Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:46

He wat leuk, dan kan ik me hier ook melden. Op 1,5 km huur ik mijn weitje van 2000m2. Vrij klein, maar in mijn omgeving mag ok hiermee in mijn handjes klappen. Hiervan heb ik een deel verhard en ze hebben een inloopstal tot hun beschikking. Hier staan mijn tinker en mini shetje. Helaas geen stromend water en licht, wel an de overkant van het strand en binnen 5 minuten en pensionstal met binnenbak waar ik kan lessen.

Barefoot cheyenne maat 0 te koop

_ENGEL_

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:24

Wat grappig om te lezen dat jullie redelijk in dezelfse regio zitten. Ik zit tegen den Haag aan

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:09

Haha ja heel herkenbaar die 'hay fever' heb ik ook. Het liefste zou ik in het voorjaar zoveel kopen dat ik er er mee red tot ze het gras op gaan. Helaas is mijn opslag te klein. Ook kan in de grote balen van 150 kg niet in achterste schuurtje kwijt. Toevallig pas geleden kleine baaltjes elders geprobeerd en die waren zo goed dat we snel nog meer gingen halen. Nu ligt alleen mijn trailer afgeladen dat ik die niet eens kan pakken.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:14

@ Koper zo'n leverancier had ik ook. Echter rekende hij 6,50 euro per kleine baal en kon ik hem om de week laten komen en nu haal ik ze zelf voor 4,50 en betere kwaliteit. Heb wel geleerd verder te kijken dan mijn langs is. Wat een stress dat je plekje kwijt raakt. Is het een idee om als een dolle te flyeren bij huizen (met ruimte) in de buurt waar je je paardjes wilt zetten? Kort briefje, wie je bent en wat je zoekt en dat je er ervaring in hebt?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 06:28

Newallure schreef:
Oef ik vind 5,50 hier al aan de prijs :o maar wij hebben geen gras dan ook in de winter...

Ik heb een kleine 2000m2 en ook geen gras tussen in het winterseizoen. Aangezien ze beide sober zijn mogen ze er pas op als het uitgebloeid is en dat is eind mei

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 21:12

Barbalala ik vind je grove hooi er juist goed uit zien. Mooi structuurrijk en ideaal bij onbeperkt. Zou mijn voorkeur zijn tegenover dat andere fijne groene hooi van je

Leuk flynnieman een nieuw avontuur. Wel vlakbij je huis? Wel fijn dat je het samen doet met iemand

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:15

Wat fijn koper!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 05:50

denice schreef:
Wij gaan ook minstens 2x per dag, maar het is hier 600m vandaan dus dat is echt enorm luxe.

Ik werk parttime en neem mn kind gewoon mee en op mijn vrije dagen rommelen we er uren als we daar zin in hebben.

Hier ook geprobeerd, maar helaas eindigde dat hier in een boze mamma of boos kind. Ik heb begin er alleen aan wanneer hij er zin in heeft of ik enkel even snel moet voeren oid.

Cp112 Natuurlijk hoor je er dan ook bij.

Hier ga ik ook maar 1 x per dag. Bij opbouw weidegang natuurlijk vaker, maar ben altijd blij als 24/7 op de wei staan. In combi met een school gaand kind en een baan van 21 uur waarbij ik 6 uur per week reistijd heb, wil ik mezelf geen 2x per dag opleggen. Mujn tips: geen dekens, maar altijd bereikbare schuilstal, Goede slowfeeder en vitaminekorrel voeren, dan is 1x per dag haalbaar.
Gelukkig maar anders was het helemaal onbegonnen werk om opvang te regelen als ik op vakantie ben.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:27

Mijn zoontje vindt het soms best leuk, maar niet te lang. Even voeren en mesten gaat prima, helemaal als hij met de mini mag mennen op de wei. Toen hij jonger was en nog niet op de basisschool zat, vond ik het alleen niet fair om hem dagelijks mee te slepen. Zonder hem hoefde ik minder op te letten en met hem kon ik de paarden toch niet longeren of rijden.

Aan huis lijkt mij wel heel fijn, alleen behoorlijk prijzig in mijn omgeving. Stukje wei kopen lijkt me ook geen verkeerd idee. Alleen het bemachtigen van een stukje agrarische grond waar je een bouwvergunning voor stal en opslag en dan op stapafstand van het strand en een fijne bak lijkt me ook onmogelijk.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:02

Dat is mazzel koper!

Ik heb huur zelf een wei van 2000m2 en heb binnen 5 minuten stappen een paddock om te longeren en een binnenzak en de strandopgang.

Zonder paddock of bak zou ik echt niet kunnen. Onlangs 4 maanden geen gebruik van de bak gemaakt, omdat ik zelf een winterstop had ingelast en daarna was er droes in de omgeving waardoor ik de bak niet kon gebruiken bij de naastgelegen pension stal. Alleen op strand rijden gaat ook vervelen...

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 05:23

Ik denk dat je wel kan strooien, want het kiemt pas als de temperatuur boven de 8 graden is. Echter moet je na het doordraaien wel minimaal 8 weken wachten, liefst nog langer

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 22:29

Ik heb een inloop stal van 5x2,5m voor een een tinker van 1,43m en een mini van 80 cm. Deze stal stond er al evenals mijn opslag van 5×6m. Ik wilde liever mijn opslag van 5x6mals inloop stal, maar daarvan was het dak te laag en voor mijn tinker. Bijbouwen wil de eigenaar van het landje niet en ik moet eerlijk bekennen dat het heel goed gaat. Volgens mij liggen ze niet in de stal, maar staan er wel met regen en veel zon. Bodembedekkinh ligt er bewust niet, want dan gebruiken ze het als toilet. Slapen/liggen doen ze op de heuvel in het zand of op de wei.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:24

Koper ben je al helemaal gesetteld in je nieuwe wei?
Staat bij iedereen alles ondertussen weer op de wei of aan het opbouwen?
Hier ook druk met opbouwen weidegang, verloopt jammer genoeg iets minder soepel als gehoopt. Ben nu al 2 weken bezig met 15 minuten per dag erbij en zit nu op 3,5 uur. Helaas heeft de mijn mini toch moeite met al dat gras. Twijfel om maar even niet te verlengen en ze gewoon 3,5 uur voor een weekje te laten staan. Hoe doen jullie dit met name met de shetjes en minis? Uit elkaar houden in een kudde van 2 is ook niet echt ideaal, omdat het echt zwaan Kleef aan is.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 05:31

Ik ben vorig jaar begonnen met strookbegrazing, maar ik vond het te veel werk :o Ik plan mezelf altijd 1 of 2 dagen in de week vrij van de paarden, maar moest dan terug voor die paaltjes te verzetten. Als ik er dan eenmaal ben, dan blijf ik altijd plakken. Mijn man of verzorgster kwam op die dagen dan wel hoor.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:12

Koper schreef:
_ENGEL_ schreef:
Koper ben je al helemaal gesetteld in je nieuwe wei?

Nee, een maand geleden zijn ze overleden. Uiteindelijk hebben ze er maar 12 dagen gestaan. Het is zo snel gegaan allemaal : Zal het topic zo wel even ontstippen.

Veel plezier allemaal met jullie paarden en mooie stekjes :)

Jeetje wat heftig. Ik wens je heel veel sterkte toe!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:08

Leuk Duhelo! Water kan je laten testen of het geschikt is als drinkwater. Even google levert je een hoop op. Regenwater opvangen lijkt me sowieso handig.

Hier krijgen ze water, uit de sloot wat schoon is. MAAR ik zit in water win gebied en de tuit met gezuiverd water wat rechtstreeks uit de duinen komt uit in het begin van de "sloot". Wel van belang natuurlijk om deze open te houden, dus planten en dergelijke eruit. Gelukkig wordt dit gedaan door de gemeente _/-\o_

Mest voer ik af bij de pensionstal naast me. Liever zou ik composteren en dit hergebruiken, maar mijn weide is vrij klein, een kleine 2000m2. Ook ben ik bang dat de bulten poep teveel plek innemen. Heb je een foto van die vierkant bakken? Ben er wel nieuwsgierig naar.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:13

Oh 3 voor 155 euro verschilt nogal met de website prijs. Ik vind composteren echt heel mooi, maar het neemt zoveel plek in. Ook zou je het voor de snelheid van het composteren moeten omscheppen. Als het alleen iets extra werk zou kosten en geen plek zou innemen ben ik zo om, maar helaas...

Je schrijft met 3 kleine paardjes 2 maanden 2 bakken, dat is 2x 1300 liter=2600lit er
Jij hebt toch aardig wat formaat paard? Volgens mij kom je nooit uit met 12 bakken, dat is 1 bak per maand voor hoeveel kg paard?

Ik voer het af in 240 liter gft kliko's en heb er 2 per week, dat is 480 liter. Ik heb een tinker van 450 kg en een ieni mini van 100 kg staan. Laat zeggen voor het gemak 4x per maand is al 1920liter.

Verlichting heb ik niet. Wel een oplaadbare acculamp voor als ik een keer in het donker ben, maar probeer alles in het licht te regelen.

Met lint heb ik geen ervaring, behalve dat mij koord werd geadviseerd, omdat lint sneller gaat wapperen en doorhangt. Knopen tussendoor komt je hoeveelheid stroom en geleiding niet ten goede. Misschien kun je een meetapparaat je lenen/kopen om te kijken hoeveel spanning er opstaat voor je aan de slag gaat. Misschien is het voldoende of moet je het toch(deels) vervangen

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:32

Mijn ponys staan binnen 5 minuten in eigen beheer. Een pension stal met buitenzetservice is hier minimaal 30 minuten met de auto vandaan enkele reis daarmee win ik al de extra uitmest en klus tijd terug. Op pension staan ze ook maar een dagdeel buiten, individueel in een paddock van 6x4m, waardoor ik swinter elke dag er naar toe wil.

Lijkt me zeker pittig in combi met een fulltime job. Hier werk ik 20 uur, 2 honden en een gezin met een knul van 6 jaar. Ook zeker een geregel, maar op een geschikt pension is hier niet te vinden. Gelukkig vind mijn man het geen probleem om een keer te voeren, mesten, hooi te halen en hij brengt zelf wekelijks de mest weg.

Ik rijd zelf te recreatief/dressuurmatig. Helaas is mijn tinker niet het type van een week stil zetten en weer op stappen, dan worden er namelijk snelheidsrecords verbroken. Om de dag probeer ik minimaal te rijden/longeren en dat lukt aardig. Soms las ik in de winter wel een stop in en dan rijd ik 1 a 2 maanden helemaal niet. Dat werkt beter dan 1x per week rijden ;)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:52

Duhelo schreef:
voor mij werkt het wel om eerst te rijden en dan de klusjes te doen (die moeten nl gedaan worden).
Maar heel eerlijk? ik rij vaker niet dan wel :D. Vind ik op zich ook niet zo erg, ik geniet van tussen de paarden te zijn, en als ik in de winter mss drie maal een buitenritje doe is dat ook prima. In de weideperiode heb ik minder kluswerk, en stap ik vaker op. Dat is ook prima.Ik heb wel paarden die na 3 maand "opstappen en wegrijden" type zijn, dat scheelt wel.

Misschien niet eens zo'n gek idee om eerst te rijden of longeren. Bij mij moet ik de achterblijvende op de paddock opsluiten. Helaas rent diegene dan alle mest kapot, waardoor het opruimen me dan meer tijd kost. Echter ligt daar in het weideseizoen amper mest.

Ik had zo gehoopt op het type 3 weken stil zetten, opstappen en rijden, maar helaas ;(
Hopelijk komt dat nog met de jaren, hij is nu 9 jaar, maar blijft een clown. Mede hierdoor durf ik er ook geen bijrijder op te zetten.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:05

Hier ben ik bijna door mijn gras geen. Ik merk ook dat ze meer hooi eten. Voorgaande jaren had ik mijn stukje van 2000m2 opgedeeld in 4 stukjes en wisselde elke week. Gevolg was wel dat ze na de wissel beide met poepstaarten stonden en 2 dagen met dunne mest. Ook niet ideaal! Vandaag heb ik helaas de wei dicht moeten gooien wegens de hevige regenval. We konden best wat gebruiken, maar dit was echt top much! Gisteren de omheining van de paddock vervangen, na 3,5 jaar tijd minder geleiding en de shet had ineens door dat hij er onderdoor kon piepen. Nu meteen 4 rijen stroom en het gedeelte wat niet nodig is losgekoppeld. Beide hebben ze al een optater gekregen, die kijken nu wel héél goed uit. Bij jullie ook zoveel regen gehad vanmorgen?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:25

Afbeelding

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 06:24

Het is wat water betreft ook echt een uiterste. Kurkdroge en daarna een bak water. Vaak laat ik ze met plassen erop, maar dit is meer een vijver. Hopelijk trekt het gauw bij en doet het de groei goed.

@BarbaLala als ze geen last van suikers krijgen, zijn appels leuk. Hier heb ik één appelboom in mijn wei, maar ben hem liever kwijt als rijk. 2 sobere pony s die al die suiker niet kunnen gebruiken

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:51

ikkeniet schreef:
Ik heb in de plastic waterbak voor Oreo en Roos buiten sinds dit jaar algengroei zitten.
Bak wordt om de dag leeg gemaakt en zoveel mogelijk schoongemaakt.
En dan gevuld met leidingwater.
Staat overdag in de schaduw en einde middag komt de zon erop.
Iemand een idee hoe ik de algen weg krijg?
Mijn boer zegt een stuk of 5 goudvissen erin, of elke week schoonmaken met chloor.
Andere jaren haalde ik water uit de sloot, via een zonnepaneel, wat de hele dag door blijft vullen,
dus overstroomde het altijd het teveel aan water via de rand er weer uit.
Nadeel is wel, als het zonnetje minder fel schijnt, er ook minder of geen water in komt.
Wie o wie heeft een oplossing?

Haha ik denk als ik in mijn waterbakken goudvissen stop, mijn Sony's hysterisch wegrennen

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:54

Ik ben ook heel blij met mijn huidige hooi leverancier. Afgelopen jaren toch bij tijd en wijlen gelazer met hooi. Stoffig, te kort gemaaid en schimmel. Na de zoveelste tot partij zij mijn man dan haal ik het gewoon zelf ergens op ga jij mee om te keuren. Zo gezegd zo gedaan. Helaas past een er maar een bundel van 21 baaltjes in mijn trailer, maar omdat deze flink zijn kan ik er een maand mee vooruit. Van de zomer niet geweest, want dan heb ik voor een maand of 4 genoeg gras. Dus afgelopen weekend even geinformeerd of hij van de winter genoeg heeft als ik maandelijks kom. Dat was helemaal prima, hij zou een bundel oer maand reserveren en kreeg meteen klantenkorting. Dus voor mij geen hooistress deze winter

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:15

Hier is het dagelijks minimaal half uur werk. Het geluk dat mijn weide op de terug weg van mijn werk, maar ook van mijn man :j Daarbij is het max 5 minuten met de auto/scooter. Nu staan ze nog een paar uurtje op de wei en de rest op de kale winterwei met verharding. Als ik aan kom mest ik de boel uit, geef ik water indien nodig, ook regenwater opvang, vul ik de slowfeeder met een halve baal hooi en krachtvoer en soms doe ik nog wat zoals rijden of longeren. Mijn mini probeer ik 3x per week te logeren en mijn tinker probeer ik 1x te lessen, 1x te logeren en 2 buitenrijden. Op sommige dagen kan ik pas in de avond en zet mijn man de paarden alvast op de wei dmv poortjes open en soms mest hij alles voor me uit. Weideonderhoud doe ik meestal in het weekend, dan helpt mijn man een handje, gaat mijn zoontje mee en soms ook de de honden. Hooi halen gebeurd 1x per maand buiten het weideseizoen wat circa 4 maanden duurt. Meestal ben ik er 1x per dag, zelden 2x