Zorgen maken om wolf...

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:47

Ik vind niet dat er plek is in Nederland voor de wolf.
En ik denk dat ze veel minder schuw zijn dan men zegt.
Begin dit jaar wandelde er een bij ons door de tuin/erf.
Onze hond sloeg aan, beest is toevallig op camera vast gelegd.
Naya is hier destijds volgens het kaartje ook langsgewandeld en achteraf is de hond toen ‘s nachts ook aangeslagen, ben toen nog naar buiten gegaan met onze hond en die reageerde buiten heel apart.

En ik vraag me af hoe lang het duurt voordat er incidenten komen met die kbh.
Veel mensen zeggen nu je moet een kbh aanschaffen.
Zou me niet verbazen als die nu in grote getalen vanuit het Oostblok deze kant op komen.
Het zijn geen honden voor beginners.
Wat doen die honden als ze zich vervelen? Hier hebben ze geen grote kuddes om te bewaken.
Ze gaan wsl kinderen die bij het gezin horen ook als iets zien wat beschermt moet worden; hoe tolerant zijn ze tegen vriendjes en vriendinnetjes?

Ik geloof best dat een paardenras wat is opgegroeid in (half) wilde omstandigheden zich kan wapen tegen een aanval van een wolf/hond.
Maar de dieren in Nederland staan zo ver van dat instinct af, denk dat ze het afleggen. Bovendien staan onze paarden in een omheind stuk.
Worden in een hoek gedreven.
En die klap stroom die je er op hebt gezet om wolf buiten te houden, houdt je paard juist binnen de omheining. Leuk als wolf er in is gekomen.
En wie heeft zoveel paarden in de wei die zich als groep tegen wolf of wolven kunnen keren.
Vaak lopen er twee, drie paarden bij elkaar.
Optie ezel erbij is veelal ook niet haalbaar of praktisch.
Dat betekent toch weer een stal extra erbij maken. Ezel heeft ook voer en strooisel nodig.

Ik vind het verhaal van habohof verbijsterd, dat zou betekenen dat er buiten Veluwe om, er nog een paar of zelfs roedel zit.

In de Stentor werd overigens melding gemaakt van 13 verschillende wolven afgelopen jaar in Nederland.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:16

Goed verwoord @JoSav.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:29

Er zijn er vast veel meer dan naar buiten gebracht wordt in Nederland en België.
Deze week schapen gegrepen door hoogstwaarschijnlijk een wolf in omgeving Hardenberg/dedemsvaart/Ommen.
In bos daar zijn wel wolven sporen aangetroffen.
Of dat dan de wolf is uit Drenthe of weer een ander geen idee.
Zou mooi zijn als het de Drentse wolf met zender zou zijn. Krijg je beter beeld van verspreiding en routes in Nederland.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:58

tienus63 schreef:
Er zijn er vast veel meer dan naar buiten gebracht wordt in Nederland en België.
Deze week schapen gegrepen door hoogstwaarschijnlijk een wolf in omgeving Hardenberg/dedemsvaart/Ommen.
In bos daar zijn wel wolven sporen aangetroffen.
Of dat dan de wolf is uit Drenthe of weer een ander geen idee.
Zou mooi zijn als het de Drentse wolf met zender zou zijn. Krijg je beter beeld van verspreiding en routes in Nederland.

Weekje geleden is de wolf in de middag gezien door iemand van mijn sportclub langs de doorgaande weg dedemsvaart-Balkbrug gezien, vertelde deze ooggetuige.
Die meende eerst een erg grote Duitse herder te zien, maar de plek was raar, midden in weiland en er liep niemand bij.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:03

Dan is een wolf ook verrekte slim/sluw dat die een edelhert pakt bij wildrooster.
Klaarblijkelijk past ie zijn jachtechniek aan.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:00

Ik ben wel geschrokken van berichten uit Hase Lau; Sleeswijk Holstein, waar een paar dagen geleden een drie maanden oud veulen zeer waarschijnlijk gedood is door een wolf (wolven).
Kudde van 13 merries waarvan sommige met veulen.
https://www.facebook.com/10001154268921 ... 68&sfns=mo

En ik vind het ook verontrustend dat onze hond totaal van slag is als er een wolf in de nabijheid is langs gelopen.
Vossen geeft ze niets om, zodra onze hond niet meer naar buiten durft en zelfs haar behoefte in huis gaat doen, weet ik inmiddels genoeg.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 15:51

Precies dat dus @loretta.

Toen in december 2017 die zender wolf hier langs is getrokken, bij ene schapen weide dieren in paniek op de hobbel de openbare weg op Wei schuin er tegenover enkele schapen dood en zwaargewond.
Toen liep er maar 1 wolf......

Wat nu als dieren in paniek door draden vliegen, kans op verwondingen bij dieren zelf is al groot.
Maar wat als ze de weg op lopen en auto raken?

In Drenthe schijnt ook een paar gevestigd te zijn en dan lopen er nog wat rond te struinen.
Plus jongen die vanuit Duitsland deze kant op zullen komen.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:05

Fleuribelle schreef:
Ik woon op de Veluwe en de wolf is gespot op 3 km van ons huis. Ik durf mijn veulen in de nacht niet buiten te laten. Werd mij overigens ook afgeraden door Staatsbosbeheer. De wolf met jongen woont hemelsbreed 5 km bij ons vandaan. Ik ben er niet blij mee.

Ik woon niet op de Veluwe, maar boswachter zei exact hetzelfde tegen mij.
Omdat gebleken is dat de wolven hier blijkbaar wel een (doortrek)route hebben.
Week of 7 a 8 geleden wolf tussen Hardenberg en dedemsvaart. Hij heeft daar even in bossen rondgehangen, via dedemsvaart Balkbrug richting boswachterij Staphorst gelopen.
Overdag is wolf gezien langs N377.
Begin april is een wolf op verschillende erven en bij schuur gezien waar alpaca’s en pony’s staan, meerdere mensen die die dagen wolf gezien. Dit was omgeving boswachterij Staphorst.
In januari zelf wolf op erf gehad. Liep gewoon door de tuin! Liep langs pad wat ik dagelijks met paarden naar de wei loop, waar de hond loopt.
Dus trekt zich overduidelijk niets van mensen en/of hondengeur aan.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:43

Wij hebben camera bij de schuur hangen.
Helaas alleen maar live beeld, maar ik verbaas me over de schichtigheid van de vossen die hier ms avonds en ‘s nachts weleens rond scharrelen. (Op zoek naar vogelpindakaas) en hoe relaxed de wolf hier liep.
De vossen schrikken als de buitenlamp aan floept. De wolf niet.

Dat was eigenaar van de schuur met alpaca’s en pony’s ook opgevallen.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:18

Loretta schreef:
DubbelDun schreef:
Maar je kunt het toch altijd in het buitenland kopen ??

Dat product komt hier wel op het moment dat de problemen pas echt beginnen.

Dan wordt het tijd voor een buks of karabijn.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:29

Nationaal park de hoge Veluwe is inmiddels hermetisch afgesloten om komst van de wolf in dat park te bemoeilijken.

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/nati ... kVeT9Omzhg

Vraag me af of dat wolvennest omgeving Kootwijk dan zich dan net buiten de hekken van het nationale park bevindt.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:43

@nine, park is immers al omheind en er wordt wildbeheer uitgevoerd.
Dus is het idd een kwestie van hekken dichtdoen en hopen dat wolf er niet over/onder/doorheen komt.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:45

De baron gebruikte zijn nuchtere boerenverstand tijd geleden al toen hij zijn mening uitte.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:34

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:52

De waarnemingen die van flora en fauna vast kan leggen op waarneming.nl heeft alle waarnemingen van wolf afgeschermd.
Ik zie alleen mijn eigen melding met een slotje staan.
Toen ik melding paar maar geleden deed, stonden er meerdere meldingen van de wolf.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:59

Goed samengevat

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 21:06

@janneke2
Dat lijkt mij logisch gevolg van het aanbod jong wild in dit jaar getijde en ze zullen in de buurt van het hol blijven.

Zie het hier ook met zeldzame roofvogel, toen de ouders een nestplek maakten en de vogels aan het broeden waren, hadden ze een groter gebied waar ze jaagden.
Sinds de jongen uit het ei zijn, jagen de ouders veel dichterbij het nest.
Sinds paar dagen zijn de jongen uit het nest en de de familie is nu nog redelijk op een plek.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:39

Bij ons zijn ooit schapen uitgemoord door honden.
Honden opgespoord, braakproef laten doen en honden zijn afgemaakt.
Honden waren in eigendom van andere boer en hoe sneu het voor zijn kinderen was, hij wist ook dat een hond die het eenmaal gedaan had, vaker zou doen.
Honden waren gewend om los te lopen, in een kennel of aan de ketting was ook geen optie.

Zelf hond gegaan die erg scherp was, krijg volk aan de deur met kinderen, hond zou een van de kinderen grijpen.
Ging allemaal goed, hond afgestraft en meteen veearts gebeld.

In landen waar leeuwen, tijgers olifanten etc mensen aanvallen in dorpen, worden die dieren geschoten.

Maar als al die mensen die de wolf graag terug zien, bij zouden dragen in de extra kosten die dierenhouders moeten maken om wolf bij hun dieren weg te houden zouden doen, wie weet is het dan betaalbaar om de dieren achter de hoge hekken te houden en de extra kosten voor strooisel en voer te bekostigen.

Nederland wil toch altijd of het braafste jongentje van de klas zijn of het wiel weer opnieuw uitvinden.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:12

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 22:48

https://www.ark.eu/nieuws/2019/zwarte-w ... wildcamera

Uitstapje naar de zwarte wouw.
Vooral stukje tekst dat ie baat zou hebben van aas/prooi die gedood zijn door wolven is interessant.

Nu snap ik waarop de zwarte wouw niet meer te vinden is in de waarneming.nl/iObs app.

Ik meld trouw ‘onze’ rode wouw. (Is sinds april familie rode wouw geworden!!! Heel gaaf en de familie is inmiddels uitgevlogen.)
Twee weken geleden vloog er ook een zwarte.
Maar die is niet meer in de lijst te vinden.
Alleen de hybride en rode wouw.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 23:11

Wouwen eten ook kleine dieren, kikkers, jonge hazen en konijnen, duiven.
Maar het ie ‘zwakke’ roofvogel. Is wel heel groot, maar weegt heel weinig.
Paar wat hier jonkies heeft, heeft wel eens ruzie met de kraaien.
Kraaien winnen het altijd.
Maar 3 kraaien tegen een buizerd, dan verliest de buizerd het ook.
Als er een havik gevestigd is, zal een wouw verder trekken. Een havik slaat een wouw uit de lucht.
De rode wouw overwintert in Spanje en Frankrijk.
Dus ik hoop zo dat jonkie volgend jaar ook naar zijn geboorte grond komt.
Vorig jaar zeer waarschijnlijk 1 jong hier geboren.

Weet dat er drie jongen uit Nederland een zender hebben gekregen. Meen dat er 8 succesvolle broedsel zijn geweest dit jaar, 15 paartjes in Nederland.

Iets mooiers dan een zwevende rode wouw kan ik me niet voorstellen!

Absoluut een @loretta en @pdm

Ik denk dat de vogel meer kansen heeft doordat er minder mais verbouwd mag worden door boeren en er meer grasland en andere gewassen zijn waardoor de vogel beter zijn kostje bij elkaar kan scharrelen.
En bij mij in de omgeving zijn wel wat poelen in het bos aangelegd, klein nat natuurgebiedje wat weer vogels en amfibieën trekt.
Plus dat ik zelf heef veel tuinvogels heb, afgelopen winter 14 buizerd in de wei, de brutaalste zat zelfs bij mij op de schutting of in tuin.
Bos, weide en heide in de buurt.
Dus aantrekkelijk voor heel veel wild.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 23:38

Loretta schreef:
Ik zie de postzegelparkrangers al janken als de wolf straks een bepaalde soort waar ze dol op zijn bijna laat verdwijnen. (Al zullen ze dat misschien nooit toegeven)

Dan moet de wolf de Sallandse heuvelrug links laten liggen ivm korhoen.
Of mag je hem dan schieten ivm kwetsbare diersoort?
Vossen mag je schieten bij overlast en als er kwetsbare fauna aanwezig is.

Ik hoop overigens niet dat de rw net zo talrijk wordt als de ooievaars hier.
Die krengen grazen een weiland of bouwland af als krekels.
Je ziet ze de eieren en jonge dieren en kikkers op vreten.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 08:30

Als we gras maaien, komen er rustig stuk of 30 aanvliegen.
Plus heel veel meeuwen van af de Waddenzee.
Hemelsbreed toch 100 km verderop.
En weg zijn de kuikens van de weidevogels.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:49

Tancreda4 schreef:
Als het gras lang zou blijven hadden ze meer overlevingskansen. Maar ja. Dat kan weer niet voor de mens.

De ooievaars grazen niet alleen in grasland.
Nesten die in weide gemarkeerd en beschermd worden, zijn weer handig voor kraai en vos.
De vos volgt mensen spoor naar het nest.
Los daarvan als gras te ver doorschiet verliest het voedingswaarde voor de melkkoeien, die moeten dan bijgevoerd worden met extra krachtvoer wat dan weer uit oa soja uit Verweggistan bestaat en daar voor een deel verantwoordelijk is voor ontbossing. En milieubelasting vanwege het transport. En ook van de voorraad soja afgaat die gebruikt worden voor vegetarische voedselproduktie.

Enfin, we dwalen af en het is gecompliceerd.

#trotsoponzeboeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:10

Ik denk dat er wezenlijk verschil zit tussen de oude garde boswachters cq jacht opzieners en de jonge generatie natuurmonumentenboswachters en oh wat leuk ik word schaapherder boswachter.
De eerste generatie zal nuchterder te werk gaan.
En ik verbaas me over het gebrek aan informatie uitwisseling tussen de boswachters en verschillende werkgroepen; vogel/wolven/bloemetjes en de bijtjes etc.
Heb het idee dat kennis en info niet of in laat stadium gedeeld wordt.
Maar goed hier is gelukkig nog een old skool boswachter.
Bij gekkigheid in het bos, ff bellen en hij is er.

#trotsoponzeboeren