Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola
Veulen84 schreef:Wolven heb je al 1,5 jaar in nederland. Sinds een half jaar een paar op de veluwe. Het koppel dat op de veluwe leeft krijg van de zomer waarschijnlijk pups en dan heb je een roedel. En hoe erg sommige mensen er ook van balen. Je mag ze niet afschieten. Dus je kan maar beter je voorbereiden op eventuele maatregelen.
Laten we wel zijn, we hebben in nederland een overschot aan wild in veel natuurgebieden. Die twee op de veluwe veroorzaken nauwelijks overlast. Dus ik deel de mening dat er geen ruimte is voor een wolf in nederland niet.
Wel denk ik dat nederland niet klaar is voor wolven. Maar daar kunnen die beesten niks aan doen. Dat moeten wij doen. Hier staan handige tips: https://www.wolveninnederland.nl/wolf-en-mens
gohya schreef:Ik ben niet bang dat de wolf mijn paarden iets aan zal doen, ze zijn te groot voor hem/haar.
De wereld is van iedereen, ook van een wolf,vind ik.
Rizette schreef:BeeSunshine schreef:Tegen wolven kun je je paarden en andere dieren niet beschermen hoor.Ze vinden altijd wel een weg om erin te komen. Zijn slimme beesten... Gaan wel eerst voor de makkelijkste prooi, als die moeilijker te pakken zijn dan zijn ook paarden en koeien aan de beurt. Wolven gaan in Duitsland al over stroomafrasteringen van 1,60 meter hoog! Of ze graven zich er gewoon onder door...
Heb je een link voor mij waar staat dat ze over 1.60 zijn gegaan? Je beweert het telkens maar komt niet met een link. Van horen zeggen is wel bijzonder maar minder geloofwaardig.
Veulen84 schreef:Op de veluwe wonen al 2 wolven. Al ruim 7,5 maand. De man van dat koppel is bijzonder schuw en wordt niet vaak gezien. Wel gehoord, ze huilen samen. De verwachting is wel dat ze blijven en dat is van het voorjaar pups zullen hebben.
In een ander stuk leeft een solitaire wolf. Die leeft er nu een maand of 5/6.
Dan nu een ander interessant feit: Vorig jaar werden er in totaal 166 schapen gedood door wolven. Voor 3 aanvallen in januari in Overijssel (omgeving ommen) waarbij zes schapen werden gedood, dateert de laatste melding over een dood schaap door toedoen van een wolf van begin december. In de Overijsselse plaats De Lutte werd toen één schaap gedood. Het gaat in alle gevallen waarschijnlijk om zwerfwolven die uit duitsland komen.
Dat betekend dat die 3 wolven zich in nederland hebben gevestigd geen schapen aanvallen...! En dat klopt met alle informatie die er is. Wolven die zich vestigen in gebieden met veel wild leveren niet tot geen overlast. Een van de wolven op de veluwe heeft zelfs in nederland geen enkel schaap gepakt. De andere juist wel heel veel. Maar sinds ze op de veluwe zitten is het stil.
Cijfermatig interessant om te lezen: https://www.tubantia.nl/regio/de-veluws ... ~aae096c8/
anjali schreef:Beren kunnen ook leven van plantaardig voedsel. Het zijn alleseters.Die zouden dus in principe minder gevaar hoeven op te leveren dan wolven.Al denk ik dat Nederland ook voor hen te verstedelijkt is.
Veulen84 schreef:(Overigens is de hoge veluwe gewoon een jachtgebied, de jager krijgt concurentie van de natuurlijke jager...)
DubbelDun schreef:Zolang de wolven zich alleen meer met de wilde zwijnen bezig zouden houden zou dat een win-win situatie zijn
vivian_ve schreef:Ik snap eerlijk gezegd alle drama niet zo. In Australie hier hebben we tig verschillende soorten giftige slangen. Allemaal afschieten dan maar? Hier gaan honden, mensen, en andere dieren ook dood en dat zullen er meer zijn dan de dieren die door wolven gepakt worden. Je leert er mee leven. Alleen zijn de nederlanders er zo aan gewend het hele land voor zichzelf te hebben, dat de meeste mensen nergens meer open voor staan.
Wij wonen in de stad op het moment en hebben slangen in de tuin. Binnenkort verhuizen we naar de boerderij waar er geheid meer zullen zijn. Alle slangen zijn beschermd en je kunt er geen hek tegenop bouwen.
De natuur is prachtig maar brengt gevaren met zich mee, pas je aan zoals de dieren dat doen.
Quir schreef:Veulen84 schreef:De populatie wordt zwakker omdat we minder goed zijn in natuurlijke selectie dan roofdieren. Wij schieten gewoon. Hierdoor wordt de populatie wel degelijk zwakker. Niet percee op het gebied van gezondheid, maar wel op andere vlakken. Daardoor werken ze indirect toe naar hun eigen ondergang.
Overigens geloof ik niet dat de wereld van mensen is. De wereld is van alles en iedereen, dus ook van de wolven. Wij schieten dieren af alleen maar omdat wij vinden dat er geen ruimte voor is, niet omdat we ze opeten.
Genoeg wolven die ook gewoon doden om te doden en niet om op te eten.
Veulen84 schreef:aadburg schreef:Ik zie onderhand bijna dagelijks beelden langskomen van aangevreten en vermoorde veulens, om maar niet te spreken van schapen, kalveren, honden en vandaag zelfs een struisvogel. Hierbij blijkt dat hekken van twee meter hoog nog niet afdoende zijn. Vaak word de schuld nog bij de dierhouders neergelegd, hadden ze maar betere maatregelen moeten treffen word dan gezegd. Naar mijn mening volledig de wereld op zijn kop!
Negeren en of bagataliseren van deze problematiek gaat alleen maar meer verliezers geven, eerst de uitgemoorde en aangevreten prooidieren en uiteindelijk ook de wolven die volop afgeschoten gaan worden. De vraag is hoever dit eerst uit de hand moet lopen als men geen lering uit de ellende in buurlanden wil trekken.
Bronnen?
DubbelDun schreef:Vanochtend gevonden in de tuin midden op het grasveld... niet mijn kat, maar hij is ongetwijfeld van iemand geweest...
Wolf??
Smerig plaatje dus daarom als link !
https://www.mupload.nl/img/kla0qm.jpg
Gebruikers op dit forum: Googlebot, Mettee, owens-mama en 5 bezoekers