Zorgen maken om wolf...

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:21

Kinke schreef:
prachtig, ook geen kleine hond :D Die van ons weegt 63 kilo.

Dat komt aardig in de buurt van een wolf

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 11:34

tienus63 schreef:
Fleuribelle schreef:
Ik woon op de Veluwe en de wolf is gespot op 3 km van ons huis. Ik durf mijn veulen in de nacht niet buiten te laten. Werd mij overigens ook afgeraden door Staatsbosbeheer. De wolf met jongen woont hemelsbreed 5 km bij ons vandaan. Ik ben er niet blij mee.

Ik woon niet op de Veluwe, maar boswachter zei exact hetzelfde tegen mij.
Omdat gebleken is dat de wolven hier blijkbaar wel een (doortrek)route hebben.
Week of 7 a 8 geleden wolf tussen Hardenberg en dedemsvaart. Hij heeft daar even in bossen rondgehangen, via dedemsvaart Balkbrug richting boswachterij Staphorst gelopen.
Overdag is wolf gezien langs N377.
Begin april is een wolf op verschillende erven en bij schuur gezien waar alpaca’s en pony’s staan, meerdere mensen die die dagen wolf gezien. Dit was omgeving boswachterij Staphorst.
In januari zelf wolf op erf gehad. Liep gewoon door de tuin! Liep langs pad wat ik dagelijks met paarden naar de wei loop, waar de hond loopt.
Dus trekt zich overduidelijk niets van mensen en/of hondengeur aan.

Wat ik mij nu afvraag. Zouden alle boswachters het wel eens zijn met de gang van zaken?
Natuurlijk kunnen die als werknemer niet vrijuit spreken. Ik heb al op meerdere plekken gelezen dat ook boswachters tegenover mensen uit hun omgeving dergelijke opmerkingen hadden gemaakt.

Loretta

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:31

Wordt er zoveel informatie achtergehouden dan? Bedoel je dat boswachters weinig informatie delen met allerlei natuurbeheer organisaties of andersom?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:53

tienus63 schreef:
Denk het laatste. Dat is althans mijn gevoel.
En ik denk dat SBB tegenwoordig een logge ivoren toren vergader cultuur heeft.

Veel managment lagen. Iets wat je overal ziet. De mensen op de werkvloer worden niet meer betrokken bij het proces. Hierdoor krijg je dit soort gekkigheid.

Toen ik dit artikel las kreeg ik al het idee van zeer veel managmentlagen en zeer veel mensen die een behoorlijke boterham verdienen aan de wolf.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b78a2f1b/

Behalve Lennard Jasper zie je ook geen enkele boswachter voorbij komen in het verhaal. Het zijn stuk voor stuk hoge kantoor piefen die er af en toe even op uit trekken

Leo Lennartz houdt zich trouwens wel wijselijk op de achtergrond maar is nog steeds bij ARK actief.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:31

Anne_GTI schreef:
Leuke fabel: ons vee eet soja. Nee, ons vee eet sojaSCHROOT. Dat blijft over na voedselproductie van o.a. vleesvervangers. Net als bierborstel (resten van bierbrouwen) ook opgevoerd worden.
Daarnaast legt landbouw CO2 vast. Dat heet fotosynthese. Alles met bladgroen doet dat. De landbouw is al CO2 neutraal.

Dat is ook wel een heel interessant punt moet ik zeggen. De sojakauwers beweren altijd dat hun levensstijl het beste is voor het klimaat. Het argument dat er voor hun sojabonen complete regenwouden worden gekapt wordt altijd van tafel geveegd met het argument dat 90% van de soja voor veevoer wordt gebruikt. Maar is dit dan misschien toch iets genuanceerder? Zou er dan ook zoveel soja verbouwd worden zonder de levenswijze van deze sojakauwers?

Dat is om eerlijk te zijn nog weleens een interessant vraagstuk.

Dat alle planten CO2 opslaan zou ieder kind moeten weten dus dat geldt uiteraard ook voor landbouwgewassen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:10

De Moeflon staat trouwens veel dichter op de rand van uitsterven dan dat de wolf ooit gestaan heeft. Dan mag het wel een exoot zijn maar die zou op het moment toch veel meer bescherming moeten genieten dan de wolf.
Om dat het een exoot is mag die blijkbaar wel uitsterven van het rewilders clubje.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 08:49

Kymalin schreef:
Wel vervelend als mensen dat niet weten en gaan investeren in nieuw hekwerk van 1.20m om er dan vervolgens achter te moeten komen dat dat bij lange na niet afdoende is.

Vooral heel treurig dat mensen niet eerlijk worden voorgelicht. Nu wordt er veel geld in hekwerk gestoken dat geen ene sodemieter helpt. Het feit dat er zoveel gelogen wordt zorgt dat er voor dat het vertrouwen in natuurbeheerders volledig verdwijnt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:10

Paardenfann4 schreef:
Maar een gemiddelde hond springt al met gemak over hele hoge hekken. Hoe kunnen mensen dan denken dat ze wolven achter een hekje van 1.20 m kunnen houden?

In elk land waar de wolf komt is het het zelfde liedje. Vervolgens komt men er achter dat 1.20 te laag is. De schapenhouders weten al lang dat het geen zin heeft. Maar de pro wolfers blijven keer op keer herhalen dat 1.20 voldoende is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:55

Quir schreef:
Nee dat is waar. :=

Achja ze komen er vanzelf achter toch. :+

Vind het alleen echt zo bizar hoeveel vreselijke onwaarheden verteld worden door de pro's, maar nog veel erger, door de "experts". Al mag je ze zo echt niet noemen, maar dat doen ze zelf wel.

Volgens de directeur van de Hoge Veluwe hebben we in Nederland geen wolvenexperts. Die zijn volgens hem wel in Europa maar niet in Nederland. Ik ben heel benieuwd wat de echte experts zeggen.

Het lastige is dat je nu als diereneigenaar totaal niet weet waar je aan toe bent. Maar gezien alle nare ervaringen uit het buitenland kan ik wel zeggen dat het er slecht uit ziet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 14:40

Kuggur schreef:
Loretta schreef:
[

Volgens de directeur van de Hoge Veluwe hebben we in Nederland geen wolvenexperts.

Die man zit vast niet op bokt. Het stikt van de wolvenexperts hier... _O-

Het stikt hier van de mensen die het nieuws over wolven uit het buitenland hebben gevolgd. Daarnaast zijn hier ook mensen die in het buitenland wonen zoals bijvoorbeeld Zweden die in de dagelijkse praktijk met wolven te maken hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 18:19

Maar bewijzen zijn er vooralsnog niet. Erg stigmatiserend dit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:29

mysa schreef:
het is het toppunt van wreedheid om een hoogdrachtig of zogend dier af te schieten. Maar goed, er is dus nog geen feitelijk verhaal.

Het lijken wel wolven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:38

mysa schreef:
Zijn die wreed? Wat mij betreft is dat begrip alleen van toepassing op wezens bij wie het instinct het aflegt tegen de rede.

De mensen die ons de wolf bezorgd hebben zijn pas wreed. Als ik de beelden uit het buitenland bekijk wat de wolf aanricht dan kan ik er echt niet meer rouwig om zijn wat er met Naya is gebeurd.

https://www.tvmidtvest.dk/artikel/formo ... Edw86Cgy48

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:06

mysa schreef:
Ja, als zij is uitgezet (weet niet of dat zo is?) zijn die mensen op zijn minst erg kortzichtig. En kortzichtigheid/domheid ontaardt wel vaker in wreedheid. Maar alsnog vind ik het heel erg onethisch om een zogende wolf af te schieten. (Als dat inderdaad is gebeurd)

Je zal mij niet stellig horen beweren dat Naya of andere wolven uitgezet zijn. Om de eenvoudige reden dat het om sterke vermoedens gaat. Dat maakt het immers nog geen feit. Net zomin als dat de pro wolvers nu zonder enig bewijs beweren dat de jagers hier achter zitten. Daar bestaat ook geen bewijs voor.

Wat wel een feit is dat rewilders zich al decennia hebben ingezet om de wolf terug te halen. Hiervoor hebben ze dan ook kosten nog moeite gespaard. Daarvoor hebben ze een grote lobby opgezet en natuurgebieden zijn aangepast om de wolf te lokken. Voor mij vormen deze mensen het toppunt van onetisch handelen. En mochten de beweringen dat de wolven zijn uitgezet wel op waarheid berusten. In dat geval hoop ik dat deze misdaad aan het licht zal komen. Tot die tijd zal ik deze rewilders het voordeel van de twijfel gunnen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:12

Lukasje schreef:
Vandaag in het nieuws:

“Natuur en Bos: “Wolvin Naya werd gedood door professionele jagers”
Wolvin Naya werd gedood door professionele jagers. Dat is de conclusie van het onderzoek van Natuur en Bos naar de verdwenen wolvin en haar welpen. “De hoop op een goede afloop is verdwenen”, klinkt het. (Straks meer)”

Ik zou graag vernemen waar deze conclusie op is gebaseerd?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:42

Lukasje schreef:
Diegene die de gouden tip geeft die leidt naar de moordenaar van Naya en haar welpen wordt beloond met 10000€

10000 euro beloning voor het doden van een stel wolven. Werden de dierenhouders die slachtoffer van wolven werden maar zo rijkelijk vergoed.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:33

gohya schreef:
Die straf is zo zwaar omdat het om een beschermd dier gaat,daar blijf je gewoon vanaf.
De 3 wolven in Nederland zijn ook spoorloos.

Blijkbaar is de schade voor sommige mensen zo enorm groot dat ze dat risico er voor over hebben. Dat moet toch te denken geven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:39

gohya schreef:
Dat lijkt me sterk, zulke dingen komen altijd in het nieuws en ik heb niks gehoord over grote schade door de wolf.
Er zijn meer dieren die schade veroorzaken bij de mens,moeten we die ook maar afschieten dan? de steenmarter o.a. veroorzaakt ook veel schade.Is trouwens ook een beschermd dier, de Mol veroorzaakt ook veel schade,net als vele andere knaagdieren.
Dus een dier wat schade aanricht moet maar dood.

Je dacht toch niet dat iedereen die een steenmarter in huis had zitten zich altijd keurig netjes aan de wet hield. Dat zou wel een klein beetje naief zijn om te denken. Maar doordat er meer dan genoeg steenmarters zijn merkt bijna niemand dit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:45

NenaC schreef:
wolven zijn ook sterk terretoriaal, dus het kan ook zomaar wezen dat die dieren weer doorgetrokken zijn. iemand of iets zomaar beschuldigen zonder bewijzen en er dan ook berichten in kranten etc van maken waardoor het als 'echt' bewezen nieuws gepresenteerd wordt lijkt meer op de heksenjacht en dat is gewoon niet correct. nu niet, nooit niet.

Mij bekruipt ook vaak het gevoel dat de postzegelparkrangers de natuurgebieden het liefst volledig willen afsluiten en de natuur alleen voor zichzelf willen houden. Uiteraard mogen wij wel blijven meebetalen aan het onderhoud.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:00

The_Cat schreef:
Ze hoeven toch ook niet elke vierkante meter van europa te doorzoeken. België en Nederland en misschien stukje Duitsland is niet zo ontzettend groot. En de landen hebben genoeg bebouwen en bevolking dat ze gezien/gespot zouden moeten zijn. Wolven zijn nu ook geen dieren die van nature van hier naar Rusland gaan trekken en weer terug he. Volgens mij kunnen ze dat zelfs ook niet zonder in open gebied te komen

Ik zou bijna sarcastisch zeggen. "Zijn deze wolven dan toch schuw geworden"

Ik heb het al gezegd. :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:30

Het geeft mij toch wel te denken dat er zo'n hoge beloning is uitgeloofd. Als toevallige voorbijganger word je zoiets meestal niet gewaar. De gemiddelde wandelaar ziet echt niet wat stropers uithalen. Bovendien zaten de wolven al in een afgesloten gedeelte. De rewilders moeten niet denken dat de mensen die hun grillen uit moeten voeren altijd blij zijn met hun beleid. Vooral niet wanneer ze zelf ook dieren in de buurt hebben lopen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:41

aadburg schreef:
mysa schreef:
Als jullie het over die wolven in Limburg hebben: ik vind dat een gruweldaad, een hoogdrachtig of zogend moederdier afschieten.

En nee, ik ben helemaal niet blij met de wolven in Nederland maar dit vind ik gewoon wreed.

Als er iets wreed is zijn het wolven zelf wel, hoogdrachtige dieren laten ze echt niet lopen. Prooidieren aanvreten zonder ze te doden waardoor ze lang lijden, dan is afschieten een zachte dood.

Precies dat ja. Die wolven roeien complete schaapskuddes uit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 17:05

Popstra schreef:

Nu kan ik hier wel een beetje politiek correct gaan zitten doen en het veroordelen dat stropers een paar wolven hebben gedood. Maar na alle foto's van verscheurde dieren kan ik alleen nog maar denken. "opgeruimd staat netjes"

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:36

Hasjam_Poe schreef:
tienus63 schreef:
Ik heb vanwege de wolf op ons erg afgelopen winter, merries met veulens niet dag en nacht buiten durven laten lopen.
Vooral omdat de die aanwezigheid niet de eerste en de laatste keer is geweest.
Alleen is het beest toen gespot op het erf.

Ammehoela dat de merries hun veulens wel beschermen. Vast wel, maar met welke gevolgen?

Een kennis van mij in Duitsland (hier 200km verderop) kan haar bosweilanden ook niet meer gebruiken. Ze woont in het gebied waar een roedel zit die met regelmaat koeien en pony's/paarden te grazen neemt.

Zij vertelde ook dat er veel eigenaren van 24/7 houding en Paddock Paradises met een behoorlijk probleem zitten. Sowieso door de hoge kosten van opnieuw afrasteren (extra draden en veel meer stroom). Maar vooral, omdat die dure afrastering nog steeds geen 100% garantie biedt.... Je blijft dus in onzekerheid en het enige enigszins echt veilige lijkt 's nachts weer op stal en overdag met toezicht op de wei...

Zodra er wolvenroedels zijn kunnen paarden niet meer 24/7 buiten. Ik houd er ook van om mijn paard zoveel mogelijk buiten te houden maar op het moment dat er wolvenroedels zijn is dat voorbij. In Duitsland is alleen op buitenrit in sommige regio's ook al onmogelijk gemaakt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:20

Sassy schreef:
Voor die goeie man heb ik maar een woord, koekwaus 8)7

Vreselijke vent vind ik dat. Dat is nu echt wat je noemt een wolf in schaapskleren. Ik vraag me weleens af of die zelf weet dat die staat te liegen?