Zorgen maken om wolf...

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:08

Ik doe mijn paarden en ander vee naar binnen s'avonds. Overdag let de hond op. Er is hier al een paar keer een wolf gesignaleerd en ook al veel schapen gedood in de omgeving. Ze vreten gewoon aan levende prooien, dus zo fijn is het allemaal niet. Ze laten ook half dode dieren achter die flink aangevreten zijn en liggen te creperen. Ik zou het vreselijk vinden als een van mijn dieren zo'n dood moest hebben. Je kan wel een hoge omheining maken maar ze springen overal overheen. En alles met dik 2 meter afzetten is gewoon geen doen en ook voor zo'n beetje iedereen onbetaalbaar.
Laatst bijgewerkt door Paardenfann4 op 20-03-19 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:22

Dat hangt er maar vanaf wat voor hond je hebt. Mijn hond gaat een wolf niet uit de weg, maar hopelijk komt het nooit tot een confrontatie. Dat is nog wel mijn grootste angst. Wolven schijnen uiterst agressief op honden te reageren binnen hun jaaggebied. Ze schijnen op 250 vierkante kilometer te jagen, dus ja dat is enorm groot. Ik ben benieuwd hoe dit zich ontwikkeld maar ik ben er niet erg blij mee. Als je in de stad woont dan heb je makkelijk praten, maar als je op het platteland woont en dieren hebt dan is het een heel ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Paardenfann4 op 20-03-19 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:29

Je hebt ook honden die juist geschikt zijn om wolven weg te houden. En de ene herder is de ander ook niet. Maar die wolf die hier in de buurt rond liep die was wel heel erg groot, dan moet je wel een flinke hond hebben om die weg te houden. Zolang het een wolf is dan valt het nog mee, gaan ze echt in roedels jagen dan hebben we wel echt een groot probleem. Dan helpt een flinke hond ook niet meer en een stroomdraadje zeker niet.
Maar wij maken ons net als de TS toch wel erge zorgen over de wolf. Zo leuk is het niet.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:51

Dit is echt vreselijk. Ik vermijd zulke filmpjes en foto's zoveel mogelijk anders slaap ik straks helemaal niet meer. Zo wil je toch echt niet je dier aantreffen? Wolven doden hun prooi dus niet eerst maar beginnen gewoon te eten. Honden doen dat overigens ook.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:29

Uiteraard. Maar het valt mij op dat de voorstanders van de wolf zelf zelden op het platteland woont en geen vee heeft. Die hebben er dus ook geen last van. Maar ik ben benieuwd hoe die zelf zouden reageren als ze hun beestjes half dood en aangevreten aantreffen. Je maakt mij niet wijs dat je dan nog zo hard roept van dit is de natuur en die arme wolfjes moeten ook eten. Ik voorzie grote problemen als hier echt roedels komen. Nederland is veel te klein voor zulke roofdieren, dat gaat echt niet goed komen. Toen het hier nog zeer dun bevolkt was gaf het al grote problemen en zijn ze het land uit gejaagd. Het zijn geen knuffeldieren zoals sommige mensen denken. Een wolf is tot veel in staat zoals meerdere hier al hebben aangegeven. Ik ben ook wel bang dat mensen ze gaan voeren dat het tot nog grotere problemen gaat leiden.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:31

xLaraaj schreef:
En de anti-wolf groep blijft maar gooien met foto's van dode beesten :+
Ons vee heeft het al die eeuwen overleeft.. dan zal het nu ook wel lukken.
En voor al die bedrijven die zeggen: ja we kunnen geen 1000 koeien opstallen.
Dan is het misschien eens tijd om terug te gaan zoals vroeger en de overconsumptie en de grote koeienfabrieken af te schaffen. Dan gaan de vegetariërs ook al minder kwaad zijn.

Er zijn ook "speciale" rassen honden tegen de wolf. zoals de kaukasische owcharcka en de tuske Kangal.
En ja er worden er ook gedood. Tuurlijk
Maar die boeren en eigenaars kijken niet naar honden zoals wij het nu doen. Ze hebben er nog klaar staan en zij nemen het werk over.
Moest mijn opa nog leven en zien dat pups met de fles worden grootgebracht:... Steek ze in een emmer met water.

Je hebt niks aan 1 hond als er roedels komen. Google maar eens op kangal vs wolf, dan zie je dat een roedel wolven met gemak een grote kangal uit elkaar trekken. Dus daar heb je niks aan. Ik vraag me af wat jij zou doen als er een roedel wolven in je vee stapel of je paarden aan het jagen is? Gewoon laten gaan? Lekker laten creperen en je beesten aan de wolven voeren?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:48

Zolang het er een paar zijn zal er prima mee te leven zijn. Maar als er echte roedels komen die actief gaan jagen dan wordt het een heel ander verhaal en daar valt niet samen mee te leven. Waarom denk je anders dat het in omliggende landen die heel veel groter zijn als Nederland al zoveel problemen oplevert? Toen hier nog amper een mens woonde en veel minder vee was toen gaf het al zodanig problemen dat ze hier uitgeroeid zijn. Hoe moeten ze dan in dit dichtbevolkte land met ons samen gaan leven? Zodra er een kind opgevreten wordt of fifi van oma van de veranda gepakt dan kan ik je verzekeren dan de lol er voor de meeste mensen wel af is en dat de meesten ze graag kwijt willen.
Wolven jagen trouwens ook overdag, dus je beesten s'nachts binnen zetten is niet DE oplossing.

Paardenfann4

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:50

Ik houd overigens ook van alle dieren en vind wolven prachtige beesten maar in de wildernis waar de ruimte is voor ze en ook genoeg eten.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:07

Actief wildbeheer toepassen zodra er overlast is.

Lees mijn vorige post. Als er grote roedels komen, hoe moeten mensen daar mee gaan samen leven? Maar gewoon je honden, vee en kinderen op laten vreten omdat het anders zielig is voor de wolf? Ik ben echt een dierenliefhebber en ik heb mij hier ook zeker veel in verdiept maar ik voorzie hier echt zeer grote problemen mee als er grotere roedels komen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:26

Gewoon bordjes en pijltjes voor de wolf neerzetten waar hij heen moet zeker? Ze eten wat ze willen en als hun voorkeur naar een veulen of een schaap uit gaat en niet naar een zwijn of een ree dan doe je daar niks aan. Je kan niet heel Nederland in de hekken zetten. Dat die wolf er eerder was dan wij is mooi gezegd, maar ze zijn 100 jaar hier geleden niet voor niets uitgeroeid, toen ging het dus ook al niet goed. Nu zijn er heel veel meer mensen en nog veel meer dieren, hoe zou dat dan nu wel goed gaan? Zolang het er 2 of 3 zijn is er niks aan de hand maar die beesten krijgen jongen en die krijgen ook jongen. Wat denk je dat er dan gebeurt? Makkelijk gezegd je moet maar hekken plaatsen. Dan mag je wel een paar ton ergens vandaan halen om al die hectares te omheinen met 2 meter hoge hekken. Ik weet niet hoe je dat voor je ziet maar dat gaat dus ook nooit lukken. Wie heeft er nu zoveel geld? Dus met andere woorden we moeten de beesten maar gewoon aan de wolven op gaan voeren? Ze doden dus niet alleen om te eten, ze laten ook een spoor van halfdode aangevreten dieren achter. Dat wil toch niemand voor zijn dier? Sorry hoor dan ben ik maar egoïstisch maar dan heb ik liever dat er af en toe een wolf de kogel krijgt.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:59

Er zijn wel filmpjes te zien dat een wolf met een prooi in zijn bek over een omheining van bijna 2 meter springt. Moet je even googlen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:48

Veulen84 schreef:
Op de veluwe wonen al 2 wolven. Al ruim 7,5 maand. De man van dat koppel is bijzonder schuw en wordt niet vaak gezien. Wel gehoord, ze huilen samen. De verwachting is wel dat ze blijven en dat is van het voorjaar pups zullen hebben.
In een ander stuk leeft een solitaire wolf. Die leeft er nu een maand of 5/6.

Dan nu een ander interessant feit: Vorig jaar werden er in totaal 166 schapen gedood door wolven. Voor 3 aanvallen in januari in Overijssel (omgeving ommen) waarbij zes schapen werden gedood, dateert de laatste melding over een dood schaap door toedoen van een wolf van begin december. In de Overijsselse plaats De Lutte werd toen één schaap gedood. Het gaat in alle gevallen waarschijnlijk om zwerfwolven die uit duitsland komen.

Dat betekend dat die 3 wolven zich in nederland hebben gevestigd geen schapen aanvallen...! En dat klopt met alle informatie die er is. Wolven die zich vestigen in gebieden met veel wild leveren niet tot geen overlast. Een van de wolven op de veluwe heeft zelfs in nederland geen enkel schaap gepakt. De andere juist wel heel veel. Maar sinds ze op de veluwe zitten is het stil.

Cijfermatig interessant om te lezen: https://www.tubantia.nl/regio/de-veluws ... ~aae096c8/

Zolang het er 2 of 3 zijn zal het meevallen. Maar als ze jongen krijgen de jongen krijgen jongen dan komen er roedels. Dan wordt het een heel ander verhaal. Daar maak ik mij zorgen over. Die paar die er nu rondlopen daar is wel schade van maar beperkt. Komen er veel meer en die kans is natuurlijk heel erg groot dan worden de problemen groter. Dat is waar iedereen zich zorgen over maakt.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 16:10

Ik denk niet dat boeren zich uit het veld laten slaan door wolven hoor. Dan sluiten ze hun vee net zo makkelijk dag en nacht op. Dus of je daar nu zo vrolijk van moet worden? Voor dat probleem zal een hele andere oplossing moeten komen, daar gaan de wolven echt niets aan veranderen vermoed ik. Maar die discussie kun je beter in een apart topic voeren. Dit topic gaat over hoe we onze dieren tegen wolven kunnen beschermen in de toekomst.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 16:35

Dit topic gaat niet over boeren en vlees eten. Er staan zat andere topics hier over op bokt, daar kun je die discussie voeren. Boeren gaan echt hun vee niet opgeven voor de wolven. Dan gaan ze ze gewoon zelf afknallen dat weet ik zeker. Maar dit gaat inderdaad over hoe we onze paarden en andere dieren moeten beschermen tegen roedels wolven in de toekomst.
Hoge hekken hebben maar beperkt nut. Een grote hond niet, die wordt verscheurt door een roedel dus dat is ook een nare dood voor zo'n beest. In de nacht opstallen kan, maar ze jagen ook overdag. Dus dan moeten we onze dieren maar op laten eten en een andere hobby zoeken? Dat is ook sneu voor de wolven, dan hebben ze straks helemaal niets meer te eten.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:47

Ik vraag mij af wie daar dan op hopen? Mensen die op een flatje wonen of zo?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:46

oomens schreef:
Paardenfann4 schreef:
Boeren gaan echt hun vee niet opgeven voor de wolven. Dan gaan ze ze gewoon zelf afknallen dat weet ik zeker.

Dat zal vast, maar Nederland is dan gelukkig ook weer zo klein en zo dichtbevolkt dat het vrijwel onmogelijk is om een bekende wolf zomaar te doen verdwijnen en dat ook nog eens stil te houden. Zoiets komt geheid uit, en met de eigenaar achter de tralies kan een boerenbedrijf al helemaal opdoeken.

Ik weet niet waar jij woont maar dat gaat hier prima lukken hoor. Geen haan die er naar kraait als we hier een wolf afschieten en onder de grond stoppen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:48

Loretta schreef:
Paardenfann4 schreef:
Ik vraag mij af wie daar dan op hopen? Mensen die op een flatje wonen of zo?

Saddisten hopen daar op

Nou inderdaad. Wat een dierenliefde allemaal. Dat ze andere dieren verscheuren en leven opeten daar zitten ze niet mee.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:57

Oh ja, dan hindert het niks, dat is ook zo. :7

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:10

Janneke2 schreef:
Waves schreef:
Het argument dat dieren al dan niet inheems zijn vind ik flauwekul.

...iemand had het over import.
Noem het hoe je het noemen wil, maar zo ligt het niet. Wolven werden uitgeroeid en komen nu weer terug.

Volgende vraag - wat moeten we er mee. Want idd, ons land is enorm veranderd in de afgelopen 100 jaar enorm veranderd.
(Wat mij betreft niet echt verbeterd, maar dat wordt off topic.)
Citaat:
Het is weer een soort romantisch idee van ‘terug naar de natuur’ ‘ terug naar vroeger’, terwijl de hele wereld onomkeerbaar veranderd is en wolven in NL gewoon risicovolle roofdieren zijn in een stadstaatje.

Dat ZOU het idd kunnen worden, maar ik ben niet zo romantisch.

Het gaat mij nul komma nul om terug naar vroeger.
Het gaat mij WEL om natuurherstel, maar dat is keiharde noodzaak in de 21ste eeuw, en een kwestie van brede maatschappelijke discussie. Ook over de rol van de landbouw, de consument etc etc etc. (Dit overleg is al plm een jaar gaande.)

En ja, wolven vormen een risico, dat klopt. (Maar risico alleen vind ik geen afdoend argument voor vernieuwde uitroeiing. Zet een stoere hengst bij je veulentje als je ze 24 uur buiten wil hebben...)

Leuk bedacht een stoere hengst bij je veulentjes. Die vreten ze ook gewoon op hoor. Ik weet niet of je enig idee heb waar een wolf op jaagt, maar ze maken zelfs bizons dood. Niet eens in een groep maar 1 of 2 lukt dat ook. Dus denk je nu echt dat een hengst of een ezel enig nut gaat hebben? Natuurherstel is hier in Nederland niet echt mogelijk. Die paar postzegelstukjes aangelegde natuur is een lachertje. Dat is totaal ongeschikt voor grote roofdieren. Of ze nu inheems zijn of niet, ze horen hier nu absoluut niet meer thuis. Iedereen die een klein beetje kan nadenken die kan toch wel verzinnen dat dit op de kop verkeerd gaat komen in dit druk bevolkte land?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:28

Maar dat is allemaal helemaal niet erg, als de wolf het maar naar zijn zin heeft hier toch? Wat maakt die kat of hond of paard of kind nu uit? Het beest hoort hier en daar moeten we maar mee dealen volgens een handje vol hier. Ik heb helemaal geen zin in die slachtpartijen hier door die beesten. Wat schieten we er mee op? Meer natuur komt er echt niet in dit kleine landje, hoogstens een hele hoop ellende en dierenleed.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:21

Er worden nog steeds schapen doodgebeten door wolven. Die beesten hebben een jaaggebied van 250 vierkante kilometer. Dat is echt heel erg veel, dus om nu te zeggen dat als ze hier eenmaal zijn dat er geen schapen meer opgevreten worden is ook niet helemaal waar. In februari zijn er in Overijssel nog een flink aantal doodgebeten. Dat kan best die wolven van de Veluwe zijn want zo ver is dat niet voor die beesten. Die lopen zo 100 km op een dag. Eén vierkante kilometer is gelijk aan 100 hectare, dit is 1.000.000 m².

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 21:07

Nou inderdaad aadburg. Het moet blijkbaar eerst volledig uit de hand lopen voor er ingegrepen wordt en dan is de ellende niet te overzien. Ben benieuwd hoe mensen reageren die de wolf zo graag zien als ze hun paard half aangevreten en nog levend terug vinden. Of ze dan nog zo blij zijn dat ze terug zijn. Ze vallen overigens ook overdag aan dus in de nachten ophokken is niet voldoende. Hoge hekken helpen niets, ze springen met gemak over 2 meter dus ja, hoe wil je je dieren dan nog beschermen. Het klinkt wel leuk dat de wolf de natuur in evenwicht gaat brengen maar die pakt net zo lief een veulentje als een hert. Waarschijnlijk nog liever dat veulen want daar hoeft hij totaal geen moeite voor te doen, dat hert moet hij nog achteraan jagen. Het klinkt allemaal super leuk maar als je leest hoeveel ellende ze in andere landen veroorzaken dan kan ik mij niet begrijpen dat mensen staan te juichen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:09

Ik vind het echt bizar dat mensen maar blijven roepen dat je je beesten moet beschermen. Hoe dan? Hekken helpen niet, honden eten ze op. Ophokken helpt ook niet want ze komen ook overdag en ze halen zelf schapen uit de stal als het moet. Ik kan hier zo boos om worden. Lekker makkelijk praten allemaal. Wil je nog wel eens horen als ze je hond voor je ogen opeten of je paard aanvreten en dan half dood achter laten.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 14:38

Ze graven ook onder hekken door dus dat is ook geen oplossing. Dus ben benieuwd hoe we onze dieren moeten beschermen. Een hond is leuk, maar die scheuren ze aan stukken dus daar schiet je ook niets mee op.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 09:11

Wolven eten de prooien inderdaad levend op, dat is eerder ook al in het topic vermeld. Honden doen dat ook. Ik snap ook niet dat je als dierenliefhebber dit toejuicht. Ze jagen ook overdag dus je beesten alleen in de nacht ophokken zal niet in alle gevallen helpen. Dag en nacht opsluiten kan ook niet want dat is ook dierenmishandeling. Dus ik ben benieuwd naar dé tip van de mensen die ze hier graag willen hebben hoe we onze dieren hier tegen gaan beschermen.