Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 21:36

In het begin hielp een gewoon bordje niks, dubbele draad aan de poort ook niet. Er werd vanalles gegooid: van gras uit een grasmaaier tot beschimmeld fruit en 1x zelfs volle zakken beschimmeld brood, zelfs nog in de papieren zakken.

Ik was het op een moment zo strontzat dat ik een bordje heb gehangen: diegene die nu nog kwam voeren/storten kreeg van mij de volledige rekening van de DA. Ten begonnen mensen me erover aan te spreken. Heb paar keer laten vallen dat een buikpijntje in de kliniek vaak gelijk een paar 1000€ kost, spoedvisite €100 minstens...

Heel miraculeus heb ik sedertdien geen kruimel of spriet meer verkeerd gevonden :')

Icaro (U.S. x Quick Star)
LRV Oost-Vlaanderen: B1+24 / B2+28 / L1 startgerechtigd
VLP - HROV: niv. 1 + 3
I am not especially talented. I'm just passionately curious

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:04

Die worden op de huurweide bijgehouden door de eigenaar, die gaat er met de bosmaaier door zodat de draad vrij blijft. Van de rest smullen we als de bramen rijp zijn :P die hangen ook niet in de weg.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:15

Misschien hang je wel teveel op en gaan ze daarom niet naar achter? Omdat er gewoon ruim genoeg is aan de voorkant?

Ik wil anders wel wat extra regen. Vanochtend een korte stevige bui gehad en verder nog geen drup. Terwijl de weides het wel kunnen gebruiken, zeker met de hitte die er weer komt.

Heeft er iemand ervaring met een treurwilg als schuilplaats op de weide? Ik heb 1 stuk land in eigendom waar nu wel een groot schuilhok staat, maar stiekem zou ik toxh graag nog wat extra willen. Zo'n boom lijkt me dan heel leuk en tegelijk ook mooi.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 17:36

Ik heb een okkernotenboom op 1 van de weilanden. Die geeft heel veer schaduw maar ik kan niet echt zeggen dat hij insectenwerend is -O-

Hier staan ze nu beide onder een sweet itch. De ene met zebra vliegenmasker om, de andere met 2 frontriemen vliegentouwtjes. Anders krijg ik de ogen niet vliegvrij helaas, je ziet de zwerm er zo vanop 5m afstand nog rondom zweven.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:11

Sedert zaterdag is hier geen drup meer gevallen...

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 06:57

Ik zou eigenlijk eens naar 1 van mijn weides moeten gaan kijken waar sedert vorig jaar alweer niks meer heeft opgelopen :o :=

Ga die weide vanaf volgend jaar verhuren denk ik. Ze ligt het verste weg, kan de aanhanger er niet kwijt, ook om paarden te laden is het niet de meest ideale plek en de boer die de losweg erheen eigenlijk moet onderhouden trekt zich er geen kl*ten van aan... onkruid staat jaarlijks hoger dan het dak van mijn auto.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 11:43

Hier nu voor de 2e keer op een uurtje tijd een hele stevige bui *\o/* (regio Denderleeuw)

Wat een verademing! Hopelijk regent het 10km verderop op de weides ook :))

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:51

Hier is de regen van de afgelopen dagen toch wel een zegen geweest, gras begint er weer goed door te komen. Zou graag een keertje kunstmest strooien als extra boost maar twijfel om Perlka te kiezen of dat te houden voor het najaar en er nu wat anders overheen te mikken...

Alle JKK die er nu nog hardnekkig staat ga ik deze week nog met de bosmaaier te lijf. Wil nu even niets meer spuiten, dat hou ik tot volgend voorjaar wel. Nu eerst de bodem wat meer voeding en herstel gunnen.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 06:22

Ik heb gisteren ook geen regen gezien, aan de weide echter stond er wel wat water op het deksel van de voerton.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:01

Alleen die van mezelf. Soms twijfel ik wel om er iemand bij te vragen en dan bijvoorbeeld het werk te kunnen verdelen. Mijn trailer staat echter steeds op/aan de weide en ik zit er niet op te wachten dat ze die dan willen of gaan gebruiken, of die van hen erbij gaan zetten. Ik ben immers geen wagenpark...
Plus dat het ook maar net moet klikken. Mijn bende van 4 gaat prima, maar ik heb 1 hengst en 3 die lang hengst zijn geweest/weten waarvoor hun ballen er waren. Een merrie zou bijgevolg al absoluut uitgesloten zijn.
Dan nog risico dat je niet altijd weet wie of wat je op je weiland toelaat. Dus nee, voorlopig blijft het zoals het is.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:16

Voor vakantie huur ik gewoon iemand in die aan huis komt. Kost wel wat, maar mocht er wat misgaan is dat verzekeringswerk. En je blaast er geen vriendschappen mee op als het toch fout gaat.

Qua enten: ik ent alleen mijn wedstrijdpaard. En die krijgt jaarlijks influenza/tetanus en 2x/jaar rhino. Voor de koepel van rijverenigingen waarbij ik aangesloten ben is 1x/jaar rhino voldoende maar ik start soms ook onder de andere koepel. En die willen zoals bij de FEI 2x/jaar rhino.
De rest van mijn bende staat altijd met 3, komen zelden in contact met anderen én 2 ervan zijn panisch voor de DA. Die ga ik die stress niet aandoen.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:15

Wat Duhelo zegt, anders zit je er nadien mee.
Ik snap dat ook nooit zo goed, dat mensen zomaar er van uitgaan dat hun paard/pony mag blijven nadat ze daar even zijn gaan logeren. Dat overleg je toch eerst met de eigenaar van het weiland? Dat ga je toch niet zomaar "even aangeven"?

@Mac: Iemand in de rijvereniging waarbij ik aangesloten ben is zelfstandig verzorger voor (huis)dieren aan huis tijdens vakantieperiodes. Vorig jaar heeft zij de zorg 2 weken gedaan. Dit jaar kon ze niet ivm opleidingen die ze volgt, maar ze kende nog iemand anders die deze service ook aanbiedt. Deze laatste maakt ook paarden zadelmak, kan inrijden, houdt ze in training indien gewenst etc. hetzelfde als een hondenoppas aan huis, maar dan voor paarden.
Hoe ik eraan geraakt ben? Nou, door te vragen en dus via via in mijn eigen kennissenkring :D

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:42

Ik zit in België en denk dat dat hier sowieso allemaal veel minder gekend is.
In Deurle zit er wel een paardenhotel, daar kan je je paard naartoe brengen als je op vakantie gaat. Geen flauw idee van de kosten. Ik heb 2 mini's waarvan 1 hengst en die zijn beide nogal kieskeurig op hun volk, als ze je niet kennen zijn ze niet zo makkelijk + de kleinste is nogal een ontsnapper :+
dan hou ik mijn bende van 4 liever op hun eigen stukje wat uitbraakproof is.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:10

Dat net herken ik ook, gaat binnenkort het 3e najaar in. Enkel jammer dat de elastiek zo snel uitgelubberd is. Doet voor de rest nog prima dienst.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 19:49

Mijn zonnepaneel voor stroom is gepikt -O- ;( kwam erachter nadat ik net de paarden op hun nieuwe weiland had gezet.
De bak stond 2,5m hoog, uit het zicht vanaf straat en midden in de weide. Je kon er echt niet bij zonder de weide te doorkruisen.

Ben er nog steeds gaar van.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:34

Prijzig maar wel elke cent waard. Ik kan geen netstroom aansluiten op die plek en hier zat wel ruim genoeg klap op om zelfs mijn Houdini binnen te houden.

Het voelt zo... rauw. Ga morgen gelijk een nieuwe halen, extra sloten voor de weidepoorten en ook extra wielslot. Want mijn trailer staat ook steeds op mijn weiland geparkeerd waar de paarden staan.

Ben stiekem als de dood dat morgen misschien het hooi weg is. Of de trailer. Of de paarden.
Zou er haast met een tentje gaan kamperen.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:56

Als ik dat aanhou heb ik een paard dat netjes op gewicht staat, maar zich gedraagt als een groot chagrijn. Ik geef in de winter dan ook 15-20kg/dag (bijna 1 klein baaltje) in een grote slowfeeder verdeeld over 2 porties.

Op de weide vul ik gewoon verschillende netten 1x/dag en bekijk ik hoever ze komen.

@shanna: heb idd al over wildcamera's gedacht. Zou er dan eentje aan de toegangspoort willen hangen en 1 op het paneel.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:51

Hoewel ze nu nog steeds gras hebben eten ze het hooi in hun schuilstal ook met plezier heb ik gemerkt.

Mijn tinker wordt moddervet van onbeperkt hooi, en dan is het nog sober hooi ook. Als hij echter 2 minuten zonder staat begint hij op stal lucht te zuigen. Soms tref ik het schuim op zijn lippen aan. Ook met slowfeeder kan ik zijn porties niet voldoende rekken tot 24u beschikbaar. Maak ik de mazen nog kleiner, gaat hij ook zuigen uit frustratie -O-
Heb al getwijfeld om hem in de zomer met graaskorf te zetten maar dat is slecht voor de tanden.
Paddock helpt niet, hij duwt zich gewoon overal doorheen, ook netstroom, om toch maar bij dat sprietje gras te raken. Dat beest is eetverslaafd en ik heb nog geen oplossing gevonden daarvoor.
Ja... hem alle dagen fiks in het werk zetten, maar dan ga ik toch ergens extra tijd moeten vinden.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:16

Met de regen heeft het toch ook amper nut? 1 bui en alles spoelt weg. Om te sproeien moet het toch een paar dagen droog zijn voor optimaal resultaat?

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 17:12

Ik wil dit najaar nog perlka er overheen gooien op minstens 1 plek. Al kan ik plek 2 evengoed meepakken in het voorjaar rond maart, de paarden mogen er toch pas op vanaf april.

Ik overweeg wel om 1 weiland voor de winter te voorzien van een afgesloten deel/paddock. Kwestie van het gewicht van de tinker onder controle te kunnen houden als hij niet mee op pension gaat en het weiland een wintertje rust te gunnen.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:41

Geen idee, ik zit met hetzelfde dilemma. Ik ga denk ik 2 stallen reserveren voor komende winter en dan afwachten hoelang het allemaal lukt met de weides. Vanaf 1 oktober is de grootste weide buiten gebruik tot 1 april.

Ik heb geen verlichting, moet telkens de trailer kwijt kunnen en heb die constant nodig voor les. Buitenrijden wordt dan beperkt tot de dagen dat ik maar 4u werk of weekend.
En dan nog bekijken hoe ik het zou aanpakken met voer. Hooi-opslag moet ietwat lukken. Stro eventueel ook. Maar de ene heeft slobber nodig als aanvulling ivm slecht gebit tijdens de winter en de andere krachtvoer... ik kan ze niet apart in een box zetten.

Das dan wel voordeel van pension. Plek voor hooi, kan apart kv/slobber geven, verlichting en kan gewoon lessen ter plekke.
Alleen weer een hoop heen en weer rijden tussen 2 locaties.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:52

Dat rot weg en maakt de bodem zuur. Moet je dus met regelmaat bijvullen.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 15:00

In het paarden aan huis topic zijn er die werken met tapijt. Andere met een soort varkensrooster of koeienrooster of zoiets.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:25

Ik heb ook nog gras genoeg voorlopig.

Ik zit een beetje in een dilemma met mijn wedstrijdpaard. Hij staat nu net als de rest nog 24/7 buiten, met zijn vriendje. Locatie: grote wei (zowat 1ha) maar met enkel een paar bomen als schuilmogelijkheid.
Afgelopen weekend moest ik 2x vroeg in de ochtend daar zijn, en ik heb beide keren gezien dat hij stond te trillen. Hij had ook koude oren, dus ik gok dat de frisse nachten hem parten beginnen te spelen.

Ofwel zet ik hem op een andere weide waar hooi bijvoeren noodzaak is ivm minder gras, ofwel op pension al, ofwel met deken de nacht in.

Optie 1: die weides wil ik eigenlijk graag zo lang mogelijk sparen voor de winter... en de stallen daar zijn ook niet gesloten. Al kan een strolaag wel een warm zacht bed geven, als ze het niet per direct opvreten.

Optie 2: pension. Kan, maar hij blijft er dan tot maart en qua buitenritten zitten we dan beperkter. Kost me ook dagelijks best een hoop meer tijd, dus ik verkies weide zolang het kan.

Optie 3: zijn deken is een power turnout. Iedere avond opleggen en ochtend afhalen kan, ware het niet dat ik dan op aardig wat momenten gewoon door de ochtend- of avondspits moet... of ik moet dubbel rijden. Nu ga ik gewoon wanneer ik kan en bijgevolg die drukke tijden perfect kan mijden. Maar ivm de dikte van het deken is dat dan weer totaal niet interessant.

Dilemma.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:18

De turnout zit tussen -10 tot 16 graden. Voor overdag is die dus nog net een tikje te warm. Zeker omdat ze deze week overdag weer 20 graden voorzien. Ook met een gewoon regendeken staat hij dan te zweten.

Verder heb ik een recuptex, die is niet waterbestendig. In combi met de turnout kan ik daar een hele winter mee door. Heb nog een 300 met halve nek als reserve liggen.