Zorgen maken om wolf...

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:46

De wolf brengt zelfs hier in het grote Zweden veel problemen met zich mee. Grootste probleem is dat ze jaren niet mochten jagen, nu gelukkig weer wel.
Maar door het niet jagen kwam en komt de wolf gewoon heel dichtbij, want ze zijn niet bang. Er gaan generaties overheen voor ze dat wel weer zijn. De jacht is overigens wel zeer streng gereguleerd.

Maar wolven doden ook wel degelijk om te doden en niet alleen om te eten...

Heel prettig vond ik het ook niet toen ik na de sneeuw de weides ging controleren zodat de paarden weer op die weides konden en ik een eland in stukken gereten tegen kwam en stuk verder op schedel en stukken bot van een andere eland. :=

In de winter gaan de paarden (die kleiner zijn dan elanden) dus ook niet op die weides en in de schemer gaan ze naar binnen.

Mij mag het dan dus ook een groot raadsel zijn waarom je in vredesnaam de wolf terug in NL wil hebben. :+

Believe
If you can dream it, you can do it.

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:36

Veulen84 schreef:
De populatie wordt zwakker omdat we minder goed zijn in natuurlijke selectie dan roofdieren. Wij schieten gewoon. Hierdoor wordt de populatie wel degelijk zwakker. Niet percee op het gebied van gezondheid, maar wel op andere vlakken. Daardoor werken ze indirect toe naar hun eigen ondergang.

Overigens geloof ik niet dat de wereld van mensen is. De wereld is van alles en iedereen, dus ook van de wolven. Wij schieten dieren af alleen maar omdat wij vinden dat er geen ruimte voor is, niet omdat we ze opeten.

Genoeg wolven die ook gewoon doden om te doden en niet om op te eten.

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:10

https://svenskjakt.se/start/nyhet/vargdodade-hundar/

Lijst van veel in Zweden gedode honden door wolven. Het zijn er tientallen en dan hebben we het over Zweden, waar vergeleken met Nederland zo enorm veel meer ruimte is en heel veel meer wild wat ze zouden kunnen eten...

Snap echt oprecht niet waarom je dat in NL zou willen. Er is simpelweg geen plek voor wolven in een land als NL, zelfs Zweden niet (ze waren ook uitgestorven hier, maar enkele achterlijke idioten hebben ze terug uitgezet).

Een wolf heeft vrijwel geen natuurlijke vijanden, en er is genoeg makkelijk eten, zeker in bewoonde gebieden (niets is makkelijker eten dan dat hondje aan de lijn). Dus waarom zouden ze niet komen?

Ook nog wel wat foto's van een door wolf gedode eland hier in de weide, niet tof. En een eland is echt heel groot. Het zou je paard of pony of veulen maar wezen. Of zelfs je kind...

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:08

Hasjam_Poe schreef:
DubbelDun schreef:
Vanochtend gevonden in de tuin midden op het grasveld... niet mijn kat, maar hij is ongetwijfeld van iemand geweest... Wolf?? Smerig plaatje dus daarom als link ! https://www.mupload.nl/img/kla0qm.jpg

Met een beetje kennis van wolven snap je, dat dit plaatje écht niet door een wolf komt.
Een wolf had die kat in 3 happen op en verscheurt het vlees. Dit is hoe een wolvenaanval er bijvoorbeeld écht uitziet -O- ;( ,
voor wie het wil weten... https://www.facebook.com/groups/1503466 ... 826518475/

Juist wel typisch voor een wolf (de kat), kijk de foto's van deze door wolven gedode honden maar die er hier en daar bij staan:

https://svenskjakt.se/start/nyhet/vargdodade-hundar/

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:43

Die machtige uber wezens hebben deze dieren alleen wel weer zelf terug uitgezet op vele plekken waar ze allang niet meer voorkwamen.

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:21

Aranel schreef:
Mensen komen altijd met het argument dat de wolf nu dan ook wel kinderen/volwassenen zal gaan aanvallen. Wanneer is dit voor de laatste keer gebeurd in landen waar wolven langer voorkomen?!

Oprechte vraag hoor, als dit dagelijkse kost is daar; I stand corrected.

Zeldzaam is het niet:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:05

dees_daan schreef:
DubbelDun schreef:
@Dees-daan: hier op de Veluwe heb je specifieke honden-losloop gebieden. Daar mág je hond dus los.

Mag ja, moet niet. Als jij weet dat er wolven zitten dan ben je gewoon heel dom als je je hond los laat en bij je vandaan laat lopen, zeker op dat tijdstip. Ik heb geen idee hoe ver die gebieden uit elkaar liggen maar ik zou mijn honden lekker aan de lijn houden als ze hier in de omgeving zouden zitten, doe je dat niet dan ben je zelf gewoon verantwoordelijk want je weet dat ze voorbij kunnen komen, en of je dat nou leuk vind of niet, jij hebt je hond te beschermen en als je daar dan maling aan hebt omdat het een losloopgebied is dan heb je jezelf daar alleen maar mee. (En je hond natuurlijk ook.)

Alsof wolven een hond niet pakken als ie aan een lijntje zit. _O-

Ze worden hier gewoon van de riem afgepakt.

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:54

Loretta schreef:
KarmaChansy schreef:
Weet je het komt zichzelf wel tegen. Voorstanders willen niet geloven dat honden hier van het erf worden geplukt, dat grote nordsvensk paarden hier in hun wei worden aangevallen. Want hé die gekke Zweden hebben zoveel ruimte de wolf komt echt niet in de buurt van mensen. Nederland is klein en vol en nee je kan niet tegen een wolf zeggen hier mag je niet komen. Maar je kan wel realistisch kijken en de problemen verwachten en niet blij zijn met de wolf of het romantiseren dat die er is

Als het in Zweden al een groot probleem is dan wordt het hier een ramp.
Ik snap gewoon niet dat Nederland nooit wil kijken naar ervaringen uit het buitenland.

Precies, ik woon in een gebied met grote wolven roedels en echt het is een immens probleem.
Nord Svensk hästar (Dat zijn echt geen kleine paarden) pakken ze gewoon, hond van de riem of uit de (afgezette) tuin ook, zelfs gewoon in een dorp of stad. Maar ook elanden formaatje flink KWPN paard.
Wolven zijn niet schuw, die in NL ook niet.

Vergeet ook niet dat wolven extreem snel vermeerderen, want ze hebben geen natuurlijke vijanden.

1970 waren ze hier uitgestorven, nu zijn het er zo'n 500 (in 1992 waren er 17, in 1995 40, 2004 110 en in 2014 400). Met het grootste probleem inteelt (inteelt coëfficiënt is 0,31, broer x zus is maar 0,25, dus dat is echt extreem hoog). Genetisch ook aangetoond dat alle nu in Zweden levende wolven van maar 5-7 wolven afstammen. Overigens Russische wolven, dus niet dezelfde soort als die in het zuiden zoals Frankrijk en Italie leven.

Citaat:
Den skandinaviska vargstammen tillhör gruppen Nordliga vargar, stora arter med stor hjärna och starka rovdjurständer som förekommer i Nordamerika, Europa och norra Asien. På grund sin storlek, kraftigare tanduppsättning och höga intelligens är de ett betydligt farligare rovdjur än sina sydeuropeiska släktingar.

Grof vertaald:
De Scandinavische wolfstammen behoren tot de noordelijke wolf soorten, grote soorten met grote hersenen en sterke roofdier tanden welke voorkomen in noord Amerika, Europa en noord Azië.
Vanwege zijn grootte, sterkere tanden en hoge intelligentie is dit een duidelijke gevaarlijker roofdier dan zijn zuid Europese soortgenoten.

Nu weet ik niet welk soort er in NL is.

Ik ben in ieder geval blij dat er elk jaar licentie jacht is. En nee ze hoeven echt niet uitgeroeid te worden.

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:19

Heel simpel, binnen houden/opsluiten en verder niets. Of hopen dat ze ver weg blijven.

Mijn paarden gaan in de winter dus ook voor schemering naar binnen, sowieso merk ik het direct wanneer er wolven dicht bij zijn (dieren zijn dan erg onrustig en geven heel duidelijk aan naar binnen te willen). Een wolf is ook uiterst intelligent en observeren dingen. Wolf ziet jou, jij niet de wolf wordt er vaak gezegd.

Alle wolven die in of vlakbij een dorp of stad komen worden per definitie afgeschoten. Verder is er een streng gecontroleerde licentie jacht waarbij een x aantal dieren afgeschoten mogen worden. Door de jacht hopen ze met enkele generaties de dieren weer schuw te krijgen, maar daar gaan dus generaties over heen.

Verder is er skyddsjakt (beschermingsjacht), je mag dus een wolf afschieten ter bescherming van eigen dieren en/of kinderen/mensen.

Maar gewoon jagen op wolven buiten de licentie jacht om, is wel verboden.
Wolven hoeven dus ook echt niet te verdwijnen, maar het zijn er nu veel te veel en ze zijn niet schuw of iets, plus de inteelt is problematisch.
Beren komen hier ook voor, zijn ook geen lieverdjes, maar daar zijn geen problemen mee. Die blijven op afstand en komen niet bij mensen in de buurt. Ook zijn het er gewoon heel erg veel minder.

Riksdagen (Zweedse overheid) heeft besloten dat de ideale hoeveelheid wolven ligt op 170 tot max 270 wolven in Zweden, dat is nu dus meer dan het dubbele. Gemiddelde toename is 19% per jaar (ene jaar meer en andere jaar minder). Afgelopen winter is het erg zwaar geweest voor alle dieren, dus ook de wolf. Door de extreme droogte en vele bosbranden vorig jaar zijn veel dieren "schraal" de winter in gegaan.

Maar echt, in NL waar werkelijk overal mensen wonen, gaan wolven veel problemen geven.

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:22

NenaC schreef:
Aranel schreef:
Wat Quir zegt vind ik wel interessant, dat er dus ondersoorten te onderscheiden zijn binnen wolven.

Als ik met mijn boerenverstand nadenk, dan zou ik zeggen dat de Nederlandse wolven dan niet afstammen van de Russische.

Zijn er bokkers die in Duitsland wonen die vergelijkbare verhalen kennen, dus van wolven die mensen aanvallen, honden van de riem grijpen e.d. ? Want in ieder wolven topic lees ik berichten van Quir waarin zij dergelijke dingen benoemt, en ik vraag me af of dat dan specifiek voor de wolven geldt in Noord Europa of dat dit in alle landen gebeurt.

nee dat gebeurt ook in de zuidelijke landen en oa duitsland en polen.

Gebeurd inderdaad overal. Het veulen wat aangevallen is, is in zuid Europa. :)

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:17

Zweden is ook Europa en ook EU, wordt gewoon op wolven gejaagd. En roedels geven wel degelijk ook problemen, niet alleen de trekkende wolven. :=

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:46

Nee klopt absoluut niet.

Wolven die overlast geven of in een dorp komen mogen altijd geschoten worden (skyddsjakt) ongeacht aantallen, daarnaast mogen er elk jaar (Jan/Feb) een x aantal dieren geschoten worden, welke vast gesteld worden per län (licensjakt). Dit jaar waren dat 25 wolven, in 2018 22 wolven, in 2017 25 wolven, 2016 48 wolven, 2015 44 wolven, etc.

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:56

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:13

Nee hoor, ze mogen (gecontroleerd) jagen. Vrij recente uitspraak zelfs:

http://curia.europa.eu/juris/document/d ... id=2113461

Maar inderdaad is de jacht in Zweden en Finland door Brussel regelmatig terug gehaald, mooi vanaf een papiertje bepalen wat wel en niet mag is alleen onmogelijk. :=

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:02

Loody schreef:
Jongens is mijn mening. Jullie hoeven mij niet te overtuigen maar ik zou het wel fijn vinden om niet alleen maar de negatieve kanten te blijven benoemen. En alle punten te benoemen die eventueel ooit eens kunnen gebeuren.

En nee hekken van de dierentuinen hoeven niet open

Er is alleen simpelweg niets positiefs aan. :+

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 08:46

Karl66 schreef:
Nee, de meeste mensen in die landen gaan niet met een geweer de wildernis in. Weet je waarom niet? Omdat het niet nodig is. De meeste roofdieren hebben een vrij goed idee over rangorde en welk zoogdier de king of the jungle is en laten ze door hebben dat dat de mens is. Je zit hier het hele topic al mensen angstvisioenen aan te praten en het armageddon te verkondigen, terwijl het over een voor de meeste mensen verwaarloosbaar klein risico gaat.

Het risico om een psychopaat tegen het lijf te lopen is veel en dan ook echt veel groter. En ja de regels voor TBS worden misschien wel steeds strenger, maar weet je? Ze moeten toch echt eerst een misdaad plegen voor ze TBS krijgen en tot die tijd lopen ze gewoon op straat en kan je ze elk moment tegenkomen...

De laatste keer dat ik de samenstelling van de tweede kamer bekeek, toen hadden de rewilders toch echt geen Kamermeerderheid. Aan de andere kant zag ik dat de partij voor de agrariërs, ook wel bekend als het CDA zelfs in de regering zit...

Vrijwel iedereen hier in het wolven gebied op het platteland heeft een jacht geweer of delen deze met enkele buren, ter bescherming van zichzelf, familie en vee ten opzichte van de wolf.

Zijn geen angst verhalen, maar gewoon simpel feiten. Maar jij zit aardig dicht bij onwaarheden.

Overigens is de kans hier juist heel vele malen groter om een wolf (of stuk kleiner, maar nog altijd groter, een beer of lynx) tegen te komen dan een psychopaat. Niet te vergeten dat de wolf hier zo'n 40 jaar geleden ook uitgestorven was. Wat als er in NL over 20/30/40 jaar ook zoveel wolven zijn?

Ze fokken als konijnen en hebben geen vijanden.

Zweden is qua oppervlakte 10x groter dan NL (450.000m2 tegen 42.000m2), maar hier wonen maar 10 miljoen mensen waarvan de helft in de drie grote steden (Stockholm, Malmö, Göteborg).
De wolven leven voornamelijk in 4 "provincies", Värmland, Örebro, Dalarna en Gävleborg. Deze 4 provincies samen hebben ongeveer 1.000.000 inwoners met een grotere oppervlakte dan NL (ongeveer 55.000m2). Dat is heel weinig en kijk eens hoeveel problemen de wolf hier al geeft...
Wat als er 17x meer mensen wonen op een iets kleinere, maar zeg voor het gemak even groot, gebied?

Wolven zijn niet schuw, maar wel uiterst intelligent. Vooral in groepen zijn ze simpelweg dodelijk.

De zomers zijn overigens meestal het probleem niet, dan hebben ze makkelijke prooien genoeg in het bos (hier in Zweden). De winters, wanneer het moeilijker wordt is het probleem, dan komen ze naar dorpen en gaan op zoek naar vee en dergelijke, want dat is makkelijk eten. Wolf doet geen moeite als het niet echt nodig is.

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:45

Grote onzin Janneke, wolf dood niet eerst, maar begint gewoon te eten en eet ook niet alles op. Genoeg half op gevreten karkassen hier in gebieden waar ze voor 99% zeker niet gestoord zijn.

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 14:05

Janneke2 schreef:
Wolven vreten geen dieren aan. Een roedel jaagt als het moet urenlang, men grijpt het dier dat het 'stomste' is in het "spelen van het spel" en binnen 2 seconden is dit dier dood en binnen een paar minuten compleet aan stukken.

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 14:58

piendumaitre schreef:
Janneke2 schreef:
Oud grapje, ik eet als vegetariër geen dode dieren.
...maar roofdieren eten doorgaans levende dieren.

En de spreekwoordelijke hongerige wolf/ wolven laten geen eten liggen. (Al zal er heus wel wat vlees achterblijven voor de lijkenvreters. Die moeten ook eten.)

Volgens mij is dit niet waar. Ik heb juist in die tent veel foto's gezien, waarvan een schaap gegeten was onder de kop tot aan de romp (de rest , dus rug met vier poten kont staart was heel en blijven liggen ), het merens veulen was een flinke homp uit de buik gegeten en stukje bil en juist geen een dier was echt goed aangevroten. Dat verbaasd enik in hoge mate. Maar dat blijkt volgens die fransman in die voorlichtingstent normaal te zijn.

Klopt Pien, is inderdaad normaal. :j

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:50

Janneke2 schreef:
Citaat:
Volgens mij is dit niet waar. Ik heb juist in die tent veel foto's gezien, waarvan een schaap gegeten was onder de kop tot aan de romp (de rest , dus rug met vier poten kont staart was heel en blijven liggen ), het merens veulen was een flinke homp uit de buik gegeten en stukje bil en juist geen een dier was echt goed aangevroten. Dat verbaasd enik in hoge mate. Maar dat blijkt volgens die fransman in die voorlichtingstent normaal te zijn.

...eh - normaal voor een roedel?
Of voor een lone woolf?

Allebei.

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:38

Hier gaan ze gewoon over minimaal 1,50m met flinke klap stroom. :+

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 13:07

Nee dat is waar. :=

Achja ze komen er vanzelf achter toch. :+

Vind het alleen echt zo bizar hoeveel vreselijke onwaarheden verteld worden door de pro's, maar nog veel erger, door de "experts". Al mag je ze zo echt niet noemen, maar dat doen ze zelf wel.

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:23

Dat ben ik met hem eens. :j
Maar wel veel zelf benoemde experts in NL en vooral op internet. _O-

Dit is een Zweedse website met feiten over wolven, dus geen meningen verder. Ik weet niet of het lukt met translate of iets? Anders wil ik wel kijken of ik het naar het NL kan vertalen.
http://www.vargfakta.se/fakta-om-vargen/

Dit is ook wel een interessant plaatje (van bovenstaande website):
Afbeelding

Believe

There is
Good in
the world

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 14:19

mysa schreef:
Bedankt Quir, voor de link.
Gelukkig is het beroep vertaler nog niet overbodig ;) Maar goed, het lukt wel een consistent verhaal te reconstrueren. (nooit geweten dat een wolvenpup vier hectare weegt) :)

4 hekto haha, 400 gram. _O-

Als het niet helemaal makkelijk gaat, laat maar even weten. :)

Believe

There is
Good in
the world

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie