Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:04

Eventjes dit topic omhoog halen!
Ik heb een weide aangeboden gekregen op 5min van mijn huis. Nu sta ik op pension maar er zijn meerdere redenen waarom ik liever weer naar eigen beheer wil.
Maar ik twijfel door nare ervaringen uit het verleden.
Hoe doen jullie dat met opslag van spullen etc.? Er is nu nog geen schuilstal, mag geplaatst worden op eigen kost.
En qua rijden? Geven jullie veel van jullie tijd op qua onderhoud i.p.v. te rijden? Ik rijd enkel buiten, en de weide ligt naast een goed wandelwegje.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:57

Ik heb een aantal keren snel moeten verhuizen van weide naar weide, waarbij ik een aantal investeringen kwijt ben geraakt. Daarna ben ik overgeschakeld naar een penionstal, maar na 3 jaar is mijn pony daar vergiftigd. Dus ik ben nogal onzeker om hem weer aan de straatkant te zetten. Bovendien had ik toen heel snel de neiging om het werk met mijn pony's stil te laten liggen. Dit is een beetje samen gevat wat me tegenhoud.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:49

Amalarab schreef:
Jeetje, wat een ellende heb jij meegemaakt! Is er sociale controle bij je wei? Ik zit er zelfs bij de buurtvereniging en krijg een berichtje als men denkt dat er wat mis is.

Gelukkig wel, de eigenaars wonen aan de weide en de 2 huizen naast hun zijn familieleden die er ook op kijken.

Op de pensionstal waar ik nu sta mest ik elke keer uit, voer zelf en zet zelf binnen. Qua werk hoop ik dat dat overeen gaat komen.
Besloten om toch te verhuizen naar de weide, met mijn moeder als back up bij eventuele ziekte. Er moet nog een hoop geregeld worden, maar ik zie het helemaal zitten. Ik heb nog 2 optie's open liggen voor evt. in de winter. Komt daar niets uit de bus, zal ik op deze weide een paddock maken. Spullen zullen thuis liggen, en met de auto mee en voor mijn wagens moet ik nog een oplossing zoeken.
Het scheelt dat ik al helemaal geen fanatiek menner ben, ik maak voornamelijk buitenritten en daarvoor ligt de weide ideaal gelegen. Verder werk ik nog niet full time, maar ik studeer nog en werk als student. Ik heb flexibele uren dus dat helpt ook wel. Tegen de tijd dat ik full time aan de slag kan, hoop ik de weide aan huis te kunnen kopen. Ik volg nog even mee :)

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:16

Mijn pony's zijn vorige week verhuisd. De opstartkosten waren pittig maar hopelijk betert het nu wel. De helft van de weide is al in orde, de andere helft begin ik deze week aan (ivm de hittegolf). Het is terug wennen, maar wel heel blij met die beslissing! Deze winter kunnen ze op stal bij mijn buren, afhankelijk of we ze daar kunnen scheiden (ivm hengstenveulen spenen) gaan ze allemaal mee, of blijven mijn ruin en veulen deze winter op de weide.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:03

Hier heb ik het lange gras laten maaien op 2/3e van mijn weide, op het andere deel was het lange gras geen succes en heb ik het met de bosmaaier afgedaan.
De weide is vrij droog hier ook, maar nog gras genoeg aangezien we nog maar iets meer dan een maand op de weide staan. Ik heb 75 are voor 3 shetland pony's, dus ik zit nog wel even safe.
Super blij met de beslissing om in eigen beheer te gaan wel! Pony's bloeien op, ik begin ook eindelijk te wennen en door al het werk te geraken (weide was een beetje verwilderd, had bijna een jaar niets opgestaan).

SammyFloor

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:51

Op pinterest staan veel leuke, simpele en goedkope ideeën. Als je daar zoekt op 'goat schelter' kom je op veel dingen uit. Op bokt was er ook ooit iemand die een schuilstalletje had gemaakt van een kuubkist voor haar kleine shetlandpony.

Leuk plekje Capopjekop! Straks ook maar eens een foto maken van mijn plekje.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:58

Afbeelding
Afbeelding
Mijn plekje ook maar is op de foto gezet, op de eerste foto langs de linkerkant staan nog bomen maar die pasten niet meer op de foto. Idem met de 2e foto, daar zijn langs de rechterkant nog bomen.
Ik was een stukje gaan wandelen met mijn merrie, kom ik terug heeft mijn veulen (en mijn ruin, maar die blijft normaal wel achter een draadje met genoeg stroom op staan) de draad tussen de 2e stukken afgebroken, inclusief een paal afgebroken.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:28

capopjekop schreef:
Zo blijf je lekker bezig. Paardjes verder niks opgelopen?

Gelukkig niet!

Ik sta ook alleen, een tijdje heb ik overwogen samen te verhuizen met een stalgenoot i.v.m. het delen van verantwoordelijkheden maar ik vind het wel fijn dat ik nu zelf over alles kan beslissen en dat ik naar niemand moet kijken. Ik heb 3 shetlanders, die doen het wel fijn met hun 3 maar soms lijken ze het grote aantal paarden rond hen te missen.
Met vakantie's heb ik mijn moeder als back-up, maar eigenlijk zijn wij zelden tot nooit weg en al zeker geen langere periode.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:57

Action netten houden het hier hooguit een jaar vol. Nu hooinetten van Zeldenrust haystack, prijzig maar wel heel fijn. Momenteel wel buiten gebruik, mijn pony's staan nog op het gras.

Fijn van je tegels! Ik zou proberen gaatjes boren.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:14

Balen zeg! Mensen zijn soms echt vreselijk :(

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:12

Hier in de zomer ook weinig werk. Krachtvoer geven is het enige alledaagse werk, af en toe wat tonnetjes water sleuren en sinds vandaag netjes hooi vullen en omhoog hangen. In de winter gaan ze normaal gezien op stal bij de buren.
Mijn weide is 2 min met de auto, daar heb ik echt veel geluk mee. Ik wou graag nog een extra weide in de buurt, maar veel geluk heb ik daar niet mee. Het is niet noodzakelijk, maar wel welkom.

Hier ook een huishouden en een vriend die op me wacht, dus ik merk dat rijden (mennen in mijn geval) er vaak tussenuit valt.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:01

Bah! Wat een vies idee... Sowieso een nachtmerrie als je al die gemiste oproepen ziet. Sinds kort heeft de wijkagent ook mijn gegevens, ik hoop alleen dat hij ze nooit nodig gaat hebben.
Hier gaan ze begin november op pension bij de buren.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:55

Voor live te volgen heb je wifi of 4G verbinding nodig, een wildcamera neemt enkel op of maakt foto's bij beweging. Maar moest er iets gebeuren, dan heb je wel bewijsmateriaal en dat is het voornaamste.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:05

Mijn pony is vorig jaar vergiftigd met kwaad opzet, ik zou willen dat ik dat op beeld heb want nu was het een hopeloze zaak. Maar goed, dat ligt allemaal achter ons maar vandaar dat ik persoonlijk wel blij zou zijn met bewijsmateriaal.
Met een kaartje heb ik eens naar gekeken, duur grapje. Op wifi hebben wij thuis voor de katten, moest ik mijn pony's aan huis hebben dan zou ik ongetwijfeld een camera hangen want stiekem is het wel leuk om te zien wat ze doen als je er niet bij bent :)

Spannend! Ik duim maar dat alles goed gaat!

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:50

Balen Marleen! Echt een stom ongeluk.

Annem84, leuk plekje! Inderdaad gewoon genieten dat je de weide mag gebruiken :)

Mijn laatste paar dagen op de weide in 2019 gaan in. Zondag verhuizen mijn pony's naar de buren, daar kan ik een stal en een paddock huren en mag ik lekker alles zelf doen. Mijn veulen staat sinds 2 weken op een ander plekje waar hij lekker kan opgroeien en op zijn eigen benen leren staan.
Wat doen jullie met je weide op het einde van het seizoen?

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:36

Misschien is dit wat? https://nettenverkoop.be/webshop/tuin_a ... gaas_1635/

Mijn shetlanders zijn super zuinig, voer ze nog steeds van een grote baal hooi die ik heb liggen van eind september. Momenteel staan ze bij de buren voor de winter, op een grote paddock met hun eigen stal. Ideaal, moet gewoon de overweg van de spoorweg oversteken en ik ben er. Wat een luxe! Geen water meer sleuren ook.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie