Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:40

Veulen84 schreef:
Er zijn vorig jaar 8 verschillende wolvendna sporen in nederland aan getroffen. Al die wolven even lekker naar nederland verplaatsen ongezien... Je zal d'r haast een dagtaak aan hebben.

Zo lastig is dat niet, in NL leven ook al een tijd wasbeerhonden, soms worden ze dood gevonden maar levend worden ze bijna nooit gezien. En als je kijkt wat voor roofvogels er soms gevonden worden die nog niet gemeld zijn dan is het wel duidelijk dat we eigenlijk geen idee hebben wat hier allemaal leeft/vliegt..
Verder ben ik het helemaal eens met de laatste post van oomens.

There is no such thing as a problem breed. However, there is no shortage of 'problem owners'.
~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:23

Waves schreef:
gohya schreef:
De wereld is van iedereen, ook van een wolf,vind ik.

Je stal ook maar openzetten dan? Of je achtertuin terwijl je kind daarin speelt? Vrijheid van de ene soort houdt op waar de andere soort zich bedreigd voelt. Dan jaagt de sterkere soort de ander weg. Dat is ook de natuur!

En dat zal in Nederland vrij snel gebeuren als hier huisdieren en mensen zich bedreigt gaan voelen door wolven.

Nee, je dieren zo houden dat er plek is voor beide.
Als je je achtertuin niet omheind zal je kind wel doodgereden worden ipv opgegeten worden door een wolf.

There is no such thing as a problem breed. However, there is no shortage of 'problem owners'.
~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:07

Waves schreef:
dees_daan schreef:
Nee, je dieren zo houden dat er plek is voor beide.
Als je je achtertuin niet omheind zal je kind wel doodgereden worden ipv opgegeten worden door een wolf.

Maar hoe dan?
Vakantieparken sluiten op de Veluwe? Kans is namelijk groot dat die een situatie mee gaan maken zoals ik beschreef van die Zweed, of dat hondje Fifi doodgebeten wordt tijdens een zondagse wandeling, als de roedel zich daar uitbreidt. Het is daar te klein voor wolf en mens.

Omheiningen om je vee? In Zweden ben ik bij een elandenpark geweest, die zijn wild en kunnen niet naar binnen ‘s nachts, daar zijn de hekken ruim 2 meter, volledig gaas en een flinke klap stroom erop, puur tegen de wolven. Als je dat in klein verkaveld NL zou doen dan ziet het landschap eruit als een concentratiekamp.
Grote erfhonden? Die moeten los anders hebben ze geen kans tegen wolven. Leuk joh, voor alle wandelaars, postbodes en mensen met huishonden in de buurt.
Grotere kuddes die hun veulens verdedigen tegen wolven? Dominante merrie of henst erin? Wie wil en kan dat huisvesten in dit land?

Leg me maar uit hoe je hier redelijkerwijssamen kunt leven met roedels wolven.

Je bent goed in overdrijven.. Er hoeft niks gesloten te worden en van het moeten beschermen is ook nog lang geen sprake. Als mensen hun paarden s'nachts naar binnen halen en zorgen voor een goede omheining is er niks aan de hand. De wolven zijn er al.. Het is geen wat als de wolven komen verhaal, ze zíjn er al en hoeveel paarden zijn er sindsdien in NL doodgebeten? En hoeveel kleuters? Zet daar even tegenover hoeveel paarden en kinderen er jaarlijks omkomen door een verkeersongeluk en je komt tot de conclusie dat je beter helemaal geen kinderen meer op de wereld kan zetten omdat de andere mens de grootste bedreiging is. Het risico dat je kind vermoord word, aangereden word of verdrinkt is vele malen groter en dat zal de komende 10 jaar echt niet veranderen. Wil je auto's en water dan ook verbieden? En mensen een fokverbod opleggen? Want als er ergens te veel van zijn en als iets een bedreiging vormt dan is het wel de mens.
Dus, dieren s'nachts naar binnen of een degelijke omheining, als het kan en je dat wil dan zet je er een hond bij, en verder kijken naar de mensen die kippen hebben, die zijn er ook nog steeds ondanks dat we ons land ook delen met vossen, marters en roofvogels.
Tegen de tijd dat de wolven Nederland overnemen is er vast wel een plan om te voorkomen dat ze ons allemaal met huid en haar opvreten.
Ik wandel nog steeds met mijn hondjes in het bos en als ik zie wat voor wild ik s'ochtends vroeg nog tegenkom dan hebben ze daar voorlopig nog wel genoeg aan.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:23

Het gaat er niet om dat mensen dingen wel of niet graag zien gebeuren, de wolven terug willen of niet, het niet erg vinden dat er dieren gebeten worden of wel, het gaat er om dat een deel van de mensen de natuur respecteert en dus ook de wolf en dat ze zich willen aanpassen als dat nodig is en dat een deel van de mensen dit niet kan of wil en eigen belang boven alles stelt en dus maar vind dat alles wat maar schade aan kan richten of een bedreiging kán gaan vormen dood moet.
We zijn nou eenmaal niet de enige diersoort op deze wereld en door onze manier van leven is bij een hoop mensen het besef van wat natuur eigenlijk is blijkbaar weg.. Dat zie je al aan het feit dat mensen serieus denken dat de wolven zijn uitgezet ipv zelf hebben kunnen lopen.. Die hele paniekreactie gaat gewoon nergens over en in landen waar veel meer (en grotere) roofdieren leven kan de mens ook leven, ik denk dat wij dat hier dan ook wel kunnen met de wolf als grootste roofdier.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:34

Hasjam_Poe schreef:
dees_daan schreef:
Je bent goed in overdrijven.. Er hoeft niks gesloten te worden en van het moeten beschermen is ook nog lang geen sprake. Als mensen hun paarden s' nachts naar binnen halen en zorgen voor een goede omheining is er niks aan de hand. De wolven zijn er al.. <..>
Dus, dieren s' nachts naar binnen of een degelijke omheining, als het kan en je dat wil dan zet je er een hond bij, en verder kijken naar de mensen die kippen hebben, die zijn er ook nog steeds ondanks dat we ons land ook delen met vossen, marters en roofvogels.

Feiten uit het buitenland laten zien dat er wél wat aan de hand is. Dat ondanks dure en hoge afrasteringen wolven tóch manieren vinden om ze te overwinnen. Of er onderdoor te graven. Dat beschermingshonden door een roedel aangevallen en opgegeten worden. Tenzij je er 1 meer hebt dan de roedel. Dat is het verschil grote met beschermen tegen vossen en roofvogels: de afrasteringen tegen wolven zijn VELE malen duurder en uiteindelijk bieden ze geen garantie.

Een ander verschil: bij vossen en roofvogels hoef je alleen je kippen af te rasteren. Bij wolven gaat het om álles blijkt in Duitsland: schapen, geiten, pony's, paarden, runderen, boskita's, tuinen, woonerven in het bos , campings etcetera etcertera. Dat vraagt een enorme maatschappelijke aanpassing, waar best eens vooraf weloverwogen over gediscussieerd mag gaan worden. Zeker in zo'n dichtbevolkt gebied als Nederland.

Dat het duurder is dan een kippenhok klopt, maar paarden kosten sowieso al meer geld dan kippen.
Het is heel simpel, het is de natuur, en de natuur heeft niks met geld of huisdiertjes.. Wil jij je paarden houden en s'nachts buiten hebben dan zal je moeten investeren, wil je dat niet of kan je dat niet dan zal je moeten stoppen of moeten accepteren dat de kans er is dat het fout gaat, al is die nog zo klein. Mensen willen niet snappen dat het nou eenmaal zo is en dat wij daar juist helemaal niets over te vinden hebben. Die hele discussie is dus eigenlijk gewoon zinloos want we hebben er allemaal gewoon maar mee te dealen.
Sommige mensen zullen wel schieten maar ook daar zou ik niet op vertrouwen want er komt er later wel weer één voorbij als ze dat doen.
Het is gewoon een feit dat er wolven zijn, daar kan je naar handelen of je doet het niet en gaat lopen miepen over hoe gevaarlijk het is en dat het niet zou moeten kunnen. Die keuze kan iedereen voor zichzelf maken. Geldt ook voor Waves, want de natuur maakt dus geen onderscheid, dat jij niks om kippen geeft zegt niet dat een ander dat niet doet.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:50

Hasjam_Poe schreef:
dees_daan schreef:
Dat het duurder is dan een kippenhok klopt, maar paarden kosten sowieso al meer geld dan kippen. Het is heel simpel, het is de natuur, en de natuur heeft niks met geld of huisdiertjes.. <..>willen niet snappen dat het nou eenmaal zo is en dat wij daar juist helemaal niets over te vinden hebben. Die hele discussie is dus eigenlijk gewoon zinloos want we hebben er allemaal gewoon maar mee te dealen.
Gelukkig wordt er op Europees niveau aan de status van de wolf gewerkt ;) *D Daarnaast kan een land zich tot wolfvrije zone uitroepen. En tot slot "de natuur" bestaat niet - in Nederland. Alles hier is aangelegd en/of wordt "beheerd". Nou ja, behalve die wolven dan :Y) , en daar (wat zouden we willen) gaat deze discussie over - lijkt me.

O echt? Ik dacht dat die vogels, reeën, vossen en dergelijke zichzelf voortplanten? En dat die vogels die hier elk jaar komen vanuit de andere landen zelf vlogen, maar jij wil dus zeggen dat zij met het vliegtuig gebracht worden? Want dát is natuur. En die bestaat hier gelukkig nog wel degelijk. Die weidedieren die beschermt moeten worden zijn dat niet, en juist daarom is het een probleem, want natuur is mooi en leuk maar niet als het geld en energie gaat kosten en de kans er is dat een huisdier opgegeten zal worden. Kom op zeg, de enige reden dat er gebieden aangelegd moeten worden is omdat de gebieden die er waren in beslag genomen zijn door de mens, we moeten wel compenseren want anders blijft er niets meer over, en dat ligt niet aan de wolf, vos of marter maar aan ons als diersoort.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:07

Hasjam_Poe schreef:
dees_daan schreef:
En dat die vogels die hier elk jaar komen vanuit de andere landen zelf vlogen, maar jij wil dus zeggen dat zij met het vliegtuig gebracht worden? Want dát is natuur. En die bestaat hier gelukkig nog wel degelijk. .

Sommige worden met het vliegtuig gebracht, ja :+ Als "natuur"- beheerders vinden dat ze ergens "hoorden" wel ja.
Ik vrees helaas, dat ze snel weer opgesnackt gaan worden door wolven en vossen :D. Dure hap trouwens...

Krantenbericht over Korhoenders die met het vliegtuig komen om in de Sallandse heuvelrug uitgezet te worden- Volkskrant schreef:

Fijn dat je een nieuwsbericht over 1 soort gevonden hebt en dat je alleen daar op verder gaat, geeft wel aan dat je niet wil horen wat ik eigenlijk zeg dus ik ga verder niet meer in discussie. We hebben gelukkig wel degelijk nog natuur in NL, dat is een feit en geen mening.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:25

DubbelDun schreef:
dees_daan schreef:
We hebben gelukkig wel degelijk nog natuur in NL, dat is een feit en geen mening.
Wat is in jouw beleving de definitie van 'natuur', want ook daar kunnen flinke verschillen in bestaan.

Die van mij is 'ontstaan zonder tussenkomst/ingrijpen/onderhoud van de mens' en daar valt zelfs de Veluwe niet meer onder.

Jij hebt het over een natuurgebied.. niet over de natuur..
Alles wat hier in het wild leeft, zichzelf voortplant en overlijd door ziekte/roofdieren valt voor mij onder natuur. Net als de vogels die hier elk jaar komen om te overwinteren of te paren. Die vogels leven in de volle natuur hier..
Of een gebied nou wel of niet is aangelegd doet er niet toe want dat is wat er nodig geweest is om de natuur de ruimte te geven. Een haas in het veld, een roofvogel die een merel grijpt, een dassenburcht, dat is allemaal natuur.. De enige reden dat er beheerd moet worden is omdat de mens al zoveel kapot gemaakt heeft. Als wij er niet geweest waren hadden de gebieden zichzelf wel beheerd, op deze manier, met bijvoorbeeld natuurbegrazing zorgen we er voor dat er in ieder geval nog ruimte is voor wat er nog wel is en dat dat op een natuurlijke manier onderhouden word, en nee dan heb ik het niet over de OVP want daar sta ik zelf niet achter.
Natuur is de hele cirkel, en die bestaat gelukkig nog steeds.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:28

Kim_W schreef:
dees_daan schreef:
Fijn dat je een nieuwsbericht over 1 soort gevonden hebt en dat je alleen daar op verder gaat, geeft wel aan dat je niet wil horen wat ik eigenlijk zeg dus ik ga verder niet meer in discussie. We hebben gelukkig wel degelijk nog natuur in NL, dat is een feit en geen mening.

Hier wil ik wel graag even op in gaan, want ik zie jou een aantal keer alleen het probleem met kleuters en paarden voorleggen (zie hieronder). Niet helemaal fair om dan iemand anders erop aan te vallen dat er maar op één soort wordt verder gegaan. Heel de wolvendiscussie gaat ook niet alleen maar over paarden of kleuters. Ook over alle andere dieren die we in Nederland hebben.

dees_daan schreef:
Je bent goed in overdrijven.. Er hoeft niks gesloten te worden en van het moeten beschermen is ook nog lang geen sprake. Als mensen hun paarden s'nachts naar binnen halen en zorgen voor een goede omheining is er niks aan de hand. De wolven zijn er al.. Het is geen wat als de wolven komen verhaal, ze zíjn er al en hoeveel paarden zijn er sindsdien in NL doodgebeten? En hoeveel kleuters? Zet daar even tegenover hoeveel paarden en kinderen er jaarlijks omkomen door een verkeersongeluk en je komt tot de conclusie dat je beter helemaal geen kinderen meer op de wereld kan zetten omdat de andere mens de grootste bedreiging is. Het risico dat je kind vermoord word, aangereden word of verdrinkt is vele malen groter en dat zal de komende 10 jaar echt niet veranderen. Wil je auto's en water dan ook verbieden? En mensen een fokverbod opleggen? Want als er ergens te veel van zijn en als iets een bedreiging vormt dan is het wel de mens.
Dus, dieren s'nachts naar binnen of een degelijke omheining, als het kan en je dat wil dan zet je er een hond bij, en verder kijken naar de mensen die kippen hebben, die zijn er ook nog steeds ondanks dat we ons land ook delen met vossen, marters en roofvogels.
Tegen de tijd dat de wolven Nederland overnemen is er vast wel een plan om te voorkomen dat ze ons allemaal met huid en haar opvreten.
Ik wandel nog steeds met mijn hondjes in het bos en als ik zie wat voor wild ik s'ochtends vroeg nog tegenkom dan hebben ze daar voorlopig nog wel genoeg aan.

Maar het grote probleem is... Het gaat niet alleen om paarden die je 's nachts even op moet sluiten. Of kleuters die je niet alleen moet laten.. Als die veebedrijven moeten hun dieren ook kunnen beschermen.. Zie jij het al voor je? Zo'n dure omheining om honderden hectares zetten per bedrijf? Dat is niet te doen. Buiten het feit om dat het onwijs zielig is voor onze dieren dat zij niet weg kunnen voor de wolf en soms verscheurd, maar levend achterblijven is het ook economisch gezien gewoon niet haalbaar. Als de wolven ineens 40 schapen doden, een aantal koeien of wat voor vee je ook hebt, kom je hier waarschijnlijk als bedrijf zijnde niet eens bovenop. Laat staan om al die dure omheiningen te zetten die waarschijnlijk niet eens afdoende zijn om de wolf buiten te houden. En wat gebeurt er dan? Minder boerderijen in Nederland, minder export, dus ook een verminderde economie in Nederland. En dan? Hoe gaan dan al die hobby-paardenmensen dan nog hun dure omheining betalen? En hoe krijg jij dan nog je stukje vlees op je bord? Ja uit het buitenland, waar verminderde regels zijn en je dus een mindere kwaliteit voedsel op je bord hebt (in het buitenland zijn ze niet zo nauw met groeihormonen, antibiotica gebruik etc).

Er hangt zo veel meer samen met de komst van de wolf dan alleen een betere omheining zetten. :j

Lusitana schreef:
Ze kunnen alleen een groot dier aan als ze in een roedel jagen. Een of twee wolven beginnen daar niet aan.

Misschien niet elke wolf begint er aan, maar ik heb gister nog een filmpje gezien van een volwassen wolf die in zijn eentje een volwassen buffel zodanig verwond dat deze uitgeschakeld werd. Dus het is niet helemaal uit te sluiten dan een enkele wolf, of twee, niet aan grote dieren beginnen.

Het ging hier ook over paarden, voor schapen geldt precies hetzelfde en voor geiten en dergelijke ook, ik benoem dus de paarden wel maar de manier om wolven buiten te houden is voor elk diersoort hetzelfde. Dat is wel een verschil met 1 diersoort noemen die hier niet zelf kwam terwijl er heel veel wél zelf komen om daarmee een feit te negeren.
Ja het zal problemen geven voor mensen die het bedrijfsmatig doen maar ook in landen waar grotere roofdieren voorkomen is nog steeds vee aanwezig, daar werken ze niet veel met herdershonden maar liever met pyrynese berghonden omdat deze wel vriendelijk zijn voor mensen en andere honden maar goed beschermen tegen wolven en coyotes en hebben ze ook manieren gevonden om hun vee veilig te houden, de stukken grond zijn daar vele male groter dan hier.
Dat er minder bedrijven zullen zijn kan, maar ook dat komt niet alleen maar door de wolf maar door de vele regels en manieren waarop boeren bestraft worden, de boeren die ik spreek hoor ik vooral over alle regeltjes en controles en denken er daarom al over om te stoppen/emigreren, de lage melkprijs niet te vergeten. Ook in dit geval is het dus al lastiger geworden om je hoofd boven water te houden zonder tussenkomst van een wolf.. Als er een eerlijke prijs betaald zou worden, er minder snel boetes opgelegd worden en je je niet scheel betaald omdat je weigert gezonde koeien naar de slacht te doen omdat de overheid vind dat je er 10 teveel hebt zou het al een stuk makkelijker zijn om eventuele uitval op te vangen.
Helpt de wolf dan mee? Nee absoluut niet, vooral de mensen met schapen merken het maar vanuit de overheid is er een vergoeding en er worden al omheiningen aangelegd door groepen die zich inzetten voor de wolf, het is dus niet zo dat iedereen zegt, jammer van je schaap joh, maar je zoekt het maar uit.. Maar de middelen zijn wel beperkt en dan zal je idd moeten kijken wat goed is voor jou en je dieren.. Minder vlees op de borden zou overigens niet eens verkeerd zijn maar dat is weer een andere discussie.

Edit: Denkt iedereen die blijft roepen dat het te dichtbevolkt is voor de wolf er niet bij na dat ook de wolven dan dus sneller slachtoffer van het verkeer zullen worden? En dat dat er dus al voor zal zorgen dat er een deel van de wolven uitvalt? Hier is de kans juist groter dat ze omkomen dan in de landen waar veel weiland en weinig verkeer is.
Laatst bijgewerkt door dees_daan op 22-03-19 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:49

Hasjam_Poe schreef:
dees_daan schreef:
Helpt de wolf dan mee? Nee absoluut niet, vooral de mensen met schapen merken het maar vanuit de overheid is er een vergoeding en er worden al omheiningen aangelegd door groepen die zich inzetten voor de wolf, het is dus niet zo dat iedereen zegt, jammer van je schaap joh, maar je zoekt het maar uit..

@Dees_daan er IS nog GEEN vergoeding voor omheiningen. NIETS aan afrasteringen wordt in dit stadium reeds vergoed in Nederland. Daar moeten provincies nog afzonderlijk over beslissen... :(

En die "groepen" waar jij het over hebt is EEN groepje. Die inmiddels zo'n 3 á 5 afrasteringen heeft aangelegd (en ditmaal ben ik géén 0 vergeten). Waarvan 3 in bijzijn van pers. Het zijn vrijwilligers met een baan, waardoor ze alleen in het weekend kunnen. En alleen in Noord Nederland iets doen. Je vindt ze op FB onder "wolf-fencing"(voor als je wilt helpen ;-) )

dees_daan schreef:
Denkt iedereen die blijft roepen dat het te dichtbevolkt is voor de wolf er niet bij na dat ook de wolven dan dus sneller slachtoffer van het verkeer zullen worden?

Ik hoop het :7 :o !!! Maar o.a. van mijn belastinggeld, zijn de laatste jaren behoorlijk wat ecoducten aangelegd. Waardoor het natuurnetwerk nu helaas wat 'veiliger' is geworden, ook voor de wolf -O-

Ik heb het over een vergoeding voor doodgebeten dieren.
Wat maakt het uit of de pers er bij was of niet? Ze doen in ieder geval iets, en als er meer mensen zouden zijn die zich inzetten dan had je die 0 er wss al wel achter kunnen zetten.. Er zijn verschillende mensen die het doen, van één organisatie idd maar ik wist niet dat dit nu nog alleen in het noorden is. In andere delen lijkt me dit ook wel op te zetten als er mensen willen helpen, en nee ik voel me niet geroepen.
Met minder bedrijven zal het financieren van omheiningen en het vergoeden van doodgebeten dieren makkelijker worden, ook de melkprijs zal dan omhoog gaan waardoor het voor de boeren weer wat beter verdienen is, aan beide kanten zitten dus voor- en nadelen.
Wat het belasting betalen betreft, dat is één van de nuttige bestedingen imo.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:34

De mensen die tegen de wolven zijn zien alleen de negatieve kanten en een deel draaft heel ver door.. Het kan ook zo zijn dat idd een deel van de boeren stopt of emigreert en dat er dan wel geld is om de omheining te vergoeden, dat er een eerlijke prijs voor de melk/ het vlees betaald word, en dat er wat bewuster naar die dierlijke producten gekeken word. De overheid laat het echt niet gebeuren dat wij moeten importeren terwijl we hier ook kunnen produceren, daar komen dan wel regelingen voor.
Zoals het nu gaat is het ook niet ideaal en er zijn genoeg boeren die stoppen omdat ze de zorgen niet meer willen hebben of het hoofd niet meer boven water kunnen houden.
Ik ben blij dat we hier in een land wonen waar je niet bij voorbaat alles maar mag afknallen omdat jij er misschien last van gaat hebben in ieder geval.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:24

"Inheems, ook wel oorspronkelijk inheems, is een biogeografische statusaanduiding en betekent dat een taxon (meestal een soort) van nature (dat wil zeggen spontaan en zonder menselijke invloed) in het gebied voorkomt. Het woord heeft zowel betrekking op flora als op fauna."

Wolven zijn dus wel degelijk inheems, als ze jaren geleden niet uitgeroeid waren dan hadden we deze "problemen" nu niet gehad, dan waren we er aan gewend geweest. De wolven zijn hier zelf heen gekomen en als het goed is planten ze zich ook al voort op de Veluwe.
Verder vind ik het een beetje sneu dat er naar stadsmensen gewezen word en dat alleen maar mensen zouden zijn die ze wel accepteren.
Ik had altijd het idee dat juist de stadsmensen niet meer wisten wat natuur nou eigenlijk is maar ik zat er een beetje naast denk ik.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:18

anjali schreef:
oomens schreef:
Lijkt mij ook niet meer dan logisch. Waarom zou de gemeenschap mee moeten betalen aan iemands hobby? Als je voor de lol dieren houdt, dan is het beschermen daarvan onderdeel van de kosten van he hobby. Het is niet alsof je levensonderhoud erdoor in gevaar komt.

waarom zou de gemeenschap moeten betalen en bloeden(letterlijk) voor de wolvenhobby van enkelen?

Als je zo kinderachtig reageert heeft het discussiëren natuurlijk geen enkele zin. De wolven zijn wild, hebben geen eigenaar en dus geen mensen die ze houden voor hun eigen gewin/hobby. Dat snap je toch zelf ook wel mag ik hopen, de mensen die zich inzetten doen dit omdat ze het mooi vinden dat de dieren terug zijn en ze iets willen doen om confrontaties te voorkomen, niets meer niets meer minder.
Als nu alle omheiningen betaald moeten worden omdat de wolven terug zijn, gaan we dan ook alle netten in de tuinen betalen als de oehoe's dichterbij komen? De mensen met chihuahua's moeten hun honden tenslotte ook veilig in de tuin kunnen houden.. Of wil je dan ook alle oehoe's afschieten?

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:35

Het maakt niet uit of mensen nou staan te juichen, te huilen of te schelden.. Dat veranderd niks aan de situatie dus die mensen zijn nergens verantwoordelijk voor. Ze vinden er alleen iets van en dat mag, net als dat anderen het niet leuk mogen vinden of neutraal zijn.
Afschieten of uitzetten mag niet, een mening hebben gelukkig wel.

~ Cesar Millan

dees_daan

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:28

Als er een hongerige wolf geweest was had je niet zoveel kat gevonden.. Zelfs vogels plukken aan dode dieren dus wat dat betreft kan het van alles geweest zijn.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:40

De foto's van die honden zijn totaal anders, dat zijn grote honden die deels opgegeten zijn, de kat mist vel maar is niet opgegeten, daarvoor zit er nog teveel weefsel.

Edit: Prachtige foto's hierboven.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:31

DubbelDun schreef:
dees_daan schreef:
De foto's van die honden zijn totaal anders, dat zijn grote honden die deels opgegeten zijn, de kat mist vel maar is niet opgegeten, daarvoor zit er nog teveel weefsel.

De kat is van binnen helemaal 'weg', misschien is dat op de foto wat lastig te zien, maar al zijn ingewanden zijn weg net als bij de meeste honden uit de voorbeelden.

Dat kunnen heel veel dieren doen, bij de honden zie je echt dat ze deels opgegeten zijn en het zachte weefsel weg is, bij de kat zit dat er nog, zelfs op de poten is het niet "kaal". Dat de buik open is en het daar deels weg is, is vrij logisch omdat dat het zachtste stuk is maar dat kan zelfs een egel nog gedaan hebben. Ik zou bij die kat echt eerder denken aan vogels of kleinere dieren die ook vlees eten. Kat kan aangereden zijn en daarna pas aangevreten.. Hij is nog te heel voor een groter roofdier, die had er wel meerdere stukken afgescheurd en dan was het niet zo glad geweest.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:08

sterregoud schreef:
Wat een lyrische verhaaltje:

https://www.destentor.nl/veluwe/wolf-gr ... ~a3ba164a/

Deze mensen waren niet bang, de wolf is een intelligent dier.

Mazzel dat er een reekalf was, want als je de wolf tegenkomt, en in plaats van dat kalf, loopt jouw hondje toevallig een stukje vooruit, ja dan heb je een ander beeld, en een andere ervaring....

Trouwens , echt schuw hoor, 200 meter...

Je bericht is onzin want zoals je kan lezen was de wolf al aan het jagen op het kalf, daardoor had hij niet door dat de mensen zo dichtbij waren en toen hij dat wel in de gaten kreeg is hij gevlucht. Als die wolf nog niet aan het jagen geweest was hadden ze hem waarschijnlijk niet gezien. Precies hetzelfde gedrag als dat honden hebben als ze eenmaal in die jachtmodus zitten, dan zien en horen ze verder ook niks meer.
En als jij zo dom bent om in een gebied waar wolven leven je hond los te laten en hem 200 meter bij je vandaan laat lopen dan ben je sowieso gewoon dom bezig, zeker in een gebied als dit waar honden voor meer overlast en onnodige verwondingen bij het wild zorgt dan dat de wolven doen.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:43

DubbelDun schreef:
@Dees-daan: hier op de Veluwe heb je specifieke honden-losloop gebieden. Daar mág je hond dus los.

Mag ja, moet niet. Als jij weet dat er wolven zitten dan ben je gewoon heel dom als je je hond los laat en bij je vandaan laat lopen, zeker op dat tijdstip. Ik heb geen idee hoe ver die gebieden uit elkaar liggen maar ik zou mijn honden lekker aan de lijn houden als ze hier in de omgeving zouden zitten, doe je dat niet dan ben je zelf gewoon verantwoordelijk want je weet dat ze voorbij kunnen komen, en of je dat nou leuk vind of niet, jij hebt je hond te beschermen en als je daar dan maling aan hebt omdat het een losloopgebied is dan heb je jezelf daar alleen maar mee. (En je hond natuurlijk ook.)

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:01

DubbelDun schreef:
Dus het levensgeluk van al die honden die nu eindelijk ergens mogen loslopen moet maar aan de kant omdat er zo nodig wolven moeten lopen ??
En als er straks grote roedels lopen , dan ook maar niet meer paardrijden op de Veluwe ?? Kunnen al die maneges hier helemaal de deuren wel sluiten.

Nee hoor, maar die wolven hebben nou eenmaal schijt aan onze huisdiertjes dus als jij je hond weigert aan te lijnen is dat je eigen keuze en vind ik niet dat je dat op de wolven af kan schuiven want jij weet dat ze er zijn, jij kan daar een keuze in maken en bent je er bewust van. De wolf is zich niet bewust van het feit dat wij huisdieren hebben en je hond niet van het feit dat er wolven zijn dus ik zeg alleen maar dat het op eigen risico is en dat je kan roepen wat je wil maar dat het niets veranderd en dat het je eigen schuld is als je je hond s'ochtends vroeg laat gaan in een gebied waar wolven leven. Mijn honden mogen op dit moment ook niet los in het bos om het jonge spul en ze hebben er echt geen minder leuk leven door hoor. Die als als ga ik verder niet op in want dat is nog helemaal niet aan de orde en als het uit de klauwen loopt zullen er vast dingen aangepast worden waarvoor mens en wolf wel naast elkaar kunnen leven.

Ze zijn er nou eenmaal en als ik zie hoe het artikel over de jagende wolf uit het verband wordt getrokken zegt dat voor mij genoeg. Dan lees je wat je lezen wil en roep je op alles waar wolf in voorkomt meteen dat het gevaarlijk is terwijl er duidelijk staat dat de wolf aan het jagen was en schrok van de mensen omdat hij ze gewoon niet in de gaten had. Dat is normaal voor jagende dieren als ze er vol inzitten en helemaal niet gevaarlijk.. Dat heeft de wolf nu ook juist alleen maar weer bewezen want hij is gevlucht toen hij ze in de gaten kreeg.. Dus niks gevaarlijk, niet bang en peuters willen eten, hij had het gewoon niet door en er was niks aan de hand.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:13

Quir schreef:
dees_daan schreef:

Mag ja, moet niet. Als jij weet dat er wolven zitten dan ben je gewoon heel dom als je je hond los laat en bij je vandaan laat lopen, zeker op dat tijdstip. Ik heb geen idee hoe ver die gebieden uit elkaar liggen maar ik zou mijn honden lekker aan de lijn houden als ze hier in de omgeving zouden zitten, doe je dat niet dan ben je zelf gewoon verantwoordelijk want je weet dat ze voorbij kunnen komen, en of je dat nou leuk vind of niet, jij hebt je hond te beschermen en als je daar dan maling aan hebt omdat het een losloopgebied is dan heb je jezelf daar alleen maar mee. (En je hond natuurlijk ook.)

Alsof wolven een hond niet pakken als ie aan een lijntje zit. _O-

Ze worden hier gewoon van de riem afgepakt.

Natuurlijk kan dat maar je bent het toch wel met me eens dat de kans groter is dat een wolf een hond aanvalt die alleen loopt dan dat een wolf een hond pakt die bij een mens loopt? De wolven hier zijn nog steeds wel schuw dus zullen voor mensen vluchten maar niet voor andere dieren en dus ook niet voor een hond.. Je neemt gewoon een risico als je je hond los laat lopen en 200 meter weg laat gaan in een gebied waar wolven leven, dat is een bewuste keuze en het is een totaal ander verhaal als je hond ondanks dat hij vast zit toch gegrepen word, die kans is in NL nog steeds nihil.
Voorlopig zijn andere honden en auto's bij ontsnappen een grotere bedreiging dan dat de wolven zijn en dat zie ik niet zo snel veranderen.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:57

Wesco schreef:
Ik zal vast iets geks zeggen maar waarom worden de 2 wolven op de Veluwe niet onvruchtbaar gemaakt? Of gevangen en terug gezet in Duitsland daar waar ze vandaan komen? Of lopen ze dan weer terug?

Omdat er gelukkig nog genoeg mensen zijn die inzien dat de natuur betekend niet overal aan zitten en sturen omdat dat puur eigen belang is.
Als er al wat onvruchtbaar gemaakt moet worden dan is het de mens wel.
We moeten deze wereld nou eenmaal delen met andere diersoorten en ik ben blij dat wij niet alles kunnen bepalen als het op natuur aankomt. Ik vind het (mede door je 2e reactie over de dierentuin) oprecht een enge gedachte.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:09

DubbelDun schreef:
Hear hear...
Én omdat er misschien in Duitsland onderhand ook teveel zijn waardoor ze hun jachtgebied gaan uitbreiden.

Maak hier maar de reden van.. Dat is imo de enige reden dat ze nu hier zijn.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:54

Anne_GTI schreef:
nine1987 schreef:
Ik wil niet heel banketstaaf zijn, maar gaan we niet een beetje offtopic nu? :)

Je hebt gelijk.

Maar probeer maar eens te zoeken op waarneming.nl naar de wolf of aaseters zoals de raaf of wouw.

De raaf zit juist veel op de Veluwe maar als je op de cijfers afgaat op de website ga je daar niet naartoe om ze te spotten. Toeval? Of is men bang dat je toevallig over een wolf struikelt?

Nee, wel bang dat mensen bewust op zoek gaan en ze verstoord worden of geschoten worden. Er zijn genoeg waarnemingen verborgen als het om kwetsbare dieren gaat. Dat de wolf dus niet openbaar staat lijkt mij compleet logisch, dat de raaf er niet tussen staat zal wel toeval zijn, ik geloof niet dat ze "alles" gaan verbergen om de wolf, en aangezien er genoeg diersoorten verborgen blijven vind ik het dus ook niet raar dat de wolf daar tussen staat. Het is gewoon niet handig als mensen er bewust naar toe gaan en je hordes mensen met camera's krijgt, soort waterleidingduinen maar dan met wolven krijg je dan.. Dus het is alleen maar goed dat de meldingen niet zichtbaar zijn.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:21

Je zou de foto even door kunnen sturen naar het meldpunt.. ik zou wel even weghalen waar de foto gemaakt is, aangezien er waarschijnlijk al een paar afgeknald zijn..

~ Cesar Millan