Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

BarbaLala

Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-19 10:01

Ik ben wel benieuwd wie er nog meer zelf zijn paarden verzorgt.
Zonder ze aan huis te hebben of op een pensionstal te staan bedoel ik dan, dus dat je zelf een stuk land huurt.
Lijkt me leuk om in dit topic daarover met elkaar te kunnen praten :)

Hoe vaak ga je, hoe onderhoud je het land, geniet je er ook zo van om alles zelf te kunnen doen, etc. etc.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 19-03-19 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-19 10:06

Ik zag al een kletstopic voor paarden aan huis inderdaad, twijfelde of ik daar welkom was aangezien ik ze niet aan huis heb. Ik doelde met dit topic op mensen die een stuk land huren inderdaad :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 11:41

Wauw wat veel reacties al!
Leuk om te lezen hoe anderen staan en de verzorging etc doen :)
Inderdaad de rust en ontspanning die het geeft spelen voor mij ook in grote mate mee.
Fantastisch om te kunnen doen en laten wat en wanneer je wil, geen verplichte social talk of ergernissen aan moeten zien, zelf kunnen bepalen hoe en wat je voert, geen rekening hoeven houden met tijden of overgeleverd zijn aan de regels van een pensionhouder. Ik zou ook niet anders meer willen!

Sta zelf sinds 1,4 jaar op deze plek en sinds een maand doe ik echt alle verzorging en onderhoud alleen. Daarvoor deed ik het gedeeld, het eerste half jaar mijn zusje en daarna een halfjaar met een stalgenoot, maar dat werkte beide niet uiteindelijk.
Je moet echt op 1 lijn zitten en daarbij het werk inderdaad niet onderschatten, want ja ook met snertweer gaat het door. Ik denk dat dat voor veel mensen toch iets is waar ze geen trek in hebben of zich op verkijken als ze er wel aan beginnen. En op een pensionstal oid heb je natuurlijk ook vooral de lusten maar weinig lasten van je paard(en). Echter vind ik het totaal plaatje juist het fantastische aan alles zelf doen :) Toen mijn laatste stalgenoot aangaf te vertrekken was voor mij de keuze snel gemaakt. Ik wil het niet meer delen, heb geen zin meer in gedoe met anderen, dan betaal ik zelf liever meer.
Op een pensionstal of bij een ander op stal voelde het voor mij toch altijd een soort van "op bezoek komen bij mijn paarden", nu voelt naar stal gaan als bij mijn 2e thuis komen en kan ik er zoveel meer van genieten.
Mijn pony's staan aan de veluwetrail op een weiland van 1,3 HA ongeveer, opgedeeld in 3 delen waarvan ik het voorste deel als 20x 60 paddock/ rijbak in gebruik heb en de achterste delen zijn grasland. Omdat er bomen omheen staan is er in de zomer altijd wel een schaduwplek. Vorig jaar werkte ik nog met emmers water slepen naar de weilanden maar dit jaar maak ik een sluis zodat ze ook bij de stallen met automatische drinkbak kunnen komen, scheelt weer werk. Er zijn 2 boxen die ook tot 1 gemaakt kunnen worden, een ruime zadelkamer en een hooiopslag + klein opslaghok en een spuitplaats. Gelukkig ook licht/ stroom en meerdere watervoorzieningen.
Ik ga 2x per dag en in het weekend soms 3x, niet omdat het moet maar omdat het kan 8-)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 20:27

Ik heb vandaag een stukje "track" gezet, die dient als sluis naar de achterste wei zodat ze altijd bij de stallen en automatische drinkbak kunnen komen als ze er op mogen (volgende maand als het gras aangegroeid is). Alleen nog poortgrepen aan de toegang van de achterste wei maken en dan is het af. Vind het vrij breed nu ik de foto terug zie dus wellicht maak ik het nog wat smaller, kleine man was in ieder geval zeer nieuwsgierig :)
Morgen wordt er weer hooi geleverd, als het goed is hoef ik dan pas weer in Juni te bestellen.
Weet niet of dat voor jullie ook altijd zo'n fijn gevoel is, maar ik geniet echt van het beeld van een volle opslag :')

Afbeelding

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 20:54

:') Dat is oprecht een goede benaming!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 22:12

Dat is een mooie optie qua hooi opslaan, Koper!
Wel enorm kort dag om iets te moeten vinden zeg, dat is pas stress!

Ik heb helaas ook niet heel veel opslagruimte, anders zou ik ook een boel meer in 1x inkopen, zodat je eind van het seizoen niet zo zit te klooien met waar je hooi vandaan moet toveren. Het lukt tot nu toe wel al 2 winters maar ideaal is anders.
Heb 2 vaste leveranciers maar die waren beide al door hun voorraad heen vanwege de droogte afgelopen zomer, een was daarbij ook best aan de prijs (wat logisch is, maar toch). Dus nu toch een 3e partij moeten zoeken. Dat is ook altijd weer afwachten, hoe dat spul is, of de prijs/ kwaliteit oke is.. Ben daar de eerste winter flink mee bedonderd, baal die 25 hoort te kosten voor bijna 4x meer afgenomen :') Wist ik veel destijds := maar al doende leert men, haha.
En ik heb geen shovel of oid waardoor grote balen altijd lastig te plaatsen zijn met enkel mankracht. Tot nu toe altijd nog gelukt linksom of rechtsom dus ik ga er vanuit dat het morgen ook goedkomt :D

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-19 15:19

Afbeelding
Dit zou 2 jaar oud hooi moeten zijn. Dat groene er op is van afgelopen jaar.
Ik ben bang dat ik wéér genaaid ben want het lijkt verdomd veel op stro en de paarden moeten er niet veel van weten :\

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 21:03

AmoorM schreef:
Mag ik vragen aan de mensen die 2 - 3 keer per dag naar hun paard gaan, hoe ze dat doen met hun werk?

Ik werk niet fulltime, en geen kantooruren, dus dat scheelt.
Ga 's morgens of begin van de middag en vaak na mijn werk nog een keer. Niet altijd, maar dan voer ik dubbel zodat ze genoeg hebben tot de volgende dag. Als ik vrij ben soms 3 keer, niet uit noodzaak maar omdat ik het gewoon leuk vind.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 21:24

Ik zou niet heel amused zijn als zo iets zonder overleg zou gaan Koper, maar knap van jou dat je daar flexibel in bent!
Hier moet ook nodig iets aan de wei gebeuren. Vorig jaar was het prima, al stond er vrij veel onkruid en mos tussen het gras, maar na die droogte is het niet veel meer geworden helaas. Ook nu wil het gras nog steeds niet groeien.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-19 23:31

Ik laat de echt verpulverde mest die door de mestvork valt liggen, maar hier is dat nooit zo heel veel.

Vandaag weer voor het eerst last gehad van vliegen, was me gelijk weer duidelijk wat ik niet gemist heb aan de zomer :')

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 14:04

Jeetje Koper, wat verdrietig. Hoe heeft dat kunnen gebeuren? :( Sterkte...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-19 16:39

Hebben jullie alweer opnieuw hooi ingekocht?
Ik heb voorlopig niks nodig want heb nog balen liggen, maar ben benieuwd hoe de prijzen gaan zijn dit jaar.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 14:25

Lekker bezig Duhelo, fijn om naar de verhuizing te kunnen uitkijken! :)
Je hebt volgens mij tegenwoordig prima lampen op zonne-energie, zgn. solar lampen.

Hier begint de wei inmiddels toch last te krijgen van de droogte helaas. Ben vast begonnen met een regendans. Wil echt niet nu al gaan beginnen met bijvoeren.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 21:42

Ik ben jaloers :P
Staan hier op bosgrond, dus de grond is sowieso vrij arm helaas.

Ohja zo'n hoofdlamp moet ik voor de winter ook ff aanschaffen, lekker handsfree :+ Toch wel handiger dan een telefoon als zaklamp.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-19 12:18

Goed werk verricht zeg Amalarab! Gaan je paarden er ook in of dat niet?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-19 09:48

Afgelopen week weer met wat onderhoud gestart hier.

Bij de Action deze leuke "tuig hanger" van gietijzer gekocht voor nog geen 4,5 euro en opgehangen;
Afbeelding

En de weidepaaltjes van plastic op de "track"heb ik vervangen voor hardhouten palen zodat alles wat stabieler en strakker staat. Hoeken maken is niet echt een optie met plastic dus dit is een stuk netter zo. Het waren maar 2 palen maar ik heb me toch een spierpijn van met die handmatige grondboor te stoeien _O-
Onder toezicht van Jut en Jul. :+

Afbeelding

Wei is nu wel echt droog, maar gelukkig valt er vanaf vandaag een plens regen als ik buienradar moet geloven, en komende week nog meer. Ik heb m'n land standaard in 3 delen opgesplits, de weide die er het meest last van heeft in het midden heb ik met de hand doorgezaaid als experiment om te kijken of dat wat veranderd, anders volgend voorjaar maar met grof geschut aan de gang.
Tot nu toe nog niet hoeven bijvoeren in ieder geval, dat was vorig jaar wel anders.

Afbeelding

Nu alleen nog verder met JKK uitsteken, hebben we een handige vork voor dus dat gaat vrij vlot gelukkig!

Wat doen jullie trouwens met bramen?
Ik had hier een omgevallen oude boom in de wei liggen, daaromheen groeiden bizar veel bramen. Nu is de boom er uit gesleept van het voorjaar en de bramen tot de grond teruggesnoeid maar die bramen zijn nog steeds "een doorn in het oog" eenmaal weer teruggegroeid. :P

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-19 22:47

Leuk om jouw plek te zien Melissa1996, ziet er goed uit!
En herkenbaar die 4 rijen draad _O-
Inmiddels (nadat de geleiding is gefikst) blijft die kleine van mij wel achter 3 rijen, maar eerder was dat echt geen optie. Menig maal met Stegeman gedreigd voordien ~~}>

Het zou hier al 2 dagen met bakken uit de lucht moeten vallen, maar meer dan een paar spetters is er nog niet gevallen. -O-
Ben serieus aan het nadenken om iets van een sproeier te kopen want het schiet niet op zo, al het nieuwe gras gaat dood.
Hebben jullie daar tips voor eventueel?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 23:06

Zo dan _ENGEL_ wat een bak water!
Hier ook stikjaloers :')

Op het werk was een kilo of 50 aan appels over die weg mochten. Collega's willen ze niet of nauwelijks hebben dus ik ben al een week zakken vol naar stal aan het slepen :D

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-19 15:53

Nice, welkom!
Heb je ook foto's om ons mee te spammen? :):)

Er zijn zojuist eindelijk 10 regendruppels gevallen. Bedankt voor jullie inzet tijdens de regendans _/-\o_

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 12:23

Hahaha goede foto Selyna!

Nog even en ik heb vakantie *\o/* Lekker hele dagen op stal spatzieren.
Ik wilde eerst een paar nachten op stal gaan "camperen", maar daar ben ik toch op teruggekomen. Was van de week 's avonds laat in het donker nog even op stal en toen ritselde er weer van alles door de bosjes. Was even vergeten dat ik dat niet zo tof vind. En aangezien ik geen grote stoere hond (meer) heb, nee laat maar :') .

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 17:35

Kunstmest kan er gewoon op maar je moet je weide dan wel een tijdje gesloten houden voor je paarden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 10:46

Bekende paarden :D Je dochter kwam hier ook al voorbij geloof ik :)

Vind het leuk om al jullie plekken te zien. Zoveel manieren om je paard te houden!
En hier heeft het ook eindelijk geregend, je ziet het gelijk weer groener worden :):)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 12:40

Ik heb alles voor mezelf.
Voorheen wel 2x een medehuurder gehad maar dat werkte niet om diverse redenen.
Toen de 2e vertrok was ik er klaar mee.
Heb m'n paarden voor de ontspanning en geen zin om dan alsnóg gedoe te hebben met anderen ondanks dat je dus al niet meer op een pensionstal staat.

Het kost me een bult geld (qua huur van het land) meer zonder medehuurder maar dat weegt niet op tegen de voordelen voor mij.
Ik hoef nooit meer te overleggen of een middenweg te zoeken, kan doen en laten wat ik wil, bepaal zelf of, hoe, wat en wanneer ik bijvoer en weet waar ik aan toe ben.
Qua werk valt het ook niet tegen; Ik was er al elke dag en de dagen dat ik niet "hoefde" te gaan toen ik een medehuurder had voelde nooit als bevrijding van een verplichting.
Integendeel, ik ging vaak alsnog naar stal _O- .

En echt "moederziel alleen" ben ik niet want het land tegenover op hetzelfde terrein staat ook iemand met paarden.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe hier over vaccineren wordt gedacht?
Tot nu toe doe ik elk jaar braaf enten, maar mijn paarden komen nooit bij vreemde paarden in de buurt, hoeven niet (meer) met de trailer waar dan ook naar toe of iets dergelijks dus daar liggen geen risico's. Dan zit je alleen nog wel met de bescherming tegen influenza/ tetanus waar mogelijk een risico zit natuurlijk.
Titerbepaling bij paarden is nog niet echt een ding helaas, maar ik kan me niet voorstellen dat een vaccin echt stipt slechts een jaar garantie geeft. (Dat is ook al wel op kleine schaal gebleken.)
Ze moeten ergens in het najaar weer geënt worden maar ik vraag me dit jaar voor het eerst af waarom ik dat eigenlijk zou doen en niet gewoon een (paar) jaar zou overslaan?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-19 15:45

Nice, bekend net ook :D gaat hier al 1,5 jaar mee :j

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-19 20:37

Elastiek heb ik nog in de kast liggen, heb er strotouwtjes doorheen geregen, dan is het wat steviger.