Grondwerk met hoofdstel

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

dorothea

Grondwerk met hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 16:08

Zojuist mijn eerste lesje grondwerk achter de rug. Met hoofdstel, dat dan wel. Nu heb ik echt heel veel pijn aan mijn armen en schouders doordat ik en scheef moest lopen, en met een hand naast de schouder en de andere bij zijn mond. Dit is voor mij absoluut niet vol te houden. Is er met hoofdstel geen andere manier? Dit kan ik natuurlijk ook aan mijn instructrice voorleggen maar ik ben er benieuwd naar en kan er weinig over vinden.
NB: hij heeft een peesblessure en zonder hoofdstel durf ik het eigenlijk niet aan, veel te bang dat hij toch uit z’n stekkertje gaat (is namelijk met stappen aan het halster al een keer gebeurd zodat de blessure erger is geworden dan bij aanvang van de revalidatie.

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

plutolover

Re: Grondwerk met hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:12

Hoe loop jij met je handen/armen? Als je vrij hoog zitten is dat lastig vol te houden ind. Je kan ook je arm die bij de schoft gewoon wat lager houden. En probeer je arm/hand bij t bit te ontspannen

Miss loop je wel te ver voor of juist te ver achter de schouder. Loop je mooi mee met ritme van het paard?

Miss foto van maken hoe je loopt?

Daarnaast is het vaak ook even wennen en handigheid in krijgen.

Volg mij en mijn haflingers Stanley & Maximus op instagram
willeke.stanley.maximus :D
klik ---> https://www.instagram.com/willeke.stanley.maximus/

Youtube:https://www.youtube.com/c/haflingersStanleyMaximus

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 16:20

Mijn ene hand heb ik ongeveer tussen schouder en schoft, de andere op zo’n drie centimeter van de bitring. Ik loop dus nagenoeg met mijn gezicht richting zijn schoft zodat ik een rare draai moet maken om enigszins rechtuit de kunnen lopen.

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:25

Misschien is een kaptoom ook een optie?
Of hulpstukje aan het bit?
Wat is de reden om er zo naast te lopen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:54

Castellon schreef:
Wat voor grondwerkles was dit?

Klinkt meer als dressuur aan de hand. Rechtrichten

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 17:05

belle_boef schreef:
Castellon schreef:
Wat voor grondwerkles was dit?

Klinkt meer als dressuur aan de hand. Rechtrichten

Ik weet niet beter dan dat het grondwerk is. Zo is het ook genoemd maar dressuur aan de hand lijkt meer in de richting te komen ja. Toch eens navragen bij mijn instructrice.

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:23

Klinkt inderdaad als dressuur aan de hand. Bij dressuur aan de hand loop ik net iets voor de schouder van het paard, ik loop gewoon recht uit aan de binnenkant van mn paard. Op de linkerhand heb ik dan mijn linkerhand een paar centimeter van de bitring af, en mijn rechterhand naast de schouder. Daar hoef ik dus geen rare draai voor te maken. Moet wel zeggen dat ik het ook niet een hele comfortabele houding vindt bij een groot paard moet ik mijn handen te hoog houden om te kunnen ontspannen.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:45

De klachten die jij hebt zijn voor mij een belangrijke reden geweest om te stoppen met grondwerklessen. Ik kreeg er zo'n spierpijn van dat ik moeite kreeg met ademen.
Met hoofdstel is dit de enige optie, tenzij je wilt gaan werken aan de lange lijnen, maar omdat je spreekt van een peesblessure lijkt me dat niet.
Wat ik zou doen in jouw situatie is echt academisch grondwerk, met een kaptoom (geeft echt veel meer controle dan je denkt, en heeft echt een betere inwerking dan een halster). Daarbij loop je achteruit voor de neus van je paard. Maar wat je ook kan doen met blijkbaar een nog niet helemaal genezen peesblessure, is aan de hand wandelen. Dat kan prima met een hoofdstel, en is niet zo belastend als gymnastiseren.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 18:05

nessinator schreef:
De klachten die jij hebt zijn voor mij een belangrijke reden geweest om te stoppen met grondwerklessen. Ik kreeg er zo'n spierpijn van dat ik moeite kreeg met ademen.
Met hoofdstel is dit de enige optie, tenzij je wilt gaan werken aan de lange lijnen, maar omdat je spreekt van een peesblessure lijkt me dat niet.
Wat ik zou doen in jouw situatie is echt academisch grondwerk, met een kaptoom (geeft echt veel meer controle dan je denkt, en heeft echt een betere inwerking dan een halster). Daarbij loop je achteruit voor de neus van je paard. Maar wat je ook kan doen met blijkbaar een nog niet helemaal genezen peesblessure, is aan de hand wandelen. Dat kan prima met een hoofdstel, en is niet zo belastend als gymnastiseren.

Ik mag er ook op, maar ik wilde het voor hem een beetje afwisselen. Met alleen een beetje wandelen traint hij helemaal niets meer en ik vind het belangrijk dat toch een beetje soepel blijft. En ik moet zeggen: hij was wel ontzettend goed op mij gericht en zeer ontspannen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:55

Dit is gewoon een kwestie van je eigen spieren trainen.
De eerste keer dat ik ging lopen, deden mijn beenspieren de dag nadien ook pijn.
En als ik nu een flinke workout voor de buikspieren doe, kom ik morgen waarschijnlijk ook moeizaam mijn bed uit.

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:00

Ja ik denk ook dat het went, en dat je moet opletten zelf te ontspannen.
Ook gewoon niet te lang achter elkaar doorgaan, even stukje rust helpt ook totdat je meer gewend bent.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:02

Ik liep tegen hetzelfde probleem als jou aan (plus een paard dat alleen maar naar mijn hand aan het happen was), tot mijn instructrice liet zien hoe het echt hoorde :')
De bedoeling is dat je je handen vrijwel naast elkaar houdt ongeveer ter hoogte van de schouder, natuurlijk is de houding dan nog steeds een beetje wennen, maar met regelmatig van hand veranderen helpt hier ook bij :o . Het is op die manier prima te doen met een normaal hoofdstel hoewel ikzelf een kaptoom toch wel erg prettig vind.

En bij deze een voorbeeld foto van Marijke de Jong
Afbeelding

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 19:36

Dat ziet er dus heel anders uit - en het lijkt me een stuk comfortabeler voor mij - dan hoe het mij uitgelegd is, kan het zijn dat ik het eerst anders moet leren (zeg maar als beginner)?

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:55

dorothea schreef:
Dat ziet er dus heel anders uit - en het lijkt me een stuk comfortabeler voor mij - dan hoe het mij uitgelegd is, kan het zijn dat ik het eerst anders moet leren (zeg maar als beginner)?

Ik moest in ieder geval als beginnend handwerker inderdaad een andere houding aannemen dan mijn gevorderde instructeur had.

dorothea schreef:
Ik mag er ook op, maar ik wilde het voor hem een beetje afwisselen. Met alleen een beetje wandelen traint hij helemaal niets meer en ik vind het belangrijk dat toch een beetje soepel blijft. En ik moet zeggen: hij was wel ontzettend goed op mij gericht en zeer ontspannen.

Waarom wissel je rijden dan niet af met wandelen?
Gini schreef:
Dit is gewoon een kwestie van je eigen spieren trainen.
De eerste keer dat ik ging lopen, deden mijn beenspieren de dag nadien ook pijn.
En als ik nu een flinke workout voor de buikspieren doe, kom ik morgen waarschijnlijk ook moeizaam mijn bed uit.

Beenspieren prima, buik ook, maar ribspieren... Sorry, maar ademen vind ik toch een eerste levensbehoefte. Ik weet dat het te trainen is en dat het waarschijnlijk aan mijn eigen houding lag, maar het handwerk had voor mij niet zo veel toegevoegde waarde dat het opwoog tegen moeite met ademen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:08

dorothea schreef:

Naar mijn weten niet, als ik jou was zou ik gewoon een keer een beetje spelen qua houding, dan kom je vanzelf iets tegen wat fijn is voor jullie beide.
Persoonlijk vind ik namelijk het werken aan de hand wel echt toegevoegde waarde hebben voor mijn trainingen, door mijn paard onbelast te trainen kan hij veel makkelijker zelf zijn balans vinden en toch spieren kweken zonder dat ik dagelijks hoef te rijden.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 21:27

nessinator schreef:
Waarom wissel je rijden dan niet af met wandelen?

Omdat ik alles wil. Een paard dat alleen mag stappen moet je een beetje bezighouden, het moet een beetje leuk blijven, zowel voor hem als voor mij ;) .
Daarnaast heb ieder nadeel ze voordeel, want dit is voor mij het uitgelezen moment om iets anders te leren.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie