Funny04 schreef:@ikke er is Nieks mis met haar ze is volledig goed gekeurd.Mijn instructeur zegt dat ze haar ruiters uitdaagt om te zien hoe ver ze kan gaan.
Slechte instructeur als die dat zegt. Paarden doen dat niet, dus goede trainer gaan zoeken. Eentje die ook echt naar jou en het paard kijkt.
In principe mag het niet uitmaken waar je op zit. Een goede zit is een veilige zit.
Ik rij meer dan 25jr in western zadels en daarvoor 15jr dressuur en spring zadels. Ja, ik vind westernzadels fijner, maar niet allemaal. Er zit ontzettend veel verschil in model en kwaliteit. Daarbij is een western zadel kopen en goed passen op je paard heel lastig. Er zijn maar zeer weinig mensen die dat kunnen. Een slecht passend westernzadel gaat heel veel problemen geven voor je paard, dus dan zit je niet veilig. En met de goedkope kartonnen western zadels met uitstekende spijkers al helemaal niet.
Dressuur zelfde. Ik heb er nog weleens op gezeten en de een zit me goed en de ander totaal niet. Waar ik lekker in zit.
Veiligheid komt meer uit een goede zit, goede tack, je manier van trainen etc etc. Alleen hele stroeve beugels of schoenen vind ik niet ''veilig'' voelen. Ik rij met jeans en laarzen met gladde zool en goede beugels. Ik val er nooit af, maar stel, als......dan wil je er wel makkelijk uit glijden.