Zorgen maken om wolf...

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:54

Ik vind het een mooi idee, de wolf hier terug. Maar ik denk ook dat het niet gaat werken, dit land is zo klein en zo geasfalteerd en bebouwd. Als ik zou fokken zou ik me trouwens ook zorgen maken om de veulens. Gelukkig heb ik twee volwassen pony's, want een hek hier wordt helemaal ondoenlijk. Naast de paddock is een wal, die is van het landgoed, dan zou ik al een drie meter hoog hek moeten plaatsen. En zo zal het op meer plaatsen zijn. Heel Nederland vol met hoge hekken, dat zie ik ook niet zo. Nog afgezien dat men hier op zondag zo ongeveer in file over de uitgezette bosroute loopt. Wat moet die wolf met al die hordes mensen, zo'n beest voelt zich dan toch niet thuis? Of juist uiteindelijk wel, net als het ander zogenaamde 'wild' wat hier loopt. Die worden tammer en tammer....

mysa

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:10

Hoe zie je dat voor je, dat roofdieren de populatie 'een beetje mogen terugdringen' Één mens per week, of? ;)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:16

Zouden er dan op termijn naast urban foxes ook urban wolves komen? (in Engeland leven 150.000 vossen in stedelijke gebieden. Zich voedend, naar ik aanneem, met afval).

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:24

Dat is wel een apart verhaal ja, weet ook niet wat ik daarvan moet denken... Over aangelijnde honden : ik heb ze altijd aan de lijn omdat we in een natuurgebied zitten. Maar als de nu geboren welpen zich ook weer gaan voortplanten, dan kunnen de honden, kat, pony's en kippen niet meer veilig in de tuin. Een reuzenhek vind ik ook een rot idee, lanschap/bos verpestend en te duur.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:10

Nou nee, wolven worden vaak uitgerust met een zender, om hun migratiegedrag te bestuderen. Dat gebeurt overal in Europa maar ook in Yellowstone en op andere plaatsen in de VS.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:28

Kleine aantekening: jonge reuen worden niet vaak verstoten door pa, tenzij ze zich ernstig misdragen. Wel gaan sommigen op zoek naar een wolvin om zich voort te planten. Of soms ook zijn ze gewoon avontuurlijk aangelegd en gaan ze daarom op stap.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:06

Hangt er een beetje vanaf waar je woont/waar je je dieren houdt. Wat dat aangaat zit ik beroerd, wat al het andere aangaat zit ik perfect.

Of de wolvenfans de baas zijn, weet ik niet. Maar als de OVP een maatstaf mag zijn, dan hebben ze een behoorlijke vinger in de pap.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:23

En Karl, zeker niet de lijst van Quir, elders in dit topic gezien? Een lijst met door wolven gedode honden in Zweden. Echt niet misselijk hoor!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 07:27

Precies, en Nederland heeft de wolf nog veel minder te bieden, qua ruimte en jachtterrein, dan genoemde landen. Mens en wolf zullen elkaars pad hier veel vaker kruisen als het straks om meerdere roedels gaat. Ik zie regelmatig (soms vrijwel dagelijks) herten, vossen, reeën, zwijnen en klein wild, dus waarom zou ik in de toekomst niet even vaak een wolf zien? En ik woon niet eens in de middle of nowhere, want die bestaat niet in ons mini-landje.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:19

Grapje tussendoor? Ik ben het boek 'De wijsheid van wolven' aan het lezen en één van mijn honden heeft er zojuist overheen geplast. (hij heeft nog nooit eerder binnen geplast)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:58

Ik denk dat drie honden wel zo veilig is, voor wie in een echt wolvengebied woont? Zover is het hier voorlopig nog niet, gelukkig. Mijn IJslanders raken gewoon in paniek als ik ze opsluit. En de honden zijn geen partij voor een wolf, hoewel de ene ze zal proberen te vermoorden. Die heeft jaren voor zichzelf moeten zorgen op het Russische platteland, goede jager dus maar met haar dertig kilo te licht en ook niet piepjong meer. Ze zou het wel fijn vinden om 's nachts buiten te blijven, ik dwing haar nu naar binnen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:32

Heel mooi. Vraag me wel af of een dergelijk formaat hond snel genoeg, maar vooral wendbaar genoeg is.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:26

Ja, dat lijkt me ook. Dat je echt een meute nodig hebt als het om hele roedels gaat.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:54

Raven en wolven zijn vaak samen, de raaf eet de restjes maar blijft ook zonder dat er prooi in her spel is, dicht bij de wolf. Schijnt ze zelfs goedmoedig te plagen door in hun staart of achterpoten te pikken.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:58

Men beweert dat ze niet springen, alleen klimmen. En dat ze dat dus niet doen als je een stroomdraad laag bij de grond hebt en nog 1 of twee daarboven.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:12

Don't shoot the messenger.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:33

Bedankt Quir, voor de link.
Gelukkig is het beroep vertaler nog niet overbodig ;) Maar goed, het lukt wel een consistent verhaal te reconstrueren. (nooit geweten dat een wolvenpup vier hectare weegt) :)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 18:20

Als het klopt vind ik het erg aso, dan hebben die jagers helemaal geen ethiek. Ik ben echt niet blij dat de wolven hier zijn maar het is het toppunt van wreedheid om een hoogdrachtig of zogend dier af te schieten. Maar goed, er is dus nog geen feitelijk verhaal.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:25

Zijn die wreed? Wat mij betreft is dat begrip alleen van toepassing op wezens bij wie het instinct het aflegt tegen de rede.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:51

Ja, als zij is uitgezet (weet niet of dat zo is?) zijn die mensen op zijn minst erg kortzichtig. En kortzichtigheid/domheid ontaardt wel vaker in wreedheid. Maar alsnog vind ik het heel erg onethisch om een zogende wolf af te schieten. (Als dat inderdaad is gebeurd)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:34

Maar een hoogdrachtig dier of eentje die net heeft geworpen, wandelt toch niet door? Al helemaal niet omdat vader nog wel in het gebied is? Of begrijp ik je verkeerd?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:52

Ik zie het alleen maar drukker worden. Een uur lopen zonder iemand tegen te komen lukt alleen op een druilerige maandagochtend in de winter.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:11

Dat was het niet. Ik ben hier grotendeels opgegroeid en heb in mijn jeugd hier ook veel gereden. Was bijna bijzonder als ik iemand tegenkwam. Tegenwoordig is het in de zomer en op zondagen echt heel druk. Ik vind het heel naar. Al gun ik het natuurlijk iedereen om van de natuur te genieten.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:34

Fijn hè. Hoop toch niet op Zweedse/Duitse toestanden. Vergoeding zou mij persoonlijk niet boeien, maar dat ligt voor beroepsmatig gehouden dieren natuurlijk anders. Als ze al zo laks zijn, vermoed ik ook dat de jachtquota ook niet aangepast worden. Als men evenveel wild blijft afschieten, zal de wolf zijn eten misschien uit de wei moeten halen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:01

Als jullie het over die wolven in Limburg hebben: ik vind dat een gruweldaad, een hoogdrachtig of zogend moederdier afschieten.

En nee, ik ben helemaal niet blij met de wolven in Nederland maar dit vind ik gewoon wreed.