van de achterhand)

Je bedoelt als je ernaast staat? Ik loop iets voor de schouder meestal, maar dat is met kaptoom. Maar naast de schouder vind ik het handigst als je met teugels werkt. Als je wilt dat je paard mee loopt, moet je in looprichting staan. Dus voeten, buik en hoofd naar voren (schouders heb je meestal dan toch in zo’n wokkelhouding), kijken waar je heen gaan en gewoon lopen. Als ze het niet snappen een stemcommando geven of eventueel even een tikje met je zweepje. Na een aantal keer snappen ze vaak wel dat als je zelf gaat lopen dat zij ook moeten lopen :) Hoe je staat bij piaffe weet ik niet, zo ver ben ik zelf nog niet :D

...
Ik ben gerpiegorp

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 21:16

Leuk Kim dat hij uit zichzelf meedraaft, dan heeft hij toch genoeg vertrouwen in je! Ik zou mij niet zo heel veel zorgen maken erover, volgens mij is Shan een goed opgevoed paard en loopt denk ik niet zomaar door je heen. Maar opletten kan nooit kwaad natuurlijk :) Wat doe je eigenlijk nog meer met Shan? Omdat je nu ook je andere paard hebt :)

Isabel, mijn merrie is ook een leidmerrie dus die komt ook niet als ik zomaar de bak of wei in loop. Maar na een beetje aanmoedigen komt ze wel aangestrompeld, zolang ze niet van me weg loopt vind ik het allemaal prima haha.

Ik heb met mijn bijrijdpaard een beetje aan de hand gewerkt weer, niet te lang want ze was nogal afgeleid door de wind. Klein stukje gedraafd, is ze nog wel wat fel in dus dat bouwen we rustig uit. Daarbij mist ze nog redelijk wat impuls, maar ze durft wel al haar hals te laten vallen dus daar ben ik blij mee. Weer een beetje travers geoefend, stukje bij beetje komt het er wel (langzaaaaaaaam :Y)). Verder wil ik graag clickeren oppakken, dus we hebben vandaag voor de tweede keer met een provisorische target geoefend en dat pakte ze erg goed op!

...
Ik ben gerpiegorp

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie