Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Newallure

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:38

Samen met een vriendin huur ik ook 2 aangrenzende stukken land. 1 bij particulieren, daar hebben we 2 ruime paddocks met schuilstal, electra, stromend water en een berging. 2de stuk is weiland voor de zomer en een stuk dat dient als bak van een boer waar we hooi halen en in in ruil daarvoor mest kunnen wegbrengen met quat en aanhanger.
We staan er met 3 paarden, waarvan 1 pension/pensioen paard van een andere vriendin.
Ik zorg dagelijks voor mesten en voeren een maal daags. We geven hooi in slowfeeders onbeperkt. Vriendin rijdt de mest naar de boer en haalt hooi. Onderhoud doen we samen. En we zitten aan het bos :o

Het is meer werk maar ik vind het een verademing. Alles zelf bepalen en buiten het rijden breng je veel meer tijd door met je paard. Wij betalen best wat huur totaal 250 euro per maand. Vandaar het pension paard om het betaalbaar te houden.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:00

Koper schreef:
Hoi, ik meld me ook. Sinds een kleine 5 jaar heb ik mijn paardjes in eigen beheer. Heb op verschillende plekken gestaan, door verkoop woning bij voorbeeld al eens met ze moeten verhuizen. Waar ik nu sta was eigenlijk al toegezegd aan andere mensen, die nog niet wisten of en wanneer ze er zouden komen staan. En ik mocht 't dan tijdelijk huren... tot nu. Die andere mensen komen maandag -O- Dus vrij dringend op zoek naar wat anders.

Ooh dat lijkt me echt stressvol als je in eens opzoek moet naar iets anders -O-
Dat is wel zo'n beetje mijn nachtmerrie dat ik weer op zoek moet...... heeft 3 jaar geduurd dit te vinden.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:20

Oef ik vind 5,50 hier al aan de prijs :o maar wij hebben geen gras dan ook in de winter...

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 00:28

Koper schreef:
Sorry voor het ego-gehalte van deze post:

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Volgende week kunnen we terecht!!!

Gisteren na het werk fietste ik toevallig -echt toevallig- langs leuk boerderijtje met leeg weiland. En we kunnen er terecht, de eigenaar/bewoner belde net. Een collega kwam vragen waarom ik moest huilen :=

Fijn! :)

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:13

Ik ga ook meestal 1 keer per dag. Ik werk onregelmatig dus bij wissel dagen van vroeg naar laat kom ik 2 keer.
Je moet wel wat makkelijker worden met dekens enzo idd.
Ze staan nu zonder en twijfel of ik ze morgen een regen deken op doe omdat het eind van de dag gaat regenen. Word 15 graden, schuilstal en onbeperkt hooi dus denk dat ze het wel overleven :o

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:13

Wij kunnen binnekort ook het gras weer gaan opbouwen. Zat zelf te denken aan strook begrazing zo dat het in mijn 1 keer per dag schema past. Iemand ervaring daarmee?
Laatst bijgewerkt door Newallure op 03-04-19 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:39

Koper schreef:
Ah ja, zo heb ik het ook een tijd gedaan :) Nou ja, vind 't ook wel erg gezellig om ze een paar keer per dag te zien :)

Ik ook maar moet ook te realiseren zijn qua tijd.

Met strook begrazing (zoals ik dit jaar voor het eerst ook wil doen) hoe doe je dat en hoe kort eten ze het dan af?

Ooh en verder ben ik wel heel nieuwsgierig hoe iedereen zijn plek eruit ziet :o

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:19

Thx Koper. Ik heb de grote wei nu opgesplitst in 4 stukken en een pad in het midden. Die wil ik met prikpaaltjes als ze straks starten met gras ook nog een keer op delen.
Ze kunnen dan straks vanuit hun paddock over het pad naar het stukje wei wat open is. Voor water en hooi moeten ze dan weer terug lopen.
Hoop dat het gaat werken. En dat het genoeg tijd heeft terug te groeien en nog een keer te mesten tussendoor.

Keeyzie idd onkruid is ook wel een ding bij ons ;( vorig jaar geprobeerd handmatig de boel bij te houden, maar dit jaar onkruid spuiten denk. Tis zo arbeidsintensief...

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:42

Manon_Harry schreef:
Zijn er ook mensen die er een 'eigen' rijbak bij hebben ? Hoe houden jullie die bij ? Hebben jullie daar zelf een sleep voor ect ?

Vind het echt lastig om die van mij mooi te houden.

Wij hebben een "bak". Is een gefreesd en aangerold stuk wei. Ik sleep hem met de quad en verzwaarde pallet. Hij is eigenlijk altijd goed te rijden.

Ooh varekaj ..... stikstof teggen jjk. Dan zou je zeggen dat als je goed mest het ook weg zou moeten blijven toch?
Wij hebben vorrig jaar echt alles er met wortel uit proberen te halen maar komt weer overal op -O-

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:28

Zoo jaloers..... hier echt nog steeds super droog -O-
Weide zijn bijna kaal dus vanaf het weekend zullen ze volledig op hooi moeten.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 23:24

BarbaLala schreef:
Nice, welkom!
Heb je ook foto's om ons mee te spammen? :):)

Er zijn zojuist eindelijk 10 regendruppels gevallen. Bedankt voor jullie inzet tijdens de regendans _/-\o_

Hier niks -O- gele dorre vlakte.....komt niet meer goed denk de komende maand

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 19:21

marleen_usar schreef:
Hier is helaas geen spat regen gevallen, ik hoop deze week wel.

Hier ook niet, maar boer waar we van huren heeft ons zijn sproeier geleend. Dus heel het stuk heeft 12 uur water gehad en we hebben dus 2 dagen met buizen gesleept :')

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:37

marleen_usar schreef:
Nou dan zal al het gezwoeg vast wel zorgen voor lekkere grasprietjes.

Onkruid word ook weer groen |o :=

Mooie plekjes allemaal! Worden jullie soms ook een beetje moedeloos van de lijst klusjes van onderhoud ? Denk je net klaar te zijn. Slopen ze weer een plank uit de schuilstal.... :')

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:00

Ik vind het klussen ook niet erg hoor maar soms een wat korter lijstje zou fijn zijn.
Voordeel van er veel zijn is dat je veel meer van je paard ziet en mee maakt.
De mijne zoekt me ook echt op om te kroelen of te bemoeien met wat ik aan het doen ben :)

Wij hebben een paddock met een looppad naar kleine weiden die we aan biedden in strookbegrazing. Gras is nu even op alleen.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:28

Van klepperen geen verstand :o .
Hier zijn we de oudste van 25 al sinds juni aan het bijvoeren. Na allerlei testen bleek hij verhoogde leverwaarden te hebben. Dus andere twee paarden ook maar is geprikt en wat blijkt ook hoge leverwaarden -O-
Mijn jonkie zelfs echt erg hoog..... andere waarden verder geen afwijkingen.
De dierenarts gaf aan leverbot of iets anders toxisch gezien waarde jjk..... maar wat |o wei is kurk droog, ligt op een zandheuvel en in hooi niks geks te zien..... Op advies van de dierenarts eerst toch behandeld tegen leverboten heb ook mest onderzoek weg gedaan op leverbot. Al schijnt dat niet heel betrouwbaar te zijn?
Ze staan nu op de paddock met hooi om verdere besmetting tegen te gaan. Net nu het gras is gaan groeien maar goed...

Jullie mogelijk idee├źn?

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:10

Myrthe3 schreef:
Oh irritant zeg als je er niet achter kunt komen!
Staan er bomen langs de weide?
Esdoorns? Eiken?

Ja beidde aanwezig helaas, bij de wei en niet op de paddock waar ze nu staan. Alleen zou dat volgens de dierenarts ook afwijking in de nier en spierenzym waarden moeten geven. Wat bij alle drie niet het geval is....
Plus dat we alles opruimen zo goed en kwaad als het gaat en ze hebben onbeperkt hooi.

Edit: Ben wel blij dat we de andere paarden ook geprikt hebben. Anders had ik het nooit geweten van mijn iets te dikke haf die vol met appeltjes staat.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:33

marleen_usar schreef:
Mijn land is niet heel erg groot, dus bemesten gaat vrij makkelijk. Maar hoe vaak moet je de wei bemesten?

Wei zitten op arme zandgrond en houden 3 keer aan. Eind maart, begin juni en eind augustus met kunstmest korrels.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 22:11

Kirania schreef:
Bemesten jullie eigenlijk ook evenveel bij snel te dikke paarden?

Hier eindelijk helemaal in eigen beheer, dus eindelijk kunnen werken aan die vetbuiken. Zelfs met gigantisch veel sport, tenzij ik dagelijks 30 km doe, gaan ze er niet af. :( Nu krijgen ze strookbegrazing, maar hoeveel geven jullie dagelijks bij? Ik probeer een beetje het midden te vinden - klein genoeg om toch van af te vallen, groot genoeg om geen uiterst lege magen te hebben. 24/7 hooi is al helemaal geen optie in deze regio, al het hooi is hier kapotbemest en ruikt heel lekker - je ziet het aan hun buiken :+ Ook een allergisch voor stof zorgenkindje dus gras is nodig. Hoe doen jullie dat met strookbegrazing dan? ?x? Meter geven jullie bij?

Merrie kan op het moment weer niets uitsteken - een hoefzweer in elke voorvoet die er langs de hielen uitgeknald zijn, ze loopt niet mank maar trekt de wondes echt open als ze sport. :=

Wij bemesten met mest voor paarden weide met trage afgifte. We mesten om de groei in het gras te houden en onkruid tegen te gaan.
Laatst bijgewerkt door Newallure op 20-08-19 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:29

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:03

De mijne een haflinger is echt dik geworden van de zomer :( . Met strookbegrazing en ze kregen onbeperkt hooi. Mocht hem alleen lichte arbeid geven omdat zijn leverwaarden toren hoog waren.
Nu op de paddock met met iets beperkter hooi en sinds vorige week weer echt aan de slag omdat zijn waarden weer richting normaal gaan hoop ik dat er echt wat af gaat. Ooh en geen deken dit jaar mogelijk levert dat ook nog wat kilo's vermindering op.
Hij staat met 2 Nrpser die netjes op gewicht zijn....

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 08:09

Wij hebben een stuk van de wei laten frezen door de boer van ongeveer 20 bij 40. Het loopt iets af wat jammer is maar voor basis dressuur en longeren is het een prima stuk. Wij zitten op zandgrond en de bak is nooit te nat of mul.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:48

Tjeetje wat een strak schema duhelo, hoeveel uur werk jij en rij je alle drie de paarden?
Ik werk onregelmatig 28 uur, voornamelijk late diensten wat zeker in de winter fijn is. Ik verzorg 3 paarden (mest wegbrengen doet mijn vriendin die er ook staat) en rij mijn eigen paard ongeveer 4 keer per week.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:55

Duhelo schreef:
Ik geef de fetura en equifyt. Die zit op een 15 km van mijn deur af. Laten leveren via hun site is heel duur. Zou wel interessant zijn als ik bv een pallet kan laten leveren, maar op dit moment niet genoeg (droge) ruimte om te stockeren.
Maar ik haal eens in de 2 a 3 maand genoeg om een eind weg te kunnen.
Ik ben aan het nadenken voor een oplossing voor de pre (ev een huurder erbij die wat werk kan overpakken bv,mits ik mag van de eigenaar en de stal wat mag aanpassen) want die vindt het alleen staan echt niet leuk.(en ik ook niet.)

Is het niet dat je door dat jezelf niet lekker in je vel zit het niet meer overziet en blijft "hangen" in basis zorg?
Al moet ik zeggen dat ik zowiezo al gek zou worden van jou weekschema :o niet eens de hoeveelheid. Van alles maar dat het zo vast en gestructureerd is.

Ik merk dat als ik meer tijd neem om juist wel wat te doen met mijn paard de klusjes me minder energie kosten en ik meer kan genieten van de stek die ik heb.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:11

Hier ook esdoorn en eikels. Ik heb nu een stuk van de paddock afgezet zodat de zaden en bladeren niet bij de paarden komen. Straks als alleen alles af is met een bladblazer alles weghalen en dan in het voorjaar zaaillingen uitplukken voordat ze er weer op mogen en ook de wei controleren op zaailingen.
Ondanks zo goed als onbeperkt ruwvoer lijkt mijn haflinger toch voorkeur te hebben om van alles in zijn mond te stoppen. Wil het risico niet nemen dat hij of 1 van de andere ziek word.
Zeker nu we net van flink verhoogde leverwaarden af zijn.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:04

meganx schreef:
Hier grote zwarte kuipen, paarden tikken als het goed is zelf een gat in de bak...

Hier liggen de betonplaten sinds zondag.
Wat een precisie werk }:0
Maar de paarden kunnen eindelijk goed droog staan voor de stal!
Hehe scheelt weer een paar slechte nachten slaap!Haha
[ [url=m/vpJJxJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er goed uit! Maar wat een blup :(:)
Zo blij dat wij op zandgrond zitten dan.....

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie