Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:18

Ik meld me ook!

2 weilanden in eigendom op 2 locaties en 2 die ik huur. Afstanden van huis variëren van 5km tot 16 km. Op 2 staat een schuilhok met opslagmogelijkheden, die kan ik eventueel ook als winterweiland gebruiken. Op de andere 2 staan enkel bomen als beschutting en die kan ik ivm natte ondergrond enkel in de zomer gebruiken.

Op 1 kleine huurweide wordt alles gedaan van onderhoud door de eigenaar, de rest doe ik volledig zelf. Omdat ik geen eigen materiaal heb moet ik redelijk wat laten doen, en dat geregel is best wel lastig soms. Ook omdat alles verspreid ligt. In totaal heb ik tussen 2,5 en 3ha voor 2 mini's, een tinker kruising en mijn rijpaard.
Ik laat niks hooien. Het is goedkoper om het tijdens de winter bij de hooiboer te halen dan eigen voorraad te voorzien :')

Icaro (U.S. x Quick Star)
LRV Oost-Vlaanderen: B1+24 / B2+28 / L1 startgerechtigd
VLP - HROV: niv. 1 + 3
I am not especially talented. I'm just passionately curious

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:08

Ik wou deze week laten injecteren maar de andere weide waar ze normaal naartoe gingen is net gespoten. Dus alles wordt uitgesteld.

1 weide is een ramp qua jkk. Zou nu willen kijken of daar stikstof of iets dergelijks gebruikt kan worden, daar gaat de plant kapot van. Maar details moet ik nog uitzoeken.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:06

@newallure zou moeten mazr goed, als nadien blijkt dat de voorgaande boer niet het middel gebruikte wat je vroeg is het hopeloos. Dus het wordt nu dweilen met de kraan open en proberen zwemmen ipv verzuipen. En de nieuwe een kans geven met het zware geschut erop. Gelukkig zijn mijn andere weilanden nog goed.

Ik heb nergens een bak. Daarvoor pak ik de trailer en ga naar ons clubterrein. Telkens 15 à 30min enkele rit, maar wel picco bello!

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 07:20

Als dat nu nog nut heeft haal ik ook een zak of 2! Ik dacht dat doorzaaien best in het najaar kon ivm hechting van de grasmat?
Dan zou ik bijvoorbeeld bijstrooien en nadien laten bemesten. Het stukje waar ze nu op staan is relatief kort gegeten. Dan kan ik het jkk met de hand weghalen, bijzaaien en laten bemesten. (Of is andere volgorde beter?)

Mijn hooiboer raadt Barenburg aan qua graszaad. Gebruiken zij ook voor hun hooiland met 3 sobere paarden op. Is altijd heel mooi en smakelijk hooi.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:27

In de zomer heb ik minste werk. Hooguit water aanvoeren op de weides zonder put/pomp en dat is het. Mest ruimen is onbegonnen werk met 4 schijters en op 2 locaties mag ik sowieso geen mesthoop vormen. Ik heb best veel oppervlak dus kan ruim tijd tussen weidewissels voorzien en de ontworming heb ik ook goed op orde.

In de winter gaan er 2 op dhz pension en 2 op de weide. Hooi halen en stapelen iedere maand, stallen mesten, buitenzetten, dekens wisselen, water sleuren, modderploeteren, batterijen wisselen (te weinig zonlicht voor het zonnepaneel), er is op de weide geen verlichting, kou, nat...

In de zomer bij mooi weer kan ik Eens een dagje overslaan, sociale controle genoeg. Op stal in de winter kan dat niet.
Dus mijn favoriete seizoen is toxh het weideseizoen in de zomer :j

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:38

Ik heb van maart/april tot oktober/november 3ha gras waarvan 2 op relatief vochthoudende grond. Bijvoeren hoeft absoluut niet.
Vorig jaar met die droogte zelfs de luxe gehad Dat ik een stukje van 50 are nog kon verhuren aan een dame, zij had gras te kort en ik had teveel... Alles zag overal bruin of geel en ik had ze nog gewoon in het groen staan. Zonder sproeien en met (heel) weinig schaduw en 24/7 begrazen. Dat was echt pure luxe!

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 07:09

Ik heb vorig jaar een schuilhok gezet op een weiland van 4x8 en 3m hoog. Zo kan de trailer er onder (alleen het voorste stuk dissel staat dan niet binnen) of ik kan dt stuk gebruiken voor opslag en de rest is dan voor 1 paard, 1 tinker en 2 mini's. Gaat prima, zo hebben ze ruim plek steeds.
Er moet alleen nog een dakgoot aan om water op te vangen in een vat. Ik heb op dat weiland wel een put met handpomp maar extra voorraadje regenwater kan nooit kwaad.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:20

Heb ik ook interesse voor die sleep! Ik heb verschillende stukken weiland op verschillende locaties, wat maakt dat ik per stukje telkens een andere loonwerker zou moeten vragen.

Een eigen sleep lijkt me super handig. Geen idee of er ook klepelmaaiers ofzo bestaan voor achter een auto, dat zou ook al een hele hulp zijn.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:55

Hier staat alles alweer een tijd 24/7 buiten. Allemaal met de nodige vetjes, dat wel.

Ik twijfel of je eerst moet spuiten of eerst bemesten. Heb via via een product gehad dat ideaal zou zijn voor JKK en wil dat heel gericht gaan gebruiken op alleen die rozetten maar de rest zou wel een extraatje kunnen gebruiken...

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:06

Lint kan beginnen rekken en doorhangen als het veel wind vangt. Doordat het rekt breken de geleidingsdraadjes binnenin. Met knopen kan je wel iets oplossen maar een tussenstukje plaatsen is beter. Dat komt minder snel los, geleid beter dan een knoop en als je ooit je draad moet losmaken en wil hergebruiken gaat dat veel makkelijker. Knopen raken vaak echt vast aangetrokken en dan moet je die er weer gaan uitknippen.

Om die reden heb ik extra geleidend staaldraad genomen. Dat rekt ook heb ik gemerkt, maar dat doet veel minder aan de geleiding. (Het is uitgerokken/losgekomen van de spoel doordat een kalf van de buren er tegenaan is gaan duwen deze winter toen er geen paarden en geen stroom opstond).
Ik ken de verhalen errond, maar het was dat of wekelijks hele stukken koord blijven vervangen.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:49

Allereerst sterkte Koper met het verlies!

Duhelo, dus als ik het goed begrijp wil je de eigen paardenmest laten composteren en gebruiken voor herbemesting van je eigen stukje land? Gebruik je dan verder nog kalk/kalkcyanamide voor de zuurtegraadregeling en dergelijke?

Je brengt me wel op ideetjes eerlijk gezegd. Ik heb 4 stukken land: 2 in huur en 2 in eigendom, waarvan eentje van 62 are.
Dat stukje van 62 are is een RAMP qua onkruid. Vooral JKK -:(-
Nu zat ik zo te denken, om dat stukje land misschien te voorzien van een track. Gewoon het gras wat erop staat laten afeten en stuklopen. En dan op het ene grote blok 2 stukken weiland waar de track omheen loopt en het andere stukje grasland vooraan, waar nu al een poort tussen zit, via strookbegrazing aanbieden als de andere 2 stukken dicht zijn.
Dan moet ik alleen iets vinden voor de winterperiode. De bovenlaag wordt snel spekglad en ik wil nu ook niet dat ze enkeldiep in de modder beginnen staan. Of ik extra zand mag aanvoeren weet ik niet...
Schuilhok is 4m x 8m en 3m hoog, ruim voldoende voor mijn kerels.

Deze winter hebben mijn tinker en een shet op dat stuk gestaan, met bijvoeren van hooi, en het gras heeft dat wonderbaarlijk genoeg goed gehouden! Ondanks veel spelen, rennen en sliding stops van de heren is er betrekkelijk weinig stukgelopen. De grootste schade heb ikzelf aangericht door vaak met de auto er overheen te rijden :+

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:55

Nou, als het een tip kan zijn: Bofix werkt niet tegen JKK :') Via via aan een fles nog geraakt vorig jaar, de verdunning gemaakt die mijn loonwerker heeft doorgegeven. De zuring is fel verminderd en brandnetels ook maar de boterbloemen zijn nog relatief vrolijk aanwezig en het JKK, die staat juichend in het land. Zelfs die f*cking droogte van vorig jaar heeft die krengen niet stuk gekregen in combinatie met dat product.

Heb nu via via een ander product op de kop kunnen tikken (niet goedkoop, helaas) wat volgens een goede vriend wel werkt als een tierelier. Het was niet ideaal qua timing, maar gisteren met de sproeier op de rug elke rozet een mooie douche bezorgd. Eens bekijken wat dat oplevert. Had een beperkte hoeveelheid zodat ik kon testen. Werkt het, dan haal ik extra. En ik ben dan echt in staat om een grote hoeveelheid ineens in te slaan, voor ook dat weer niet meer verkrijgbaar is als particulier.

Ik liet 1x/jaar kalken, bedoeling was dat er perlka gebruikt werd maar als ik zie hoe mijn weiland erbij ligt (en de prijs die ik mocht afrekenen) denk ik dat er gewoon goedkope kalk is gebruikt.
Dit najaar ga ik er zelf om en strooi ik dan maar zelf handmatig de boel...

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:40

Het is echt VEEL. Vorig jaar pure kalk in een hoopje op elk rozet en je zag dat zo wegbranden dus ik al vrolijk. Zie je 3 weken later plots 4 rozetten in de plek opduiken |o
Echt, kakzooi. Het probleem is ook dat ik geen groencontainer heb om in te doen en naar containerpark mag het niet. Dat is uitsluitend voor graszoden of snoeiafval.

Dus ik verbrand het maar. Vorig jaar in kleine hoopjes en pal naast de waterpomp :+

Dat composteren moet normaal wel goed lukken. Had ooit een mesthoop, die is op 2 jaar helemaal vergaan, ingezakt en alweer overgroeid met gras.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:00

Ik ga sowieso dagelijks. Ze staan niet aan huis, mijn weides liggen op verschillende plekken variërend van 15 min tot 35 min met de auto.
Ik werk nu 20u/week maar ga omhoog naar 30u binnenkort. Ik woon samen, vriend doet niks met/voor de paarden dus alles is voor mij.
In de winter gaan er 2 op doe het zelf. Enkel binnenzetten en 1x/dag voeren wat klaargelegd is wordt dan gedaan.

Het is zoals duhelo zegt: goed plannen.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:17

Ik neem al een jaar of 4 af bij dezelfde persoon die ook voor 2 stalgenoten komt. Telkens 60 baaltjes/maand voor mezelf en dan 20 voor de andere.
Loopt altijd heel goed en vlot, dus wij kunnen ons hooi aankopen aan €3/baaltje van 20-25kg. In de winter op stal is dat leveren/stapelen inclusief zelfs. Buiten stalseizoen moeten we wel zelf ophalen, maar dan zitten we ook wat verder uit de buurt. Stal zit bij hen om de hoek namelijk.
Voor zover ik weet zal het dit jaar ook wel weer die prijs zijn.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:22

Ik vervoer met mijn ifor (hbo506) 30 baaltjes/keer, maar er passen er 35-40 in denk ik als we echt maximaal stapelen. Nu heb ik altijd nog wat ruimte over namelijk.
Die wegen 20-25kg/stuk dus 600 tot 750kg per keer. Dat kan je niet anders vervoeren dan met een aanhanger met een tmm hoger dan 750, je moet het ledig gewicht van je aanhanger ook nog meetellen. Voor 50 baaltjes aan 20kg zit je alweer aan een ton.

Dat idee van die aanhanger met huif is wel een goeie! Kan je in de zomer ook gebruiken om watervaten op te zetten en mee te vervoeren, en zo staan ze nog uit de zon ook...

Duhelo: wegen jouw baaltjes dan zo weinig dat je per dag 1 baaltje moet voeren per paard? Dat haal ik alleen als ik onbeperkt wil geven en dan versmost mijn ene paard nog een deel en moet ik opletten dat hij ook niet te dik wordt... Maar alweer, ik heb balen van minimaal 20kg/stuk hoogwaardig hooi.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:39

Oh toch 18 kilo voor de trekpaarden ja? Ik heb altijd gehoord 1-1,5% van het levend gewicht aan hooi/dag. Voor mijn eigen paard dat ergens rond de 550kg weegt komt dat neer op 5,5 - 8kg/dag. Ik maak het mezelf makkelijk en probeer dan ongeveer ene half baaltje/dag aan te houden. Bij echt koud weer, dus vriezen overdag of 23/7 op stal staan krijgt hij wel tot een baaltje per dag. Maar anders is er buiten op de paddock genoeg te beleven om rond te kijken en die paar uurtjes zonder kan hij wel hebben.

Moet er wel bij zeggen dat ze in de winter bijna dagelijks een ruwvoerslobber ook nog krijgen met lauwwarm tot warm water waar ik de muesli nog doorheen doe.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:48

Slowfeeders worden hier vakkundig gesloopt en anders vinden ze altijd wel een manier om er via de bovenkant alsnog hun neus tussen te wurmen en alles er zo uit te trekken :+
Ik voer hooi van een weiland waar jaarrond een fries en wat haflingers op lopen. Heel erg smakelijk hooi, hele mooie kwaliteit en laag in suikers. Ideaal voor mijn tinkerkruising en 2 mini's, maar mijn warmbloed heeft er ook voordeel bij omdat hij dan op onbeperkt kan.
Stro geef ik niet meer, daarin at hij zich ziek. Ze staan nu in de winter op gehakseld stro en daar ben ik heel tevreden over. Beter dan vlas en het kan geen kwaad als ze er eens van eten.

Ik twijfel om ze deze winter alsnog op een weilandje te houden en dat compleet stuk te laten lopen (ik kan er denk ik zeker 200 balen in opslag leggen) of toch weer 2 stallen huren... En dan de vraag: doe het zelf of volpension en indien doe het zelf... op de plek waar ik al jaren ga, of dit keer toch echt opteren voor een plek met binnenpiste.
Moeilijk.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:39

Ja in mijn ifor ligt het ideaal maar ik gebruik 'm helaas wel best vaak. Vanaf april tot oktober makkelijk 3-4x/week. In de winter toch ook iedere 14 dagen tot wekelijks. Dan is een massa hooi erin niet zo handig. En met 30 baaltjes loop ik ook niet zo heel ver voor 1 warmbloed, 1 tinker en 2 mini's.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:45

Doorzaaien/bijzaaien doe je beter in het najaar, zo rond september en als er geen paarden meer op lopen.
Je kan dan ook best eens perkla strooien en in het voorjaar opnieuw. Brandnetels en zuring wijzen op een te zure bodem, dus dat moet je sowieso aanpakken.

Ik trek geen zuring meer maar ik spuit gewoon.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:21

Ik heb meerdere stukken weiland en spuit dus als ze van het betreffende stuk af zijn.
Al heb ik nu wel iets gekregen dat heel effectief is tegen JKK maar wat je wel mag gebruiken als ze er nog op lopen.
Wat het is... geen idee. Zit in een plastic flacon, enkel de verhouding staat erop genoteerd en verder niks. Haal het bij het lokale tuincentrum en kost €60/liter maar daar komt ik wel een flink eind mee.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:57

Zoals gezegd, geen idee. Je geeft aan waartegen je wil spuiten en je krijgt een kleine hoeveelheid mee, met uitgebreide instructies qua gebruik.

Ik spuit sowieso enkel en alleen de plant zelf, de rest probeer ik te ontzien. Zo heb ik met bofix de voorbije jaren goed kunnen werken tegen de grootste plekken zuring, bereklauw en brandnetels.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:00

Ik heb nog meer dan genoeg gras :')

Voor stroom op de draad gebruik ik een ghallager S200, met zonnepaneel. Kost wat maar echt heel fijn ding, ben er oprecht blij mee.
Licht doe ik met een hoofdlamp.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:10

Ik heb 2 rupsen van de jacobsvlinder zitten *\o/*

Voor wie de euforie niet begrijpt: deze vlinder is een bedreigde soort. De rupsen ervan zijn de natuurlijke vijand van jkk, ze eten de plant namelijk volledig op.
Ga ze morgen of vrijdag proberen vinden terug en dan op het flink besmette weiland op een plant zetten :D

Ga en vermenigvuldig u :))

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:53

Hoewel ik dus flink spuit ben ik al bij al wel een natuurliefhebber. Ik hang voederbollen en zaad voor de vogeltjes in de winter, ik probeer enkel op de plant zelf te spuiten ipv op alles er omheen. Indien mogelijk laat ik gras altijd eerst in het zaad komen voor ik paarden op een weiland zet, of ik wissel ze tijdig zodat die weide nog in zaad kan schieten nadien. Distels laat ik gerust een tijdje in bloei staan voor ik ze maai. Pas als die echt te groot worden spuit ik die ook.
Brandnetels laat ik ook bloeien, boterbloemen idem, maar ze gaan wel allemaal tijdig tegen de vlakte voor het kan uitzaaien of woekeren.

ik heb dan ook redelijk wat leven in mijn weide van vogeltjes, konijnen en insecten :) Het hoeft geen perfect voetbalveld te zijn voor mij.