Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 21:08

Ik heb 15min verderop een kale wei te koop gezien, ruim 6000m2 voor 25.000GBP (ongeveer 29duizend euro). Ik vraag me af of dit een normale prijs is? Het is aan een heel rustige weg, het is geschikt als graasland en omheind, naast de wei staat een woonhuis dus er is soort van toezicht. Maar daar houd het wel bij op. Schuiling, een track, verharding, stroom, aardig kostenplaatje bij elkaar... maarja...
Zo’n topic als deze helpt niet haha :=

Op zoek naar een bekapper? Ik ben regelmatig in Nederland www.helpwithhooves.com

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:05

Amalarab schreef:
genieten koper!
woepsie, kun je mss navraag doen bij het kadaster ofzo?
in Friesland heb je eerder een hectare voor dat geld maar in de Randstad moet je meteen toeslaan denk ik :P
je moet nog flink investeren om het helemaal geschikt te maken en mag dat allemaal?
wel een leuk project, als je het gaat doen: succes!

Ach ik weet het nog niet hoor haha, maar kriebelt altijd als ik een wei te koop zie. Mijn paard is de makkelijkste niet qua onderhoud maar een paddock paradise zal hem goed doen denk ik. Momenteel staat hij op een bijna perfecte stal maar ik mag helaas geen andere paarden bij hem in de wei hebben, dus hij staat alleen met vriendjes in weides om hem heen. En daar balen we allebei van.
Helaas is er geen PP daar waar ik woon, dus heb ik altijd het idee gehad om ooit zelf een pp op te zetten.

Weten jullie of er ergens een website is of een lijst met hoe je een PP bouwt en alle opties die er zijn qua keuzes voor ondergrond van de track, keuzes en mogelijklheiden qua schuilstallen, welke opties er zijn om een stuk te verharden, etc? En dan ben ik vooral geinteresseerd in de betaalbare opties natuurlijk :D
Zo vraag ik mij bv af hoe je een droge track krijgt zonder te draineren, vooral in de winter! Maar dan vraag ik me ook af of er verschillende soorten manieren van draineren zijn, of alleen die hele dure manier van pijpen ingraven?

Goeie tip van het water opvangen @Denice , dank je!

Ik blijf iig lekker meelezen hier :)

Op zoek naar een bekapper? Ik ben regelmatig in Nederland www.helpwithhooves.com

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:17

Koper schreef:
Woepsie: maak het schuin. Water kiest de weg van de minste weerstand, en als er een hellingshoek in je track zit krijg je water aan de ene kant (bij voorbeeld de binnenbocht) en blijft het hogere gedeelte droog. Tenzij je een echt heel natte bodem hebt, veengrond ofzo. Dan wordt het een ingewikkelder verhaal.

Slim!

Volgens mij is het gebied kleigrond, iig grotendeels...

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:21

Ik ga maar 1x, in de ochtend nadat ik dochterlief naar school heb gebracht. Ik zorg ervoor dat hij de hele dag+nacht genoeg hooi en water heeft. Ik mest in de ochtend ook uit en als ik tijd heb trainen we, ik probeer minimaal 3x per week. Hij krijgt geen ander voer. Toen hij dat vroeger nog wel kreeg, ging ik ook alleen in de ochtend en kreeg hij ook alleen dan zn voer (ontbijt dus haha). Nog veel langer geleden kreeg hij tweemaal per dag een emmertje voer maar dan gaf een stalgenootje dat in de avond, en deed ik haar paarden in de ochtend. Wat ik overigens nog steeds doe :+ Dus ging ik ook maar eenmaal per dag. Ik zou echt niet graag 2x per dag, het is voor mij bijna 20 minuten met de auto, enkele reis :7

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:31

Koper schreef:
Maar hoe doen de mensen die maar 1x per dag gaan dat dan met de seizoensgebonden verzorging? Bij voorbeeld 's nachts dikkere dekens op in de winter, of 's zomers 's ochtends insmeren tegen de vliegen, dekens en kappen op en 's avonds er weer af? Als ik 's nachts de vliegenmaskers laat zitten heb ik garantie dat ze de volgende ochtend ergens als een knoedel in het stof liggen.

Mijn paard heeft geen denkens nodig meestal, ik heb afgelopen winter denk ik 3 dagen een regendeken nodig gehad en die leg ik 's ochtends of zelf op als het al snel gaat regenen, of ik vraag mijn stalgenoot hem einde vd middag op te doen als het snachts gaat regenen. Zelfde met eraf halen. Zelfde met vliegenspray, maar ook dat gebruiken we amper want er zijn hier niet zoveel insecten. Zebrastrepen op zijn vacht krijten helpt nog het beste en dat blijft zonder regen een paar dagen zitten.

Ik sta nu op een DIY stal, maar als ik mijn paard in eigen beheer heb, zal ik andere stallers erbij moeten zoeken want ik ga niet meer paarden kopen om mijn paard gezeldschap te houden, dus dan hoop ik nog steeds samen te kunnen werken met andere stallers :o Ik doe nl vaak in de ochtend klusjes voor stalgenoten.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:40

Koper schreef:
Dat vind ik dan eigenlijk niet eigen beheer maar eerder diy :o

Als ik zeg maar eigenaar ben van een klein stukje grond voor mijn eigen paard en er staller(s) bij zoek is dat niet in eigen beheer? Dus voor eigen beheer moet je dan eigenlijk meer dan 1 paard zelf hebben of je paard alleen hebben staan?

woepsie90

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:01

Ik nam altijd de iPad mee voor dat kleine uurtje op stal, vond ik toch wat veiliger want had anders altijd het gevoel dat ik ogen te kort kwam.
Sinds ze 5 is wil ze liever mij helpen en tegenwoordig staat ze ook graag hooi uit het hooinet te trekken om dat vervolgens aan mijn paard te voeren :') de iPad gaat niet meer mee, ook als back up niet meer nodig :wave:

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:07

Ik heb ze dichtbij huis (4min met auto) en ga elke ochtend en avond. Overdag staan ze in de grote wei, ‘s nachts op een kleiner kaalgegeten stuk met schuilstallen en hooi.
Ik ga langzaamaan beginnen met een pp maken in de grote wei zodat ze niet meer heen en weer gebracht hoeven worden, meer beweging krijgen ín de wei en dan hoef ik nog maar 1x per dag. Maar er staat nog teveel gras dus voor nu staan ze ‘s nachts op een apart stuk.

De tijden dat ik ze de wei in doe en weer binnen haal verschilt per dag, ligt aan mijn werk schema en of ik alleen ben of dat mijn dochtertje mee gaat :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:51

Vraagje! Is er een algemeen topic voor Paddock Paradises op Bokt? Zoja, ik kan het dan niet vinden :o Ben op zoek naar verschillende ondergrond ideeen voor m’n track

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:24

Hans en Grietje, geweldige namen :D

Ik heb van de week stenen tuintegels op de kop getikt! 120 stuks van 40x40cm, kan ik mooi de schuilstal vloer betegelen en rondom de waterbak. Ze waren £1.75 per stuk *\%/*

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:53

Ik vind het soms wel is jammer inderdaad, al die klusjes. Hou zo weinig tijd over om daadwerkelijk 1 op 1 tijd met hem door te brengen of te trainen! Maar de vrijheid in beslissingen maken en regelen is dan wel weer heeeel erg fijn, ik kan hem eindelijk bieden wat hij nodig heeft :j

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:56

Ik sta alleen maar ben op zoek naar anderen. Ik heb maar 1 paard dus ik leen nu een Shetlander van de landeigenaar. Die gaat weer terug als ik 'stallers' heb gevonden. Maar ik ben wel kieskeurig dus het kan even duren en tot die tijd vind ik het zo prima alleen :) Hier zijn niet veel paardenmensen met dezelfde visie als ik en ik zit ook niet te wachten op gedoe. Heb oa 24/7 buiten met track, schuiling en hooi maar moeten wel ruinen zijn en ijzerloos ivm hooinetten in de wei. Dus we zien wel wat er gebeurd. Wie weet krijg ik manlief overgehaald om de Shetlander toch te houden haha. Qua geld is het niet interessant dus daar doe ik het niet voor maar klusjes verdelen en oppas met vakantie vind ik wel handig. Meer paarden als gezeldschap voor de mijne zou ook leuk zijn!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:30

Mac schreef:
Varekaj schreef:
Voor vakantie huur ik gewoon iemand in die aan huis komt. Kost wel wat, maar mocht er wat misgaan is dat verzekeringswerk. En je blaast er geen vriendschappen mee op als het toch fout gaat.

Even onder mijn meeleessteen vandaan :D
Hoe "huur" jij iemand? Is dat via een bureau of zo?

Hier zijn verschillende meiden/vrouwen te vinden die dat wel willen doen voor een bedrag per uur. Eén iemand zelfs die het professioneel doet, die doet niets anders dan de hele dag van de ene stal naar de andere rijden om voor iedereens paarden te zorgen ivm vakanties etc. Kost wat, maar ze is erg nauwkeurig en stuurt me bijna dagelijks een update :) Maar ik heb ook een vriendin die het wil doen, en haar geef ik benzine vergoeding en een kadootje :j Ben dit jaar veel weg ivm studie in het buitenland en familie dingen in het buitenland, dus wilde het wel goed regelen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 17:41

Jessol schreef:
Deze winter ga ik op stal maar ik ben er toch steeds meer en meer over aan het nadenken om ze het jaar nadien toch in de winter daar te houden. Maar hoe maak ik het daar winterproof, voor de meest barre nachten kunnen ze wel in de schuur op stal, maar ik heb ze het liefst zoveel mogelijk buiten. Ideaal zou zijn dat ik het stukje, op de foto hieronder, een deel zou kunnen 'verharden', maar ik weet natururlijk niet of de eigenaren dat zouden zien zitten. Wat zou een niet al te permanente oplossing kunnen zijn om dit stuk begaanbaar te houden?
[ [url=m/0wfDLN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Grote stoeptegels, die zijn niet duur tweedehands en kunnen weer weg. Soort terras aanleggen dus. Of rubberen tegels met gaten die je met zand vult. Ik ga die van Mud Control halen wat overigens een engels bedrijf is maar in NL is vast ook wel zoiets te vinden.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:47

marleen_usar schreef:
Rubberen tegels zonder gat kan dat ook of blijft het water dan ook nog staan?

Ik heb rubberen matten in mijn schuilstal maar daar blijft water op liggen ja (dak lekt een beetje helaas). Deze matten verschuiven ook als de paarden er plots op bewegen. Met gaten erin en gevuld met zand blijven de matten veel beter liggen. Maar ligt wel aan het merk hoor. Mud Control zijn wel de beste en hebben 20 jaar garantie.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:58

Ik zou voor optie 1 gaan, stuk wei afzetten zodat je nog wat overhoud voor de winter en dan bijvoeren met hooi. En daar staan ook stallen die open zijn? Dat is prima, dan kan hij zelf bepalen of hij het nodig heeft. Je kan er ook hooi in doen zodat hij dan droog is en zich warm kan eten.

Deken is idd lastig als je niet op gunstige tijden op en af kan halen. Paarden kunnen makkelijk hun temp regelen als de opties er zijn maar zelf afkoelen als ze het warm hebben (in een deken bv) zijn ze niet zo goed in

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:23

Rubberen (tegel)matten of stoeptegels kan je altijd weer optillen en meenemen toch :) Maar zand storten of houtsnippers etc, dat vind ik inderdaad ook lastiger.

Marleen usar, dat is idd wel een beetje gek en eng :oo

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:20

Ik weet niet wat voor hekwerk je hebt en of het prikpaaltjes met lint zijn, maar misschien kan je om de buitenrand van je perceel een pad maken en de weide(s) binnenin laten rusten? Dan hebben ze genoeg ruimte om te rennen en bij elkaar weg te blijven en heb je toch dat je gras gedeelte kan rusten/groeien...

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:44

Ik heb helaas geen bak en ook niet in de buurt, en baal daar best van.

Afbeelding

Ik heb 3 weides, nu twee aaneengeschakelde in gebruik met track systeem. Er is ook een schuilstal in de wei waar ik onlangs terrastegels in heb laten leggen. Rood is hooi.

Afbeelding

Er is ook een stallenblok met 3 stallen incl voer&zadelkamer, hiervoor zit ook een stukje gras wat ik als kale paddock gebruik, dan laat ik de stallen voor ze open en hang ik in de paddock en in de open stallen hooi (handig bij ziekte of slecht weer). Helaas zit dit niet vast aan de weides, om van het stallenblok naar de wei te komen moeten we eerst een stukje van een schapenweide oversteken.

We hebben ook een grote container voor hooi. Er is ook overal water. Stroom alleen bij stallen, niet in de wei. En er zijn (niet platte) weides om in te rijden. Maar we hebben veel regen waar wij wonen en een bak zou dus wel fijn zijn want het is overal nu heel glibberig.

Afbeelding

Ik zoek stallers maar niemand meld zich dus heb een Shetlander in bruikleen als gezeldschap voor mijn Engels Volbloed. Ik betaal £200 voor huur met water en stroom. Koop wel zelf hooi natuurlijk. En als ik stallers heb gaat mijn huurprijs omhoog.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 23:47

Ik doe ongeveer 2 weken met een ronde hooibaal, voor een grote engels volbloed en een shetlander. Mijn hooibalen zitten in een net gewikkeld, niet in plastic. Ik heb een oude scheepscontainer voor opslag (of zeecontainer?), daar kunnen ongeveer 4 ronde balen in.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:05

Ik heb een track en dat is nu best vertrapt, maar dat is voor ons juist fijn want ik heb ze liever op zo min mogelijk gras en voer juist graag hooi. Dus dat betekend dat in het voorjaar minder gras terug groeit, en dat is dus niet erg. Ik haal ze er ook niet af. In het midden daarentegen is het gras bijna kniehoog en daar kan ik ze gecontroleerd op laten in de winter, maar niet 24/7. Gras heeft veel effecten op mijn twee, van gedrag t/m hoefbevangenheid en jeuk. Dus ik voer liever heel jaar door hooi en supplementen, met af en toe een uurtje op het middenstuk met het kniehoge gras.

Afbeelding

Mn track is vertrapte modder maar dit gaat binnenkort deels ‘bestraat’ worden met rubberen tegels en grind :) binnen in de schuilstal liggen straattegels waar ook hooi is dus ze kunnen droog staan. Ik heb op de track ook hooi punten waarvan sommigen ook rubberen matten ervoor hebben liggen (zodat ze niet bij elk hooiplekje in de modder staan)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 15:45

Herkenbaar! Als ik een plek kon vinden met 24/7 buiten met hooi en niet teveel gras, in een kudde en waar je kan rijden, dan verhuis ik hem zo! Wat een werk is een eigen stuk :+

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 23:44

Hi! Mag ik een vraag stellen tussendoor? Eigenlijk meer een verhaal. Misschien is het beter om een topic aan te maken?

Ik heb sinds 6 maanden mn eigen stal maar er zijn zoveel opties qua landgebruik en management voor mn paard, plus dingen qua zijn gezondheid waar ik rekening mee moet houden, dat ik door de bomen het bos niet zie! Heb nu een zomer en herfst meegemaakt, en twee verschillende dingen geprobeerd maar beide is niet ideaal.

Ik hoop dat er iemand misschien met me mee wilt sparren? Kan dat hier of...?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie