Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:24

Ik meld me hier ook graag.
Heb een eigen PRE en shetlander en een eigen stukje grond.
Daar staat ook nog een Fjord bij, ik ben er iedere ochtend en avond om de paarden te verzorgen.

Binnenkort wordt alles weer bemest en ga ik aan de slag met nieuwe omheining :)
Het is veel werk maar ik vind het echt heerlijk om daar bezig te zijn.
Ligt ook perfect op een rustig stuk heel dicht bij de bossen.

Hooi koop ik ook zelf, kleine pakjes die ik ga halen met de trailer.
Deze leg ik dan bij de wei (per 40 pakjes).
Uitmesten hoef ik gelukkig niet, ze hebben een inloopstal met wit zand.
Dus enkel soms wat mest weghalen. Heb een stuk betegeld met daarop een slowfeeder.
Laatst bijgewerkt door keeyzie op 19-03-19 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

keeyzie

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:45

Deze week is de wei geïnjecteerd :D Nu zal het gras heel fijn gaan groeien. Voorheen kon dat nooit in verband met de toegang naar de weide toe. Daar zijn nu bomen weggehaald.

Wil dit jaar ook weer echt aan de slag gaan met het onkruid.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 14:44

Persoonlijk ruim ik alleen mest van de paddock/track.
De mest op de weide laat ik liggen, deze sleep ik eens in de zoveel tijd met mijn auto en een sleep.
Paarden worden goed ontwormt :j Daarnaast wisselen ze geregeld van weide zodat ik alles goed kan bijhouden en de wei steeds tijd heeft om te rusten.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:19

StalNollie schreef:
Wat voor sleep heb je achter de auto ben ook wat aan het rondkijken.

Zal van de week even een foto maken, heb destijds zelfs iets gefabriceerd met een oud hek en daar een rooster op gelast, ook nog een frame om er eventueel een zware tegel op te leggen voor extra gewicht.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:31

Ik heb deze week ook foto's gemaakt van mijn weide.

Ik heb mijn weide opgedeeld is 6 weides die allemaal bereikbaar zijn vanaf het pad.
Vooraan in de wei heb ik tegels gelegd en staat de waterput.
Achteraan het pad staat de inloopstal :j

Het pad naar voren:
Afbeelding

Hooinet voorin de weid op tegelplateau
Afbeelding

opzadelplaats:
Afbeelding

Pad naar achteren (daar staat de stal)
Afbeelding

De mesthoop, deze blijft eigenlijk altijd dit formaat.
Schep alleen de mest van het pad af, de rest sleep ik zodra de paarden van de wei af zijn.
Afbeelding

De weide vanaf de mesthoop gezien:
Afbeelding

En sinds enkele weken gebruik ik weer strookbegrazing. Merk dat de wei daardoor toch netter wordt gegeten en je meer controle hebt over de voerbehoeftes.
Afbeelding

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:38

Jessol: Dat ziet er goed uit <3
Het inderdaad hard werken om alles in eigen beheer te hebben.

Ik heb niet echt manieren om het lopen te stimuleren. De stal staat achterin en het water en het voer voorin, ze lopen best veel op die manier :j Nu heb ik bijvoorbeeld een weide open staan aan het einde van het pad waardoor ze naar voren moeten lopen om te drinken.

In de winter naar stal is wel ideaal. In de winter sta ik soms echt te vloeken terwijl mijn weide goed winterproof is.

Duhelo: Onkruid bestrijden (als je gaat spuiten) kun je het beste doen in het najaar. De sapstroom van de planten gaat dan naar beneden waardoor je de wortel ook vernietigd. Kunstmest kun je eigenlijk altijd gebruiken. Wel een tip om dat voor de regen te doen, dan verbrand je gras niet :j

Zelf heb ik mijn weiland dit jaar voor het eerst laten injecteren. Dat heeft goed geholpen. Zou het nu eigenlijk weer bij moeten werken met kunstmest zodra ze van een weide af zijn... merk dat de grond toch weer arm aan het worden is.

De regen is inderdaad heeeeerlijk! Alles is weer mooi groen aan het worden.
Vorig jaar was echt horror... Had geen gras meer midden in de zomer :')

BarbaLala: Bramen haal ik hier gewoon weg met een snoeischaar.
Als je dat een beetje bijhoudt dan is het goed te doen.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:25

Spuiten is in het najaar het meest effectief. Dit omdat de sapstroom dan naar beneden gaat en je de gehele plant kapot maakt. Lijkt wat vreemd maar werkt echt zo.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:56

Heerlijk inderdaad om al die plekjes te zien.
Wat heeft iedereen het goed voor elkaar ook!
Wie werken er allemaal met een paddock?

Jawel Newallure, je blijft altijd bezig :') maar heel erg vind ik het niet.
In de winter heb ik wel eens dagen dat ik echt baal... -O-

Gisteren weer met de bosmaaier in de weer geweest om de buitendraden weer mooi vrij te maken en het onkruid wat er nog staat kort en klein te maaien :D Ziet er toch altijd een stuk netter uit als dat weer gedaan is.

Hier begint het gras echt weer goed te groeien.
Sinds de strookbegrazing doe ik ook langer met het gras. Ze eten wel over het groeipunt heen dus het duurt wel langer voor die wei weer is aangegroeid.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:40

Dan hebben wij hier echt geluk met de regen, alles is mooi groen en groeit nu goed door.
selyna: Dat ziet er heel netjes uit!

Strookbegrazing werkt hier nu echt perfect om het gras te sparen.
Had dat jaren al niet meer gedaan en daardoor werden ze erg kieskeurig. Nu eten ze alles weer netjes kort :-)

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:26

marleen_usar: Ik heb een Fjord van iemand anders staan. Deze is voorheen 10 jaar van ons geweest dus ik ken haar door en door. Hele fijne mensen die ook graag een handje helpen dus ik vind het super fijn. Als ik op vakantie ben zorgen ze ook voor de paarden.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:54

BarbaLala: Ik zou altijd jaarlijks laten enten. Je weet het nooit, er hoeft maar een besmet paard langs jouw weide te laten en je hebt de kans op besmetting. Wij enten hier gezamenlijk op de ponyclub. Sommige mensen enten 2x, persoonlijk ent ik eens in de 10/11 maanden.

Lijkt me ook lastig als er ooit iets aan de hand is en je moet naar een kliniek en je paard is niet geënt. Ik rijd wedstrijden dus dan is het sowieso verplicht.

Ben nu echt super tevreden over de mensen die bij mij op de wei staan. Maar zou als ze ooit weggaan wel goed nadenken wie en of ik nog iemand op mijn weide zou willen.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 18:28

Melissa1996 schreef:
Ik heb verschillende pogingen gedaan om er mensen bij te hebben staan maar dat werkt gewoon niet. Wij zijn beetje lol met je knol en verder niet heel serieus (wel in de trainingen maar niet alles er om heen). Het verwachtingspatroon van mensen is gewoon anders.
Dus nu alweer een tijdje alles voor mijzelf. Wel heb ik een wisseld aantal, soms 4, soms 5 en nu 6 (eentje voor de verkoop). Volgend jaar als alles goed gaat 7. Twee zijn er dragend.

Hoeveel ruimte heb je voor deze paarden?
Ik ben zelf namelijk de mogelijkheden aan het bekijken om er nog een paar bij te nemen.
Nadeel is dat ik geen dichte stallen heb en ze dus niet echt "op stal" kan zetten om het weiland te besparen.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 07:02

Afbeelding
Afbeelding

Dit is mijn hooinet :-)
Het is een oud tennisnet waar een vriendin hooinetten van heeft gemaakt!

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:48

Varekaj: Wat een rotstreek! Altijd akelig als zoiets gebeurd.... Hopelijk blijven ze vanaf nu overal vanaf.

Het gras heeft niet meer zoveel voedingswaarde merk ik, mijn paarden hebben nu grotere stroken nodig om een voldaan gevoel te hebben. Merk dat altijd heel goed aan ze.

Met je tinker zou ik toch eens gaan denken aan een graaskorf.
Mijn shet en de Fjord op de weide staan met graaskorf incl. strookbegrazing.
Mijn P.R.E. loopt zonder en zo kan ik ze alle 3 mooi op gewicht houden.
In de avond krijgen ze nog hooi uit het hooinet.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:08

Wat is de reden dat dit niet in overleg met jullie wordt gedaan maar jullie wel moeten betalen?
Dat betekent dus ook dat jullie paarden een tijd niet op de weide kunnen toch?

Machinaal wordt er vaak al eerder gespoten omdat dit vaak beter werkt dan met de hand.
Het lijkt me toch fijn als dit overlegd wordt...

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:17

Niet alleen de wind maar ook de regen.
Het gewas moet minimaal 8 uur droog blijven wil het effect hebben.
Daarnaast zijn de planten nu "verzadigd" door de regen waardoor ze minder gifstoffen opnemen.
Misschien toch nog eens contact opnemen met de eigenaar van je land om dit te bespreken?

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:22

Al even geleden dat hier iets gepost is.
Wij gaan binnenkort onze schuilstal uitbreiden zodat ik ze in de winter ook droog kan voeren :j
Merken jullie ook dat er minder voedingswaarde in het gras zitten nu?
Heb het idee dat ik ze meer moet geven dan een paar weken geleden...

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:54

Fijn dat je al wat alternatieven hebt gevonden Duhelo.
Met boeren moet je vaak duidelijke afspraken maken om er zeker van te zijn dat je hooi hebt.

Ik zit a 3 jaar bij dezelfde boer met kleine pakjes. Het is wel even rijden met de trailer maar kan er steeds 40 meenemen, daar kan ik goed mee vooruit. Mocht er een bijkomen dan stap ik over op grote pakken. Vind kleine pakjes nu fijner omdat je precies ziet hoeveel je voert.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:55

StalNollie schreef:
Gaan jullie nog kalken ik wil dat aankomend weekend doen mooi weer en daarna regen.

Maar hoelang moeten de paarden er dan eigenlijk vanaf blijven?

Ik kijk het nog even af, beste is het te doen rond februari of begin maart.
Zelf hou ik ze altijd 10 dagen van de weide af.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:00

Ja dan is het inderdaad verstandiger om nu te kalken ;-)

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:48

Je bent er wel wat tijd mee kwijt inderdaad, maar wat jij al aangeeft Jessol ik heb het er heel graag voor over. Bij mij is het heel verschillende winter/zomer. Hier een P.R.E., Fjord en Minishet.

In de zomer zet ik ze s'ochtends enkel op de wei en check ik het water.
s'avonds geef ik ze nog een strook bij of zet ik ze op de paddock met wat hooi. Ik heb kleine pakjes en een handig hooinet waar ik het hooi zo in kan gooien. Voor het water heb ik een grote ton die ik eens in de twee/drie dagen vul. Gelukkig is de eigenaresse van de Fjord zo lief om me daarbij te helpen. Ik hoef dit dus bijna nooit zelf te doen.

Ik haal alleen mijn mest van de paddock/track, dat doe ik eens in de twee/drie dagen afhankelijk van hoeveel ze daar hebben gelopen. De mest op de wei strooi ik uit. Voorheen haalde ik dit ook weg maar dit werkt voor nu prettiger en het weiland wordt meteen bemest.

In de winter kost het meer tijd. Mijn Spanjaard krijgt senioris prioris. Ik zorg dat ik dat zo aanmaak dat ik er drie dagen mee kan doen. Dan is het in ochtend en avond dus twee scheppen pakken, brokken erbij en nog wat luzerne. Daarna het hooinet vullen en eventueel nog het tegelpleateau vrijmaken van mest. In de winter haal ik ook iedere maand 30/40 pakken hooi op. Het pas maak ik dan minder vaak vrij vast mest omdat dit vaak veel blubber geeft en ik er niet doorkan met mijn kruiwagen.

De meeste tijd ben ik eigenlijk kwijt met dekens haha. Vind het nog steeds zo lastig om in te schatten welke dekens ze nodig hebben. Mijn shetlander heb ik voorheen altijd geschoren. Die mag het deze winter met haar eigen vachtje gaan proberen. Dat scheelt alweer een hoop werk.

Groot onderhoud probeer ik zoveel mogelijk in de zomer te doen. Op zondag vind ik het heerlijk om alles weer aan kant te maken, dit doe ik in de winter ook gewoon. Lees: Bosmaaien, mesten, kalken, omheining controleren.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:48

In de winter kom ik daardoor ook veel minder aan rijden toe. Ik ben dan al blij als ik voor het donker alles aan kant hebt en de paarden lekker te eten hebben. Ben niet zo'n held in het donker...

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:40

Wauw wat gaan jullie hard joh!
Hier ook een hele natte wei en veel modder op het looppad

Mijn slowfeeder staat op ongeveer 36m2 tegels:
Afbeelding

Het eerste deel van het pad heb ik nu vol gegooid met kiezels (ronde)
Dit lijkt er goed te werken.

Voorheen ook met tapijt gewerkt maar dat is echt niets.
Vergaat en het afvoeren kost enorm veel moeite en tijd.

Ben nu ook aan het kijken om het pad te bedekken met wit zand.
Wil dat gewoon bovenop het huidige zand gooien om zo ook meteen een verhoging te krijgen.
Hier inderdaad hetzelfde probleem, zolang het nat is kan er geen vrachtwagen op het land.

Ik denk dat je het beste voor optie één kunt gaan Duhelo en dan van het voorjaar goed doen.
Een beetje modder kan geen kwaad lijkt me.

Mijn paarden moeten een stuk door de modder om op de wei te komen...
Zorg er wel altijd voor dat ze ergens droog kunnen staan/liggen. In de winter staat er dus standaard één weide open. Deze ligt wat hoger en is dus vrij droog.

We hebben deze week een extra afdak voor de stal gebouwd. Deze willen we ook nog vullen met wit zand en voor de stal/afdak een stuk betegelen zodat ze ook daar kunnen staan.
Betekend wel dat ze van voor door de blubber naar achteren moeten. Ze zakken bij mij overigens niet verder weg dan de hoef.. Ben gezegend met een hoger liggend stukje wei.

Op de foto zie je het pad naar de stal lopen, dat is nu dus wel echt modder met nattere en drogere stukken.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:03

Trouwens, gisteren een heel fijne hoofdlamp gekocht bij de Decathlon:
https://www.decathlon.nl/p/usb-herlaadb ... 61&c=GRIJS

Dat ding is echt een aanrader! Heeft verschillende standen en schijnt heel ver weg.
En is makkelijk oplaadbaar. Ideaal want je hebt je handen vrij }>

Dat is lastig Duhelo... ze wil blijkbaar toch bij haar vriendjes staan <3

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:42

Haha kuddedieren hé.
Ik snap dat je het risico niet durft te nemen dat er weer iets gebeurd....
Misschien de grens opzoeken tot waar ze wel relaxt is en toch gebruik kan maken van de stal zonder dat ze kunnen ruziën over de draad? Lijkt me lastig als paarden niet fijn samen gaan.. en dan vooral op zo'n klein stukje.