Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

capopjekop

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:09

Ik meld me ook. Sinds mijn 10e mijn pony's in eigen beheer. En daar ben ik blij mee, zeker nu de ouderdomskwaaltjes eraan komen. Ze lopen in een weiland bij mijn ouders in de straat.

Als het goed is komt een deze weken het nieuwe graszaadhooi binnen. Dan kunnen we er weer een jaartje tegen aan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:53

Afbeelding
Afbeelding
Dit is ons stekkie trouwens. Ze lopen op het kale stuk ivm cushing/gevoelig voor hb. Mijn welsh mag wel iedere dag even grazen.

Het wordt het ook weer groen gelukkig. Het achterste stuk lopen nu schapen op, maar mijn pony mag er altijd bij. Maar dat doe ik maar niet met dat korte gestresste gras.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 05-08-19 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:24

Ik ken de theorie. Maar er staat nauwelijks wat op dus veel krijgen ze er ook niet af gegeten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:33

Grietje heeft een jaar of 10 terug weleens zandkoliek gehad idd. Toen voerde ik nog hooi van de grond. Dus ik ben zeker alert op de voortekenen. Maar het scheelt enorm dat ik nu uit slowfeeders voer en niet meer vanaf de grond (al had hans net voor de foto een pluk uit de kruiwagen gestolen en stond grietje dat plukje op te peuzelen). Rond de slowfeeder lijkt de bodem wel beton, er ligt nauwelijks zand.

Een paar uur op gras gaat niet werken. Ik woon tegenwoordig een half uur bij ze vandaan dus kom er in mijn lange lunchpauze. Alleen indien van nood ga ik er vaker heen. Hoop wel zodra het kan te verhuizen zodat ik weer dichter bij ze woon.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 19:03

Zo blijf je lekker bezig. Paardjes verder niks opgelopen?

Ik moet ook nog wat verzinnen voor het hooi. Normaal zijn de plakken zo stevig dat we ze kunnen stapelen maar het deense graszaadhooi dat we nu hebben valt helemaal uit elkaar. Mijn pa en ik zijn dik een uur bezig geweest om het in de stal te scheppen terwijl het normaal met een kwartier wel klaar is. Ik denk dat we het nu maar in een bigbag gaan doen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:22

En je hebt ook sites zoals pawshake en petbnb. Al is dat vooral voor katten en honden. Maar ik heb via die sites ook aleens op huizen en dieren gepast

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 07:28

Ik zweer bij de netten van heunetz.de. nu zitten er wel gaten in maar ze zijn al dik 10 jaar oud. Die actionnetten zijn hier altijd binnen een paar maanden stuk

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:34

Is lijmen geen optie? Bijvoorbeeld met siliconen of een ander gietrubber

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:20

Hier ook zo goed als onbeperkt. Graszaadhooi en weidehooi zodat ik hun gewicht enigszins kan sturen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 15:03

Ik heb dat beiden (gehad)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:27

Myrthe3 schreef:
Ingegraven (betonnen) roosters zijn ideaal. Maar ja, dat is wel een klusje en neem je eventueel ook niet zo weer mee.

Hoe vond je dat tapijt capopjekop?
Zit er ook over te denken voor komend winter, de ingang bij het land wordt dan altijd zo'n puinhoop...

Inmiddels is het weg. Wij zitten op de klei en het tapijt geeft wel wat stevigheid maar uiteindelijk zakt het toch weg. Het bleef hier niet mooi egaal liggen en uiteindelijk begon het te rafelen enzo.

Voor de stal heb ik betonnen koeroosters liggen. Die bevallen wel al jaren erg goed

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:44

Als het veel en of hard regent dan blijft niks droog. Daarom ben ik zo blij met mijn inloopstal. Daar kunnen ze wel echt droog en schoon liggen en staan

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 07:07

Hier in de omgeving zie ik vooral veel henra hekwerk bij geiten of dat dikke groene gaas. Alleen wel uitkijken met de hoorns. In het park hier zat er laatst eentje vast.

Snap wel dat je wat zoekt want aan zo'n lijn staat toch altijd wel sneu. Dan kunnen ze ook niet lekker spelen met elkaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:07

Zo doe ik dat ook. 1x per week met de borstel schoonmaken. Het wordt altijd wel een beetje groen maar het is zo wel bij te houden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:52

Dat zou ik niet doen idd. Dan kan de geit niet weg mocht je paard gek gaan doen.

Gaat de geit weg als je paard straks weer een paardenvriend krijgt? Of neem je er een geit bij? Dat zijn immers ook kuddedieren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:08

Wel raar dat ze dat niet even laten weten aan hun vaste klanten. Onze hooiboer belt dan netjes op en verdeeld het restant onder zijn vaste klanten tot het nieuwe hooi er is. Maar dat hebben we eigenlijk nog maar een keer gehad en toen kwam binnen een paar weken het nieuwe hooi er al aan.

Ik ben wel blij dat mijn ouders groot wonen. We laten elk jaar 12 grote balen graszaadhooi komen. Dus ik zit eigenlijk nooit zonder hooi. Het weidehooi laten we een paar keer per jaar brengen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:36

Wij laten altijd een halve vrachtwagen uit zeeland komen. De fouragehandel plant het altijd zo dat ze het kunnen combineren met een andere klant. Met zo'n baal doe ik ongeveer een maand en die past net in de stal die ik als opslag gebruik.

Afbeelding

Het gewone weidehooi verschilt. De ene keer zijn dat 25 kilo balen, de andere keer 100 kilo balen. Nu hebben we er van 500 kg. Net wat hij voorradig heeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:17

Dan zou ik eerder kiezen voor arm hooi ipv oud hooi. Of je hooi weken om suikers te verminderen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 07:09

Tapijt wordt er voor gebruikt maar ik vond dat niet geweldig werken en heb bij mij alles weer verwijderd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 07:47

Hier heb ik het ook in de zomer gelegd op een vlakke bodem. Eerste maanden lag het prima, maar erna begon het idd te verzakken in de klei. En het tapijt begon op een gegeven moment te rafelen en los te laten van de achterkant en was ik bang dat ze een keer erdoor heen zouden zakken. Dus toen hebben we alles er met de heftruck uit getrokken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:30

Houd je er rekening mee dat in oud hooi de voedingstoffen snel terug lopen maar de suikers niet. Om die reden krijgen mijn cushies en (ex)hber naast weidehooi zo goed als onbeperkt graszaadhooi

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:10

Ik heb rubber tegels in de stal. Ik heb er wel altijd een laag vlas op. Kale rubber lijkt me erg stug met liggen en met vlas liggen ze droog en zachter

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:29

Ik heb mijn shet van 96 cm en welsh van 136 cm voorheen samen in een stal van 3x5 gehad. Nu hebben 2 shets en mijn welsh samen 2 stallen van 3x3 die altijd open staan. Maar in de winter liggen ze met zijn 3e in een stal gepropt. De welsh is wel echt de baas, maar als er geen aandacht of eten te vinden is dan gaat het altijd prima. Het hooi heb ik buiten de stallen hangen. Ze staan wel al vanaf jongsaf aan samen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:33

Kun je niet met hem overleggen een paddock aan te leggen of een sllet paddock paradise? Pony erbij als gezelschap en je staat ideaal

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:56

marleen_usar schreef:
Een vraag misschien blond :o maar ik lees vaak hoeveel kilo hooi een paard nodig heeft. Ik heb vierkante balen hoe weet je dan hoeveel hooi je geeft.Dus hoeveel gewicht dat is?

Een paar keer je hooinet wegen met een bagageweger. Daarna kun je aardig schatten. Of uitrekenen hoe lang je met een baal doet en dan terug rekenen per dag