Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:52

ah nee Koper! Veel sterkte!

Ik heb altijd in pension gestaan (doe het zelf basis maar meestal wel bij boeren/pensionstallen waar zij in principe weideonderhoud deden en waar ik ter plaatse hooi, water etc kan afnemen.)

Normaal heb ik vanaf 1 juni een weitje dat ik kan huren, volledig op doe het zelf.
Weitje is een halve hectare, dus niet giga groot, er zal een verharding en afdak zijn + zandpaddock voor de paarden en de buitenomheining is hout + stroom.
Er staan 2 boxen, maar die zijn te klein voor mijn paarden, en 1 zadelkamertje. Mijn idee is om de boxen te gebruiken voor hooiopslag als ik voor een leuke prijs kleine baaltjes kan halen. Er komt normaal nog een overkappingetje waar ik wat grote balen hooi (of een aanhanger met hooi) kan plaatsen, dus ik overweeg om een aanhanger aan te schaffen waarmee ik 2 grote balen hooi kan ophalen. Ev in combi met pakken voordroog dat kan geleverd worden.

Mest kan ik mss bij de buren afleveren (mestkarretje heb ik) of als dat niet kan dan ga ik composteren in van die vierkante compostbakken. Ophalen is hier geen optie daar je als particulier met 1-3 paardjes de moeite niet bent blijkbaar...

Nu heb ik nog 1 probleem, en dat is water. Ik geloof dat er een steen/boorput zit, maar die geeft niet onbeperkt water (voldoende voor hun twee kleine pony's, van mij worden het drie grote paarden...). Hoe voorzien jullie water?
Ik heb thuis zelf ook een regenput die we nog niet zelf gebruiken, ik kan bv wel uit die put in een ibc vat overhevelen. Hoe weet ik of het water drinkbaar is voor de paarden?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:25

_ENGEL_ schreef:
Leuk Duhelo! Water kan je laten testen of het geschikt is als drinkwater. Even google levert je een hoop op. Regenwater opvangen lijkt me sowieso handig.

Hier krijgen ze water, uit de sloot wat schoon is. MAAR ik zit in water win gebied en de tuit met gezuiverd water wat rechtstreeks uit de duinen komt uit in het begin van de "sloot". Wel van belang natuurlijk om deze open te houden, dus planten en dergelijke eruit. Gelukkig wordt dit gedaan door de gemeente _/-\o_

Mest voer ik af bij de pensionstal naast me. Liever zou ik composteren en dit hergebruiken, maar mijn weide is vrij klein, een kleine 2000m2. Ook ben ik bang dat de bulten poep teveel plek innemen. Heb je een foto van die vierkant bakken? Ben er wel nieuwsgierig naar.

https://www.bouwkampioen.be/nl/eco-comp ... gIvI_D_BwE
Het zijn dergelijke bakken. Je kan er 3 of meer aan elkaar maken. Hier kosten ze 155 euro voor 3 bakken aan elkaar via dz gemeente.
Momenteel doen we met 3 kleine paardjes 2 maanden met 2 bakken.
Met 4 reeksen van 3 zou je dus ezn jaar mest moeten kwijt kunnen. We moeten nog even afwachten hoe het composteert.
Ik zal ook maar een 4000 m hebben voor 3 paarden, dus afvoeren heeft ook mijn voorkeur.
Ik hoor vandaag dat er ook een wateraansluiting komt. Ik zal idd proberen regenwater als extra op te vangen maar in geval van nood is een wateraansluiting wel fijn :).

Hoe voorzien jullie verlichting trouwens?

en omheiningen: de buitenkant is rondomrond in breed lint, er zit een behoorlijke tik op. Maar hier en daar hangt die wat door, en er zijn ook veel stukken geknoopt. Hoe herstel ik die stukken het best? knopen los maken en van die draadverbinders tussen steken? Of is knopen geen probleem?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:58

ik heb drie paarden, twee trekpaarden en een cruzado. De cruzado staat samen met een Dpony en een haf, daar hebben we die bakken.
we hebben nu 2X drie bakken staan. Het vult in eerste instantie erg snel, maar het klinkt ook snel in, de dachten eerst dat we met de eerste twee bakken maar een maand zouden doen, maar we hebben er eigenlijk 2 maand ingekregen (eerlijkheid is wel, we mesten de zomerweide, piste en paddock uit, maar het stukje winterweide niet, dus ik schat 25 % van de mest dat we er niét in gooien. Pure mest trouwens, geen strooisel).
We moeten nu eens bekijken hoe snel het inklinkt en composteert. Het idee was om op enkele cruciale plekken een reeks bakken te zetten (1 bij de verharding, 1 op het paddockje, 1 tussen weide en piste, 1 aan de andere kant van de weide) zodat we zo min mogelijk afstand moeten lopen en het telkens wat kunnen verdelen.)
Als het na 6 maanden compost genoeg is kan het in principe uitgeschept en uitgestrooid worden (of in een aanhanger afgevoerd, dan is het nog altijd een stuk minder dan verse mest.). Maar zo ver zijn we zelf nog niet.

Daarom dat ik op mijn nieuw stukje in eerste instantie liever per aanhanger wil afvoeren, is een stuk minder werk dan in bakken doen, composteren, uitscheppen, uitstrooien/alsnog afvoeren.

ik ga denk ik bovenaan sowieso een extra laag koord spannen, omheining staat nu maar op 1-1.20 meter en dat vind ik voor die spanjaard wel wat laag (de trekpaarden blijven staan als het koord op de grond ligt, dus in die maak ik mij geen zorgen :P )
Ook het huidige lint de knopen losmaken en van die tussenstukjes tussenstoppen, en doorgangen vervangen voor elastisch koord, dan raken we al een eind denk ik.
Staaldraad durf ik niet, de trekpaarden wederom geen probleem, de spanjaard heeft nogal losse voorbeentjes en kruipt graag over en tussen dingen. Die heeft al eens over de flos gegaan met een spiraaldraad rond haar achterbeen, en eens eentje meegetrokken in haar staart, gelukkig zonder gevolgen. Maar ook die spiraaldingen komen er niet meer in en zijn vervangen voor elastisch koord :D.

Helaas zal ik, vooral in de winter, vaak in het donker moeten, er is daar ook geen straatverlichting, dus dat wordt nog een puntje. Gelukkig heb ik tot volgende winter tijd om me daar zorgen over te maken, eventueel een klein stroomgeneratortje waardoor ik genoeg kan genereren om de bak en paddock te verlichten.

Mijn stukje is trouwens iets minder dan 5000 m²
Hierop staat een stalgebouwtje, komt een verharding naast en een stukje paddock van +- 30*15
Schieten dus nog 3 weitjes over van elk iets meer dan 1200 m²

In eerste instantie ging ik de verharding en paddock houden als winterstuk, doorgangen maken naar de weitjes en zodra er gras is / het droog genoeg is ze telkens een paar dagen op de weitjes laten. Dit om zoveel mogelijk gras over te houden.
Feit is wel dat de ganse zomer gras een utopie is met drie paarden, en ze hierdoor wel het grootste gedeelte van het jaar op een beperktere ruimte staan.
Andere optie is om een track omheen de weide te doen waardoor ze een groter gedeelte van het jaar meer ruimte hebben (echter in natte periodes ook niet want kleigrond = slijk). Op de track zal er ook geen gras meer groeien en pakken we een stuk weide weg, dus nog minder gras.
Derde optie is om een stukje track te maken (de weide is een vierkant, maar linksboven zit er nog een stukje omhoog van een meter of 40 lang en 6 m breed. ) langs de rand naar dat stukje, dus niet rondom rond, hierdoor kunnen ze wel eens een langer sprintje maken, verliezen we niet teveel weide, maar zullen ze op dat stuk ook niet kunnen als het te nat is. (en uiteraard is alles met een track meer werk in het algemeen om uit te mesten.)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:44

@varekaj: dat zou idd het idee zijn van te werken met die compostbakken. We zijn net gestart dus nog geen idee hoe dat werkbaar zal zijn.
betreft de kalk etc: geen flauw idee. Ik heb ondertussen ruim 10 jaar eigen paarden, maar altijd op plaatsen gestaan waar het grasbeheer voor mij gedaan werd (los van onkruid maaien en indeling weides/strookbegrazing). Ik weet letterlijk niks van weidebeheer betreft sproeien,kalken,bemesten etc :D

ideetje voor je weide klinkt idd goed. Een kennis van me sprak onlangs over wortelzand, is blijkbaar erg goedkoop (7-8 euro per ton) en haar piste ligt in dat spul en is het jaar rond rijdbaar (zonder echte drainage of grote kosten.)
Maar googlen op wortelzand levert me niks op, dus ook hier weer: geen flauw idee :D

Wel spannend hoor, ik weet in het algemeen hoe ik mijn paarden goed moet verzorgen, dus als die verharding en het zand in orde is staan ze in principe prima (als ik hooi en water kan regelen). Maar al de rest is een sprong in het diepe :D.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:47

ik denk dat het vooral afhangt hoe fanatiek je bent als ruiter.
Ikzelf rij vooral dressuurmatig, maar niet zo fanatiek, ik heb altijd op doe het zelf stallen gestaan (soort van eigen beheer, maar ik kon ter plekke de voeders aankopen), momenteel zelfs op 3 kwartier reistijd en 3 paarden op 2 locaties. Hierdoor kan ik in de winter amper trainen. ik probeer tijdens de week een keer naar de binnenpiste te gaan en in het weekend te rijden, maar dat schiet er vaker bij in dan dat ik rij.
Als buitenrijruiter en een fulltime job moet je erop rekenen dat je in eigen beheer enkel in het weekend zal kunnen rijden.

De mijne komen tegen eind de zomer ook op een stukje dichterbij huis, maar moet ik zelf alles regelen betreft voer en mest. Ik zal ook werken met grotere slowfeeders en onbeperkt hooi, en grote waterbakken waardoor mijn dagelijks klusje beperkt wordt tot uitmesten, en ik eens per week mijn aanhanger mest wegbreng en de hooiruif vul, en eens per twee/vier weken hooi moet gaan halen. (met aanhanger waar drie grote balen op passen of met trailer achter kleine baaltjes hooi)
Als ik mijn werkuren nog zo kan regelen dat ik over de middag 2 uur tijd bij de paarden kan spenderen, heb ik normaal voldoende tijd om iedere dag uit te mesten en een van de paarden te grondwerken of mss te rijden (als mijn paddock goed genoeg zal liggen) (ik rij vaak maar 20-30 minuutjes).
Proberen om eens per week met de trailer naar de binnenpiste te gaan als vriend weg is met de hond, en om de paar weken een dagdeel voorzien voor de extra klusjes (omheiningen, onkruid, paddock onderhoud) en dan raken we wel ergens.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:35

voor mij werkt het wel om eerst te rijden en dan de klusjes te doen (die moeten nl gedaan worden).
Maar heel eerlijk? ik rij vaker niet dan wel :D. Vind ik op zich ook niet zo erg, ik geniet van tussen de paarden te zijn, en als ik in de winter mss drie maal een buitenritje doe is dat ook prima. In de weideperiode heb ik minder kluswerk, en stap ik vaker op. Dat is ook prima. Ik heb wel paarden die na 3 maand "opstappen en wegrijden" type zijn, dat scheelt wel.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 07:26

Voor deze die gaat rennen door de paddock zou ik het een mooie oefening vinden om te leren aangebonden staan terwijl de ander werkt :D. (zou ik wel enkel doen als je hem in het zicht kan zetten).
Voor mij is het simpel: dom doen doen ze maar in de weide in groep. Als ik er bij ben wil ik rust en kalmte. Gaan ze rennen terwijl ik met een werk? Prima, dan knup ik die vast aan de muur, mogen ze een uurtje stilstaan :D.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:14

Dar hangt er van af wat je prioriteiten zijn en wat je paard nodig heeft.
De mijne staan op doe het zelf met stalgenoten,dus doe ik 4 keer in de week 2 locaties (met 7 paarden totaal zn 30 a 45 mkn reistijd enkele reis).
Straks komen ze in eigen beheer op 5 minuten van huis,dan ga ik iedere dag voor 3 paarden.
Ik werk fulltime,woon met mijn vriend samen en hebben een grote hond, kwestie van plannen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:45

ik ben mij aan het orienteren voor hooi/voordroog, maar heb zelf weinig opslag. idee is om de opslag vol te steken met kleine baaltjes hooi, en een aantal balen voordroog te laten leggen om te mengen.
Nu, leveren van voordroog is niet evident (vaak kunnen ze het wel op een pallet afhalen, maar het voordroog komt bij mij op een stuk gras te liggen vrees ik, dus dan kan je geen grote balen doen. Of ik moet in grotere hoeveelheden bestellen (30 balen), maar afhankelijk van de soort is dat even 1350-1500 euro in een keer dat je er moet leggen.
Vinden jullie het interessant om dergelijke grotere hoeveelheden te leggen voor maar een 3 tal paarden? waar moet ik op letten betreft bederf? Ik wil nl niet dat er in 20 pakken gaten gepikt worden en ik alles moet weggooien.
Ik schat dat ik met 30 balen een 200 dagen weg kan, dus ze zouden er zeker geen jaar blijven liggen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:27

ik twijfel betreft mijn hooiopslag
ik heb 2 boxen van 2.80*3 dat ik kan gebruiken voor hooi. De ene zit nu al vol en passen er net een 80 tal baaltjes in.
Er passen 50 baaltjes in een keer in mijn trailer. Dus als ik de stalletjes in een keer vol wil heb ik 3 ritjes met de trailer nodig, heb ik 150 baaltjes. Met drie paarden aan 2-3 baaltjes per dag heb ik dan voldoende hooi voor max 60 dagen.
Hiervoor moet ik wel 150 baaltjes in de trailer stoppen, drie maal heen en weer rijden, en die 150 baaltjes weer uit de trailer halen, zeker een dag werk om de twee maand.
(er is wel een mogelijkheid om enkele grote balen voordroog te leveren, maar ik ga even uit dat ik puur hooi voer.)
Een andere optie is om een aanhangertje aan te schaffen waar ik voor 2 weken hooi kan op stapelen (kleine baaltjes of twee grote balen). Dan moet ik wel om de twee weken heen en weer rijden, maar wel enkel de baaltjes op de aanhanger leggen en dan zouden ze op stal kunnen erop blijven liggen (met een zeil erover.)
De ophaalplek dat ik op het oog heb is een 4 tal km, dus kwa afstand is het allemaal wel prima doenbaar. Wat vinden jullie interessanter?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:38

huifje erop is idd een idee. jouw aanhanger is geremd, dus een mtm hoger dan 750 kilo vermoed ik? Hoeveel baaltjes krijg je daarin weg? laat je het er ook in liggen?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:35

Varekaj schreef:
Ik vervoer met mijn ifor (hbo506) 30 baaltjes/keer, maar er passen er 35-40 in denk ik als we echt maximaal stapelen. Nu heb ik altijd nog wat ruimte over namelijk.
Die wegen 20-25kg/stuk dus 600 tot 750kg per keer. Dat kan je niet anders vervoeren dan met een aanhanger met een tmm hoger dan 750, je moet het ledig gewicht van je aanhanger ook nog meetellen. Voor 50 baaltjes aan 20kg zit je alweer aan een ton.

Dat idee van die aanhanger met huif is wel een goeie! Kan je in de zomer ook gebruiken om watervaten op te zetten en mee te vervoeren, en zo staan ze nog uit de zon ook...

Duhelo: wegen jouw baaltjes dan zo weinig dat je per dag 1 baaltje moet voeren per paard? Dat haal ik alleen als ik onbeperkt wil geven en dan versmost mijn ene paard nog een deel en moet ik opletten dat hij ook niet te dik wordt... Maar alweer, ik heb balen van minimaal 20kg/stuk hoogwaardig hooi.

de baaltjes dat ik nu gehaald heb wegen ook wel 20 kilo, die zijn heel mooi en strak geperst. Wat aangeboden wordt hier in de buurt zit tussen de 12 en 20 kilo (de meeste rond de 15).
Misschien wel een verschilletje: ik heb twee trekpaarden en een cruzado, die staan op onbeperkt. Dus ik schat de trekpaarden ongeveer op 18 kilo per paard, de cruzado op 13 kilo, dus zeker 2.5 baaltjes per dag (in slowfeedernetten.) :+

Edit: ik twijfel nl tussen een aanhanger van mtm 750 kilo, krijg ik natuurlijk minder baaltjes op maar zou met 30 baaltjes per keer net aan moeten lukken (of net niet :+ ). of een aanhanger met mtm hoger dan 750, hier kunnen dan uiteraard meer kilo's op per keer, maar is een heel stuk duurder in aanschaf, en moet er ook weer verzekering en wegentaksen voor betaald worden...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:05

Varekaj schreef:
Oh toch 18 kilo voor de trekpaarden ja? Ik heb altijd gehoord 1-1,5% van het levend gewicht aan hooi/dag. Voor mijn eigen paard dat ergens rond de 550kg weegt komt dat neer op 5,5 - 8kg/dag. Ik maak het mezelf makkelijk en probeer dan ongeveer ene half baaltje/dag aan te houden. Bij echt koud weer, dus vriezen overdag of 23/7 op stal staan krijgt hij wel tot een baaltje per dag. Maar anders is er buiten op de paddock genoeg te beleven om rond te kijken en die paar uurtjes zonder kan hij wel hebben.

Moet er wel bij zeggen dat ze in de winter bijna dagelijks een ruwvoerslobber ook nog krijgen met lauwwarm tot warm water waar ik de muesli nog doorheen doe.

de 1-1.5% is in principe wel droge stof. hooi is 80% droog, 20 procent nat, dus 1 kilo hooi = 800 gram droge stof. dus 5.5-8 kg droge stof = 6.87-10 kilo hooi per dag.
de trekpaarden wegen respectievelijk 1000 en 800 kilo = 18-27 kilo per dag nodig. Ik voer als het even kan hooi die erg laag is in energie en in suiker.
Afgelopen winter zaten we op een baal van 400 kilo op 5-6 dagen voor 4 trekpaarden (waarvan 1 twenter.) = 66- 80 kilo per dag. Ik vermoed dat de twee grootste het meest aten, mijn oude merrie en de twenter het minst, maar gemiddeld dus een 16-20 kilo per dag. Vandaar dat ik even van 18 kilo uitga (1 grote en 1 kleinere). Dit was wel op puur hooi, dus geen gras oid meer.
Ze krijgen in de winter dan ook nog 350 gram pulp en 220 gram herbs (de grote) of fetura (de oude) bij.

ik weet nog niet zo heel goed of ik weer gewoon onbeperkt hooi zal aanbieden (ik kan maar 1 keer per dag gaan, dan is onbeperkt wel heel gemakkelijk) of zal werken met onbeperkt stro en hooi 1 keer in een hoeveelheid aan te bieden dat ze ongeveer 20 uur hooi ter beschikking hebben. Maar dat maakt het me wel een stukje moeilijker met de tijden waarop ik "moet" gaan, dus ik denk dat ik lekker lui zal wezen en gewoon onbeperkt aanbied in slowfeeders. Kwestie van er genoeg te maken dat ik ze maar eens in de drie dagen hoef te vullen :D :+

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:14

Hier idem. In de periodes dat ik rij wordt de trailer toch 1 a 2 keer per week gebruikt...

Ik heb momenteel een weiderruif waar ik een net in geweven heb. Die is rondomrond strak dicht en krijgen ze niks tussen. Mijn gewone netten zijn envelopnetten waar ik bovenaan een touw doorrijg en strak dichttrek. Duurt 2 minuten om te weven maar krijgen ze ook niet open. Ik gebruik veiligheidsnet van 5 mm met 45 mm gaas. Oersterk :D.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 20:08

Ik heb zaterdagmorgen paaltjes gezet. Gelukkig met hulp van vriend en een grondboor op benzine. Maar het was heet!
Maar de gaten zijn geboord, morgen en overmorgen de paaltjes gaan vastzetten en de draad in orde beginnen maken.
Binnen 2 weken zou ik de 2 grote verhuizen en de paddock laten afeten.
Ik heb 4 stukjes weide voorzien, Zodra weide 1 deels opgegeten is kan paard nr 3 erbij, dan hebben ze nl ruimte om elkaar te ontwijken.
Ik heb biggenroosters op de kop getikt, die komen naast de verharding met een laag zand onder en over. Hopelijk krijg ik zo een stuk paddock (ong 70 vierkante meter) waar ze niet in wegzakken. De rest komt gewoon in zand.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:19

Met welk product spuit je? ik ga er vanuit dat je niet zomaar iets kan spuiten als je er nog paarden op wil hebben?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:36

Vanavond de rest van de stroomdraad in orde gaan brengen, mijn materiaal is binnen.
Als het goed is is de weide dan klaar voor gebruik, volgende woensdag nog de tandarts, de zaterdag de hoefsmid, en ik overweeg om ze dan de zondag of in de dagen erop te verhuizen.

Ik moet enkel nog de mestafvoer regelen en nog eens nadenken hoe ik er licht kan maken (geen stroom)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 09:01

voor weides die langs een straat liggen: een bordje met niet voeren (of eventueel uitgebreider wat ze absoluut niet mogen hebben zoals snoeiafval, gemaaid gras, vers brood, etc.) helpt dat?

ik zag deze week dat de grondeigenaar het gemaaid gras in de weide gegooid had, gelukkig staan er nog geen paarden, dus ik spreek hem nog even aan (geen idee of hij daarvan op de hoogte is of niet).
Er is wel een woonhuis ernaast, maar die staan uiteraard ook niet 24/7 te kijken en de weide ligt vlak naast een (heel erg rustig landweggetje).

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:00

Planten ze dan direct een grote boom of moet dat eerst x aantal jaar groeien?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:59

Hier ook meer hooi dan gras.
De paarden zijn wel goed aan het eten van het eerste stukje, helaas is het gras (en onkruid) overal zo hoog dat het op dat stuk plat gevallen is. Paarden die nog wat erdoorheen banjeren en bijna alles ligt plat (en hebben ze op gemest.)
Kan ik dat eind augustus gewoon laten maaien zodat het mooi kort de winter in gaat, of heb ik een probleem?
De andere stukken staan gelukkig nog rechtop, dus die mogen ze vanaf morgen opeten in strookbegrazing en daarna maai ik het onkruid met de bosmaaier of vraag ik aan de buur om het ganse stuk te maaien.

Heeft het zin om nu nog kunstmest te strooien?
Wanneer kan ik het onkruid bestrijden, net na het maaien of in het voorjaar? Ik wil in september sowieso wat graszaad ertussen gooien, kan dat gewoon zo?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:27

bedankt voor de tips keeyzie. Ik klop komende week eens bij de buur aan of die het ziet zitten om stukje per stukje te maaien, dan laat ik het eerste stuk maaien en vet wat bij, met wat geluk heb ik dan nog tot in september of mss oktober gras. Zodra het te nat wordt kan ik sproeien tegen onkruid en bijzaaien (eerst sproeien best? wanneer kan ik dan was bijzaaien, weekje of twee erna?).
Strookbegrazing vind ik ook fijn, voordeel is dat ze dan mesten op het korte gras en het mooi opeten, je kan gemakkelijk de mest eruit halen (en de oppervlaktes zijn niet zo groot).
Ik doe telkens een nieuw stuk open, strookbegrazing tot het op is, en dan naar stuk 2 en stuk 1 weer dicht. Zo heeft het telkens tijd om bij te groeien (en ze hebben altijd toegang tot de paddock met hooi, dus nooit zonder eten, ze lopen wat heen en weer en gras is beperkter.). Op het einde van het weideseizoen alles open tot het te nat wordt, dan gaan ze op de paddock. Werkte perfect op de vorige locatie dus dit hou ik hier ook in.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:37

Hier is de weide een ramp. Nieuw stuk dus nog niks opgelopen dit jaar. Gras staat middelhoog het eerste stuk was deels platgevallen. Paarden hebben een deel opgegeten maar de rest ligt nu plat met mest ertussen. Ze zijn nu bezig aan het 2 de stuk in strookbegrazing, maar ze eten het niet mooier op, dus ik denk het straks helemaal open te zetten.
Kan ik het op het einde van de zomer laten maaien,of lukt dat niet meer dor het platliggend gras en mest?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:41

Ook de stukken die nog rechtop staan? Of het reeds platgelopen/afgegeten spul?
En kunstmest er nog op?kunnen ze dan dit jaar er nog op of deze stukken dan al rust geven tot volgend seizoen?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:43

Dus voor nu na het "afgrazen" laten maaien. Er staat ook veel onkruid,krijg ik dat onder de duim door te maaien en dan te bemesten of moet ik eerst spuiten?
Huidige plan was de stukken laten afeten,eind augustus maaien en onkruid spuiten en dan in september of oktober bijzaaien met een goed mengsel.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:21

ik heb jaren bij (nu een van mijn ) beste vriendin gestaan. Dit ging perfect. Echter is dit wel met goede afspraken op voorhand geweest (ik ging mee in haar systeem betreft voer en weidebeleid).
We zitten echter op dezelfde lijn (24/7 buiten met zo goed als onbeperkt ruwvoer) dus dat ging prima.
Mijn vorige stal huurde ik eerst een schuilstal + verharding en weide (0.5 ha per paard). Ik zette mijn 2 grote daar ook 24/7 buiten met onbeperkt hooi.
NA een tijd huurde iemand het stukje land ernaast, en toen heb ik aangeboden om de paarden samen te zetten zodat we meer gras hadden, ook op de voorwaarde: 24/7 buiten en onbeperkt hooi. 1 X per dag krachtvoer/supplementen en uitmesten deden we in een beurtrol. Is ook altijd perfect gegaan. LAatste anderhalf jaar is er nog een kennis bij gekomen, wat op zich ook wel goed ging.
Nu ben ik naar mijn eigen stukje, en komt er niemand meer bij, enige uitzondering is mijn eerstegenoemde vriendin, zij heeft 2 paarden waarvan eentje met discutabele gezondheid, ik heb er 3 waarvan een oudje die het nu prima doet maar dat kan snel omdraaien. Moest er een of die twee paarden sneuvelen dan is het wel een optie om mijn jonge weer bij haar te zetten of de groep samen te voegen en af te wisselen tussen de twee locaties.

kwa enten: ik entte ieder jaar, maar dit jaar zei mijn DA/TA dat ze niet perse hoeven geent te worden. Ik ga soms wel eens op locatie maar altijd los met de trailer of apart van andere paarden. Da gaf als reden dat influenza enkel werkte tegen de soorten van de afgelopen jaren maar het ieder jaar toch een nieuwe variant is, en dat tetanus sowieso 5 jaar werkzaam is.
Op de bijsluiter van tetanus zegt de fabrikant 2 jaar, dus ik ga wel minstens om de 2 jaar enten tegen tetanus, maar ik twijfel idd over het jaarlijks enten...