Zorgen maken om wolf...

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:29

Veulen84 schreef:
Ik vraag inderdaad om bronnen. Veel berichten zijn voornamelijk gehyped en in een aantal gevallen gaat het om onbevestigde verhalen. Soms is er ook geen dna bewijs. Paniek zaaien over iets is wat anders dan eerlijk naar dingen kijken. In deze tijd moet je verder kijken.

Zomaar 2 deelstaten:

Sachsen: officiële cijfers
https://www.wolf-sachsen.de/de/wolfsman ... sstatistik

Nedersachsen: officiële cijfers:
https://www.nlwkn.niedersachsen.de/wolf ... 74005.html

https://www.umweltkarten-niedersachsen. ... .00&zoom=3

Nederlandd: officiële cijfers: https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... oort/wolf/

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:03

DubbelDun schreef:
Vanochtend gevonden in de tuin midden op het grasveld... niet mijn kat, maar hij is ongetwijfeld van iemand geweest... Wolf?? Smerig plaatje dus daarom als link ! https://www.mupload.nl/img/kla0qm.jpg

Met een beetje kennis van wolven snap je, dat dit plaatje écht niet door een wolf komt.
Een wolf had die kat in 3 happen op en verscheurt het vlees. Dit is hoe een wolvenaanval er bijvoorbeeld écht uitziet -O- ;( ,
voor wie het wil weten... https://www.facebook.com/groups/1503466 ... 826518475/

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:46

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:10

aadburg schreef:
In dit hartverscheurende filmpje staat het aangevreten veulen:
https://www.facebook.com/groups/1503466 ... 826518475/

Veulen84 schreef:
Ook dat is natuur...

Nee, dat is een loslopend wild dier. Uitgezet door ecofreaks in een dichtbevolkt cultuur-landschap...
(In Spanje zijn wolven en beren een handje geholpen)
(Uiteraard zijn die van Nederland -een van de dichtsbevolkte landen ter wereld- helemaal zelf komen aanlopen :-) )

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:25

Loretta schreef:
Quir schreef:
Die machtige uber wezens hebben deze dieren alleen wel weer zelf terug uitgezet op vele plekken waar ze allang niet meer voorkwamen.

Dat hoor ik steeds. Ik ben zelf ook tegenstander van de wolf maar ik zal daar heel graag weleens bewijzen voor zien.

Wel weet ik dat die postzegelparkrangers al jaren voor de wolf aan het lobbyen zijn en de wolf romantiseren. maar als er gezegd wordt dat ze uitgezzet zijn dan moeten daar wel concrete bewijzen van zijn.

In deze Duitstalige video worden onder andere de verschillende beleidsstukken besproken, waarin de plannen van uitzetten (in Europa) zijn vastgelegd. Wel 1.15 uur Maar super interessant.

Professor Valerius Geist was betrokken bij uitzetten van wolven in USA. Inmiddels heeft hij er spijt van, gezien de ecologische ramp die daar plaats vindt. Je kan veel lezingen van hem vinden op youtube
https://wolfeducationinternational.com/ ... roduction/

In Nederland heeft de woordvoerder van "Wolven in Nederland" (de organisatie die over de terugkeer van wolven gaat) een televisie interview gehouden. Toen zei hij, dat die gezenderde wolf (van de Veluwe) bij hem door de straat is gelopen toen hij sliep :') _/-\o_ . Natuurlijk geldt dat niet als "bewijs". Maar het is wel héél toevallig... :+ :') Tegenstanders denken eerder, dat de aanhangwagen met die wolf bij hem in de straat is gestopt. En dat toen de wolf daar uitgeladen is... Hier het fragment waarop die woordvoerder van "Wolven in Nederland"(Glenn Lelieveld) dat zegt dat de wolf door zijn straat liep:

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:41

tienus63 schreef:
Zuid Tirol wil weer wolfvrij worden.

https://www.stol.it/Artikel/Politik-im- ... rei-werden

Binnen het EU-beleid kan dat ook inderdaad. Maar pro-wolvers doe maar wat graag, alsof dat zogenaamd "onmogelijk" is. Kost wel de nodige politieke moeite, dat wel. Maarrrr... het kan!

Nederland is gewoon te klein (nog geen 16% natuurgebied) te versnipperd (en dan ook nog versnipperd tussen de bebouwde gebieden) en te vol, waardoor -zonder jacht- er een groot risico is dat wolven binnen no-time mensen gewend zijn en grenzen gaan verleggen. Heel Nederland als wolfvrije zone lijkt mij een prima verdedigbaar en verstandig beleidsdoel.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:49

tienus63 schreef:
Nationaal park de hoge Veluwe is inmiddels hermetisch afgesloten om komst van de wolf in dat park te bemoeilijken.

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/nati ... kVeT9Omzhg

Vraag me af of dat wolvennest omgeving Kootwijk dan zich dan net buiten de hekken van het nationale park bevindt.

Er rouleert een bericht dat ze aan de Apeldoornse kant van Kroondomein Het Loo zitten. Klopt in ieder geval met waarnemingen van mensen in die omgeving. En "toevallig" was ook het "Aardhuispark" voor onbepaalde tijd gesloten. Volgens de website vanwege de verbouwing in het "Aardhuis". Wat hilarisch is, want a) welke ondernemer gaat zijn café nu in het hoogseizoen verbouwen??? en b) waarom zou je in hemelsnaam een stuk BOS afsluiten, als je het nabijgelegen café verbouwt :+ :')
6 Juni is het park weer open *-:) :+ De eerste periode van juli is ook het Aardhuispark gratis toegankelijk
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 04-07-19 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:56

Het feit alleen al, dat er zó veel moeite gedaan wordt om een wolven locatie geheim te houden,
wat tegelijkertijd zó onmogelijk blijkt in park-dorp Nederland, ondersteunt alleen maar het belang van het aanwijzen van Nederland als wolvenvrije zone :7

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 23:31

Veulen84 schreef:
Dé hekken staat er. Maar goed, ik heb het ze even gevraagd. Als ik antwoord heb hoor je het.
Wat* gevraagd aan wie* ? :o?

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 00:14

Net weer gezien op Facebook; het zoveelste veulen uit Spanje. Wolven houden graag hun grotere prooi "vers". En passen dan daarom helemaal geen 'nekbeet" toe, zoals de zogenaamde experten steeds vertellen. Ze beginnen gewoon met eten, als ze de kans krijgen ;( https://www.facebook.com/david.alvarezg ... TgzMTM2Mg/

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 09:39

Loretta schreef:
De mensen die de wolf terug willen hebben moeten zichzelf geen dierenvrienden noemen. Het zijn ronduit saddisten die zulke dingen promoten. Die zelfbenoemde wolvenexperts geloof ik helemaal njet meer. Die Glenn Lelieveld heeft al zoveel verteld wat achteraf gewoon niet waar bleek.
Maar is dat laatste niet de kern van het probleem? Dat mensen verkeerd voorgelicht worden over "wolven"? De media-campagne om een positief beeld te bewerkstelligen, draait al een aantal jaren. En ook nu: er wordt net gedaan, alsof alleen een paar schapen gevaar gaan lopen. In plaats van de echte boodschap: "IEDEREEN met dieren, moet NU gaan nadenken/sparen voor een andere afrastering en/of manier van dieren houden".
Pikant detail: Een van Nederlands prominente "wolven-experts" -de wolvenonderzoeker Leo Linnartz- wordt opvallend uit de media gehouden, sinds het OVP-bolwerk van zijn schoonpapa Frans Vera, door de publieke opinie en protesten gesneuveld is :Y) . Schoonpapa Vera heeft "het publiek" ook jarenlang voorgelogen btw.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 09:42

DubbelDun schreef:
En je moet ook maar een goed afsluitbare stal hebben...c.q. paarden die er tegen kunnen om opgesloten te worden.
Ja, want in plekken waar wolven langer wonen, worden ze steeds brutaler. Het gebeurt vaker, dat ze gewoon de stal inkomen.
Zoals hier waar ze een kalf van 100 kg uit de stal sleepten...
https://www.tagesspiegel.de/berlin/woel ... 25806.html
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 05-07-19 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:00

Paardenfann4 schreef:
Precies, ik heb het hier ook al meerdere keren gevraagd hoe ik mijn dieren moet beschermen maar niemand die het weet. Sparen voor een afrastering is leuk, maar als het duizenden euro's gaat kosten dan red je dat niet. Bovendien springen ze over metershoge hekken of ze graven er onderdoor. Dus dat gaat ook niet helpen. Honden scheuren ze aan stukken, dat helpt ook niet. Dus dan hermetisch in een stal opsluiten? Dat is ook mishandeling. Ik wacht nog steeds op de juiste tip.

Die is er niet en dat is ook een verschil met "je kippen beschermen tegen roofvogels" (argument dar voorstanders graag gebruiken). Met wat relatief eenvoudige middelen, kan je je kippen redelijk zeker zonder extra werk beschermen.

Bij prooidieren zoals schapen, kalfjes/koeien, veulens/pony's/paarden ligt dat anders. Zelfs mét gepropageerde afrastering (met onderste stroomdraad op 20cm), zal je nóg iedere week met de bosmaaier erlangs moeten om je afrastering "optimaal" te houden. Even los van de voorvallen, waar wolven zich alsnog er onder door groeven

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:22

Loody schreef:
De wolven die nu op de Veluwe leven van het wild en tjonge daar loopt genoeg hoor, men doet hier in dit topic net alsof er niet genoeg wild is voor die dieren. Zolang er elk jaar genoeg herten, zwijnen e.d. afgeschoten moet worden..( zie ik het niet zo vreselijk somber in )

Ja misschien makkelijk gedacht en neergezet, ik woon dan ook niet op de Veluwe.
Misschien brengt de media het wel erg rooskleurig, maar in dit topic wordt echt wel heel erg de negatieve kant belicht... Kom op mensen. :)

Ik snap jou wel en zelf dacht ik ook zo ("het valt wel mee"). Totdat ik op een bijeenkomst verschillende paardenmensen uit Duitsland sprak. En uit eerste hand de verhalen hoorde... En ze vertelden allemaal hetzelfde: ook zij geloofde 10 jaar geleden, "dat het allemaal mee zou vallen". Want dat was wat hen verteld werd.

En weet je, ze vertelden mij dingen waar ik niet over nagedacht had. Dat hun kinderen nu niet meer alleen op de pony's het bos in mogen (een roedel is best indrukwekkend). Dat hun "open stal" weer ingewisseld is voor "jaar rond" 's nachts op stal. Dat trektochten met prikweitje en tentje in kleine groepjes, definitief tot verleden hoort. Dat je alleen niet meer gaat buitenrijden. Dat sommige percelen weide in het bos, nu alleen als hooiland gebruikt kunnen worden. Dat een DNA-afname set, nu standaard in de stalapotheek ligt. Constant met in je achterhoofd de gedachte; het kan gaan gebeuren, dus moet je voorbereid zijn... Dat de tuin nu tot 2 meter afgerasterd is, en de hond 's nachts in de tuin gelaten wordt. In plaats van nog een blokje om in nachtelijk wolvengebied. En dat gehuil van wolven in de verte, helemaal niet zo idyllisch is, als je merrie hoog drachtig op stal staat. En je je eigenlijk al zorgen maakt voor de komende maanden, omdat je overdag aan het werk bent.....

Negatief belicht? Dit was maar een fractie van de verhalen. Maar wat ik vooral ook hoorde, is dat het daar allemaal ooit zo begonnen was, zoals hier nu bij ons... En dat eigenlijk iedereen zonder uitzondering, de eerste jaren nog blijmoedig heeft gedacht dat "het allemaal wel mee zou vallen". En dat de rauwe waarheid, nu heel verdrietig anders blijkt ... -O-
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 05-07-19 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:52

Loody schreef:
In het gebied ( In Nederland) waar de wolf zit bijna op elke m2 een prooi ;) dus makkelijk jagen toch?
Duitsland, Zweden enzovoorts zijn niet te vergelijken met ons landje.

Inderdaad. Want in Nederland zit óók nog eens iedere m² een mens. Gerekend in mens per oppervlakte zelfs méér dan in Zweden of Duitsland. En als de impact op die mensen, zowel financieel als qua "verlies van vrijheid" zó enorm is als omringende landen aangeven, dan mag daar wat mij betreft best alsnog eens éérst kritisch naar gekeken worden.

Want die stap is nu overgeslagen. 5 'Wolfjes' worden gepresenteerd als de redders van de biodiversiteit. Door een netwerk dat eerder de OVP presenteerde als "De Nieuwe Wildernis". Met een mediacampagne rondom de wolven, die 99% van de feitelijk bekende gevolgen op dit moment verzwijgt of bagatelliseert.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:59

Sassy schreef:
@Hasjam Poe, goed verwoordt _/-\o_
Precies die verhalen ken ik ook uit Duitsland, van mensen die ik ken.
Groot deel is al gestopt met hun schaapskudde (wijzelf ook), en daar zullen er meer volgen ook.

Met dat in ons achterhoofd hebben wij deze afrastering laten plaatsen, 2 meter hoog boven de grond, en een stuk ingegraven.
[ [url=m/nx3sgu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kunnen nog coyote rollers bovenop moest dat nodig worden.
Overdreven? Ja mag je van denken wat je wil...ik wil dat mijn honden ook in de toekomst veilig op ons terrein kunnen lopen ;)

Sassy, wat vreselijk verdrietig toch, dat dit zo moet ;( . En jullie hebben groot gelijk! Ik ben zo blij, dat ik als kind nog samen met vriendjes in de bossen "op avontuur" mocht. Of samen met vriendinnetje in het bos (van de paadjes af) bosbessen mocht plukken. Of tamme kastanjes zoeken... Mooie herinneringen; straks voor nieuwe generatie alleen nog te beleven door VR-bril :+

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:03

Loody schreef:
Jongens is mijn mening. Jullie hoeven mij niet te overtuigen maar ik zou het wel fijn vinden om niet alleen maar de negatieve kanten te blijven benoemen. En alle punten te benoemen die eventueel ooit eens kunnen gebeuren.

Er zijn geen positieve punten voor agglomeraat Nederland, met een van 's werelds hoogste bevolkingsdichtheid en lage percentage natuuroppervlak (< 16% in Nederland is "natuur").

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:22

Loretta schreef:
Dat is het moment waarop de problemen pas echt beginnen. er is ook totaal geen beheerplan gemaakt. Bovendien zijn deze wolven niet bepaald bang voor de mens. Ze lopen zelfs rustig door dorpen heen. Gedrag dat wolven in landen waar wel ruimte is voor de wolf wel uit hun kop laten. Nederland is veel te klein voor het wolf en het natuurbeschermingsbeleid is ook nog eens krankzinnig.

Loretta hou je vast :+ :D : Kroondomein het Loo (waar de wolfjes nu wonen aan de Apeldoornse kant) heeft in 2016 al in haar beheersplan nagedacht, over wát er moet gebeuren als er toevallig :+ wolven op het kroondomein gaan wonen. Kan je gewoon nalezen in de link naar "Faunabeheerplan Kroondomein Het Loo 2016 - 2021:

https://www.over-reeen.nl/Portals/0/artikelen/populatiebeheer_ree/nederlands/faunabeheerplan_kroondomein_het_loo_2016_2021.pdf

Blz 1: "De wolf is op Kroondomein Het Loo van harte welkom"

Blz 11: "Aparte aandacht gedurende deze planperiode is mogelijk nodig voor de wolf. Kroondomein Het Loo zal de wolf verwelkomen mocht er vestiging in Nederland en de Veluwe plaatsvinden".

Blz 11: "De noodzakelijke regulering van de stand van de in het wild levende hoefdieren, het populatiebeheer, wordt bij gebrek aan natuurlijke vijanden, of bij de komst van de wolf van waarschijnlijk in eerste instantie voldoende natuurlijke vijanden, door middel van afschot uitgevoerd".

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:42

piendumaitre schreef:
De man vertelde dat binnen paar jaar de wolf ook in de Limousin er zal zijn. Wellicht nu al af en toe een verdwaalde. De problemen zijn er niet in het begin, zo vertelde hij. Dat is pas altijd na een paar jaren.
Klopt met de verhalen uit Duitsland. En er zijn al dieren in die omgeving gepakt helaas, waaronder een veulen in Haute Vienne (toch ook Limousin?)
https://www.facebook.com/groups/1503466479731717/permalink/2149170965161262/

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 16:18

piendumaitre schreef:
De wolf zal zeker weer terugkomen ook in de Limousin zo wordt er verteld en hieronder is de zeer korte samenvatting van onderstaand filmpje.
Misschien wel leuk voor mensen die het Frans eigen zijn.
Als je video's interessant vindt kan je eens op de youtubepagina van *Bruno Lecomte kijken. Daar staan veel Franstalige documentaires en reportages van hem, over de wolven in Frankrijk.
https://www.youtube.com/channel/UCmIvbqCsOw2jXMlxfBzBeew/videos?disable_polymer=1

De zwaarwegende gevolgen van wolven in Frankrijk (nagesynchroniseerd in het Duits) vind ik een goed uitgewerkt beeld geven. Geen idee hoe deze in het Frans heet (misschien staat hij er in delen tussen? ). Deze in het Duits nagesynchroniseerde is in ieder geval zéér de moeite waard om te kijken:

PS @piendumaitre: Deze bedoel ik, in het Frans! (Duurt wel uur)

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:43

Janneke2 schreef:
Wolven vreten geen dieren aan. Een roedel jaagt als het moet urenlang, men grijpt het dier dat het 'stomste' is in het "spelen van het spel" en binnen 2 seconden is dit dier dood en binnen een paar minuten compleet aan stukken.

Janneke2, wat je nu beweert is echt een sprookje: binnen 2 seconden dood? Was het maar waar!!! Schapen -die vaker wel een keelbijt krijgen- leven vaak nog uren lang. Terwijl ze langzaam stikken. En veulens worden vooral van achteren gepakt (tijdens achtervolging) en "neergehaald"... En wat eenmaal ligt, krijgt écht niet 'eerst een "keelbijt" '. Wolven starten gewoon met eten als hun prooi ligt...

Voorbeeldje? Dit hier was een van de vele slachtoffers van wolven...
https://www.facebook.com/groups/115079015302113/permalink/1666251673518165/

En hier nog eentje, die niet binnen 2 seconden dood was...
https://www.facebook.com/1200681310106375/videos/vb.1200681310106375/306214096919622/?type=2&theater

En als je het nog steeds niet wilt geloven: gewoon even scrollen in de volgende link..... Voorbeeld na voorbeeld.... Triest maar wél de realiteit... https://www.facebook.com/groups/1503466479731717/post_tags/?post_tag_id=1876953499049678
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 06-07-19 12:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:03

Ik kan me voorstellen, dat het juist heel "natuurlijk" is om je grotere prooi te laten leven, terwijl je hem alvast gaat eten. Dan kan je -als de honger gestild is- daarna nog een keer terug komen en blijft het vlees lekker vers :7

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:04

piendumaitre schreef:
OK even on topic weer.

Misschien dat jullie nog leuke rassen kennen, die wel aardig voor mijn vrienden zijn. Dat vind ik belangrijk. Die pyreneese berghonden waren heel aardig voor mijn man en mij en lieten zich gemakkelijk verzorgen en luisterden redelijk (als ze het zelf wilden := ).<> Voorlopig komt hij er niet in hoor, maar als er hier werkelijk meer wolven gaan komen zoals wordt verwacht binnen 2 , 3 jaar, wil ik toch wel er van te voren over nagedacht hebben.

Kijk eens op http://www.canineefficiency.com/2015/10/nederlands.html voor verschillende rassen. Hoewel ik (zoals te verwachten is :+ ) vind dat deze mensen een rooskleurig en geromantiseerd beeld schetsen, van samenleven met wolven, zijn ze bevlogen om KBH's te promoten en erg benaderbaar. Ze hebben ook een lijst beschikbaar met diverse rassen en voors en tegens van het ras. Wellicht sturen ze die lijst, als je er om vraagt.

Edit: onderaan deze pagina staat de lijst die ik bedoel http://www.canineefficiency.com/2019/04 ... ijzer.html

Of zoek ook op Internet "Lifestock Gardian Dog". Wellicht dan meer hits?
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 08-07-19 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:55

tienus63 schreef:
Ik heb vanwege de wolf op ons erg afgelopen winter, merries met veulens niet dag en nacht buiten durven laten lopen.
Vooral omdat de die aanwezigheid niet de eerste en de laatste keer is geweest.
Alleen is het beest toen gespot op het erf.

Ammehoela dat de merries hun veulens wel beschermen. Vast wel, maar met welke gevolgen?

Een kennis van mij in Duitsland (hier 200km verderop) kan haar bosweilanden ook niet meer gebruiken. Ze woont in het gebied waar een roedel zit die met regelmaat koeien en pony's/paarden te grazen neemt.

Zij vertelde ook dat er veel eigenaren van 24/7 houding en Paddock Paradises met een behoorlijk probleem zitten. Sowieso door de hoge kosten van opnieuw afrasteren (extra draden en veel meer stroom). Maar vooral, omdat die dure afrastering nog steeds geen 100% garantie biedt.... Je blijft dus in onzekerheid en het enige enigszins echt veilige lijkt 's nachts weer op stal en overdag met toezicht op de wei...