Zorgen maken om wolf...

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:05

Anne_GTI schreef:
Als je schade krijgt en je kan het niet adequaat bestrijden gaan mensen toch anders tegen zulke dieren aankijken. Ik was persoonlijk heel blij toen ik een steenmarter onder de auto kreeg en hem van het asfalt kon schrapen. Voelde toch een beetje als genoegdoening. Helaas lopen er nog wel meer rond te huppelen hier in de buurt. Die krengen kunnen je 's nachts echt wakker houden. De auto is sinds het kippengaas en de verschrikker nog niet weer het slachtoffer geweest. Maar die rekening van 800 euro voor de reparatie deed best pijn. En het blijft een strijd om ze uit huis/schuur te houden. Zou best kippen willen maar ik begin er niet aan. Leuk zo'n beschermde status.... en dit is maar een klein beest, wolf is heel ander kaliber.

Op het internet worden genoeg vallen aangenoden waaemee je een steenmarter kunt vangen. Er zijn op het platteland heel wat mensen die niet meer lijdzaam toekijken hoe de steenmarter hun hele hebben en houden kapot maakt. Maar meestal is het in geval van sxhade al te laat. De steenmarter is inmiddels al lang niet meer bedreigd dus die bescherming kin wel wat minder.

Als de postzegelrangers zelf last hebben van de steenmarter omdat die weidevogels in een broedgebied op eet kan er opeens wel bestreden worden. Hoezo hypocriet?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:59

Anne_GTI schreef:
200 meter vind ik verdomd dichtbij. Ik dacht dat ze zo schuw waren...

Dat is nu juist het probleem. Ze hebben weinig van mensen te vrezen en daardoor worden ze minder schuw.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:05

Quir schreef:
Die machtige uber wezens hebben deze dieren alleen wel weer zelf terug uitgezet op vele plekken waar ze allang niet meer voorkwamen.

Dat hoor ik steeds. Ik ben zelf ook tegenstander van de wolf maar ik zal daar heel graag weleens bewijzen voor zien.

Wel weet ik dat die postzegelparkrangers al jaren voor de wolf aan het lobbyen zijn en de wolf romantiseren. maar als er gezegd wordt dat ze uitgezzet zijn dan moeten daar wel concrete bewijzen van zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:11

sterregoud schreef:
Wat een lyrische verhaaltje:

https://www.destentor.nl/veluwe/wolf-gr ... ~a3ba164a/

Deze mensen waren niet bang, de wolf is een intelligent dier.

Mazzel dat er een reekalf was, want als je de wolf tegenkomt, en in plaats van dat kalf, loopt jouw hondje toevallig een stukje vooruit, ja dan heb je een ander beeld, en een andere ervaring....

Trouwens , echt schuw hoor, 200 meter...

Of jouw peuter.

Het feit dat een wolf op 200 meter afstand van mensen durft te komen zegt mij al genoeg.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:42

nine1987 schreef:
Ik stel niet dat wolven in NL wenselijk zijn, maar ze zijn er nu eenmaal en ik denk dat we ons er gewoon zoveel mogelijk op aan moeten passen.. Met een mes in 't bos wandelen dan maar? Ja.. Nouja.. Zoiets.. Ik denk 't...

Wapens mogen niet in Nederland. In andere landen is er wolvenspray maar dat is in Nederland verboden.

Loretta

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:37

Als een wolf een hond gewoon van de riem afpakt is dat nogmaals het bewijs dat de wolf dus niet schuw voor mensen is.
Waarom houden wolvenliefhebbers toch steeds vast aan achterhaalde onwaarheden?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:50

Hasjam_Poe schreef:
In Nederland heeft de woordvoerder van "Wolven in Nederland" (de organisatie die over de terugkeer van wolven gaat) een televisie interview gehouden. Toen zei hij, dat die gezenderde wolf (van de Veluwe) bij hem door de straat is gelopen toen hij sliep :') _/-\o_ . Natuurlijk geldt dat niet als "bewijs". Maar het is wel héél toevallig... :+ :') Tegenstanders denken eerder, dat de aanhangwagen met die wolf bij hem in de straat is gestopt. En dat toen de wolf daar uitgeladen is... Hier het fragment waarop die woordvoerder van "Wolven in Nederland"(Glenn Lelieveld) dat zegt dat de wolf door zijn straat liep:

[ Video ]

Het is moeilijk te bewijzen maar het klinkt wel heel aannemelijk moet ik zeggen. Ik houd niet van complotdenken omdat het allemaal aannames zijn. Maar het is wel allemaal heel erg verdacht. Een wolvenvrouwtje dat opeens ver fan het wolvengebied op duikt en ook nog eens een wolvenmannetje. En dat allemaal vlakbij een huis van iemand die al deccenia loopt te lobbyen voor de wolf.

Het is wel opmerkelijk moet ik zeggen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:29

KarmaChansy schreef:
Weet je het komt zichzelf wel tegen. Voorstanders willen niet geloven dat honden hier van het erf worden geplukt, dat grote nordsvensk paarden hier in hun wei worden aangevallen. Want hé die gekke Zweden hebben zoveel ruimte de wolf komt echt niet in de buurt van mensen. Nederland is klein en vol en nee je kan niet tegen een wolf zeggen hier mag je niet komen. Maar je kan wel realistisch kijken en de problemen verwachten en niet blij zijn met de wolf of het romantiseren dat die er is

Als het in Zweden al een groot probleem is dan wordt het hier een ramp.
Ik snap gewoon niet dat Nederland nooit wil kijken naar ervaringen uit het buitenland.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:42

Quir schreef:
Precies, ik woon in een gebied met grote wolven roedels en echt het is een immens probleem.
Nord Svensk hästar (Dat zijn echt geen kleine paarden) pakken ze gewoon, hond van de riem of uit de (afgezette) tuin ook, zelfs gewoon in een dorp of stad. Maar ook elanden formaatje flink KWPN paard.
Wolven zijn niet schuw, die in NL ook niet.

Vergeet ook niet dat wolven extreem snel vermeerderen, want ze hebben geen natuurlijke vijanden.

Voorstanders zeggen allemaal heel makkelijk dat wij onze dieren maar moeten beschermen.
Maar nu vraag ik het eens aan iemand uit de praktijk. Wat kunnen jullie in Zweden doen om jullie dieren te beschermen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:31

Wesco schreef:
Ik zal vast iets geks zeggen maar waarom worden de 2 wolven op de Veluwe niet onvruchtbaar gemaakt? Of gevangen en terug gezet in Duitsland daar waar ze vandaan komen? Of lopen ze dan weer terug?

Omdat de postzegelparkrangers en hun fans de wolf helemaal geweldig vinden en nu feest zitten te vieren door de komst van de wolf.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:40

Quir schreef:
Heel simpel, binnen houden/opsluiten en verder niets. Of hopen dat ze ver weg blijven.

Mijn paarden gaan in de winter dus ook voor schemering naar binnen, sowieso merk ik het direct wanneer er wolven dicht bij zijn (dieren zijn dan erg onrustig en geven heel duidelijk aan naar binnen te willen). Een wolf is ook uiterst intelligent en observeren dingen. Wolf ziet jou, jij niet de wolf wordt er vaak gezegd.

Alle wolven die in of vlakbij een dorp of stad komen worden per definitie afgeschoten. Verder is er een streng gecontroleerde licentie jacht waarbij een x aantal dieren afgeschoten mogen worden. Door de jacht hopen ze met enkele generaties de dieren weer schuw te krijgen, maar daar gaan dus generaties over heen.

Verder is er skyddsjakt (beschermingsjacht), je mag dus een wolf afschieten ter bescherming van eigen dieren en/of kinderen/mensen.

Maar gewoon jagen op wolven buiten de licentie jacht om, is wel verboden.
Wolven hoeven dus ook echt niet te verdwijnen, maar het zijn er nu veel te veel en ze zijn niet schuw of iets, plus de inteelt is problematisch.
Beren komen hier ook voor, zijn ook geen lieverdjes, maar daar zijn geen problemen mee. Die blijven op afstand en komen niet bij mensen in de buurt. Ook zijn het er gewoon heel erg veel minder.

Riksdagen (Zweedse overheid) heeft besloten dat de ideale hoeveelheid wolven ligt op 170 tot max 270 wolven in Zweden, dat is nu dus meer dan het dubbele. Gemiddelde toename is 19% per jaar (ene jaar meer en andere jaar minder). Afgelopen winter is het erg zwaar geweest voor alle dieren, dus ook de wolf. Door de extreme droogte en vele bosbranden vorig jaar zijn veel dieren "schraal" de winter in gegaan.

Maar echt, in NL waar werkelijk overal mensen wonen, gaan wolven veel problemen geven.

Ik zou weleens willen zien hoe het er uit zou zien wanneer het Zweeds beleid 1 op 1 in Nederland zou worden gekopieerd.

Wolven vlakbij een dorp of stad zijn die zouden dan afgeschoten worden. Daar komt al het eerst knelpunt om de hoek kijken.

Maximaal 170 tot 270 wolven in een groot dunbevolkt land als Zweden. Dan zit Nederland al bijna aan het maximum.

skyddsjakt of terwijl beschermingsrecht zie ik nog niet gebeuren in een land waar de politie helemaal flipt als een burger een flesje pepperspray in het bezit heeft.

Dat mijn paard straks niet meer 24/7 buiten kan staan daar was ik al achter. Dat is misschien ook het enige wat wij als Nedelanders van de Zweden kunnen overnemen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:49

Wesco schreef:
Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik vind wolven prachtig maar niet in Nederland. Ik zou bijns zeggen vangen en aan de dierentuin geven.

De dierentuin is ook de enigste plaats die in Nederland geschikt is voor de wolf.

Uiteraard wel achter een goede en veilige omheining waar kinderen geen hand door kunnen steken. Want ja, kinderen zijn als het op de wolf aankomt al net zo naief als de gemiddelde Nederlandse postzegelparkranger.

https://www.ad.nl/nieuws/wolven-bijten- ... ~a75136f3/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:24

Wesco schreef:
Waar zijn de ouders in het verhaal?

Je weet toch hoe kinderen zijn. Niets mis met dubbele hekken in de dierentuin om bezoekers en dieren strikt gescheiden te houden. Ook nog eens veel beter voor het welzijn van de dieren zelf dat ze niet de hele dag door jan en alleman aangeraakt kunnen worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:35

Wesco schreef:
Loretta schreef:

Je weet toch hoe kinderen zijn. Niets mis met dubbele hekken in de dierentuin om bezoekers en dieren strikt gescheiden te houden. Ook nog eens veel beter voor het welzijn van de dieren zelf dat ze niet de hele dag door jan en alleman aangeraakt kunnen worden.

Dat vind ik zo n kul antwoord. Als je kinderen hebt moet je er op letten. Niets mis met een dubbel hek.
Mensen zijn soms zo dom. Heel ander voorbeeld maar ik moest meteen hier aan denken.

https://m.youtube.com/watch?v=0YZUlEaMPZI

Dat is uber dom dat filmpje. Maar dit zijn volwassen mensen dus die mag je het aan rekenen.
Met kinderen is het een ander verhaal. Dan kan ik ook wel zeggen dat je plankgas bij een school langs kunt scheuren en als de kinderen onder de auto komen dat ze maar beter op hadden moeten letten.
Met kinderen moet je altijd opletten maar zelfs de beste ouder kan weleens even de aandacht verslappen. Dus dan is een klein beetje veiligheid wel het minste wat je kunt doen als parkbeheerder.

Mensen die in een dergelijk park als in dat filmpje gaan picknicken. Tja dat zijn wel uitzonderlijke bezoekers.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:52

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 06:38

Hannanas schreef:
De twee wolvenpups zijn gefilmd door een wandelaar. Dat vind ik eigenlijk behoorlijk niet-schuw.
https://www.gelderlander.nl/home/amster ... ~a639b7bf/

Het gaat nu al zoals het niet moet gaan met de wolf in Nederland.
Waarom fluit die man eigenlijk vroeg ik me af. Of had die zijn hond daar soms los lopen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:19

Dit is een geweldige column. Met verstand geschreven.
Het laat precies zien hoe het met de wolvengekte in Nederland zal gaan en hoe het nu al gaat.
Nu lopen er al een hoop achterlijke domme mensen het bos in in de hoop om de wolf te spotten.

https://www.trouw.nl/opinie/de-wolf-kan ... ~bd0f52a5/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:08

Karl66 schreef:
De enige reden waarom de wolf Nederland als vestigingsplaats kiest is omdat zijn respect voor de mens verdwijnt. Op het moment dat er wel weer bejaagd gaat worden en daarmee het respect weer terugkomt, wordt Nederland opeens wel heel erg dichtbevolkt voor de wolf.

Dat is dan een kwestie van wachten totdat er onvermijdelijke ongelukken gebeuren. Zoals wel vaker met natuurbeleid in Nederland is er totaal niet nagedacht over gedegen beheer van de wolf. Kijken naar lessen uit het buitenland is ook iets waar Nederland niet bepaald in uitblinkt. Dan heb je ook nog van die grapjassen die naar de wolf op zoek gaan om een foto te nemen waardoor die nog tammer wordt. Een paar BOA's in de buurt van het nest moeten dit voorkomen. Maar elk contact met mensen maakt de wolf minder schuw. Die maakt daarbij geen onderscheid tussen een BOA of een wolventoerist.

Straks zijn deze 3 pups volwassen. Dan loopt daar een roedel van 5 wolven rond. Ik geef alle wolvenliefhebbers die het niet kunnen laten om op zoek te gaan met alle plezier can de wereld voorrang op de Veluwe. Zelf blijf ik dan wel eventjes weg van de Veluwe.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:04

DubbelDun schreef:
Loretta schreef:
...Zelf blijf ik dan wel eventjes weg van de Veluwe.
Je zal er wonen en geen andere mogelijkheid hebben om (buiten) te rijden...

Dat is zeker waar. Dat probleem kan ook ontstaan waar ik woon. Net zoals met het paard op de wei. Nu staat ze 24/7 in een kudde. Ik ben bang dat ik er toch een tijd komt dat ze in de nacht naar binnen zal moeten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:41

Karl66 schreef:
De enige reden waarom ze deze kant op komen is het verminderde respect voor mensen, waardoor ze veel dichter bij mensen in de buurt gaan leven. Dat is de reden waarom we nu al een beleid hadden moeten hebben hoe we met wolven en de daarbij behorende problemen willen omgaan. Duitsland laat zien en waarschuwt daar dan ook voor, dat als je dat niet doet dat de aanwezigheid problematisch kan worden.

Ik blijf me toch wel verbazen over het feit dat de zoals ik ze noem postzegelparkrangers gewoon weigeren om te kijken naar het buitenland. En dat er zelfs nu er al een paartje met 3 jongen zijn er nog niemand van deze natuurbeschermers enig idee heeft hoe het aangepakt moet worden. Het is verbazingwekkend te noemen dat de mensen die een chaos hebben gemaakt van de Oostvaardersplassen nu met een gevaarlijk roofdier mogen spelen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:48

piendumaitre schreef:
Eens met jouw analyse Karl. Al vaker gedacht dat als de wolf op zou duiken waar ik woon (erg dunbevolkt en een echt schapen en koeien gebied), zonder dat dit echt veel emoties of discussies op zal roepen, de wolf geruisloos door de jagers geschoten zal worden. Het karkas zal dan wel zeer goed verstopt gaan worden.

Graag zie ik wolven in zeer uitgestrekte gebieden met een zeer laag bewonersaantal. Maar Nederland valt daar imo niet onder.

Het doet me denken aan het indertijd uitzetten van de bever (de wolf is dan zelf gekomen maar iedereen is zo enthousiast). Wat een feest wat een feest was dat.
Ik was daar erg kritisch over want had als vraag, moet je als waterland en kwetsbaar land in Nederland wel de bever terug willen.
Nu zijn de problemen groot want de bever zit vrijwel overal en legt kundige natuurlijke dammen etc aan en beïnvloed de water richting daar ze de bomen precies daar laten vallen wat voor hen handig is. De boeren zijn er al duidelijk minder blij mee en het waterschap morrelt ook al.

Zo zal het ook met de wolf gaan. Binnen no time hebben we roedel wolven die gaan achter wild aan, achter schapen, honden en veulens. Kijken of we het dan nog zo leuk vinden.

Ja ik vind de wolf een prachtig dier. Ik ben een natuur mens. Maar Nederland is geen natuurland maar een cultuur land met een enorme bevolkingsdichtheid. Dus geen strak plan die wolf op dat kleine stukje Veluwe van waaruit deze zich gaat verspreiden over de rest van het o zo dichtbevolkte land.

Ik had hem allang afgeschoten (in slaap dus) en vervoerd naar of een dierentuin, of nog beter een uitgebreid gebied elders in de wereld waar ze er blij mee zullen zijn.

Ik ben het helemaal met jouw eens. En stiekem hoop ik ook dat wat jij zegt over jagers werkelijkheid zal worden. De plannen van deze postzegelparkrangers worden alleen maar wilder en gekker. Ze wanen zich echt in Kenia heb ik weleens het idee. Nederlandse grootheidswaan ten top. In sommige dingen kan Nederland helaas niet groot zijn.

Het enige wat ik zelf kan doen dat is proberen uit de buurt van de wolf te blijven en ook mijn dieren uit de buurt houden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:53

tienus63 schreef:
Ik ben wel geschrokken van berichten uit Hase Lau; Sleeswijk Holstein, waar een paar dagen geleden een drie maanden oud veulen zeer waarschijnlijk gedood is door een wolf (wolven).
Kudde van 13 merries waarvan sommige met veulen.
https://www.facebook.com/10001154268921 ... 68&sfns=mo

En ik vind het ook verontrustend dat onze hond totaal van slag is als er een wolf in de nabijheid is langs gelopen.
Vossen geeft ze niets om, zodra onze hond niet meer naar buiten durft en zelfs haar behoefte in huis gaat doen, weet ik inmiddels genoeg.

Jouw hond is verstandiger dan menig mens. Leerde de mens maar eens van hun voorouders dan was het niet zo ver gekomen. Helaas hebben sommige mensen blijkbaar een harde les van de wolf nodig. Ik denk ook aan de idioten die het bos in gaan om een "leuke" foto van de wolf te maken en hiermee trots op sociale media staan te pronken. Totaal niet beseffend dat ze zichzelf en indirect ook anderen in gevaar brengen. Want met dit achterlijke gedrag zal de wolf zijn laatste beetje angst voor de mens verliezen. Wanneer het eenmaal flink uit de hand gelopen is en er meerdere ongelukken zijn gebeurd zal hopelijk het gezonde verstand eindelijk de overhand weer gaan nemen.

Tot die tijd is het enige wat we kunnen doen onze kinderen, dieren en onszelf zo goed mogelijk beschermen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 17:14

Mjelleke schreef:
Een roedel wolven jaagt ontzettend effectief, heel mooi om te zien zolang het niet in de buurt is. Mijn ouders wonen in Canada, ook in een gebied met o.a. beren en wolven, en hebben 2 kuddebeschermingshonden. Als het er echt op aan komt, maken ook die weinig kans. Maar zolang er geen voedselschaarste is (oftewel veel wild) kiezen ook wolven liever voor een makkelijkere weg en bieden de honden genoeg bescherming.

Ik denk toch niet dat daar ook mensen met een smartphone het bos in gaan om een foto te schieten van de wolf. Dat is namelijk wat hier wel gebeurt. Bovendien zijn de wolven hier lang niet meer schuw genoeg. Ze hebben het zelfs al meerdere malen gepresteerd om op klaarlichte dag in een dorp te wandelen. Dat was al de eerste gebeurtenis in Nederland waarvan gezegd werd dat het niet zou gebeuren. Vervolgens zou de wolf ook geen vee vangen. Is ook gebeurd. Het probleem blijft hier gewoon dat de natuurgebieden veel te klein en veel te druk zijn, De wolven groeien dus zo of zo op met mensen in hun omgeving. Als er straks eenmaal meerdere roedels zijn op dat kleine stukje grond dan beginnen de problemen pas echt. Nederland is nog dichtbevolkter als Duitsland. De komende winter begint het in ieder geval al met heel wat aanvallen op vee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:36

karuna schreef:
Denk dat je ervan uit kunt gaan dat er al scenarios kaarliggen. Maar ook als diereneigenaar moet je je eigen maatregelen treffen. :j

Zal me eigenlijk niets verbazen als die scenarios er niet liggen met de ervaring van het Nederlands beleid tot nu toe.

Maar ik deel je mening dat we als dierenhouders echt moeten zorgen voor de veiligheid van onze eigen dieren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:06

aadburg schreef:
['S 'nachts opstallen is in ieder geval veiliger maar wat als je ze dan met heet weer juist s'nachts buiten wil laten lopen?

Dat is ook mijn manier van paarden houden. Helaas gaar dat toch onmogelijk worden. Ik houd ervan om paarden 24/7 buiten te houden maar niet ten koste van alles.

Over het Nederlands natuurbeleid is het heel simpel. Eerst de boel uit de hand laten lopen. Dan vervolgens wegkijken en ontkennen. Om er vervolgens achter te komen dat de boel gigantisch in het honderd draait. Dan grijpt uiteindelijk de politiek in en dan zeggen de natuurbeschermers nog steeds dat het kind met het badwater wordt weggegooid. Zelfde liedje als met de Oostvaardersplassen. Die postzegelparkrangers vonden het zo'n prachtig gezicht om elke winter weer die uitgehongerde dieren te zien sterven. En wij mochten fijn vanuit de trein "meegenieten" van stervende verhongerende dieren. Dus bereid je maar alvast voor op het ergste.

Dierentuinhekken zijn voor de gemiddelde paardenhouder onbetaalbaar dus word je gewoon gedwongen om je paarden tegen je wil binnen te zetten.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 02-07-19 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt