Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Amaryllis, C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:33

Jeetje die heg!!! :oo Daar heb je zeker nog wel ff werk aan zeg.. lekker dan, lekker rigoureus... boeren... |o

Misschien een domme vraag, maar waarom moet je het hooi eerst ff laten staan voordat je het kan voeren?! Ze eten toch ook vers gras?! :? :D

Mooi plekje suffie!! Maar voor ons te ver weg helaas -O-

<<) Tamme & Kevin & Splash & Jay :+: Heaven is a place on earth with you.. *-:)

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:04

fokfanaat schreef:
xJitskee schreef:
Wij hebben nu voor het eerst gemaaid, gaat dit weekend als het goed is de baal in. Echt een mooie opbrengst al :)

Hoop dat het bij jullie droog blijft, ze verwachten regen morgen

De verwachting voor hier is bewolkt, maar droog. Moet zeggen dat het gras wat er nu ligt ook echt al wel mooi droog is. Ik vertrouw vooral op de boer, die heeft het altijd nog bij het rechte eind gehad dus het komt vast goed :') :+

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:05

Oude boerenwijsheid zegt dat in mei geen hooi gewonnen kan worden, alleen kuilvoer. Het gras bevat teveel van bepaalde stoffen om echt droog genoeg voor hooi te worden. Pas in juni en verder kan gedroogd gras echt hooi worden. Zegt mijn vader ;)

Iets anders, mijn paarden (1 KWPN, 1 welshje van 1.20m en een merkloze pony van 1.32m) staan nu in binnenboxen in een oude ligboxenstal, op de roosters. We willen een nieuwe stal gaan bouwen. Dit mag qua vergunningen wel, dat heb ik al geïnformeerd. Het eerste plan was een gecombineerde stal voor schapen/ koeien en de paarden, maar plan 2 is een losse paardenstal. Wie weet een goede site om een en ander te bekijken? Of een ander goed idee! Het mag best een bouwpakket zijn. Eisen zijn:
Minimaal 3 boxen
Een aparte ruimte voor zadels en voer en andere spullen
Deuren met buitenzicht
Overkapping
Qua formaat is er geen grote restrictie in eerste instantie. Graag advies!

pluk de dag!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:15

Mijn boer zegt ook altijd dat ik pas na 6 weken mag voeren. De 'prik' moet er uit zoals hij dat noemt.

"hooi wat net gemaaid is gaat fermenteren; het suiker in het hooi gaat zich omzetten. Dit is een gistingsproces wat ongeveer 6 weken duurt.
Als je je paard dit hooi voert terwijl dat proces nog volop aan de gang is kan het paard behoorlijk buikpijn krijgen. Dit kan koliek tot gevolg hebben of dunne mest. De hele darmhuishouding raakt ontsteld en er kunnen zelfs grote getalen goede bacteriën afsterven"

Edit: mocht je bijna door je oude voorraad heen zijn dan kan je eventueel iets eerder voeren maar dan goed mengen met oud hooi of evt (gerste)stro.

Heb trouwens gisteren gevraagd wat de nieuwe kleine baaltjes moeten gaan kosten.
Zodat ik een afweging kan maken of ik een paar grote verpakte balen wil of enkel alleen kleintjes.
Als de prijs van de kleintjes gelijk is aan die van vorig jaar 1e snit, dan neem ik die grote niet.
Hij zou het gaan overleggen met zn zoon dus ben benieuwd.
En ik heb ook gevraagd of de loonwerker die de grote pakken wikkeld, ook mogelijk midibaaltjes kan wikkelen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:33

Hier in de omgeving is ook veel al veel gemaaid en zie inmiddels de eerste tractors met balen kuil ook al langs rijden!

Ben benieuwd wanneer mijn hooiboer precies gaat maaien. Toch een beetje zoeken naar heb ik nu genoeg hooi of niet... Maar dat zal ook afhangen wanneer het nieuwe van het land komt.

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:42

Hier ook veel gemaaid, maar heb inderdaad ook het idee dat het allemaal ingekuild gaat worden. Manlief wilde deze week ook maaien, maar ik had mijn twijfels. De paardenhouder die een deel van ons hooi neemt, wilde nog even wachten dus hier staat het er nog op.
Ik ga dit weekeind nog even een grote baal halen (lees: manlief op pad sturen om een grote baal te halen) en dan kan ik hopelijk uitzingen tot het er bij ons lang genoeg af is.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:46

Hi iedereen,

Mag ik me hier ook melden?

Mijn kleine meisjes droom (en stiekem ben ik nog steeds klein, 22 :') ) komt uit. De paardjes bij huis *\o/*
Samen met mijn schoonouders gaan vriendlief en ik op een boerderij wonen. Omdat we al jaren samen werken (familiebedrijf), gaan we nu ook maar samen wonen. Wél in gesplitste woningen binnen de boerderij.

In juni gaan we verbouwen, dan hopen wij er zelf incl. paarden in september heen te verhuizen.
Voordat we gaan hoop ik minstens 1 keer te kunnen laten hooien door de loonwerker eind juni, om het in grote verpakte balen buiten te kunnen opslaan voor volgend jaar.

De bak is(https://cloud.funda.nl/valentina_media/ ... 1_2160.jpg), zie het bruine gras, in nogal dramatische staat.
Er schijnen 4/5 drainage buizen onder te liggen, maar het meeste zand is wel vergaan. Iemand goede tips hoe ik dit het best en meest voordelig laat opknappen? Ik dacht zelf aan doodspuiten, leeg laten trekken en nieuw zand erin?

En heeft er iemand ervaring met professioneel houten hekwerk laten zetten? Bijvoorbeeld door R.utjes of K.as afrasteringen. Zelf zijn we niet zo handig, dus het liefst besteed ik ook de montage uit. Maar wat is hout duur zeg :o

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:53

Ik laat het hooi sowieso testen en als het niet wat voor de paarden is gaat het naar de koeien. Aangezien ik er nog maar twee heb houden wij (in een normaal jaar) zat hooi over. Ik heb nu ook nog voor bijna een half jaar aan hooi staan :')

Daisy: welkom! Wat leuk! Wij hebben onze omheining via Berendsen omheining uit Drempt. Maar dat is al wel 10 jaar geleden. Heel erg tevreden over, prijs viel ook mee destijds (in hoeverre dat mee kan vallen :+ ) . Wij hebben geen hout, maar de buren hebben dit wel om de bak. Ziet er super strak uit :))

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:26

Vrienden van me hebben het hekwerk door Rutjes laten plaatsen.
Ik vind het echt duur maar het is wel super mooi geworden.

Hier achter is gisteren ook gemaaid. 1x geschud en nu ligt het in banen dus dat wordt ook koeienvoer.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 18:27

Palen laten wij hier door de loonwerker plaatsen, houten omheining vind ik prachtig maar moest toch kiezen tussen huis verbouwen of houten omheining rond de bak.
Hier komt dus rondom de bak (aan de buitenkant van de paaltjes) schrikdraad. Sowieso zullen de paarden ook eventueel om de bak heen kunnen lopen als we het draad open zetten dus dan is schrikdraad wel zo handig.

ღ 11/08/2013 V ღ ღ 27/01/2016 A ღ ღ 29/11/2017 R ღ
[HTT] [Volg] Eindelijk ons eigen huis, incl. verbouwing

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 19:06

Houten hekwerk valt op zich mee als je het zelf plaatst.
Ik haal altijd creosoot palen bij DS omheining in Slagharen.
De prijs voor palen en planken valt me dan in totaal best wel mee als ik 2 lagen planken zou doen.
Maar voor ik dat überhaupt overweeg moet eerst de grond gekeerd worden.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:05

Hier ook groot fan van DS Afrasteringen in Slagharen! Overigens naar aanleiding van een tip van Judith uit dit topic! Nog steeds enorm blij mee.

De dag begon hier heel erg goed met een buurvrouw die mijn bak wilde slepen voor me! En daarna ook nog geslaagd voor een ploegtuig voor mijn Fuchs zodat die straks de bak kan slepen voor me. Nu alleen even flink de pest in, want hooiboer blijkt nog maar een pak of 40 voor me te hebben ipv de ongeveer 100 die het zouden zijn. Dacht ik net genoeg hooi te hebben geregeld, kom ik er weer minimaal 50 te kort tot de eerste snee weer veilig gevoerd kan worden uitgaande van maaien half juni -O- .

Vorige ronde was er nog wel wat te vinden, maar zie nu vooral "gezocht" advertenties. (hooi)BAAL.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:34

Herkenbaar Marlies.
Ik zou er vorig jaar dec ook 120 krijgen en kreeg er maar 80.
Ik heb nu nog 20 kleine baaltjes en ongeveer 1 grote.
Over 2 weken wordt er gemaaid dus kan uiterlijk pas over 2 maand nieuw hooi voeren.
Gras stelt hier ook nog niet zo veel voor dus wordt erg krap.
Er moet echt een giga hoeveelheid regen gaan vallen anders wordt het helemaal niks.
Mijn sproeiers kunnen het nu al niet aan en het is nog geeneens zomer 8)7

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 00:19

@Chasey, Wat fijn dat Daan weer mag rijden!
@Utopia, mooie plaatjes!
@Azmay, die heg :oo Daar heb je hopelijk toch niet voor hoeven betalen?
@Daisy, welkom! Hier stond mijn bakomheining al dus daar geen ervaring mee. Wel heb ik een houten omheining rondom mn wei en inderdaad zelf palen en planken gekocht en geplaatst en dat viel qua prijs wel heel erg mee. Alleen even wat werk..

Rot al die hooibeloftes en zorgen. Ik zit voorlopig goed gelukkig en via MP vindt ik nog aardig wat aangeboden spul in de buurt.
*Fingers crossed*

Vanavond een heerlijk buitenritje gemaakt op de spanjaard van mijn smid. Wat een heerlijk paard zeg <3

You're my end and my beginning

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:45

Marlies, ik doe je even een pb over een adresje voor hooi.

Hier heeft de overbuurman zijn prachtig droge hooi (6 dagen gelegen) in ronde plastic balen geperst gisteren. Bammer, wat een teleurstelling.

DS afrasteringen in Slagharen is inderdaad by far de goedkoopste hier in de regio. En goede kwaliteit en service ook, niks van te zeggen!

[o]

Robijntjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:56

Ik vind hout ontzettend mooi maar als het vervalt wordt het ook ontzettend lelijk.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:04

Wat gaan jullie snel, ik ga zo even alles bijlezen.
Mijn vriendje is uit logeren een eindje verderop, daar stond zoveel gras.
Bij mij wil het nog steeds niet echt groeien. Van de week ga ik even aan de slag met zuring.
Iemand nog tips behalve gif? Uitsteken werkt volgens mij tot nu toe het beste, en maaien voordat het in het zaad schiet.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:04

Na inspiratie van jullie ook maar begonnen met informeren voor de nieuwe hooi voorraad. Hier vertrekt echter de grootste eter van mijn kudde eind juni, nu deed ik altijd met 250kg balen 10 a 12dagen. Dit zal echter 20 a 25dagen worden. Zou dat nog lukken om ze zo lang te laten openliggen per baal of zou ik dan beter kijken voor balen van rond de 150kg in te plaats die wat korter openblijven? In de zomer overbrug ik bij voorkeur met enkele grote ronde onverpakte balen, dat werkte vorig jaar het fijnste.

Cupcijk (19-01-2017)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:21

JudithO schreef:
Marlies, ik doe je even een pb over een adresje voor hooi.

Hier heeft de overbuurman zijn prachtig droge hooi (6 dagen gelegen) in ronde plastic balen geperst gisteren. Bammer, wat een teleurstelling.

DS afrasteringen in Slagharen is inderdaad by far de goedkoopste hier in de regio. En goede kwaliteit en service ook, niks van te zeggen!

Bedankt voor de tips! DS afrasteringen ga ik zeker bij kijken. We gaan wonen in de kop van Noord-Holland, maar houten laten brengen en zelf monteren is waarschijnlijk alsnog veel goedkoper :) Gelukkig is er wel familie die wil helpen, indien nodig.

Hout moet je inderdaad wel goed onderhouden en er komt ook zeker een stroomdraadje voor, maar ik kan niet anders met mijn 2 shetten. Die draken geloven niet in stroom :+ En hout en lint combineren vind ik ook geen mooi gezicht.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:51

Zie hier een en ander voorbij komen over houten omheiningen. Ik heb daar verder weinig verstand van moet ik eerlijk zeggen. Kan alleen mijn ervaring delen op de plek waar wij voorheen een appartementje huurden. Daar hadden ze ook paarden. Een heel duur, houten hekwerk geplaatst een jaar of 8 geleden, maar helaas weinig/niets aan onderhoud gedaan. Het ene na het andere stuk hek "zakt weg", waardoor poorten niet meer open/dicht kunnen. Palen die weg beginnen te rotten op overgang grond/lucht. Geloof dat de eerste palen zelfs al afgebroken zijn. Nou weet ik niet of het met iets meer onderhoud beter was gegaan hoor. En ik weet ook de kwaliteit van het hout niet. Maar het zag er (zeker op het begin) echt super netjes en strak uit.

Ik zou hout alleen nog overwegen als afrastering voor een rijbak. Mocht dat na een tiental jaren verrot zijn, is het jammer maar nog te overzien. Voor de buitenomheining van ons perceel hebben we toch gekozen voor dat groene gaas. Veel minder "gezellig" en minder mooi, maar dat gaat hopelijk langer mee. Moet trouwens wel zeggen dat de helft van ons perceel al met dat gaas gedaan was dus het was ook niet gek om de rest ook te doen... We gaan er dit najaar een heg omheen plaatsen zodat het gaas langzaam uit het zicht verdwijnt en we een mooie haag overhouden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:27

Hier ook groen gaas, maar bij ons is het niet heel zichtbaar door de bomen die erachter staan.
Voor het gaas komt nog schrikdraad.

ღ 11/08/2013 V ღ ღ 27/01/2016 A ღ ღ 29/11/2017 R ღ
[HTT] [Volg] Eindelijk ons eigen huis, incl. verbouwing

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:30

Welkom daisydarling

Zeker betaal ik voor dat "snoeiwerk", is ook niet mijn wei maar huur het onofficieel..

Hooi heb ik hier nog anderhalf a 2 maanden liggen maar ik voer nu eigenlijk niet bij. Ze gaan om 17.00 de wei op en trek ze er om 9.00 vanaf. Overdag doen ze het maar met stro en een emmertje pulp.

*onderdrukt de neiging een kuddetje te willen*
Afbeelding
Diva ziet er op het moment super uit trouwens :D Begint zelfs iets te goed te worden :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:23

Hollands welvaren Azmay :Y)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:25

Wat een mooi, vredig plaatje Azmay.
Nick is op het moment ook iets te Hollands welvaren... dus dat wordt veel buitenritten maken.
Vandaag Marloes van school gehaald met Nick.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:48

ff wat anders: 23 paarden op bezoek bij mij thuis... dus ff staltenten geklust:
Afbeelding

Afbeelding