Nieuwe stalindeling

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

wendely

Nieuwe stalindeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-19 22:09

Wij hebben een prachtig geïsoleerde stal met een afmeting van ca 9.80m x 34m. Het paarden gedeelte is 9.80 x 18.5m.
We gaan de stal opnieuw inrichten en ook nieuwe boksen bouwen. Dit wordt metselwerk dus ik zit niet vast aan standaard maten.

Een lange zeide zitten geen deuren en kan dus volledig gebruikt worden. De andere kant zit een kleine deur en daarnaast een grote roldeur. Naast de roldeur heb ik 9.10m. Daar wilde ik eigenlijk 2 boksen a 4x4 bouwen (De wanden zijn 20cm breed). Maar dan hou ik zo'n pietluttig stukje over. Dus ik dacht misschien 2 boksen van 4x 3.5. Dan heb ik 1.70m over om 2 palen neer te zetten voor een poets/spoel plaats. De ene kant is richting een boks en de andere kant blijft geheel vrij. Wat vinden jullie is 1.70m daarvoor breed genoeg?

Afbeelding

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:29

Ik denk dat 1,70m breed genoeg is, gezien 1 kant helemaal vrij is heb je genoeg ruimte om eromheen te bewegen.

Lugano VDS M1+7 / B+14
Sjikitinka het ubercoole cross paard/Amerigo
Zazcha Dulee Satt (Jazz x Hill Hawk x Duden) M1+5
Kentucky SDO (Fairytale x Jazz x Hill Hawk)
Sunshine (verkocht) M2dr + Mspr

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende
MIJN TOPPERS

weslyjune

Re: Nieuwe stalindeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:55

Bij die 1.70 is het aan 3 kanten dicht toch? Ik zou er niet naast mijn paard willen staan. Paard neemt 70 cm in? En hij staat niet strak tegen de wand dus 70+30 cm. Houdt je 70 cm over om te staan. Lijkt mij krap en niet veilig.

Qua stallen kan ik alleen maar zeggen dat groter fijner is. Je hebt er echt minder werk van.

F. Telloh '04 Endurance kl 3, western level 2+33
Riva May '16 (Pajkovski x Eenhoorn's Dahman)
https://sportarabieren.weebly.com

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:06

Waarom laat je niet de poetsplaats weg en maakt de stallen groter?

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:12

weslyjune schreef:
Bij die 1.70 is het aan 3 kanten dicht toch? Ik zou er niet naast mijn paard willen staan. Paard neemt 70 cm in? En hij staat niet strak tegen de wand dus 70+30 cm. Houdt je 70 cm over om te staan. Lijkt mij krap en niet veilig.

Zoals ik het uit de tekst opmaak is alleen 1 zijkant en de achterkant dicht. Andere zijkant is richting de roldeur en dus vrij.

Lugano VDS M1+7 / B+14
Sjikitinka het ubercoole cross paard/Amerigo
Zazcha Dulee Satt (Jazz x Hill Hawk x Duden) M1+5
Kentucky SDO (Fairytale x Jazz x Hill Hawk)
Sunshine (verkocht) M2dr + Mspr

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende
MIJN TOPPERS

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:15

Je hebt 18m schrijf je, kan je het dan niet anders inrichten dat je bv de. Poetsplaats tegenover de boxen doet oid? Op 18m kan je toch makkelijk 2 gigantische boxen en een poetsplaats kwijt?
Of lees ik nou zo scheef?

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-19 23:23

@weslyjune; Nee het is dan aan 2 kanten dicht, 1 korte tegen de muur en 1 kant tegen de boks. De kant richting de roldeur is open en komt dus ook niets.

@Amber_anne; poetsplaats is niet erg nodig. Wasplaats zou ik toch graag binnen hebben met 5-7 mnd sneeuw per jaar. Daarbij heb ik aan de andere wand nog 18.5m waar ook boksen in verschillende grotes komen. Naast de deur lijkt mij handiger met waterafvoer. Er zit een 1m dikke beton vloer met armering in de stal.

@polly; de andere kant komen ook boksen. 4/6 ook voor verhuur..

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-19 16:23

Voor het idee, zo zou het dan worden. Paard is 1.68m.
Afbeelding

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:27

het lijkt mij wat krap allemaal, je zou het ook wat breder kunnen maken, ik weet niet hoeveel je de roldeur gebruikt, maar als dit niet extreem vaak is evt een paal die je kunt verwijderen iets meer voor de deur plaatsen, weet niet of er zoiets bestaat, een paal die je evt uit de grond kunt draaien oid.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:28

ik zou de palen dan eerder richten dat het paard met het hoofd richting de box staat. Dan heb je meer ruimte rondom het paard zelf en de ruimte voor de poort blijft toch open.
Als je het paard zo zet heb je aan de ene kant weinig ruimte, vind ik persoonlijk niet prettig werken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:54

Ik zou de ruimte bij de stallen voegen. Vergeet niet dat je ook nog te maken hebt met de muurdikte. Ik heb ook gemetselde tussenwanden en die zijn (steen, voor de stevigheid) ruim 20 cm breed. Je moet dus het aantal muurbreedtes van je totale lengte aftrekken. Bij drie muren is dat dus 60 cm verlies.

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-19 17:10

Hevonen schreef:
Ik zou de ruimte bij de stallen voegen. Vergeet niet dat je ook nog te maken hebt met de muurdikte. Ik heb ook gemetselde tussenwanden en die zijn (steen, voor de stevigheid) ruim 20 cm breed. Je moet dus het aantal muurbreedtes van je totale lengte aftrekken. Bij drie muren is dat dus 60 cm verlies.

De muurbreedte a 20cm van 2 boksen heb ik uiteraard al meegerekend. Dan blijft er met 2 boksen van 3.50+20cm muur dus alsnog 1.70 over.

@ok doei, dat is idd een goede optie paal die eruit kan. In principe gaat de trailer door die deur en het hooi, stro en flis.

@Duhelo, dat is idd ook een optie. Maar dan heb ik de hele stal zeiknat met douchen..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:14

Niet ergens anders nog een ruimte om een poetsplaats te maken? Onze poetsplaatsen zijn 2 meter, dus dat scheelt maar 30 cm, maar voor het oog lijkt het bij jou een stuk smaller.
Echter bij ons zijn wel alle kanten dicht, twee poetsplaatsen naast elkaar, het tussenschot is wat lager, de rest is gewoon stalhoogte. En dat oogt veel ruimtelijker, dus wellicht kan het wel met zo'n open stuk ernaast hoor.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:16

Polly schreef:
Je hebt 18m schrijf je, kan je het dan niet anders inrichten dat je bv de. Poetsplaats tegenover de boxen doet oid? Op 18m kan je toch makkelijk 2 gigantische boxen en een poetsplaats kwijt?

Ik vraag me oprecht af waarom mensen hun paarden allemaal in van die mega grote stallen wil hebben..

Houd namelijk in, meer vulling (hooi, zaagsel, vlas of andere bedekking) meer mesten. Grotere troep op stal en meer kans op blessures.

Wat is er mis met een stal van 3x3 of 3x4?
Vooruit je moet natuurlijk rekening houden met de grote van je paard, maar ik zie soms mega stallen waarvan ik denk dat het totaal niet nodig is, vooral als het paard ook nog eens de hele dag op de weide loopt.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:20

CharmingS schreef:
Polly schreef:

Ik vraag me oprecht af waarom mensen hun paarden allemaal in van die mega grote stallen wil hebben..

Houd namelijk in, meer vulling (hooi, zaagsel, vlas of andere bedekking) meer mesten. Grotere troep op stal en meer kans op blessures.

Vooruit je moet natuurlijk rekening houden met de grote van je paard, maar ik zie soms mega stallen waarvan ik denk dat het totaal niet nodig is, vooral als het paard ook nog eens de hele dag op de weide loopt.

Goh, als mijn paarden 12 uur in een boxje van 3*4 zouden moeten, zou ik dat stiekem wel een beetje zielig vinden, die kunnen dan gewoon maar rond hun as draaien.
een box van 3*4 met daaraan een verharde uitloop van 3*4 zou ik dan wel prima vinden, niet het ganse stuk hoeft opgestrooid te worden.
Toen een van de paarden stalrust moest hadden we 2 boxen aan elkaar gemaakt, de ene kant opgestrooid, de andere kant gewoon kaal met daar het hooinet. Goed voor de hoeven om op het verhard te staan, de meeste mest kwam daar terecht en het strobed bleef relatief proper.

Maargoed, das offtopic :D

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-19 19:47

CharmingS schreef:
Polly schreef:

Mijn paard ligt iedere nacht languit te slapen. Voor een van 1.68m is dat behoorlijk krap in 3x3 en liggen ze in hun eigen uitwerpselen (ze heeft in zo'n boks gestaan en dat was geen succes..) Uit ervaring vind ik dat een grotere boks juist minder troep en mestwerk geeft. En aangezien we de ruimte nu hebben en met het oog op af en toe een veulen erbij. Daarbij staan ze alleen in de wintermaanden, wanneer er dus sneeuw ligt in de nacht binnen.

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:52

poetsplaats gaat inderdaad krap worden. ik zou die ruimte dan toch gebruiken voor grotere stallen denk ik. ik denk dat het per paard verschilt hoeveel troep ze geven op stal. ze moeten in iedergeval wel genoeg ruimte hebben om te kunnen omdraaien en te liggen _O-

YouTube: https://youtu.be/ItUOZSJ5Trc
insta: blackbeautyzaphir

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 10:50

Kijk er word vooral gekeken naar wat wij comfortabel vinden, maar niet naar wat goed is voor de paarden..

In de tijd dat ik in Amerika werkte heb ik met verschillende DA's gesproken die dus echt afraden om je paard in een te grote stal te zetten, die dan ook onderzoek hebben gedaan, dat paarden die bijvoorbeeld in stands staan minder vaak blessures hebben dan paarden die in grote stallen staan.

Paarden hebben net als mensen een voorkeur voor een bepaalde kant, en een paard wat 12 uur per dag het zelfde rondje draait heeft dus eerder kans op blessures als een paard die alle 4 de benen 'gelijk' belast ;)

Maar dit is geen verwijt en ik zeg ook niet dat je je paard in een stand moet zetten, maar het is wel iets om over na te denken. Voor ik dit wist had ik mijn paard ook het liefst in zijn eentje in een grote opfok stal staan. Maar sinds hij was kleiner staat heeft hij ook minder snel dikke benen, wil niet zeggen dat hij niet kan bewegen, maar hij kan geen rondes door de stal lopen, wel kan hij gestrekt liggen en is mijn deken nog steeds schoon ;)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:01

Mijn paard (haflinger van 1.56) staat in een box van 5x4 meter. Voorste meter is niet opgestrooid en daar staat hij met 4 voeten op het beton van zijn hooinet te eten. De achterste 4x4 meter is opgestrooid met stro en daar ligt hij elke nacht languit te slapen. Op het achterste stukje strooisel liggen zijn mesthopen die sochtends heel gemakkelijk zijn uit te mesten omdat hij daar niet doorheen hoeft te lopen of op gaat liggen. Strooisel blijft wekenlang fris, ik heb alleen werk aan de mest eruit halen. Dat je dus meer strooisel en werk kwijt bent bij een grote stal hoeft dus helemaal niet waar te zijn.

Op cursus staat hij in een stal van 3x3 en dit wordt een grote smeer bende omdat hij door zijn drollen moet lopen.

We'll take a running start and we"ll take to the sky

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:12

CharmingS schreef:
Kijk er word vooral gekeken naar wat wij comfortabel vinden, maar niet naar wat goed is voor de paarden..

In de tijd dat ik in Amerika werkte heb ik met verschillende DA's gesproken die dus echt afraden om je paard in een te grote stal te zetten, die dan ook onderzoek hebben gedaan, dat paarden die bijvoorbeeld in stands staan minder vaak blessures hebben dan paarden die in grote stallen staan.

Goh, da's toch logisch? Die paarden staan vastgeboden, wat kan er dan ooit misgaan lichamelijk? Maar vergeet niet het psychische. Ze staan vastgebonden! Paarden zijn beweeglijke dieren en gemaakt om te bewegen, om ze vast te binden voor de hele nacht is een kwelling voor ze. En sorry dat ik het zeg, maar de USA is nou écht niet het land wat je als voorbeeld moet willen nemen als we het hebben over dierenwelzijn :x

Mijn leven in Zweden: klik! *-:)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:24

Piekosjj schreef:
CharmingS schreef:

Goh, da's toch logisch? Die paarden staan vastgeboden, wat kan er dan ooit misgaan lichamelijk? Maar vergeet niet het psychische. Ze staan vastgebonden! Paarden zijn beweeglijke dieren en gemaakt om te bewegen, om ze vast te binden voor de hele nacht is een kwelling voor ze. En sorry dat ik het zeg, maar de USA is nou écht niet het land wat je als voorbeeld moet willen nemen als we het hebben over dierenwelzijn :x

Jammer weer zo'n aanname..
NL moet je ook niet echt als voorbeeld willen nemen als je het dan over dierenwelzijn hebt.. Denk dat er overal ter wereld wel wat kan worden bijgeschroeft aan het welzijn van dieren. Dus begin niet over Amerika waar NL 100 keer in past want dan heb je inderdaad meer gevallen van slecht dierenwelzijn.
Daarnaast is de DA die mij dit vertelde de DA van Will Simpson en deze heeft daar onderzoek naar gedaan met een team. Ik ga even kijken of ik ergens een rapport van dat onderzoek kan vinden, dat heb ik namelijk ooit gehad. Daar staan namelijk duidelijke resultaten van paarden die 12 uur in een stand staan en paarden die 12 uur in een stal van 4x5 staan.

Een manege waar ik les heb gegeven hadden de paarden in stands staan, in de zomer 24/7 buiten alleen tijdens de lessen binnen en in de winter alleen savonds binnen. Heb nooit echt de indruk gehad dat deze paarden het niet prettig vonden in hun stand, waarbij ze lekker kunnen kriebelen met buurman of buurvrouw, voldoende ruwvoer en voldoende plaats om te gaan liggen. Heb paarden in een grotere stallen er iets triester bij zien staan. Wat wij zielig vinden wil niet zeggen dat de paarden dit ook zo ervaren. Niet alles wat wij goed bedoelen is ook echt goed voor een paard.

Daarnaast als ze in een stal staan kunnen ze een rondje lopen nou woopie wat een beweging. Als je dan beweegelijkheid belangrijk vind, dan moet je er niet eens aan denken om je paard op stal te hebben staan.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:32

Je kunt de poetsplaats ook voor de roldeur kunnen maken.
De lijnen kunnen dan eventueel aan de boxwand als je de boxen naast de roldeur laat beginnen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:43

CharmingS, ik studeer dierwetenschappen in Zweden waar er een gigantisch deel wordt gespendeerd aan welzijn, dus ik weet wel redelijk waar ik het over heb als ik zeg dat over het algemeen dierenwelzijn in de USA níet vergelijkbaar is met Europa. Zeker niet met Noorwegen waar TS in woont. Het komt hier in het noorden nogeneens voor in de mindset van de mensen om hun paarden zo op te sluiten, daarnaast is het nog verboden bij de wet ook.

Ik heb het niet zo zeer over beweging als in rondjes kunnen lopen, maar in het niet vastgebonden staan. In een stand kan een paard niet goed rondkijken, met z'n neus over de grond scharrelen, zichzelf op z'n staart krabben, etc etc. Expression of natural behaviour. Maargoed, daar gaat dit topic niet zo zeer over.

Mijn leven in Zweden: klik! *-:)

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:40

Ik snap je overweging wel om een poetsplaats te maken. Zelf hebben wij ook twee stallen naast elkaar en een poetsplaats er naast. Je indeling lijkt dan ook wel aardig op onze stal, alleen hebben wij niet te maken met een rolluik op de lange zijde, maar juist op de korte zijde. Ik vind het heerlijk om de poetsplaats te gebruiken, vooral als ik ga wassen of aan het invlechten ben. Extra licht is daarnaas ook handig wanneer de hoefsmid komt. Onze poetsplaats is ruim opgezet op ong. 3 x 3 met twee vaste palen in de grond en rondom genoeg ruimte om het paard te verzorgen.

Kun je de stallen + poetsplaats niet aan de kant doen waar de muur niet onderbroken wordt door een deur?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:46

Hmm, misschien niet helemaal wat je wil horen of weten, maar bij mij afgelopen maandag totaal onverwacht de realiteit. En gelukkig had ik er wel over nagedacht....
Heb je ook al nagedacht over hoe het je het lichaam van het paard eruit krijgt als het onverhoopt in de stal komt te overlijden?

Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]
Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]