Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:17

AnnoNiemand schreef:
Nu is dat op dit moment ook niet nodig want hij moet eerst eens zijn evenwicht vinden en leren op eigen benen te lopen. Ik merk dat hij nu vele momenten aan het ‘stofzuigen’ is tijdens het longeren. Hij houdt zijn hoofd heel laag bij de grond. Nu leek mijn dit in eerste instantie positief omdat hij dan goed over de rug loopt (toch)? Maar later vroeg ik mij af, uiteindelijk loopt hij toch wel behoorlijk op de voorhand wanneer hij zo stofzuigt. Voor nu maakt het niet uit, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat het longeren een serieus trainingsmoment wordt waarbij hij de achterhand goed gebruikt.

Ik werk mijn jonkie met kaptoom om haar te leren haar lichaam goed te gebruiken.
Stap 1: verticaal evenwicht, evenveel gewicht op beide voorbenen, paard 'kapseist' niet op de volte, hoofd kantelt niet, maar de rug komt omhoog en de hals gaat omlaag.

Een grazend veulen staat op de achterhand - een paard kan dus wel 'stofzuigeren' zonder op de voorhand te vallen, maar het staat en valt met de activiteit van de achterhand.
Binnenachterbeen graag tussen de sporen van de voorbenen.

Het voordeel van de kaptoom boven het bit is, dat je via de neus 'direct' inwerkt op de schedel zelf en daarmee het gewricht tussen schedel en eerste halswervel "de plaats waar een paard stelling aanneemt".

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Barbabientje

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:10

Ik kom heel even binnenvallen :')

Voor mijn merrie ben ik op zoek naar een opbouwschema mbt longeren, vind het zelf heel lastig. Ben nu bezig aan het boek van Lammert Haanstra, maar wow wat een eyeopeners staan hierin :j
Merrie heeft in juli haar eerste veulen gehad, maar nu begint veulen haar klein beetje leeg te trekken (veulen is eigenlijk nog net iets te jong, dus proberen nog heel even uit te zingen, maar anders gaat ze er gewoon vanaf :j ), maar doordat ze beiden 4 weken verplichte stalrust hebben gehad is ze voornamelijk heel veel spieren kwijt.

Ik ben zelf een beetje huiverig dat ik te snel opbouw dat ze dadelijk niet met spierbevangenheid komt te staan.

Iemand tips? :)

Nymphadora Ria <3 *22-06-2018*
Cadilac <3 *24-05-2007* B+8

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:42

Gewoon heel rustig beginnen met om de dag 10 min wat stappen, week erna paar rondjes draf erbij pakken en zo rustig oppakken. Qua spieren is het belangrijk om eiwitten te voeren, zeker als ze nog lacteert.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:37

Ik wil graag dat mijn paard zijn achterhand er iets meer onder zet en zou daarin ook graag het trainen van de achterhand via longeren meenemen. Wat zijn goede manieren om hem meer op het achterbeen te krijgen?

The trouble with trouble is that it always starts out as fun.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:55

Verticale balans trainen aan de longe,
balkjes lopen
varianten op de body bandage (een complete pessoa is niet nodig, maar een elastische band van singel onder de staart door kan helpen).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 22:22

Kiwi_ schreef:
Ik wil graag dat mijn paard zijn achterhand er iets meer onder zet en zou daarin ook graag het trainen van de achterhand via longeren meenemen. Wat zijn goede manieren om hem meer op het achterbeen te krijgen?

Ik heb bij mijn pony de achterhand getraind met zo'n longeerband van Harry's Horse. Super handig ding.
https://www.harryshorse.com/nl/catalogu ... .28400073/

Volg de avonturen van mij en mijn pony op http://www.instagram.com/the_mystery_diaries

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:54

Kiwi_ schreef:

Geen hulpmiddeltjes, maar schakelen, schakelen, schakelen..net als ohz.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:12

Bedankt voor jullie tips!

Elisa2 schreef:
Kiwi_ schreef:

Geen hulpmiddeltjes, maar schakelen, schakelen, schakelen..net als ohz.

En hem dan ook niet bijzetten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:42

Jawel, maar lichtjes..ik weet niet hoe je hem nu longeert?

-Kurt Albrecht-

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:11

Inderdaad ook licht bijgezet. Hij kruipt snel achter de loodlijn anders.