Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:14

Leuk Duhelo! Met twee paardjes heb je 3 ibc vaten nodig. Je kan een afwatering vanaf je stallen en afdak er in laten lopen. Neem wel zwarte vaten anders wordt je water snel groen

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:07

ik heb sinds een maand of wat een jkk-vork aangeschaft en dat had ik veeeeel eerder moeten doen, wat een fijn ding. ik vond eerst de 35 euro aanschaf belachelijk veel maar ik haal er al het onkruid nu mee uit en dat gaat echt heel snel en goed, zelfs hier op harde klei. JKK spuiten vind ik doodeng, dan kan het alsnog in je paard terecht komen.

JKK is echt een hel als er veel staat, maar als je iedere keer als je de weide uitmest je vorkje meeneemt dan is het prima te doen, ik doe de plantjes in een aparte emmer en in de zwarte kliko, nooit in groene of mest/composthoop doen. je ziet de jkk elk jaar minder worden en er komt wel gras voor terug.

wat composteren betreft ben ik wel fan. het is wel meer werk, maar ik vind het zo'n onzin om eerst al je mest af te voeren :$ en dan in het voorjaar zakken kunstmest aan te gaan schaffen :$ :+ . qua kalk vind ik zeeschelpenkalk het beste icm paardenweiland.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:33

SammyFloor schreef:
Eventjes dit topic omhoog halen!
Ik heb een weide aangeboden gekregen op 5min van mijn huis. Nu sta ik op pension maar er zijn meerdere redenen waarom ik liever weer naar eigen beheer wil.
Maar ik twijfel door nare ervaringen uit het verleden.
Hoe doen jullie dat met opslag van spullen etc.? Er is nu nog geen schuilstal, mag geplaatst worden op eigen kost.
En qua rijden? Geven jullie veel van jullie tijd op qua onderhoud i.p.v. te rijden? Ik rijd enkel buiten, en de weide ligt naast een goed wandelwegje.

wat zijn je nare ervaringen?
aan de achterkant van je schuilstal kan je het dak door laten lopen zodat je daar een opslag-hok kan maken waar je wat spullen in kwijt kan, zo is het bij onze stal ook. 5 min is heel dichtbij. op http://www.hoemaakikeenschuilstal.nl/ vind je veel tips (alhoewel ik de prijzen erg hoog vind en je met tweedehands spullen ook een prima stal kan bouwen)
succes met kiezen!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:52

Varekaj schreef:
Ik heb meerdere stukken weiland en spuit dus als ze van het betreffende stuk af zijn.
Al heb ik nu wel iets gekregen dat heel effectief is tegen JKK maar wat je wel mag gebruiken als ze er nog op lopen.
Wat het is... geen idee. Zit in een plastic flacon, enkel de verhouding staat erop genoteerd en verder niks. Haal het bij het lokale tuincentrum en kost €60/liter maar daar komt ik wel een flink eind mee.

Ik hoor graag hoe dit spul heet

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 23:50

marleen_usar schreef:
Ik moet aan de onderkant van de omheining gaas doen anders loopt mijn geit weg. Kan ik daar kippengaas voor gebruiken?

Ja maar een geit zal altijd aan de andere kant van je omheining willen komen, waarom? Omdat geiten dat doen :j zo zijn ze gewoon, we hebben er 3 gehad en onze vader werd er horendol van, ze gebben nu een ander huisje

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:10

Je kan ook die deken van Bucas half zweetdeken/regendeken overdag gebruiken(die is voor als het regent en de zon schijnt) In de nachten zou ik wel wat dikkers op doen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:54

Varekaj schreef:
Voor mezelf is het op zich doenbaar maar vriend heeft er vooral problemen mee dat "even" gelijk een aantal uren is.

Hahaha zo herkenbaar “even” is bij jou minimaal 2 uur zegt hij :D

Zidore

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:28

Ik heb geleerd dat je qua ibc moet tellen: 1 vat per paard, dan heb je jaar rond genoeg (ook met droge zomer)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:02

Hier aten de paarden het loof van de bieten ook maar de boer haalde het er altijd af, geen idee waarom eigenlijk

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:06

wat voordroog betreft vind ik het beste open maken en zo snel mogelijk opmaken, dus niet weer dicht doen dan gaat het broeien en schimmelen. als je alles in netten ophangt kunnen ze het eten. Boven de 15 graden buiten gaat het ook sneller schimmelen, maar zulk weer wordt het voorlopig niet in NL.

Hier hebben we de bak op 400 meter afstand, met verlichting en heel ruim en na veel regen flink nat maar trekt ook snel weg. De bak is niet van ons maar we zijn er zeer content mee. Ooit wil ik nog wel een bak voor onszelf maar aangezien we op klei zitten vind ik het allemaal maar een dure grap. Ze adviseren overal afgraven terwijl mijn gevoel juist zegt dat je de hoogte in moet om het water weg te kunnen laten trekken, hoe zien jullie dat die ook op klei zitten? ervaringen?

hier staan ze nog op de wei. nou ja wei, het is wel een modderbende aan het worden bij de ingang van de paddock. Ik weet nog niet of en wanneer ik ze er af haal. Ze staan er nog zoveel op. De merrie is een luchtzuiger (geweest) en ben bang dat ze het weer gaat doen. Hoe lang moet een weide volgens jullie rusten? Gras gaat pas weer groeien als het boven de 10 graden snachts is (maart/april) laten jullie ze er op tot die tijd of vind je dat gras maanden moet rusten? Misschien dat ik er een topic over ga maken, want ik weet het gewoon niet. We halen zowiezo de mest elke dag weg. Of zullen we alleen december, januari en februari ze van de weide afhalen? Ik wil ze rond de jaarwisseling echt op de paddock zetten want we hebben open stallen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:51

Robijntjah schreef:
Die van mij eten ook zo’n 20 kg per dag per paard.

Hier ook per 24 uur, heel normaal, paard heeft normaal postuur

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:15

Als het koud genoeg is (niet boven de 15 graden) dan blijft voordroog zeker 2-3 weken goed. Je moet alleen nooit het plastic er om laten zitten dan gaat het onderste deel schimmelen. Ik pak hier alles uit, doe er groot aanhangernet (2aan elkaar van de action) er omheen en zet de baal op een pallet (van de grond af) zo kunnen ze er 3 weken van eten. Je moet rekenen dat een baal van 300-350 voor 2 paarden 1 week meegaat.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:08

Duhelo schreef:
oh maar hier ook! Ze staan in de gietende regen in kootdiepe modder, terwijl ze aan de andere kant droog (ish) zandpiste hebben en ertussen een verharding met afdak van 5*3...
Mét hooi onder. ...

Hier ook! Ik dacht dat die van ons de enige waren die raar deden haha

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 01:32

Iemand hier een idee hoe klein de mazen zouden moeten zijn voor een mini-shet? (En waar haal je die?)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie