Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:56

Ik zie onderhand bijna dagelijks beelden langskomen van aangevreten en vermoorde veulens, om maar niet te spreken van schapen, kalveren, honden en vandaag zelfs een struisvogel. Hierbij blijkt dat hekken van twee meter hoog nog niet afdoende zijn. Vaak word de schuld nog bij de dierhouders neergelegd, hadden ze maar betere maatregelen moeten treffen word dan gezegd. Naar mijn mening volledig de wereld op zijn kop!
Negeren en of bagataliseren van deze problematiek gaat alleen maar meer verliezers geven, eerst de uitgemoorde en aangevreten prooidieren en uiteindelijk ook de wolven die volop afgeschoten gaan worden. De vraag is hoever dit eerst uit de hand moet lopen als men geen lering uit de ellende in buurlanden wil trekken.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 14:08

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:22

Popstra schreef:
Ach, blijf jij maar lekker in sprookjes geloven.....

Precies, altijd word meteen geroepen dat er eerst DNA bewijs moet zijn voor de wolf als schuldige mag worden aangewezen. Dat DNA onderzoek duurt dan een eeuwigheid terwijl het vermoeden van een mannetje in een vloek en een zucht word bewezen met DNA "bewijs" Weet je wat ook zo'n sprookje is: een mannetje dat vijf of zeshonderd kilometer aflegt naar dat ene hunkerende vrouwtje op de Veluwe zonder een enkel spoor achter te laten. Je word gewoon bedonderd waar je bij staat door de rewilding clubs die er blijkbaar alles voor over hebben om dit bij iedereen door de strot te drukken. Wat mij betreft is het gewoon schadelijk wild dat ook als zodanig moet worden beheerd.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:47

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:19

DubbelDun schreef:
De pups hebben idd nog geen negatieve ervaring met mensen en zullen dus in 1e instantie nieuwsgierig/ voorzichtig zijn. Bij vaker mensen in de direkte omgeving die passief zijn krijgen ze dus geen prikkels mee om mensen te wantrouwen en zullen later dus als grote wolven niet bang zijn voor mensen (met alle gevolgen van dien).

Dat is ook een nadeel van het totaal niet bejagen van wolven. Ze verliezen daardoor nog eerder hun schuwheid, worden steeds brutaler en gaan meer overlast opleveren..

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:54

Loretta schreef:
karuna schreef:
Denk dat je ervan uit kunt gaan dat er al scenarios kaarliggen. Maar ook als diereneigenaar moet je je eigen maatregelen treffen. :j

Zal me eigenlijk niets verbazen als die scenarios er niet liggen met de ervaring van het Nederlands beleid tot nu toe.

Maar ik deel je mening dat we als dierenhouders echt moeten zorgen voor de veiligheid van onze eigen dieren.

Aangezien de beleidsmakers nog steeds denken dat het allemaal wel los zal lopen zullen de scenario's wel worden opgesteld als de feiten er al liggen (net zoiets als vandaag het weer van gisteren voorspellen) Als ik zie wat er in het buitenland gebeurd met alle beschermende maatregelen ten spijt weet ik eerlijk gezegd niet hoe je dat zou moeten doen, dan komen je paarden achter hekken die je normaal in de dierentuin ziet (waar die wolven horen in Nederland) Behoorlijk de wereld op zijn kop en praktisch onhaalbaar. S'nachts opstallen is in ieder geval veiliger maar wat als je ze dan met heet weer juist s'nachts buiten wil laten lopen?

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:30

DubbelDun schreef:
Loretta schreef:
Dierentuinhekken zijn voor de gemiddelde paardenhouder onbetaalbaar dus word je gewoon gedwongen om je paarden tegen je wil binnen te zetten.

En dan maar hopen dat ze niet overdag langs komen en honger hebben ...

Als ze niet worden bejaagd is de kans groot dat ze snel brutaler worden, het zijn opportunisten die heel handig gebruik maken van de situatie.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 19:27

nine1987 schreef:
speurneusc schreef:
er zijn wel degelijk aanvallen geweest op schapen met dodelijk afloop, echter voor de officieele bevestiging daarvan moesten er dna testen gedaan worden of het inderdaad wel wolf was en welke wolf, daar gaat weken overheen en eigenaars van de schapen draaien voor de kosten op, dus velen hebben dat niet eens laten doen.

Daarbij komt dat er natuurljk geen tellingen zijn hoeveel wild er gevangen is door deze wolf(wolven) en hoeveel vermiste huisdieren slachtoffers zijn geworden...

Schapen.. Oké.. Maar dat is voor een wolf een prooidier.. En een vermist huisdier een inbreker in het territorium.. Een beetje marter kan een kat ook al nekken.. Dat vind ik nog een soort van natuurlijk allemaal.. Maar er is nog niets geks met mensen gebeurd wat ik weet..

Moeten we dan wachten tot er iets met mensen gebeurd voor er echt word ingegrepen? Die vrouwtjeswolf die nu jongen op de Veluwe heeft had vorig jaar ruim 60 schapen op haar naam waarvan 30 in 1 nacht. Dat gaat iets verder dan een prooidier, dat heet surplus killing en geeft onnodig veel dode prooidieren. In Duitsland is nu het 5e veulen van dit jaar gedood, daar zit toch geen weldenkend mens op te wachten?

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:44

nine1987 schreef:
Ik zeg toch ook niet dat ik erop zit te wachten.. Ik zeg dat de wolf inmiddels al een paar jaar in NL zot zonder noemenswaardige incidenten..

Ja natuurlijk is het erg wat deze schapenboer is overkomen.. Dat vind ik ook zeer zeker.. Maar als men weet dat er wolven in de buurt zitten, dan moet de kudde ofwel snachts naar binnen, of deze moet op andere manieren beschermd worden.. Zeker doen ze aan overkill.. Het zijn jagers.. Zij verdoen het liefst zo min mogelijk energie.. Dus als een prooi makkelijk te vangen is, doden ze zoveel mogelijk, om een voedselvoorraad te hebben..

Een wolf zal zich immers niets aantrekken van een bordje aan de grens: welkom in Nederland.. Alleen niet voor wolven, jullie wordt vriendelijk verzocht om te keren..

Het blijft gewoon ontzettend lastige materie.. Ik denk dat het al heel wat zou helpen als de NL overheid hetzelfde zou doen als in Spanje.. Dood schaap? Geef het aan, wordt vergoed..

Daarmee is zeker nog niet alles opgelost, maar het zou al een begin zijn..

Een vergoeding is niet meer dan normaal maar niemand zit op dode schapen, geiten, kalveren, veulens of huisdieren te wachten daar hou je die dieren niet voor. Wat mij enorm stoort is dat het eerst flink uit de hand moet lopen eer er word ingegrepen. Je kunt er op wachten tot het zover uit de klauw loopt dat men niet aan afschieten ontkomt. Op dat moment zijn er al veel te veel prooidieren gedood en zijn de wolven zelf ook aan de beurt, dit geeft alleen maar meer verliezers. Wat mij betreft worden ze meteen als schadelijk wild beheerd, meer is het hier in Nederland naar mijn mening niet.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:25

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:43

Loretta schreef:
Kymalin schreef:
Precies. En waarom gaat zo iemand dan kapot? Omdat er een paar dromers zijn die denken de natuur te kunnen herstellen in een klein overbevolkt landje

Die dromers veroorzaken alleen maar een hoop problemen. Het moet eerst gigantisch uit de hand lopen en dan pas kan het gezonde verstand weer zegevieren. Tot die tijd zullen er zeer veel schapen, koeien, veulens, paarden, honden en katten sterven. Ook zullen er zeer veel boeren failliet gaan en zullen er een hoop dieren die bij onze postzegelnatuur horen bijna verdwijnen. Al met al wat ik dus als een carastrofe benoem.

Als particuliere paardeneigenaar kan ik nog volledig tegen mijn wil mijn paard binnen zetten. Ook al is dat iets wat ik totaal niet wil want ik vind dat een paard 24/7 buiten hoort. Maar deze dromers dwingen je er uiteindelijk toe.

Waren het maar een paar dromers, rewilding Europa is een club die je niet moet onderschatten. Die zijn goed gefinancierd en zitten overal aan tafel, lees het stuk maar eens onder de link die ik hierboven in een post heb gezet.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:50

Kymalin schreef:
@aadburg; gelezen. Als dat allemaal klopt dan is me dat nogal wat

Voor mij vallen veel puzzelstukjes hiermee op hun plaats maar inderdaad: het is zeker nogal wat.

aadburg

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:49

Wat mij wel opvalt is dat waar de Duitse FN een duidelijk standpunt over de wolven heeft ingenomen onze veelgeprezen KNHS zich hult in stilzwijgen. Ze weten steeds goed te vertellen hoe het moet qua welzijn maar daar hoort volgens mij ook bescherming tegen tegen wolven bij, opgejaagd, aangevreten en gedood worden door wolven lijkt mij niet bevorderlijk voor het welzijn. Daarnaast zouden ze een grote groep recreatieve leden moeten vertegenwoordigen die hier ook mee geconfronteerd gaan worden.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:32

Citaat:
Veulen probeert gewoon te zeggen dat Zweden zich niet aan internationale verdragen houdt. Ik zou zeggen. Nou En! Laat Zweden gewoon zijn eigen zaakjes regelen en laat het buitenland zijn eigen problemen maar oplossen. De mensen in Zweden weten het beter dan mensen uit een stad als bijvoorbeeld Brussel.

Doen ze goed in Zweden op deze manier!

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 19:32

Hasjam_Poe schreef:
Het feit alleen al, dat er zó veel moeite gedaan wordt om een wolven locatie geheim te houden,
wat tegelijkertijd zó onmogelijk blijkt in park-dorp Nederland, ondersteunt alleen maar het belang van het aanwijzen van Nederland als wolvenvrije zone :7

Helemaal mee eens!

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 19:40

Loretta schreef:
Onenigheid over de hekken van het park de hoge Veluwe.

https://www.destentor.nl/apeldoorn/de-h ... ~ae3ca408/

De hoge Veluwe wil proberen de boel heel te houden.

Quote Glenn Lelieveld: "als de wolf ergens wil komen gaat hij er komen" met andere woorden, je kunt hekken bouwen wat je wilt je houd ze toch niet tegen. Duidelijke uitspraak van wolven in Nederland, die heeft er iets teveel uitgeflapt!

De baron staat overigens als behoorlijk vasthoudend te boek, die geeft zich niet zomaar gewonnen en gelijk heeft ie!

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 20:29

Citaat:
Quote Glenn Lelieveld: "als de wolf ergens wil komen gaat hij er komen" met andere woorden, je kunt hekken bouwen wat je wilt je houd ze toch niet tegen. Duidelijke uitspraak van wolven in Nederland, die heeft er iets teveel uitgeflapt!

De baron staat overigens als behoorlijk vasthoudend te boek, die geeft zich niet zomaar gewonnen en gelijk heeft ie!

Quote je even iets beter?

"We begrijpen de zorgen over de moeflons, die inderdaad op het menu van de wolf staan. Maar die zijn hier geïntroduceerd en horen niet thuis in Nederland. Alle andere terreinbeheerders pakken de begrazing anders aan.’’

Volgens Lelieveld gaan de hekken herten tegenhouden, maar de wolf niet. ,,Absoluut niet. Als de wolf ergens wil komen, dan gaat hij er komen. De hoofdingang heeft alleen wat slagbomen. Er zijn dassentunnels waar de wolf makkelijk doorheen kan. Wolven zijn hier ook niet in de buurt, laat staan dat ze achter de moeflons aanrennen.’’ "

Bovendien lijkt het er op dat die hekken helemaal niet ingegraven zijn.

"Je kunt hekken bouwen wat je wilt je houd ze toch niet tegen" gaat veel breder dan de hekken die hier staan want hij zegt gewoon dat geen enkel hek ze tegenhoud.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 18:56

sterregoud schreef:
Karl66 schreef:
En de wolvenlobbyisten zijn de baas in Nederland?

Natuurlijk zullen er (landbouw)huisdieren gedood worden door wolven. Maar uiteindelijk praat je over een heel klein percentage. Net zoals er nu een klein percentage doodgaat door ongelukken met auto's, koliek, honden, verdrinking en ga zo nog maar even door. Dat is nou toch ook geen reden om ze in de stal op te sluiten (of je kinderen op hun slaapkamer wat hun betreft) Risico's en ongelukken zijn nou eenmaal een onderdeel van het leven en als je dat niet wilt, dan moet je in je bed blijven liggen.

https://www.landbouwleven.be/5353/artic ... -frankrijk

"Franrijk is het land binnen de Europese Unie (EU) waar per jaar het meeste dieren gedood worden door wolven. Er zijn momenteel ongeveer 500 wolven, die over 40 departementen gespreid leven, vooral aan de oost- en zuidoost kant (Les Alpes en de Provence). Er worden per jaar meer dan 12.000 landbouwdieren gedood (2018) en het aantal slachtoffers stijgt met meer dan 1.000 per jaar. "

Dit vind ik geen kleine getallen.

Op het moment dat er in Nederland niet enkel solitaire wolven, maar ook wolvenroedels gaan leven, heb je wel degelijk een gevaarlijke situatie. Wat mij betreft is er niets wenselijks aan het faciliteren van wolvenroedels in een dichtbevolkt land als Nederland.

Het clubje mensen die ervoor lobbyen en die ook zo voor rewilding zijn, hebben niet door dat hun 'natuur' ideologie voor veel onnodig leed zorgt.

Dat weten ze donders goed maar dat moeten we maar voor lief nemen word er dan gezegd, alles voor het hogere doel!

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 20:25

Loretta schreef:
Laats zag ik een Duitse documantaire over de problemen met de wolf. Dat waren enorme problemen.
Maar wat ik we, het meest schokkend vond dat was het verhaal van een echtpaar dat tijdens een wandeling een aanval op hun hond had meegemaakt van een probleemwolf. Hun hebben dit netjes gemeld bij de autoriteiten waarna de probleemwolf werd afgeschoten.

Uit de hoek van dierenrechtenextremisten kreeg dit echtpaar daarna te maken met de meest heftige haatmail en doodsbedreigingen. Ze werden uitgemaakt voor wolvenmoordenaar en wolfspegida. Ze kregen zelfs een brief per post en hun woonadres en telefoonnummer werd bekend gemaakt op het internet.

https://youtu.be/atsasJRBXmI

Deze extremisten vertonen fundamentalistische trekken, daar is niet tegenaan te praten. Ze hebben mij ook al eens gevraagd wat mijn leven waard is, ik word daar niet warm of koud van maar dit gaat toch nergens over zo? Feit is wel dat veel mensen hierdoor hun mening niet durven te geven of ervaringen met wolvenaanvallen te delen.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:58

600 km met honderden vrijwilligers, het is te hopen dat die nog een paar snipperdagen hebben staan.. Complete waanzin als je het mij vraagt om
dit voor een paar wolven op touw te zetten. Plaatsen is al een enorme opgave laat staan het onderhoud, word een hele dure wassen neus.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:27

1.20 hoog = BB springen voor een wolf, 1 grote schijnvertoning

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:31

Loretta schreef:
mysa schreef:
Ja, als zij is uitgezet (weet niet of dat zo is?) zijn die mensen op zijn minst erg kortzichtig. En kortzichtigheid/domheid ontaardt wel vaker in wreedheid. Maar alsnog vind ik het heel erg onethisch om een zogende wolf af te schieten. (Als dat inderdaad is gebeurd)

Je zal mij niet stellig horen beweren dat Naya of andere wolven uitgezet zijn. Om de eenvoudige reden dat het om sterke vermoedens gaat. Dat maakt het immers nog geen feit. Net zomin als dat de pro wolvers nu zonder enig bewijs beweren dat de jagers hier achter zitten. Daar bestaat ook geen bewijs voor.

Wat wel een feit is dat rewilders zich al decennia hebben ingezet om de wolf terug te halen. Hiervoor hebben ze dan ook kosten nog moeite gespaard. Daarvoor hebben ze een grote lobby opgezet en natuurgebieden zijn aangepast om de wolf te lokken. Voor mij vormen deze mensen het toppunt van onetisch handelen. En mochten de beweringen dat de wolven zijn uitgezet wel op waarheid berusten. In dat geval hoop ik dat deze misdaad aan het licht zal komen. Tot die tijd zal ik deze rewilders het voordeel van de twijfel gunnen.

Weet je wat de wrange grap is in dit sprookje? We moeten wel geloven dat de wolven op eigen houtje honderden kilometers afleggen om in hun nieuwe leefgebied te komen maar het idee dat de wolf gewoon weer is doorgewandeld word niet eens ter sprake gebracht...

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 17:22

Lukasje schreef:
mysa schreef:
Als men evenveel wild blijft afschieten, zal de wolf zijn eten misschien uit de wei moeten halen.

Zelfs dat heeft er weinig mee te maken :( . Het stikt hier van de everzwijnen en toch pakken de wolven schapen en alpaca’s, dat is gewoon makkelijker voor ze. Geval: “waarom het moeilijk maken als het makkelijk ook kan”.

Precies, geef ze eens ongelijk.. Volgens de geleerden nemen de jongen het jachtgedrag van de ouders over, daar leren ze het van. Laat het vrouwtje dat dit jaar 5 jongen heeft gekregen vorig jaar al ruim 60 schapen hebben vermoord toen ze onderweg was naar de Veluwe. Dat kan een bloedbad worden als deze jongen volgend jaar gaan uitzwermen.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:31

mysa schreef:
Als jullie het over die wolven in Limburg hebben: ik vind dat een gruweldaad, een hoogdrachtig of zogend moederdier afschieten.

En nee, ik ben helemaal niet blij met de wolven in Nederland maar dit vind ik gewoon wreed.

Als er iets wreed is zijn het wolven zelf wel, hoogdrachtige dieren laten ze echt niet lopen. Prooidieren aanvreten zonder ze te doden waardoor ze lang lijden, dan is afschieten een zachte dood.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:51

Al met al moeten we dierentuinen maken om onze dieren te beschermen tegen dieren die hier in de dierentuin thuis horen, hoezo de wereld compleet op zijn kop?